Tuossa pari huonoa kuvaa projektista jonka aloitin jo vuosia sitten teettämällä rissat 25, 28 ja 35 mm putkille. Noista kaksi pienintä on samassa rissassa niin ei tarvitse koko ajan olla niitä vaihtamassa. Rissat makasi hyllyssä motivaatiota keräämässä, sitten sain lopulta leikkautettua levyosat ja nekin makasi varmaan pari vuotta muiden kiireiden viedessä harrasteajan. Tallin nurkasta löytyi kolmivaihemoottori alentavalla kulmavaihteella ja se sovitettiin paikoilleen. Enää puuttuu osista akselit ja rattaat sekä pätkä ketjua, sähköjärjestelmä rakentuu sanelukoneen jalkapolkimen ympärille niin jää molemmat kädet vapaaksi putken hallintaan. Ylärissan kelkka on vielä hitsaamatta kasaan ja liittämättä käyttöruuviin.
Mitään varsinaista esikuvaa tälle ei ole, mitä nyt netistä on kuvia vakoiltu ja päissään pähkitty toimintaperiaatetta. Käyttöruuvi on jostain ulosvetimestä ja veto tosiaan kahdella alimmaisella rissalla. Sähkömoottori pyörittää akselia vaihteen kautta noin kierroksen sekunnissa, se on todennäköisesti peräisin jostain teollisuuden hihnakuljettimesta koska alunperin siinä oli magneettijarru päässä. Jarru oli luonnollisesti rikki joten se poistettiin tarpeettomana.
(http://i123.photobucket.com/albums/o316/sheikkinen/Projektialbumi/1309282.jpg) (http://s123.photobucket.com/user/sheikkinen/media/Projektialbumi/1309282.jpg.html)
(http://i123.photobucket.com/albums/o316/sheikkinen/Projektialbumi/1309281.jpg) (http://s123.photobucket.com/user/sheikkinen/media/Projektialbumi/1309281.jpg.html)
Melko lailla samanlainen kuvio on minunkin työkaluilla usein. Tuntuu että tarvitsee jonkinlaisen koneen yhteen hommaan mutta kaupassa se maksaa liikaa käyttötarpeeseensa nähden mutta kun ei kulje kädet taskussa niin kaikenlaista tavaraa kertyy nurkkiin niin niitä yhteen sovittelemalla jotain syntyy...
Pyöränostin on syntynyt siten, samoin hydrauliprässi, kompressori on osien peritty osin tehty itse. Sama valmistustapa kiillotuskoneelle: appiukon jäämistöä osittain.
Jonkin laitteen valmistumien/loppuunsaattaminen voi viedä vuosia mutta kun tarve iskee niin valmista voi tulla päivässä. Samaa voimanlähdettä voi käyttää eri laitteissa suhteellisen pienellä vaivalla, jne.
Nyt on tulossa jarrupenkki suunnilleen samalla periaatteella: purkumateriaalia ja muuta käytettyä osaa kuten vanha mutta toimiva nelikaasuanalysaattori tulostimineen että saa penkitettyä seokset kohdilleen.
Vaikka nykypyörissä tärkein korjaus-, säätö- ja virityslaite onkin tietokone ohjelmineen niin käsityökalujakin tarvitaan vielä monessa kohtaa. Tietokoneen käyttö on suurimmalle osalle tuttua hommaa mutta käsityölaitteiden käyttö alkaa olemaan katoavaa kansanperinnettä.
Katos perskeles, samoilla ajatuksilla täälläkin, putkimankeli on myös tekeillä. Mulla tulee alennusvavaihteen kautta kierroksia 10r/min, ajattelin ettei tarvii kallista taajuusmuuttajaa käyttää lainkaan. Sattuu olemaan prässissä iso koneikko, niin aitan tuon säädön hydrauliseksi. Voipi sitä käyttää samalla putkentaivuttajana. Akselikoko on tätä enteillen komea 60mm ;D Pittää laittaa kuvia, jahka homma etenee, nyt on koko verstas vielä palasina. Onko ehdotuksia mitä voisi käyttää säätöpyörän johteina, tuota kromattua männänvartta kyl löytyy koossa 60mm?
