Eli tänään vihdoin sain Vuosaaresta hakea jonkin aikaa merellä seilanneen merenneidon. Ostos on siis 1975 XLH1000 Rautis. Eli täysin samanlainen, kuin tuo minun toinen laitteenikin. Kunto oli suht ok, mitä nyt räpelletty joka paikasta ja osia vaihdeltu alkuperäistä rumempiin ja huonompiin.
Kait tuosta nyt kuitenkin kalun tekee vaikka täysin orkkis rungon tuhoaminen onkin sinänsä sääli..
Muutama kuva..
(http://i23.photobucket.com/albums/b362/raipe/Harley%20Davidson%20Ironhead%202/B2EE3BE2-9C81-4473-A12F-385D97E12C90-3822-0000046FBA53B4D5_zps56c3d8b2.jpg)
Autoon pakattuna pyörä ja hiukan osia..
(http://i23.photobucket.com/albums/b362/raipe/Harley%20Davidson%20Ironhead%202/A51F9946-2DD2-46DA-AB24-BC2A4B3DDFCA-3822-0000046FD39F836A_zps277163f7.jpg)
Kotipihalla eka kunnon katselu
(http://i23.photobucket.com/albums/b362/raipe/Harley%20Davidson%20Ironhead%202/70EC7767-0E2B-4323-841F-02C6E8E3C936-3822-0000046FE4BDC921_zps6e6f2a1d.jpg)
Ja ne osat ;D
(http://i23.photobucket.com/albums/b362/raipe/Harley%20Davidson%20Ironhead%202/FDF4974D-0541-4161-ABA3-9E5F9E9666C8-3822-00000470589B88A5_zps0dc0d242.jpg)
Ainakin päällepäin siisti zenith..
(http://i23.photobucket.com/albums/b362/raipe/Harley%20Davidson%20Ironhead%202/8544480A-ED13-4A11-8AC6-C017FE0AB0EE-3822-0000046FEE6F2681_zpsc3d1cc86.jpg)
Kaverukset 1975
(http://i23.photobucket.com/albums/b362/raipe/Harley%20Davidson%20Ironhead%202/7D9CB5FF-9728-44B1-A35A-C2B3162C9694-3822-000004706E99A1E5_zpsa2b78b85.jpg)
Orkkis rungolla pakoputki loppuu tähän..
(http://i23.photobucket.com/albums/b362/raipe/Harley%20Davidson%20Ironhead%202/60E6F359-D27B-417C-9CF9-4EEC942FA6F1-3822-000004706947E8FD_zpse62e951b.jpg)
Mun pidentämällä rungolla vähän eri kohtaa tossa toisessa rautiksessa..
(http://i23.photobucket.com/albums/b362/raipe/Harley%20Davidson%20Ironhead%202/B036C57D-C7CD-4215-8E6D-9B408566C0D0-3822-00000470958B0F09_zpsbb0e6f54.jpg)
Siinä ne pönöttää.
Ensin täytyy laittaa verotukseen paperit menemään ja samalla katsella, että pyörän saan käyntiin ja perus kilkuttimet kuntoon, että saa käydä rekisteröimässä.
Tän ikäisessa ei tarvi varmaan olla vilkkuja ollenkaan?
Mitä muuta ne leimatessa näistä kattoo?
Lainaus käyttäjältä: mista - 08 toukokuu 13, 22:34:17
Tän ikäisessa ei tarvi varmaan olla vilkkuja ollenkaan?
Mitä muuta ne leimatessa näistä kattoo?
Ei tarvita vilkkuja. Yleensä tarkistavat että on ohjauslukko, äänenvaimennus, jarrut, valot ja oikeat numerot. Tarkkuus ja asenne tapauskohtaista.
Lainaus käyttäjältä: ma^ko - 09 toukokuu 13, 00:32:44
Lainaus käyttäjältä: mista - 08 toukokuu 13, 22:34:17
Tän ikäisessa ei tarvi varmaan olla vilkkuja ollenkaan?
Mitä muuta ne leimatessa näistä kattoo?
Ei tarvita vilkkuja. Yleensä tarkistavat että on ohjauslukko, äänenvaimennus, jarrut, valot ja oikeat numerot. Tarkkuus ja asenne tapauskohtaista.
