Kysely
Kysymys:
kumpi
Vaihtoehto 1: ketju
ääntä: 43
Vaihtoehto 2: hihna
ääntä: 21
Vaihtoehto 3: kardaani
ääntä: 3
Vaihtoehto 4: markku uusipaavalniemi
ääntä: 14
Vaihtoehto 5: muu. mikä??
ääntä: 0
kuvittelis et tästä olis jo juttua ollu mut enpähän löytänyt.
mulla siis -92 sportster ja siitä katkes hihna ku piti töihin lähteä. en tie paljonko oli ajettu mut ite en pyöräl ehtiny ajaa juurikaan ja kotipihalla olin vasta onneks ku tapahtu.
no uus hihna maksaa 200e mutta melkeen samaan hintaan sais ketjuvetoisen tehtyä? miksi en tekisi niin?? ei tulisi tälläisiä ylläreitä enää??
Mä laitoin ketjut fxr:ään kun tykkään ajella hiekkateilläkin ja joteskin ketju vaan näyttää mun silmään paremmalta
Arska
Lainaus käyttäjältä: arska66 - 26 kesäkuu 13, 19:01:44
Mä laitoin ketjut fxr:ään kun tykkään ajella hiekkateilläkin ja joteskin ketju vaan näyttää mun silmään paremmalta
Arska
joo hienompihan se on!
joku on polliin vastannut hihna mutta haluisin perustelut tälle!
Mitäköhän tuohon pitäisi vastata? Kumpaa pitää parempana vai kumman omaa fillarissaan?
FXR & Savage = hihna
Tuutti, Sprintti, Matleena, Ariel & Sporty = Kettinki
Vespas ei kumpaakaan.
Paremmuus hihna/ketju yhtälössä aika näkemyskysymys, mitä arvostaa.
et kumpi parempi aattelin.
mut ketjuun tarvii varmaan itsekin siirtyä. backwards evolution.
Markku on aika hyvä vaihtoehto, mut kuinkahan se pitää takapyörän liikkeellä.
Hihna on kai huoltovapaampi & äänettömämpi, mut kuten ystäväni kysyi, käsiraudat vai nippuside?
Lainaus käyttäjältä: Miska - 26 kesäkuu 13, 21:07:46
Markku on aika hyvä vaihtoehto, mut kuinkahan se pitää takapyörän liikkeellä.
Hihna on kai huoltovapaampi & äänettömämpi, mut kuten ystäväni kysyi, käsiraudat vai nippuside?
no joo mut en ymmärrä perusteluja huoltovapaasta ku joutuuhan hoodeis muutenkin pulttei kiristelee harva se päivä. plus et ku hihna menee poikki ni se on aina sen 200e. ketjussa tää murhe poistuis.
"kuminauhalla pidetään housut jalassa"...
itse laitoin xb buluseen ketjun siksi,kun se miellyttää omaa silmää...
lisäksi ketjumuutos on vain yksi useista muutoksista,joita tavan tallaaja ei huomaa,mutta esimerkiksi asiantunteva poliisi ylinopeussakkoa kirjoittaissa totesi,että "on näköjään hihnaveto poistettu"...
Hihna kestää normeelisati noin kolmesta viiteen ketjurataspaketin iän, hihnaa ei tartte olla rasvaamassa ja se ei roiski rasvaa. Hihnaa ei myöskään tarvitse olla tämän tästä kiristelemässä. Ainot joissa hihna oikeasti häviää ketjulle, on jos fillarilla leikitään paljon(hihna ei tykkää keulimisesta, vakio bigtwinin omistajalle ihan major murhe :P ) ja sora etc kivet aiheuttaa riskin hihnarikosta. Eikä hyvälaatuiset ketjutkaan ole ilmaiset. Ulkonäölliset arvot karsastajan katveessa.
Hihna on kestänyt 20vuotta, jos porsii ni uudella hihnalla mennään, mut en mä siltikään hihnalle konversoisi.
Lainaus käyttäjältä: ma^ko - 26 kesäkuu 13, 21:30:04
Hihna kestää normeelisati noin kolmesta viiteen ketjurataspaketin iän, hihnaa ei tartte olla rasvaamassa ja se ei roiski rasvaa. Hihnaa ei myöskään tarvitse olla tämän tästä kiristelemässä. Ainot joissa hihna oikeasti häviää ketjulle, on jos fillarilla leikitään paljon(hihna ei tykkää keulimisesta, vakio bigtwinin omistajalle ihan major murhe :P ) ja sora etc kivet aiheuttaa riskin hihnarikosta. Eikä hyvälaatuiset ketjutkaan ole ilmaiset. Ulkonäölliset arvot karsastajan katveessa.
Hihna on kestänyt 20vuotta, jos porsii ni uudella hihnalla mennään, mut en mä siltikään hihnalle konversoisi.
no tämäpä että se voi jollainen kestää sen 20v jollain 2 kesää. ketju ikuisempi ja vaihto ei sen kalliimpi..
Ketjulle teet jotain tien päällä, hihnapyörää viedään autolla.
Nim. Ketjulukko aina taskussa.
Lainaus käyttäjältä: koiruus - 26 kesäkuu 13, 22:03:31
Ketjulle teet jotain tien päällä, hihnapyörää viedään autolla.
Nim. Ketjulukko aina taskussa.