-Spöke-
Mä en viittiny hydraulista säätöä laittaa ihan sen takia että haaveilen ton käsiversion olevan tarkempi jos halutaan tarkasti samalla säteellä olevia kaaria. Tarkoitus olisi jossain vaiheessa niitata mitta-asteikko tohon yläpyörän säätöuran kylkeen mistä vois sitten katsoa millä mitalla tekee.
Sinälläänhän tuollainen laitos ei kovin kummoisia laakerointeja tai johteita vaadi, moni kaupallisistakin vehkeistä pyörii ihan metalli metallia vasten. Kierrosnopeudet on niin minimaalisia että lämpenemistä ei juuri tapahdu. Mulla tulee kuulalaakerointi noihin isoihin reikiin rungossa ja sitten yläpyörään kun se ei ole vetävä.
Tommonen tuote tuli joskus ostettua, aika hyvin silla saa rullailtua.
Tarttis vaan tehda muutama sopeva rullasetti lisaa.
http://www.harborfreight.com/garage-shop/metal-shaping-equipment/tubing-roller-99736.html (http://www.harborfreight.com/garage-shop/metal-shaping-equipment/tubing-roller-99736.html)
Muutamalla jenkkifrendillä on tuollainen Harborfreightin mankeli, kovasti ovat kehuneet hinta/laatusuhdetta.
Tuo on hyvä laite. Kannattaa tehdä mahdollisimman tukeva. Jos on tarpeeksi tukeva niin silloin voi laittaa tasaiset rullat ja taivuttaa neliskanttista kamaa. Mä olen haaveillut meidän härveliin pyöreän putken rullia. Nimi on ilmeisesti raskaan raudan taivutin, sillä saa rullalle esim. 40*40mm rhs-putken. härvelissä on veto kahdella alemmalla rullalla ketjun välityksellä. On erittäin samantyyppinen kuin mitä Hemuli on rakentamassa.
Mullakin olis tarve noille putkirullille. Koneistajat huomio, tekiskö joku?
Minullahan on se tekemäni pallonsorvauslaite josta täällä (http://finnbikers.fi/foorumi/index.php?topic=1571.0) oli juttuakin ja jonka nikkaroin just näitä lestien tekoa varten. Sillä nuita olisi helppo tehdä vaikka muillekin, mutta ei ihan lähiaikoina ole kyllä aikaa. No tästä tuli nyt vähän semmonen "mulla on kaks mutta en myy" mutta anyway.
Hyvin silla kylla putki taipuu, 28X2.5mm putkea kokeilin tolla 1½'' lestilla, kun ei sopevampaa ollut niin rauhallisesti kun laitto painetta niin ei juurikaan edes lytannyt putkea.
Kuvan mukasia kiekuroita silla sitten sain aikaseks.
Määkin voisin muuten ostaa parit rullat. 28 ja 32mm ny ainakin enshätään. Ulkohalkasijaa sais olla rullalla jottain 3'' kintaalla. Keskireika vaikkapa 20mm. ja leveys vaiks 40-50mm, ei oo niin tarkkaa...
Tääkin projekti olis loppusuoralla. Uskomattoman paljon pientä nykertämistä ja viilaamista vaikka kaikki pääkomponentit oli "valmiina". Onneksi noi levypalat tuli suunniteltua ensin cadilla ja sitten leikkautettua vesileikkurissa, kaikki mitat täsmäs just eikä melkein. Vähän liiankin tarkasti, esim. tota ylärullan kelkkaa joutui muokkaamaan vielä jälkikäteen kun eihän 100 mm palikka tietenkään mahdu liukumaan esteettä 100 mm raossa ;D. Akseleiden ja laakeripesien sorvaamiseen meni eräskin tovi eikä noita rulliakaan pystynyt sellaisenaan käyttämään - ne kun oli alun perin tehty käsikäyttöistä mankelia varten jolloin ainoastaan ylärulla on vetävä. Toi ketju vähän arveluttaa, se kun oli pahus juuri puoli lenkkiä liian pitkä. Varmaan joutuu jonkun kiristysrullan sille rakentamaan.