Hienoa. Kiitos.
Olen ollut joskus hieman kriittinen kun pyörän identiteettiä muutellaan, mutta nyt suorastaan kannustan sinua siihen Mista ! Onnea, virtaa ja näkemystä tulevaan projektiin :)
Vihreä rautis on hieno .
Kiitos kiitos. Miten siis identiteettiä muutetaan? Oikeilla papereillahan tämä on..
Lainaus käyttäjältä: mista - 09 toukokuu 13, 21:29:28
Kiitos kiitos. Miten siis identiteettiä muutetaan? Oikeilla papereillahan tämä on..
.. tarkoitin ulkoista habitusta :)
Lainaus käyttäjältä: Redneck - 09 toukokuu 13, 21:32:51
Lainaus käyttäjältä: mista - 09 toukokuu 13, 21:29:28
Kiitos kiitos. Miten siis identiteettiä muutetaan? Oikeilla papereillahan tämä on..
.. tarkoitin ulkoista habitusta :)
Joo ei tuo ainakaan huonompaan suuntaan mene. Toivottavasti. Ellei joku osta koko pyörää pois ennenkuin kerkeän edes aloittaa rakentamista :)
Tänään lähti veropaperit kohti Tampesteria. Jään odottelemaan kuulumisia sieltä päästä.
Huomenissa soittelen vielä naapurikylän katsurille ja kyselen mitä katsastuksessa nykyään halutaan nähdä..
Vilkkujahan tuossa ei ole eikä tule, takavalon e hyväksyntää ei vaadita ja miten mahtaa olla tuon ikäisen etuvalon kanssa? Tarviiko olla e merkkiä? Jos ei niin ei tuo pyörä vaadi mitään ennen katsastusta.
Kannattaako muuten pyörään vaihtaa osia jo ennen katsastusta (eli siis saako ne vaihdetut osat otteeseen ns. ilmaiseksi verrattuna siihen, että käy myöhemmin muutoskatsastaa ja maksaa siitä taas rahaa?)
Ei vaadi seiskafemma E-merkkejä ja kyllä vaihdetut osat saa maahantuontikatsastuksessa otteeseen "ilmaiseksi".
Muista se ohjauslukko.
aja yhellä kilvellä kahta mopoa ;D
Hyvä huomio Hemuli.. Täytynee soitella Upille, että laittaa neimannin pakettiin kans kun lähettelee muita rojuja.
Tästä lähtee paremmille laitumille katsastuksen jälkeen ainakin takaloksu, tankki, penkki, sissy, öljysäiliö, strutsit yms rojua. Penkki ja etuvanne onkin jo alustavasti varattuja. Etuloksusta mallailen ensin takaloksua, mutta tuskin tulee.. Jos jollain nurkissa brittiloksua niin saa tarjota. Eli siis tollasta keskikyhmyllistä, kun mun toisessakin on.
Springer tyyppinen stongaratkaisukin tarvis hankkia. Täytynee kysellä LL:ltä, että vieläkö on naapuriprojektista yli. Vanteiksi tulee näillä näkymin molempiin päihin 16" ja jotkut vanhat renkaat. Ajatuksena tällä hetkellä tehdä matala, jalat hieman eteenpäin ajettava malli. Tosin voi olla, että ilman jotain gooseneck tyyppistä ratkaisua keulaan en saa haluamaani luukkia ja teen lievemmän version. Bobberi siis kuitenkin. Täytyy vielä kattoa jos ottais tästä rumpujarrullisen takavanteen mun vihreään.. Toisaalta jos en maltakaan myydä tätä pyörää rakentamisen jälkeen niin joudun myymään vihreän pois :)
Mulla olis sellainen brittiloksu, tai oikeastaan kaksikin. Leveämpi niistä on tosin vain puolikas, kun toisen puolen siitä itse jo käytin. Saattaahan se puolikas riittää riippuen minkä mittaista haet. En nyt muista näistä mittoja, mutta jos kiinnostelee, niin niitä saa toki tulla katselemaan. Majailevat tässä Risteen kylillä. Muistan ton toisen rautiksen nähneeni täälläpäin, eli saatat asua jossain nurkilla. Laita yv, jos kiinnostelee lokari.