Teoriassa totta, mutta multa on vuosien aikana pettänyt ketjut kolmasti ajossa ja joka kerta on remonttia ollut tarpeeks, se svitun katkeava ketju kun osaa ikävän usein rikkoa muutakin kuin itsensä. Ajamalla ei ole tultu tien päältä...
Lainaus käyttäjältä: johannes - 26 kesäkuu 13, 21:50:44
no tämäpä että se voi jollainen kestää sen 20v jollain 2 kesää. ketju ikuisempi ja vaihto ei sen kalliimpi..
Halvat ketjut kestää sen 20-10000km ja laatuketjut 20000-40000km, hihna yleensä kuitenki 150000-250000km ja vaihto ei ole sen kalliimpi, äkkinäisel matikal se kettinki on svitun tyyris, eli sinällään tuo vaihdon hinta on huono argumentti. Mulla meni joskus 20+v sitten pannshovelist uudet "hienot ja kromatut" ketjut 23km ajon jälkeen, 23km tallilta ja meni sitten sisempi enskakoppa samalla, ne vast olikin ikuiset ja edulliset kettinkit. Sittemmin olen kyllä osannut karttaa kromattuja ja siroja show vitjoja.
Hyvät ketjut on hyvä voimansiirtoratkaisu, huonot ketjut on superpaska voimansiirtoratkaisu, sama koskee hihnoja.
no toi 150 000km vähä liioittelua että minimi. mun pyöräl ei ajettu niin pal ja katkes kuitenkin. ja tuntuu hassulle et kivi olis menny ku oli pihal paikoillaan..
Vakioissa big twineissä, maantievoittoisessa ajossa, harvoin alle 150000km kuulee hihnan antautuneen. Sportyissä ja varsinki Buluissa menee huomattavasti tiheemmin hihnoja, älä kysy miksi, mut en mä muutenkaan sporttipyörää hihnoittaisi.
Ja jos sulla orkkishihna, niin yli kakskytvuottahan se o kuitenki ysikakkoses kestänyt...
Lainaus käyttäjältä: johannes - 26 kesäkuu 13, 23:36:53
no toi 150 000km vähä liioittelua että minimi. mun pyöräl ei ajettu niin pal ja katkes kuitenkin. ja tuntuu hassulle et kivi olis menny ku oli pihal paikoillaan..
Menny varmaan aiemmin kiven ansiosta tai muun terävän... sellai nirhaumalle, tai jotain. Luultavasti on alusta asti ollut sama hihna sun pyörässä.
Mulla on ollu kerran hihnalline pyörä aiemmin ja tiedän, että sen nykyisellä omistajalla on sama hihna vielä käytössä. Mulla on nyt 12 v vanha pyörä, jossa alkuperäine hihna, ja näyttää priimalta. Yksi pyörä mulla on, jossa ketjut, ja siihen olen liki kolmenkymmenen vuoden aikana kairt kolmet ketjut laittanu (välillä oli aika vähällä ajolla).
Kyllä noi hihnat on keskimäärin ikuisempia. Sillä varauksella tietty, ettevät kestä jos jostain tulee jotainn terävätä hihnapyörän ja hihnan väliin, tai jos kauhiasti revitään ajossa. Lisäksi väittivät, ettei ole hyvä, jos kovasti auringon paahteelle altistuu.
Jossain mielessä kyllä tykkään kyllä ketjuista, koska ovat sellai enempi teknisen oloset ja vintaget. Tai tiedä tuosta viimesestä, kun kyllähän niissä alkuaikain moottoripyörisä oli hihnoja... Ja on se hihna kyllä kivan näkönen enskassa ja tosiovedossakin, plus että ahtimessa...
Joten, en osaa sanoa, kumpi parempi tai hienompi...
Syökö muuten hihna rattaita? Tai siis hihnapyöriä tai mikä niitten virallinen nimi sit onkaan? Mikäli niitäkään ei tarvitse niin usein vaihdella, niin siinäkin on yksi hyvä lisäargumentti hihnalle. No, onneksi moottoripyöräily ei ole tässä maassa järjen käytöllä selitettävissä, saatika sitten moottoripyörän rakentelu.
Mulle tuli ketjut runkomuutoksen takia. Hihnalla kerkesin ajelen huolettomia kilometrejä sen 10 vuotta. Kavereilla poiki ehen kesän aikana paritkin hihnat( varmaankin ajotyylistä johtuen) joten osasin ostaa itselleni vielä varahihnankin. Itse koen että ketjujen myötä tuli mopoiluun yksi rahareikä lisää , mutta toisaalta ovat perskeleen paljon paremman näköiset. Kumilanka keskusteluun en ota osaa koska en käytä alushousuja ;D
Se lienee fakta et suurin osa hihnoista kestää yli 100000km mut yksikään ketjupaketti ei. En ketjujen hintoja tiedä yleisesti mut kaveri laittoi transalpiin uudet rattaat ja vitjan=300â,¬ jenkeistä tilattuna hihna alle 200â,¬
Lähetetty laitteesta NEXUS S käyttäen tapatalk 4:sta
Toinen tykkää äitistä, toinen tyttärestä. Perheessä on sekä ketjuja että hihnoja käytössä eikä kummastakaan pahaa sanottavaa. Ainakin omissa vehkeissä on käytetty Sigman laatuketjuja jotka maksaa sen 150-180 euroa, kaikki halvemmat on olleet sellaisia että viidensadan kilsan välein on saanu olla kirimässä. Siihen päälle laadukkaat PBI:n rattaat jotka vaihtuu aina kun ketjutkin niin kokonaiskustannus on samaa luokkaa kuin remmillä.