Mutta tänään vietetään ilta ammattilaisen kanssa johtotehtävissä ja kenties jo ensi viikonloppuna päästään ottamaan "savut" koneesta :P. Kuvassa faijavainaan jäämistöstä pelastettu sanelukoneen jalkapoljin jolla tarkoitus kontaktorien välityksellä ohjata laitteen pyörimissuuntaa. Siinä olisi vielä kolmaskin poljin mutta sille ei tässä vaiheessa ole käyttöä.
(http://i123.photobucket.com/albums/o316/sheikkinen/Projektialbumi/20131027_191823.jpg) (http://s123.photobucket.com/user/sheikkinen/media/Projektialbumi/20131027_191823.jpg.html)
Yks vaihtoehto tohon ketjun mittaan olis puolikas ketjulenkki - onko kellään ideaa mistä sellaisen saisi 420-ketjulle? Google löytää Suomesta Kuopion Pyörän ja Mopon mutta löytyiskö peräti pääkaupunkiseudulta että pääsisi itse hakemaan?
(http://www.feked.com/images/detailed/fk420half-600.jpg)
Itse ketjut ja rattaat on muuten monelle tutusta härvelistä - PV Suzukista ;D. Varaosien saatavuus ja hinta on varsin harrastajaystävällinen.
Luulisi Stormista tai MopoSportista löytyvän, niist ainaki kysyisin.
Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 28 lokakuu 13, 12:27:00
Yks vaihtoehto tohon ketjun mittaan olis puolikas ketjulenkki - onko kellään ideaa mistä sellaisen saisi 420-ketjulle? Google löytää Suomesta Kuopion Pyörän ja Mopon mutta löytyiskö peräti pääkaupunkiseudulta että pääsisi itse hakemaan?
Eikös Helsingin Pyörä ja Mopo ole samaa lafkaa tuon Kuopion liikkeen kanssa?
Ristipellontie 17 Konala www.hpm.fi (http://www.hpm.fi)
Lainaus käyttäjältä: Kaitsu61 - 28 lokakuu 13, 18:04:39
Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 28 lokakuu 13, 12:27:00
Yks vaihtoehto tohon ketjun mittaan olis puolikas ketjulenkki - onko kellään ideaa mistä sellaisen saisi 420-ketjulle? Google löytää Suomesta Kuopion Pyörän ja Mopon mutta löytyiskö peräti pääkaupunkiseudulta että pääsisi itse hakemaan?
Eikös Helsingin Pyörä ja Mopo ole samaa lafkaa tuon Kuopion liikkeen kanssa?
Ristipellontie 17 Konala www.hpm.fi (http://www.hpm.fi)
Juukyllä, eli koko shown pääkonttori on Nakkilan Pyörä ja Mopo.
Runsaasti omaa maahantuontia, mm. Mikuni, EK ketjut....
http://npm.netpaper.fi/?s=&f= (http://npm.netpaper.fi/?s=&f=)
Sivu 46, # A-420-OFF, hintaa huimaavat 2â,¬
Jos et saa tota ketjun palasta sieltä päin niin laita viesti niin haen Nakkilasta ja lähetän sulle kirjekuoressa.
t. Jyrki
Kiitos tarjouksesta mutta Helsingin Pyörä ja Mopo onnistui hankkimaan ne Kuopion sisarliikkeestä huikealla seitsemän päivän toimitusajalla ;D.
Ketjut nippuun ja sitten olikin sähköjen vuoro. Tässä kohtaa tuli luotettua ammattiapuun ja se kannatti, laite on erittäin miellyttävä käyttää ja järjestelmä sisältää vikavirtasuojan lisäksi myös suojan virhepainalluksia vastaan - jos yrittää painaa yhtäaikaisesti molempien suuntien katkaisimia niin mitään ei mene rikki.
Tuossa vielä kuvatuksia valmiista laitteesta ja lopuksi pieni videopätkä toiminnasta. Nätisti tuntuis putki taipuvan. Jos olisi pajalla enemmän tilaa niin tekisin sille kiinteän jalan ja ripustaisin kytkentärasian seinään mutta näillä mennään.