Tullista tuli nyt kirje. Pyydettiin seuraavia asiakirjoja:
- Ajoneuvon omistukseen liittyvät kauppakirjat. Eikös sertificate of title ole juurikin tuo.. Sen sinne ainakin lähetin.
-Suomalainen rekisteröintikatsastustodistus. Eikös rekisteröida saa verotuksen jälkeen?
- Ajoneuvon tullaus ja luovutuspäätös EU:n alueelle.
Yleensä haluu sen titlen lisäksi vielä kauppakirjan/kuitin. Eli missä on eritelty myyjä ja ostaja sekä kauppasumma. Rekisteröintikatsastustodistusta pyydetään tässä tapauksessa varmaankin sen takia että haluavat varmistua siitä että ajoneuvolla ylipäätään on edellytykset päästä Suomen rekisteriin. Joskus vanhojen vehkeiden kohdalla menetellään näin. Ja tullaus- ja luovutuspäätöshän on ihan selvää kauraa - halutaan nähdä että laite on tullut maahan laillista reittiä.
Lainaus käyttäjältä: mista - 22 toukokuu 13, 14:49:13
Tullista tuli nyt kirje. Pyydettiin seuraavia asiakirjoja:
- Ajoneuvon tullaus ja luovutuspäätös EU:n alueelle.
Hmm, miulla on vastaava edessä kuin siulla ja nyt en äkiseltään muista, olikohan sieltä huolintafirmasta tulleessa kirjeessä, jossa titlet ja kuitit jne olivat, mitään päätöstä tullauksesta ja luovutuksesta... Eli kjumusus kuuluu että pitäskö sen ajoneuvon tullaus- ja luovutuspäätöksen EU:n alueelle tulla automaattisesti vai pitääkö semmonen paragraafi pyytää tullista erikseen?
Olipa hyvä kun tuli asia esille! :) Se kyllä voi olla siellä kirjeessä mutta nyt en pääse tarkastamaan tähän hätään kun jouduin tänne kulakkileirille Neukkulaan...
Eli siis katsastukseen ensin.. Jos oikein käsitin.
Jos on tuotuEU:n ulkopuolelta, eli on tullattu, niin tullauspäätös on ihan varmasti annettu. Sitä vastaanhan ne alvit ja tullit voidaan vasta maksaa. Huolitsija yleensä kirjoittaa laskun, mutta lasku nojaa juuri siihen tullauspääökseen lisättynä huolitsijan kuluilla.
Eli on varmasti siellä paperinivaskassa, mikäli huolitsija on hoitanut hommat oikein eikä unohtanut sitä johonkin pöydän kulmalle.
Katsastusta ei normaalisti edellytetä, taitaa olla vain kyseisen tullivirkailijan oma keksintö pyytää sitä paperia. Aikaisemmin katsastus edellytettiin aloitettavaksi 10 vrk sisään veroilmoituksen jättämisestä, jotta se ns. 3 kk ajolupa voitiin myöntää. Nykyään katsastus tarvitaan vasta rekisteröintiä varten.
Eli kovin omalaatuinen pyyntö, mutta voi johtua siitä, että paperit olivat muutenkin vajavaiset, jos noin paljon puuttui. Eli mikään ei itseasiassa todistanut vielä edes kaupan tapahtuneen ja kyseisen pyörän olevan maassa, vaan olisit periaatteessa voinut yrittää verottaa pelkkiä varastettuja papereita... ;) ;)
Tietenkin voit käydä siellä leimalla ensin, jos haluat, sekään kun ei nykyään mene vanhaksi. Vielä pari vuotta sitten katsastus oli voimassa vain 3 kk.
Mutta kyllä verotuksen pitäisi nitkahtaa liikkeelle ilman muuta noilla muilla pyydetyillä papereilla. Kauppasummaa ei autoverotukseen sinänsä tarvita, se tarvitaan tullaukseen. Tosin se yleensä on siinä kauppakirjassa / ja viimeistäänkin kuitissa sanottu eikä siitä ole haittaakaan. Tuosta ei veroa mene kuin taskun pohjalta löytyvä summa, vaikka olisit maksanut 100 000 usd :)
Kaikki paprut kyllä löytyi. Nou problemo. Eli jos koittais katsastaa niin saisi tuo käsittelijä mieleisensä paprut käsiin.