Remmeistä en taas suostu käyttämään kuin H-D:n omia, kaikki tarvikevalmistajien mallit on osoittautuneet laadultaan huonommiksi.
Rouvan pyörässä tuli tänä keväänä kilsat täyteen vetohihnalle, napsahti kans kotipihaan kun pisti ykköstä pesään. Se terävä nykäisy oli vissiin viimeinen niitti. Rapiat viiskytätonnia on pyörän mittarissa joista todistetusti samalla remmillä on ajettu kolmekymmentä. Todennäköisesti alkuperäinen hihna vuodelta 1999 mutta mistäs noista tietää. Voisi vielä lisätä että rouvan ajot on suoritettu varsin korkeaviritteisellä moottorilla että sikäli olen oikein tyytyväinen hihnan käyttöikään. Onneksi hyllyssä oli yksi käytetty beltti ja sporttiin sen vaihtaminen on puolen tunnin homma. Pitää kyllä hoitaa siihen uus hihna kun vaan ehtii...
Itselläni noita remmejä paukkui aika tavalla. Eipä ole ollut kettinkien kanssa probleemaa, tosin ne on aina ökyimmät mitä saa ja pesen ne polttoöljyssä 5 - 10 tkm välein, sportsterissa kun takaiskarin alapään irrottamalla ne saa yhtenäisenä irti. Viime paketilla kai ajoin 50 tkm ja katoin, että rattaan piikit ei ole enää uuden näköiset, en olisi muun syyn takia vaihtanut.
Edit: ensiövedossa sama kettinki kai on pyörinyt jo ainakin 200 tkm ::)
mut jos nyt laittaa uuden hihnan ja haluukin myöhemmin ketjut niin sillä hihnalla on vielä ikää jäljellä(=rahan menoa). siks tää on nyt paha :D
Itse pohdin tätä samaa viime talvena. Hihnan kesto mietitytti koneeseen kun tuli aika paljon lisää potkua. Vanhalla hihnalla kilsoja takana 110tkm ja vielä oli ulkoisesti mainiossa kunnossa. Laitoin kuitenkin hihnan sen huolettomuuden takia, vanha hihna jäi hyllyyn varalle.
2001 heritage softail
Itsellä -99 Dynassa hihna, mutta nyt kun tekee mieli leveämpää rengasta (tekosyy purkaa mopotin taas talvella) niin ketjulla ja offset-rattaalla meinasin tulevan talven jälkeen mennä. BMW:llä on kans hihnavetoa (Saksalaista insinöörien taidonnäytettä?), mutta olis kai kilpatallit roadracingissä siirtyneet hihnaan jos se olis parempi? Huoltovapaa ja helppohan hihna on, mutta ex-sportissa hihna kosteina aamuina vikisi ikävästi. Ja sorapätkillä aina mietityttää hyppiikö kivet hihnan välistä myös pois...
Jatkuva voitelu ketjuissa on vaivana ja tietty se sotku... pakko pitää ketjusuojaa vaikka urpolta näyttääkin. Mikä muuten olis parasta ketjulle? Ja vähiten "sinkoutuvaa"?
Jos näihin sais kardaanikonversion niin laittaisin heti. Loppuisi kaikki tuska. Ristikkonivelet ehkä 300-500 tkm vaihdettava. Sexy=no. Kestävä=yes. Huoltovapaa=peräöljyn vaihdolla aika pitkäikäinen. 2-3dl öljyä murikkaan kerran vuodessa.
Toi kardaanin huolettomuuskin on vähän niin ja näin, ainakin erään kardaanivedostaan tunnetun baijerilaisen mööpeli werstaan nykymalleissa tuntuu perse olevan normaalia ketju/ratas-pakettia useammin vaihdettava osa.
Kaikilla voimansiirtotavoilla on puolensa, niin hyvät kuin huonotkin.
Lainaus käyttäjältä: ma^ko - 27 kesäkuu 13, 15:34:56
Toi kardaanin huolettomuuskin on vähän niin ja näin, ainakin erään kardaanivedostaan tunnetun baijerilaisen mööpeli werstaan nykymalleissa tuntuu perse olevan normaalia ketju/ratas-pakettia useammin vaihdettava osa.
Kaikilla voimansiirtotavoilla on puolensa, niin hyvät kuin huonotkin.
Itse tunnustan ajaneeni vain Japanilaisilla sekä Amerikkalaisilla kardaanipyörillä.
Stanu pyörässä ihan sama onko toisiona ketjut taikka hihna. Kun prätkää aletaan muokkaamaan sopperiksi, popperiksi taikka rottapyöräksi niin ketju on ainoa mikä siihen toisiovedoksi sopii jo esteettisistä syistä. Jos mukavuus on taustalla että vaihdetaan ketjut hihnaan ni aika pienestä se sitten on kiinni - tai oon myös kuullu että jotku on laittanu sähköstartin laiskuuttaan kickin tilalle :D
Evo softilla polttelin aikani kumia niin sittenhän sitä oli jo ilmassakin kun remmi poistui takavasemmalle. Remmin vaihto kun ei ole mikään niks naks juttu vaan siihen menee tunteja ja tarvitsee erikoityökaluja niin siirryin ketjuun. Ulkonäöllisesti ketju on paljon kauniimpi mielestäni ja välitysten kanssa kikkailu niin paljon helpompaa. Tsubakin kalliit x-rengasketjut käytössä ja nyt ajettu 19000km niillä. Tilan puute oli chopperoinnin takia kanssa yksi kriteeri koska 20mm kuminauha ei juurikaan kiinnostanut kun sekin joka katkesi oli lähemmäs 30mm levee.
ei mitn
Lainaus käyttäjältä: johannes - 28 kesäkuu 13, 13:10:18
remmin vaihto ei oo mikään niks naks ja vaatii erikoistyökaluja??