(http://i123.photobucket.com/albums/o316/sheikkinen/Projektialbumi/1311053.jpg) (http://s123.photobucket.com/user/sheikkinen/media/Projektialbumi/1311053.jpg.html)
(http://i123.photobucket.com/albums/o316/sheikkinen/Projektialbumi/1311052-1.jpg) (http://s123.photobucket.com/user/sheikkinen/media/Projektialbumi/1311052-1.jpg.html)
(http://i123.photobucket.com/albums/o316/sheikkinen/Projektialbumi/1311051-1.jpg) (http://s123.photobucket.com/user/sheikkinen/media/Projektialbumi/1311051-1.jpg.html)
Putkimankeli (http://www.youtube.com/watch?v=s8xWmOEjGxc#)
Asia musiikit! ;D Olisit vielä päästellyt kierroksen töpökövelyä pajan ympäri.
Mutta tossa näkyvä putken kiertyminen käy sitten saatanan helposti, eli kun teet pitkään putkeen toista mutkaa niin saa olla tarkkana ettei putki kierrä itteensä vinoon.
Ai mistäkö tiedän :-[
Se kiertymä huomattiin heti ekassa koevedossa, tää videolla näkyvä onnistui suht suoraan - kikkakuutonen kerhokaverilta, piirretään viivottimella tussiviiva putken pintaan ja toinen samanmoinen ylärullan keskelle. Sen jälkeen on vaivatonta pitää putki suorassa koko operaation ajan.
Yksi kinkkinen pulma vielä on. Kun teen pitkää kaarta niin ne kohdat missä pysäytän koneen - molemmissa päissä - ovat kauniisti kaarella mutta väliin jää ikään kuin tasainen kohta. Se näkyy itse asiassa tossa videon lopussakin. Olen miettinyt pääni puhki mistä se voi johtua - onko alarullien väli liian iso?
Asiasta varsin tietämättä mitään arvelisin näkemäni peruteelle että se kohta mikä jäi suoremmaksi ei edestakaisessa nytkyttelyssä käynyt koko mitaltaan molempien alarullien kohdalla.
Olisiko kovin vaativa konversio tehdä toisesta alarullasta vaakasuunnassa liikuteltava? Ketjunkiristin ja vastaavanlainen säätö kuin ylärullalla olisi tehtävä.
Varmaan tuollakin ihan ympyriäistä sädettä tulisi kun käyttää enemmän ainetta eli liikuttaa pitempää matkaa putkea rullien välissä. Päihin tulee vain hukkapätkää eli materiaalia tärvääntyy.
Lainaus käyttäjältä: Motomatti - 08 marraskuu 13, 11:20:05...Olisiko kovin vaativa konversio tehdä toisesta alarullasta vaakasuunnassa liikuteltava?...
Eihän siinä menis muuta kuin molemmat isot kylkilevyt uusiksi ;D.
No itse asiassa juuri se "suora" osuus siinä keskellä on se joka käy molempien alarullien kohdalla, enemmän kaarevat pätkät on niitä jotka ottaa vaan toiseen.
Kameran sijainti ei kaikkea paljastanut.
Katselin noita muitakin taivutteluvideoita ja niissä näkyi tulevan jyrkemmät kohdat niille paikoin jossa suoritetaan "syöttöä" paininrullalla. Todellinen säde olisi siis niiden kohtien välissä. Eli arvioni materiaalia hukkaavasta tilanteesta olisi kysymyksessä.
Itse kokeilisin mitä tulee kun laittaa syöttöä vain yhdessä kohtaa. Siinä keskellä taivutusta. Jos silloin tulee V-muotoa niin ihmetellään sitä sitten....
Ehkä sää oot pikkusen liian kiireinen tossa operaatiossa, mulla menee oman kanssa varmaan tupla aika tommosen kiekuran tekemiseen.
Videosta näkyy kun kiristät keskirullaa etta miten putki taittuu, ehkä liikaa siis kiristystä kerralla?
Toi peli on ehkä liian tehokas ton kiristyksen suhteen, siinä mun käsikäyttösessä lakkaa putki liikkumasta jos kiristelee liikaa, tai sit multa vaan voimat loppuu. :P
Ja ehkä sekin auttas etta kiristät tota rullaa samalla kun putki liikkuu?
Mä muistaakseni kiristelin vaan 1/4-1/2 kierrosta kerralla, toki se nyt riippuu jengasta paljonko se kiristyy, mut siinä tuntee hyvin sen miten se putki antaa periks ja rullaaminen kevenee ja sit voi taas pikkusen kiristää.