No joskushan se on joka tapauksessa katsastettava, joten mitä sitä toisaalta lykkäämäänkään, niin ei tarvitse vääntää sen kunnollisen tullimiehen kanssa ;)
Tarkkoja jos ollaan, niin sinun pitäisi hakea erikseen ajolupa saadaksesi ajaa Suomessa verottamattoman ajoneuvon katsastukseen. Se maksaa konttorilla kai n. 16 e. Vaikka olisi varattu katsastusaikakin, niin verottamattomalla ajoneuvolla ajamiseen se ei ole oikeuttava poikkeus. Eri asia on, tulisiko siitä käytännössä rapsuja tai muita seuraamuksia vai selviäisikö selittämällä.
Jos on veroilmoitus jätetty ja ajolupa haettu, saa ajella sitten niin paljon kuin ehtii ennen veropäätöksen eräpäivää - vaikka sinne katsastukseenkin :)
No kun saisi prutkun edes käymään ensin.. Puola ainakin palanut ja katsotaan mitä muuta löytyy :)
Tänään hain uuden puolan v-twin citystä ja virtalukon tähän vehkeeseen Bike Fellowsilta. Samalla muutama katkaisija tarttui mukaan Biltemasta. Laatua laatua :)
Mallailin hiukan sinkkupenkkiä ja stongaa väärinpäin jos saisi tehtyä nopean katsastusstuukin..
(http://i23.photobucket.com/albums/b362/raipe/Harley%20Davidson%20Ironhead%202/kuva1_zpsd632601a.jpg)
Etuvanteen kehän profiili olikin hauska..
(http://i23.photobucket.com/albums/b362/raipe/Harley%20Davidson%20Ironhead%202/kuva2_zps501c90ca.jpg)
(http://i23.photobucket.com/albums/b362/raipe/Harley%20Davidson%20Ironhead%202/kuva3_zpsd104a274.jpg)
Eipä tossa vanteessa mitään erityisen poikkeavaa ole, ihan vakio rautapään alumiinikehä. Ton parina on alunperin ollut takana samanlainen 18-tuumainen.
Startti.. oi startti. Kerran pyöräyttää konetta ja sitten lyö rauta rautaan.. Pyörisi siis enemmänkin eli voimaa on, mutta rasahtaa oikein kunnolla. Bendix? Ratas näyttäis enskapuolelta olevan ok, mutta onko tosta muuten veto pois..
Ei ole ollut tälle aikaa, mutta nyt on vissiin sitä löydyttävä. Tullista tuli toinen paperi "toinen pyyntö" jossa pyydetään 26.6 mennessä ko. paperit on toimitettava tai muuten tehdään verottamattamispäätös ja kannetaan 300e virhemaksua.. Mitä vit.
No si vit että mitä järkeä on pistää veropäätöstä vireille vaillinnaisilla dokumenteilla? Ihmettelin tätä jo heti alkuun. Tullissa on ihan riittävästi ruuhkaa ilman että seisottavat jotain keskeneräistä keissiä loputtomiin pöydällä. Rekisteröintikatsastustodistusta saattavat pyytää ihan vaan sen takia että laite on niin vanha että haluavat varmistua sen olevan ylipäätään rekisteröitävissä Suomeen.
Vailinnaisilla dokumenteilla?
Ohjeistus kuuluu:
Veroilmoitus (>> lomake 72s) täytettynä ja allekirjoitettuna
Yksilöintilomake ( >> lomakkeet 27As-27Es) täytettynä ja allekirjoitettuna
Jäljennökset kauppaan liittyvistä asiakirjoista
Jäljennös ulkomaisesta rekisteriotteesta
Jäljennös suomalaisesta katsastustodistuksesta, jos rekisteröintikatsastus on jo aloitettu
Jäljennös henkilöllisyystodistuksesta
Nuo lomakkeet oli täytetty, Certificate on title eli pyörän identiteetti ja omistajanvaihdos oli siinä ja henkkarit oli skannattu passista.. Mikä oli vailinnaista?