Big twinissä puretaan enska/kytkin pois että pääsee remmin vaihtamaan. Erikoistyökaluna enskaketjun jumitin jonka asiaa tosin ajaa vaikka puupalikka. Ei kuitenkaan vaihdettavissa pelkällä leathermanilla :D
Sportsterissa remminvaihto on onneks aika paljon helpompaa - remmisuoja pois, taka-akseli pois että saa takapyörää eteenpäin, oikeanpuoleisen takaiskarin alapultti irti, etuhihnapyörän suoja irti ja sitten ei muuta kuin uus remmi tilalle ja kasaan käänteisessä järjestyksessä. Edes taka-akselin säätöruuveihin ei tarvitse kajota jos uusi remmi ei sitä edellytä.
Lainaus käyttäjältä: mikjus - 28 kesäkuu 13, 13:40:26
Lainaus käyttäjältä: johannes - 28 kesäkuu 13, 13:10:18
remmin vaihto ei oo mikään niks naks ja vaatii erikoistyökaluja??
Big twinissä puretaan enska/kytkin pois että pääsee remmin vaihtamaan. Erikoistyökaluna enskaketjun jumitin jonka asiaa tosin ajaa vaikka puupalikka. Ei kuitenkaan vaihdettavissa pelkällä leathermanilla :D
joo tutkittuani asiaa niin muokkasinkin ton mun kommentin. ite kun en tiiä mistään mitään ja sportsterista vähän.
Lainaus käyttäjältä: mikjus - 28 kesäkuu 13, 13:40:26
Big twinissä puretaan enska/kytkin pois että pääsee remmin vaihtamaan. Erikoistyökaluna enskaketjun jumitin jonka asiaa tosin ajaa vaikka puupalikka. Ei kuitenkaan vaihdettavissa pelkällä leathermanilla :D
Sama judanssi se on ketju/ratas-pakettia vaihtaessa... tosin jos vaihtaa vaan uuden ketjun vanhoile rattaille ni pääsee helpommmalla, mut uus ketju ja kulahtaneet rattaat ei ole kovin fiksu juttu.
Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 28 kesäkuu 13, 13:47:25
Sportsterissa remminvaihto on onneks aika paljon helpompaa - remmisuoja pois, taka-akseli pois että saa takapyörää eteenpäin, oikeanpuoleisen takaiskarin alapultti irti, etuhihnapyörän suoja irti ja sitten ei muuta kuin uus remmi tilalle ja kasaan käänteisessä järjestyksessä. Edes taka-akselin säätöruuveihin ei tarvitse kajota jos uusi remmi ei sitä edellytä.
kerro yhtä yksinkertaisesti miten hihnavetonen muutetaan ketjuvetoiseksi.
Lainaus käyttäjältä: johannes - 28 kesäkuu 13, 17:01:49
kerro yhtä yksinkertaisesti miten hihnavetonen muutetaan ketjuvetoiseksi.
Tuohon prosessiin lisäät sen, että etuhihnapyörä irti ja eturatas sen tilalle, takahihnapyörä irti ja takaratas sen tilalle ja kootessa korvaat hihnan ketjulla...
Sportsteriin kun laitat rattaan hihnan tilalle niin kupera puoli ulospäin, eli hampaat lähemmäksi lohkoa. Sitä hihnapyörän takana olevaa holkkia on kahdenlaista, on paksua ja lyhyttä ja sitten ohuempaa ja pitempää. Jälkimmäinen on oikea ja jos siinä on alkuperäinen hihnapyörä niin silloin siinä pitäisikin olla just se. Myöhempien aikojen hihnapyörissä on olake ja niitten kanssa käytetään sitä toista holkkia (ja toista stefaa). Katso nyt kuitenkin jollain riu'un pätkällä, että ne rissat sattuu samaan linjaan. Mutta muuten ei kai tuohon ole mitään lisättävää, miten jäsenet H ja M tuossa edellä puivat?
Edit: akselin kierteestä huolellisesti kaikki vanhat kierrelukitteet pois ja nitkuta sitä käsin niin, että se pyörii pohjaan saakka vapaasti, sitten ainakin on puhdas. Sitten reippaasti sitä momenttia kovan lukkoliiman kanssa, kirja puhuu jostain 200 Nm:stä, mutta ite olen pistänyt varmaan aika paljon enemmänkin. Jos se mutteri aukeaa (niin kuin itellä aukes just pari viikkoa sitten pitkästä aikaa jostain kumman syystä), niin sen huomaa omituisesta jurnutuksesta vedossa.
jäi asennus vähä vaiheesee ku tuli liikkeest iha ihmeellinen eturatas. tosi paljon liikaa offsettii.. ma pitäis saada oikee osa ja sit jatkuu. takaratas kii jo. kuuluisko muuten pakoputkien tiivisteet uusia samalla ku ne on irti? sorry ot!