Joo, minunkin putkimankelini on testattu ja toimivaksi todettu. Romuistahan tuo tuli tehtyä ja maalia, suojuksia sekä jalan tarvitsee. Ja kytkinpolkimet sekä ohjainrullat. Tuli vähän järee, painaa yli 150 kiloa ;D
http://sdrv.ms/1cBp5da (http://sdrv.ms/1cBp5da)
http://sdrv.ms/1fJQ6Jy (http://sdrv.ms/1fJQ6Jy)
-Spöke-
mites ton tyylinen mahtais pelittää? veto vaan ylärullassa mut alarullissa ois säätövaraa...
Pelkällä ylärullallahan noi käsikäyttöiset mankelit vetää, miksei toimis. Oma kun nyt tuli rakennettua moottorikäyttöiseksi niin laitoin vedon alarulliin.
Tänään tuli taas rullailtua ja sama ilmiö toistuu - kaaren keskelle jää tasaisempi kohta. Vois kokeilla tehdä isommat rullat, aloittais vaikka ylärullasta koska se on kaikkein helpoin. Sitä kun kasvattais niin paljon kuin kelkassa on varaa. Samalla vois vaihtaa materiaalin PEEK:iin, noi teräsrullat tuppaa tekemään vähän raitaa putkeen.
Oma mankeli melkein valmis, pitäis vielä jyrsiä rullat 38 putkelle. Jumalaton hommahan tollasen tekemisessä sitten olikin, vaan ei luonto antanut periksi ostella valmista ::)
Tuo säätöpyörän kehä on mankeloitu tällä, joten toimii mainiosti.
-Spöke-
Tilailin Briteistä koneistustyökaluja ja ostoskoriin tarttui tollanen diginäytöllinen mittasauva. Helpottanee jatkossa samankaarevuisten osien kopiointia. Tai on ainakin hienon näköinen ;D
19,99£
(http://i1097.photobucket.com/albums/g355/Noskoolfab/temporary_zps1748f93a.jpg) (http://s1097.photobucket.com/user/Noskoolfab/media/temporary_zps1748f93a.jpg.html)
-Spöke-
Hommasitko täältä: http://www.machine-dro.co.uk (http://www.machine-dro.co.uk) ?
Oon muutamat Mitutoyot tuolta ostanut ja ollut oikein tyytyväinen hintaan, laatuun ja toimituksen ripeyteen.
Tuo ei ole mitutoyoa nähny hinnallaan eikä laadullaan. Mutta ajaa asiansa tuossa. Chronos ltd.
-Spöke-
Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 09 tammikuu 14, 21:48:22
Pelkällä ylärullallahan noi käsikäyttöiset mankelit vetää, miksei toimis. Oma kun nyt tuli rakennettua moottorikäyttöiseksi niin laitoin vedon alarulliin.
Tänään tuli taas rullailtua ja sama ilmiö toistuu - kaaren keskelle jää tasaisempi kohta. Vois kokeilla tehdä isommat rullat, aloittais vaikka ylärullasta koska se on kaikkein helpoin. Sitä kun kasvattais niin paljon kuin kelkassa on varaa. Samalla vois vaihtaa materiaalin PEEK:iin, noi teräsrullat tuppaa tekemään vähän raitaa putkeen.
Koitappas Hemuli vielä sillä tavalla,et otat plussaa aihiomittaan vaikkapa 200mm ja ajat putken läpi asti rullista. Sit ajat toisen kerran samalla säädöllä putken toisin päin läpi asti,eli se ekan kierroksen loppupää toisella kierroksella ekana tuuttiin.
Säätöa pikkasen lisää ilman,et putki on teloilla ja sama uusiksi,riittävän monta kertaa...
Putkien päihin jää varmasti jonkuverran "suoraa"minkä voi taivutuksen jälk.leikata veks koska sehän oli aihiomitassa huomioituna. ;)
Siihen suoraan aihioon voi tietty ennen taivitusta merkata kohdat mistä taivutettu putki katkaistaan,niin ei tarvii sen kummemmin mittailla ja mallailla sitä käyrää korkkiruuvia. :D
Tällätavalla tehden ihmettelen kyllä kovasti jos se "ärrä"siinä kaarella vaihtelee.