Missään ei pyydetä alv juttuja ja huolintaa, koska ei mulla edes olis tätä pyörää jos en olisi niitä jo maksanut ja missään ei vaadita katsastamaan pyörää ennen ko. proseduuria.. Eli vailinnaisuus jäi nyt hieman mulle auki..
No anyway.. Eilen meni puoli kahteen yöllä, kun piti saada pyörä käyntikuntoon. Vaihdoin samalla etuvalon sealed beam umpion tavalliseen h4 malliseen.
V-Twin citystä hain startin bendixin ja alotin vaihtamalla sen, koska vanha antoi yhden pyöräytyksen jälkeen periksi.
Tässä on öljysäiliö, startti ja solenoidi irti.
(http://i23.photobucket.com/albums/b362/raipe/Harley%20Davidson%20Ironhead%202/kuva2_zpsde8c8b70.jpg)
(http://i23.photobucket.com/albums/b362/raipe/Harley%20Davidson%20Ironhead%202/kuva3_zps12d68262.jpg)
(http://i23.photobucket.com/albums/b362/raipe/Harley%20Davidson%20Ironhead%202/kuva4_zps4dd6e588.jpg)
(http://i23.photobucket.com/albums/b362/raipe/Harley%20Davidson%20Ironhead%202/kuva4_zps50335437.jpg)
Ja katsastukseen koitetaan mennä tämännäköisenä väliaikaiskökötyksenä ;D
(http://i23.photobucket.com/albums/b362/raipe/Harley%20Davidson%20Ironhead%202/kuva3_zps6d234ac3.jpg)
Nyt vielä tankki kiinni muutamasta kohtaa ja jarrujen tarkistus niin eiköhän se siinä ole..
Kyllä ainakin Helsingin tullissa vaaditaan automaattisesti tullin luovutuspäätös - eihän muuten tiedetä että kyseinen härveli on tullattu Suomeen moottoripyöränä. Sitä meinasin vaillinnaisilla dokumenteilla. Mutta jos teillä päin on eri ohjeistus niin eihän siinä mitään, silloin vika on virkamiespäässä :).
Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 14 kesäkuu 13, 10:20:43
Kyllä ainakin Helsingin tullissa vaaditaan automaattisesti tullin luovutuspäätös - eihän muuten tiedetä että kyseinen härveli on tullattu Suomeen moottoripyöränä. Sitä meinasin vaillinnaisilla dokumenteilla. Mutta jos teillä päin on eri ohjeistus niin eihän siinä mitään, silloin vika on virkamiespäässä :).
Nuo mun tuohon liittämät vaatimukset on ihan tullin sivuilta.. Niiden mukaan menin, koska aiempaa kokemusta ei ole ja niihin luotin.
Tänään sain vihdoin pyörän kokonaan nippuun ja käymään. Ainoa mitä en saanut toimimaan on kytin. Se luistaa niin paljon, että pyörä ei vaihde päällä jaksa mennä. Hiukan yrittää eteenpäin nypyttää, mutta ei soralla silti mene eteenpäin. Säädin hd:n oman service manualin mukaan sekä vaijerin, että enskakopasta se kiinniottokohta. Ei kanna, mutta ei pidäkään. Service manualissa oli jostain kytkimen jousen säädöstä, joten se kai seuraavaksi vai onko vaan pitkästä käyttämättömyydestä juntturassa..?
Minun Shovel kytkin toimi hetken helvetin hyvin kun levyt putsasin tinnerillä. Ei tietoa miten rautis siitä käyttäytyy.?
Täytyy perehtyä tuon toimintaperiaatteeseen.
Pääasia on se, että nyt pyörä on tuontikatsastettu ja paperit saatu niin saan laittaa ne sinne tulliin verotusta varten. Samalla sain otteeseen tankin, penkin, etu- ja takavalon.
Veropäätös tuli tänään.. 32eur :) Not bad.
Tää lähti kaverille hoodlumin porukkaan ja vaihossa tuli fleetside. Keskityn taas ykkös rautikseen.