Ei niitä savutorven tiivisteitä tarvii vaihtaa, don't fix it if it ain't broken. Varmaan tiedät paremmin kuin kukaan muu kun sinulla ne osat siinä on, mutta onko sitä offsettia rattaan keskilinjasta enemmän kuin sentti? Sen verran 5-vaihteisen ratas on kupera ja se tosiaan pitää laittaa niin päin, että hampaat tulee lähemmäksi lohkoa.
Lainaus käyttäjältä: Lyytinen - 11 heinäkuu 13, 21:39:17
Ei niitä savutorven tiivisteitä tarvii vaihtaa, don't fix it if it ain't broken. Varmaan tiedät paremmin kuin kukaan muu kun sinulla ne osat siinä on, mutta onko sitä offsettia rattaan keskilinjasta enemmän kuin sentti? Sen verran 5-vaihteisen ratas on kupera ja se tosiaan pitää laittaa niin päin, että hampaat tulee lähemmäksi lohkoa.
kumminkaan päin ei menny. jos kupera puoli ulospäin niin ketju ottaa kiinni runkoon ja kun oli toisin päin niin linja onihan päin prinkkalaa.. joku holkki tms. tarttis olla siin kiinni viel ennen runkoo. no maanantaina kerron lisää taas.
Onhan sulla nyt oikea holkki siinä rattaan takana? Hihnavedon kanssa käytetään lyhyempää mutta halkaisijaltaan suurempaa holkkia kuin ketjurattaan kanssa - samalla vaihtuu laatikon iso stefa vastaamaan holkin halkaisijaa. Jos (kun) sulla on se hihnavetomallin holkki siellä niin voit joko tehdä sopivan mittaisen holkin siihen jatkoksi tai vaihtaa oikean malliset osat.
Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 11 heinäkuu 13, 22:31:02
Onhan sulla nyt oikea holkki siinä rattaan takana? Hihnavedon kanssa käytetään lyhyempää mutta halkaisijaltaan suurempaa holkkia kuin ketjurattaan kanssa - samalla vaihtuu laatikon iso stefa vastaamaan holkin halkaisijaa. Jos (kun) sulla on se hihnavetomallin holkki siellä niin voit joko tehdä sopivan mittaisen holkin siihen jatkoksi tai vaihtaa oikean malliset osat.
eli siis se holkkikin tarvii vaihtaa? voi vittu sitte.
mutta riittää siis jos se holkki on oikeanlainen? ja missä se vaihteiston ko. stefa sijaitsee?
eli oikeasti tarvin eturattaan, takarattaan ja holkin. eikö niitä holkkeja saa kaupasta? en mä kyl rupee ite väsää sellasii. halun päästä ajeleekki joskus :D
vittu et vituttaa saatana..
Tuossa tarvittavat osat ja niiden tehdasnumerot:
OIL SEAL 413623
SPACER 423768
O-RING 413306
Stefa on luonnollisesti siinä holkin ympärillä lohkon kyljessä se julmetun kokoinen musta lätkä ja toi listassa oleva o-rengas tulee sinne holkin taakse.
Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 12 heinäkuu 13, 10:03:17
Tuossa tarvittavat osat ja niiden tehdasnumerot:
OIL SEAL 413623
SPACER 423768
O-RING 413306
Stefa on luonnollisesti siinä holkin ympärillä lohkon kyljessä se julmetun kokoinen musta lätkä ja toi listassa oleva o-rengas tulee sinne holkin taakse.
erittäin suuret kiitokset. mainitsen noi kassalla maanantaina!
Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 12 heinäkuu 13, 10:03:17
Tuossa tarvittavat osat ja niiden tehdasnumerot:
OIL SEAL 413623
SPACER 423768
O-RING 413306
Stefa on luonnollisesti siinä holkin ympärillä lohkon kyljessä se julmetun kokoinen musta lätkä ja toi listassa oleva o-rengas tulee sinne holkin taakse.
noilla nroill ei löytynyt mitään? pitäiskö tossa olla viiva jotain kans? sain nyt tod.näk. oikeen rattaan mutta noita muita osia mulla ei ole siis..paas kattoo..
Täytyypä tutkia tarkemmin kun pääsen kotiin illalla, kopsasin noi vaan nopeasti yhdeltä toiselta saitilta. Mulla on parts manualit himassa, sieltä näen oikeat koodit.
nyt on ketjut paikassa vihdoin! mitään holkkeja tms ei vaihdettu....
Hihna olis ollu parempi, sillä olisit ajanut tänä kesänä kuukauden enemmin ;D
Sori.. oli pakko kettuilla. Aja Saloon ni tarjoon kahvit..
Lainaus käyttäjältä: NiLo - 29 heinäkuu 13, 16:50:10
Hihna olis ollu parempi, sillä olisit ajanut tänä kesänä kuukauden enemmin ;D
Sori.. oli pakko kettuilla. Aja Saloon ni tarjoon kahvit..
joo koitan viel tän ajokauden aikana saloon päästä. ens kerral ei mee enää kuukautta ku on tietoisempi mitä pitää tehä. mut komia tuli:
http://db.tt/7RYTdv6y (http://db.tt/7RYTdv6y)
älä vaan öljyy niihin laita ja lähe ajamaan, likaantuvat :'(
Lainaus käyttäjältä: NiLo - 29 heinäkuu 13, 20:23:05
älä vaan öljyy niihin laita ja lähe ajamaan, likaantuvat :'(
kuivana - totta kai ::)
Hukkaako hihnaveto vähemmän heppoja kuin ketju?