Täytyy kokeilla. Aika paljon on vaan tilanteita joissa tarvitaan putkea joka on vain osittain kaarella. Sellaisen teko ei tuolla tavalla onnistu.
Juu mä kyl ymmärrän,et mukavampi aina on tehä yhdestä putkesta,kun hitsailla ja hioa periaatteella palikoista,mut ei se vaan aina onnistu ainakaan ahnehtimalla...
Mut tos oli jo pikkasen liikaakin vasäämistä,aine on 6 mm rst putki jossa kulki aika monta johtoa,eli ei sillä tiglläkään saanut kauheita nöölejä putken sisälle pudottaa... ::) http://tekniikanmaailma.fi/muu-tekniikka/muut/kokkitaiston-uudet-aseet (http://tekniikanmaailma.fi/muu-tekniikka/muut/kokkitaiston-uudet-aseet)
Taitaa olla niin että allekirjoittaneen odotukset tuon masiinan suhteen oli vaan vääristyneet, ei itse laitteessa ole mitään vikaa. Putkimankelilla ei siis pysty tekemään sellaista pätkää että olisi ensin loiva kaari joka jatkuisi suorana putkena. Kun tekee tuon Riston vinkin mukaan niin putki taittuu nätille kaarelle jonka päihin jää sitten snadit pätkät hukkaa jonka pituus riippunee rullien keskinäisestä etäisyydestä.
Runkohommissa jokainen ylimääräinen sauma vaan jää harmittamaan, mieluummin välttäis noita potentiaalisia murtumakohtia.
Tämä voi olla aivan tyhmä idea, mutta on pakko sanoa. Piti kyllä jo aiemmin, mutta unohtui kaikessa kiireessä:
Arvelin näet, että entäs jos tuo ylärissa ei olisi suorassa mekaanisessa yhteydessä tuohon kierretankoon vaan esimerkiksi hiton jäykän jousen välityksellä. Että se jousi "annostelisi" sitä voimaa pehmeämmin. En nyt osaa sanoa miksi, mutta tuntuu, että silleesti tuo ongelmasi vähenisi. Tuntuu vaan siltä. Voi olla kyllä aivan katastrofaalinenkin idea.
Mikähän ero noissa mun ja Hemulin mankeleissa on? Mun mankelilla (ei suunniteltua, sattumaa...) onnistuu kyllä mainiosti eaks suora ja sitten loiva kaari. Tai kaaret eri suuntiin peräkkäin, niin kuin tossa Deputyn takarungossa ja kehtoputkissa. Mä kiristän aina toisessa päässä ja ajan samoilla asetuksilla edestakaisin. Maltillinen, noin puolen millin kiristys kerralla. Tuo putken kiertyminen loppui kokonaan, kun muutin kiristysrullan sivusuunnassa "uivaksi". Ilmeisesti kiristys hoitaa keskittämisen.
-Spöke-
Morjesta.
Mietiskellyt tuota putkimankelin käyttö, koska moinen täytyisi tehdä itsellekkin.
Mitäs jos siihen laittais esim. Ulostulopäähän vielä yhden säädettävän lisä rullan.
Ajatus moiseen lähti siitä kun olen parikymmentä vuotta metalleja valssanut levy ja lankavalssilla, niin jos niissä ei ota ulostulo päästä kiinni ja ohjaa sitä kädellä suoraan, niin lopputulos on aaltoileva.
Jos esim. lankaa valssaa ja sitä nostaa telojen jälkeen hieman ylöspäin samalla, niin siitä tulee pitkä kaari.
Näissä valsseissa ei ole muutakuin kaksi telaa päällekkäin ja ylempää säädetään korkeussuunnassa.
Mä päätin lisätä Pannun tavarankuljetuskapasiteettiä ja vääntelin takakaatumaraudan. Matsku on saumatonta aisi 316, 25 x 2. Tuo on kokonaisuudessaan väännetty putkimankelilla. Ja versio 2.1. Ekat versiot yritin tehdä saumallisesta 25 x 1,5:sta, mutta nuo jyrkimmät mutkat lytistyivät ja rullat sutivat tyhjää. Saumaton menee kuin vettä vaan. Materiaalilla on valtava merkitys.
Miten sitä ennen pärjäs ilman putkimankelia, kysyn vaan...
(http://i1097.photobucket.com/albums/g355/Noskoolfab/Takarauta_zps7aa70130.jpg) (http://s1097.photobucket.com/user/Noskoolfab/media/Takarauta_zps7aa70130.jpg.html)
-Spöke-
Tuossa kattelin ajatuksella tuon Hemulin videon läpi ja pohdin seuraavaa: Olisiko siihen suoraan pätkään kaaren keskellä olennaisin syy telojen halkaisija suhteessa niiden väliseen etäisyyteen? Kiristettäessä putki taipuu tukipisteiden välillä jotenkin kontrolloimattomasti aiheuttaen tuon muodonmuutoksen. Ainaskin kuvien perusteella mun mankelissa on isommat telat lähempänä toisiaan, eikä ilmiötä tapahdu, putki taipuu lähinnä lestin pintaa vasten. Onko tässä päätelmässä mitn järkeä?
-Spöke-
Tota samaa ajatusta oon pyörittäny päässäni. Mutta noi mun laitteen mitat on kuitenkin niin lähellä kaupallisia valmisteita että ei se voi olla ihan täysin siitä kiinni. Voishan sitä leikkauttaa ihan vaan kokeilumielessä toiset sivulevyt joihin akseliväliä pienennettäisiin. Ei se niin iso homma ole jos sillä saadaan laite toimimaan.
Pitkää kaarta tää ny työntää nätisti eikä tarvi ees kovin hissuksiin taivuttaa. Ton tekemiseen ei tainnu mennä kuin neljä edestakaisin rullausta. Vielä kuitenkin kiinnostaisi saada suoraan putkeen keskelle mutka ilman ylimääräisiä kikkailuja mutta se taitaa vaatia alarullien siirtämisen lähemmäksi toisiaan. Joten toistaiseksi mennään tällä, kyllä se asiansa ajaa.
(http://i123.photobucket.com/albums/o316/sheikkinen/Rosie/IMG_20140503_182704.jpg) (http://s123.photobucket.com/user/sheikkinen/media/Rosie/IMG_20140503_182704.jpg.html)
Ai että olis ollu tollaselle mankelille mun bulun kans käyttöä. Kun tollasella perus putkenlitistimellä ei saa millään loivaa kaarta. Puhumattakaan kahdesta samanlaisesta...
Hyvät roplaajat,
Meinasin tuossa rakennella putkimankelin, ja teräksiset väkipyörän rullat olisivat jo postissa matkalla. Semmoinen vaan rupesi askarruttamaan, että paljonkohan kuormaa tuommoisen vehkeen laakerien pitäisi kestää. Kuulalaakerithan niissä rullissa on vakiona, mutta kestänevätkö taivutinkäytössä â€" pitäisikö vaihtaa jo kasausvaiheessa neula- tai liukulaakerit?
Onko mitään hajua, monenko kilon puristuksia nuo tuuman-puolentoista runkoputket tarvitsevat nöyrtyäkseen?
Nimim. “Viisaampi antaa periksiâ€
Puristuksen suuruus riippuu pyörien etäisyyksistä toisiinsa nähden, mutta sanoisin, että melkein mikä tahansa kuulalaakeri kestää. Mun mankelissa on tosin pronssihelat.
Tuolla keskustelua aiheesta:
http://finnbikers.fi/foorumi/index.php?topic=8237.0 (http://finnbikers.fi/foorumi/index.php?topic=8237.0)
-Spöke-
Yhdistin uuden kysymyksen vanhaan aiheeseen.
Ei mankelikäytössä ole kovinkaan suuret voimat kyseessä, rungoissa yleisesti käytetty saumaton hydrauliputki on niin meltoa että se menee hyvin pienellä paineella mutkalle - ja mankelin kanssa ei ihan mahdottomia edes kannata yrittää, kaaresta tulee paljon siistimpi usealla pienellä paineella toteutetulla vedolla. Itselläni on muistaakseni 17 mm keskireiällä varustettuja laakereita 40 ja 47 mm ulkohalkaisijalla.
Jea, kiitos infosta, lukaisenpa ketjun läpi ja kyselen lisää jos tarvihtee.