Tällainen keskustelu oli käynnissä. Ei tullut tässä topikissa ilmi.
Lainaus käyttäjältä: johannes - 10 lokakuu 17, 21:16:15
Hukkaako hihnaveto vähemmän heppoja kuin ketju?
Tällainen keskustelu oli käynnissä. Ei tullut tässä topikissa ilmi.
Ei. Ketju hukkaa vähiten. Sitten hihna, ja sen jälkeen keppiveto.
Onko kellään tietoa, että paljonko tehoa hukkuu esim. hihnaan? 1, 5 vai 10wattia? ::)
Lainaus käyttäjältä: NiLo - 14 lokakuu 17, 10:47:51
Onko kellään tietoa, että paljonko tehoa hukkuu esim. hihnaan? 1, 5 vai 10wattia? ::)
En tiedä mutta koneenrakentajan käsikirjan mukaan hihnapyörän ja hammasrattaan tehohäviö on lähes sama. Mutta sitä itse mietin, että ketjun rakenne on painavempi.
Ja tuo tehohäviö on varmaan joku 12 jos kampiakselin ja takapyörän väliä miettii, mutta jos miettii vaan siitä viimisitä osiota ni tyyliin 3.
Siis prosenttia. Ja tämäkin mutua.
Tajusin muuten vasta äsken, että on HD:llakin kardaanipyörä XA. Kanadalle tehty BMW-kopio.
Itse veikkaisin hihnan olevan pieni ruokaisin. Raskaampi ketju ei tyhjällä pyöri samaa vauhtia kevyemmän remmin kanssa, esim: raskas vanne kevyttä vastaan.
Tuskin tota tehoeroa huomaa näillä laitteilla. Helpommin saa lisää suorituskykyä kun tankkaa vain pari litraa tankkiin, laihduttaa 20kg pois ja jättää kotiin rallimerkkejä täynnä olevat nahkaliivit.
Ero ketjun ja hihnan välissä on käsittääkseni olematon, kummankin hyväksi ;)
Hihnazydeemi on kalliimpi, välitysten vaihto hankalaa ja matka voi katketa terävistä objekteista pyörän ja hihnan välissä yksin tein. Ketju taas kestää kulutusta yleensä huonommin, on öljyttynä likainen ja kerää pölyä, mutta ei katkea äkkiarvaamatta ja se on edullisuuden ja välitysten vaihdon helppouden takia mukava.
Lisään tähän vielä sen, että ketjunen ja hihnan kunto ja suuntaus yms ovat merkittävämmässä osassa kuin se, kumpi systeemi pyörässä on. Toisaalta erilaiset vaihteistot ja hammasrattaiden pinnoitus vaikuttaa voimansiirron tehonhävikkiin. GMS racing mainitsi voittaneensa uudella vaihdelaatikolla useamman hevosvoiman.
Kardaanissa tehonhäviö on edellisiä suurempi, tuntuvasti jos moottori on poikittain (ylimääräinen kulmavaihde); bemarissa, guzzissa jne joissa moottori on pitkittäin, tehonhäviö ei ole merkittävästi suurempi kuin ketju tai hihnavetoisissa.
Eikös vain että tehohäviö muuttuu lämmöksi?
Aina kun olen joutunut linjaamaan hihnan niin olen ajolenkin jälkeen tunnustellut hihnan lämpöä todetakseni ettei se ole aivan pielessä. Olen huomannut ettei hihna juurikaan lämpeä. Tästä voisi tyhmempi päätellä ettei siihen kyllä tehoakaan huku? Tähän viitaten puheet tehohäviö prosenteista on vahvasti yliampuvia. Mutulla arvioiden 0,01hp lämmittää jo vitjaa tahi remmiä niin että sormia polttaa.
Toisaalta asiaa voi myös tarkastella niin että nostaa mopon perän ilmaan ja pyörittää rengasta. Ei tunnu kovin raskaalta. 0,01hp tuntuu tässä valossa yliampuvalta.
Toki kovissa nopeuksissa tapahtuu ilmiöitä joita en nyt kännissä välttämättä keksi😁
Lainaus käyttäjältä: Soikkeli - 14 lokakuu 17, 17:45:24
Itse veikkaisin hihnan olevan pieni ruokaisin. Raskaampi ketju ei tyhjällä pyöri samaa vauhtia kevyemmän remmin kanssa, esim: raskas vanne kevyttä vastaan.
Väärin.
Alla hieman kopioita lähteestä (Autoportal). Myös muissa lähteissä tulokset samansuuntaisia. Kun luette koneenrakennusopin yleislähteitä, niin huomatkaa, että ketjua niissä esimerkeissä usein verrataan ns kiilahihnaan, eikä hammashihnaan, jota käytetään hampaallisen rattaan kanssa.
----
A chain drive system is preferred in almost all the super sports bikes because of the fact that the percentage of power loss in a chain drive mechanism is as little as almost 3%. Also, a chain drive system is capable enough to deal with high level torque produced in these machines, and almost all the dirt bikes and drag-focussed motorcycles feature a chain dive mechanism.
---
Belt:
The power loss in this system when compared to the chain system is almost 6% higher and stands at 9%. That means that out of the total power generated, only 91% is delivered to the rear wheel and the rest is lost during the transmission
---
Shaft:
Well, this system can be seen on bikes like Honda VFR 1200 and BMW K 1300S. This technology is the same as seen on cars. The power loss in shaft drive is really high, about 25%, and we know that’s a lot of power loss. All this power loss is because of the extra gears and shafts. As compared to the other two systems, there is no maintenance required in a shaft drive. Only the shaft reservoir fluid needs to be changed at the bike’s regular service intervals.
---
Noista voi sitten itse laskeskella hävikkiwatteja. Eli jos eturattaalle/sprocketille tulee 50 kW, niin ketju nappaa välistä 1500 Wattia, ja (hammas)beltti 4500 Wattia, ennenkuin päätyy takapyörälle. Samalla menetelmällä pystyy takaisinpäin laskemaan takapyörätehosta koneen tehon, tai oikeastaan tehon laatikon päässä. Laatikkohävikille (tai primary+laatikko) löytyy sitten omat häviöarvionsa, mikäli haluaa koneen tehoa arvuutella.
Lisäkuriositeettinä vastaava vertailu kilpapolkupyöristä, joissa lajeissa yritetään saada talkkunan energia tiehen mahdollisimman tehokkaasti:
--
a conventional chain drive consumes 2.92 watts on average, while the belt eats up 3.93 watts. Although the difference is just 1 watt â€" not enough for most people to care â€" this works out as a substantial 34.6 percent.
---
En usko tuohon Autoportalin lukemiin. Valitettavasti siellä ei oltu mainittu lähdettä. Etsiskelin mistä nämä luvut on peräisin niin törmäsin Intialaiseen selvitykseen mistä nämä oli ilmeisesti kaivettu.
Study of Various Motorcycle
Transmission Drives
Ankit Sinha
B.Tech Scholar, Department of Mechanical Engineering, Suresh Gyan Vihar University,
Jaipur, India.
Tuon kun tavaa lävitse niin selviää ettei noita lukuja ole saatu mittaamalla tai oikeastaan edes laskemalla. Lienee enemmän hihavakioita ja hatusta. Hihnavedon yhteydessä mainitaan sitä käytettävän myös esim. variaattorivoimansiirrossa jne. Toki toki, mutta aivan erilainen hihna ja ratkaisu.
Myös keppivedon häviöt, 25% on aivan absurdi. Miettikääpä paljonko Bemarin keppivedon öölit kuumenisi moottoritievedossa noilla häviöillä? Jos tehoa siirretään motarilla vaikkapa 40kW (kampuralta) niin siitä 10kW kuumentaisi sitä muutamaa desiä öljyä jos tuo pitäisi paikkaansa. Lisäksi prätkien vertailuissa keppivetoisten tulisi kuluttaa selvästi enemmän polttoainetta ja tuollaiset häviöt tuntuisi jo rullauksessakin siltä että olisi ankkuri perässä.
Jos etsii enemmän vakuuttavia lähteitä niin hammashihnan ja ketjuvedon häviöt ovat hyvin lähellä toisiaan. Keppiveto jää noista muutaman prossan päähän ollen tältä osin huonoin.
Hihnoista Gates ilmoittaa hammashihnalle hyötysuhteeksi 98-99%
https://tinyurl.com/ybh92o3l (https://tinyurl.com/ybh92o3l)
Ja Jenkeissä tehdyssä tutkimuksessa 97-99%
https://tinyurl.com/yak64l6k (https://tinyurl.com/yak64l6k)
Ajattelin tuohon 2001 softailiin vaihtaa hihnan ketjuun. Osaisko joku sanoa moniko linkkisen ketjun tarvin 24 / 48 rattaille. Sais kaikki osat tilattua kerralla ilman mittailuja.
tää ei tietenkään auta, mut jos on kiire, eikä oikeaa vastausta tule hetikohta, niin osta varmasti liian pitkä ja lyhennä se.
Vastavirtaan kulkijan kysymys. Mahtaisko evo-sportin remmi kestää varovaista käyttöä 90kW/150nm käytössä. Ärsyttää noi venähtäneet ketjut jotka jo 15tkm jälkeen pitää kuuluvaa ääntä ja aiheuttaa hidasajossa tuntuvaa värinää.
Lainaus käyttäjältä: JKKo - 27 heinäkuu 21, 15:08:42
Vastavirtaan kulkijan kysymys. Mahtaisko evo-sportin remmi kestää varovaista käyttöä 90kW/150nm käytössä. Ärsyttää noi venähtäneet ketjut jotka jo 15tkm jälkeen pitää kuuluvaa ääntä ja aiheuttaa hidasajossa tuntuvaa värinää.
Sanoisin, että kestää. Minulla dynassa tehot samoissa, mutta vääntöä vielä enemmän. Poika kurittaa pyörää nuoruuden innolla ja alun toista kymppiä on kestänyt hihna. En muista minkä merkkinen hihna siellä on, mutta joku alkuperäistä vahvempi siihen on laitettu. Edellinen omistaja sen jo oli laittanut, mutta ei vaihtanut takahihnapyörää samalla vaikka ennen hihnan vaihtoa oli ajettu jo 70tkm. Hihna siis tuuman levyinen kuten -08 dynassa muutenkin.
Nyt tietysti koputan puuta, että kestää edelleenkin.
Lainaus käyttäjältä: JKKo - 27 heinäkuu 21, 15:08:42
Vastavirtaan kulkijan kysymys. Mahtaisko evo-sportin remmi kestää varovaista käyttöä 90kW/150nm käytössä. Ärsyttää noi venähtäneet ketjut jotka jo 15tkm jälkeen pitää kuuluvaa ääntä ja aiheuttaa hidasajossa tuntuvaa värinää.
Sanoisin myöskin, että uskaltaa.
Niitä remmejä on Ducatilla Diavelissa ja eikös noi Boss Hossitkin taida olla remmillä. Ei näissa tietenkään sama remmi ole, kun sportsterissa, mutta remmi kuitenkin. Ja jos sportsterin remmistä puhutaan, niin monessa viritetyssä Buellissa ja Sportsterissa on remmi ja takapyörätehoja aina +120 hv saakka.
Mulla on omassa 2001 mallin Sportsterissa varmaan alkuperäinen remmi. En tiedä tehoista, mutta pikkusen on enemmän, kun vakiossa; eikä ole kovinkaan varovasti aina ajettu. Voi se mun mopon remmi katketakin vaikka heti huomenna, sitä ei tiedä. Mutta toivotaan että kestää vielä...
Saiskohan sporttiin sovitettua muita rattaita kuin ne vakiot 27/61? Mä ajan ketjuilla pidemmillä välityksillä eikä viittis ottaa moottoritielle amalgaamit tiputtavaa värinää.
Veijo. Millä oot saanut Dynasta 90kW? Joku mörkömoottori?
Lainaus käyttäjältä: JKKo - 28 heinäkuu 21, 15:08:33
Veijo. Millä oot saanut Dynasta 90kW? Joku mörkömoottori?
Kyllä tuota mörkömoottoriksi voisi kutsua.
Siinä on touringiin tarkoitetut Screaming Eagle 110CI pytyt, kannet, nokat ja läppärunko. Tuota kun säädettiin, niin dynottaja oli vaikuttunut, että HD:n omilla värkeillä pääsee noin hyviin lukemiin. Kansissa ilmeisesti tehty jotain oikein.
Alakierroksillahan tuossa ei sitten vääntöä juuri ole, joten aina joutuu vähän reippaammin antamaan kaasua jos haluaa päästä liikkeelle sujuvasti. Mutta kuten mainitsin, niin nuorelle miehelle vallan oiva peli, jolla saa kyykkykuskeille pahan mielen kun valoista lähtee.
Lainaus käyttäjältä: JKKo - 28 heinäkuu 21, 15:08:33
Saiskohan sporttiin sovitettua muita rattaita kuin ne vakiot 27/61? Mä ajan ketjuilla pidemmillä välityksillä eikä viittis ottaa moottoritielle amalgaamit tiputtavaa värinää.
TIetämättä minkä vuotinen sporty on kyseessä, mutta ainakin 90-luvun 5-loviseen malliin saa 55-hampaista takahihnapyörää.
Tämä vaatii 125 hampaisen hihnan (61'sen kanssa on 128(?)-hampainen). Buellin tuotekoodeilla löytyy (väitetysti) kestävämpiä (itse en nyt löytänyt oikeaa koodia, jossain se on arkistoituna talteen - löytyy jos tulee tarvis).
-t-
55/27 olisi just passeli välitys. Vastaa mun 47/23 ketjutusta 1:1.
3500 motarinopeudella on just vasta värinäalueen alareunassa ja noilla välityksillä tää mun puhallinkone menee kivasti jo 80 nopeudella.
Jos on osanumeroita, niin kiitos semmosia.
1991, eli 5 nopeuksinen vaihteisto.
Lainaus käyttäjältä: JKKo - 28 heinäkuu 21, 18:44:40
55/27 olisi just passeli välitys. Vastaa mun 47/23 ketjutusta 1:1.
3500 motarinopeudella on just vasta värinäalueen alareunassa ja noilla välityksillä tää mun puhallinkone menee kivasti jo 80 nopeudella.
Jos on osanumeroita, niin kiitos semmosia.
1991, eli 5 nopeuksinen vaihteisto.
125 tooth Fits 91-03 Sportster with 55 T pulley (HD# 40038-91)
128 tooth Fits 91-03 Sportster with 61 T pulley (HD# 40022-91)
Sitten löytyy kanssa XB Buellin remmi, mikä on (foorumien mukaan) kestävämpi.. en muista miten noi meni - itsellä vaihtui/asentui uusi remmi jokunen vuosi sitten, mutta en vain muista saiko sitä lyhyempänä..
-t-
1200sessa on 29 hampainen etunen. Sillä ja 55 hampaaisella takasella sais pitkät välitykset. Käsittääkseni Eurooppaan tuoduissa 1200sissa on juuri nuo välitykset.
Myöhäisemmissä on voinut ollakin. Viisvaihteisen alkuaikoina välitykset olivat noin 2,1 (1200) ja 2.3 (883). Noi toteutuu 61 pykäläisellä takarattaalla ja joko 29 tai 27 eturattaalla.
Tein ebayssa sulovileenit ja ostin 61 piikkisen. Pääsee edullisesti kokeilemaan. Saapihan sitä kompensoitua vaihteiden vetoaluetta rajoitinta ja muutamaa muuta parametria hiplaamalla.