Aihiona on '98 XL883C. Tarkoitus on väkerrellä kuvan kaltainen sekasikiö jossa on hieman cafe racer-tyyliä. Homman aloitus venyi viime syksystä tähän kevääseen koska eteen tuli pari muuttujaa kosteusvahingon muodossa kotosalla. Tästä se lähtee, viikonlopun aikana on tarkoitus katkaista takarungosta strutsit sekä laminoida takalokari/penkkihässäkkä lopulliseen muotoon että sen saa runkoon kiinni.
Moottorin ajattelin maalata mustaksi ja muuten pyörästä tulee punainen. Rungon väri säilyy alkuperäisenä. Kustomissa on korkeat raiserit joidenka välissä (kromikuoren sisällä) on mm. katkaisijoiden liittimet, tällä tangolla ja raisereilla ei onnistu mutta onneksi peräkuupan alla on tilaa. Sinne saa tehtyä vesitiiviin kotelon jonne saa näppärästi osan sähköistä piiloon.
Pyörän nimi Pirkka-Sporty tulee vähäisestä rakentelubudjetista joka heitti häränpersuusta jo osien haalimisvaiheessa. Tuolle tangolle tuli hintaa melkein 200â,¬, jotenka se tulee olemaan pyörässä kiinni hamaan loppuun asti. Esim. tankki oli halvempi ja muita palikoita on tullut haalittua eri toimittajien alelaareista. Pinnavannetta haaveilen tuon umpinaisen takarattaan tilalle, vielä ei ole tarpeeksi edullista löytynyt. Vannekehä ja pinnat löytyy jo, jos vain edullisesti navan jostain löytäisi.
Itse asiassa mulle kävi sulovilenit viime syksynä. Olin juuri myynyt -09 Nightsterini pois ja ajattelin että pärjään vähän aikaa ilman pyörää, pahimmat ajohalut luulin karistavani vaimon Trumpalla. Kuinka ollakaan sain kaverilta vihiä kyseisestä Sporsesteristä, kävin ajamassa pyörän ja mukaanhan se lähti kun halvalla sai.
(http://i1322.photobucket.com/albums/u566/Samputtaja/20130227_190155_zpsced38a83.jpg)
(http://i1322.photobucket.com/albums/u566/Samputtaja/58c39be3-862b-4af5-a491-5586826db344_zps2a2d10ff.jpg)
Toivottavasti tohon on tulossa reilusti pidemmät takaiskarit, näyttää muuten vähän mahalaskulta ;D
Tulee kyllä kunhan sattuu edullisesti löytymään. Ei sulla Hemuli sattuis olemaan ylimääräisiä?
hetken katsoin ensimmäistä kuvaa ennenkuin tajusin että takakuuppa onkin pelkkä tuo oranssi
takana oleva penkin selkänoja näytti tekstiä lukiessa "pikavilkaisulla" pyrstöltä :o ;D
Edullinen vaihtoehto "mahalaskun" korjaamiseksi iskarien vaihtamisen sijaan on hämätä lukijoita vaihtamalla pyörän suunta niin, että takarengas on telineessä ;D Jos ei se riitä, niin laske keulaa pari tuumaa löysäämällä keulaputkien kiristysruuveja T-kappaleissa ja liuttamalla pyörän etupäätä alaspäin. Ei maksa mitään ja vie varttitunnin aikaa. Ja vinkistä mulle bisse ;D
Koska toi on alunperin Custom Sportster niin siinä on vakiona lyhyemmät takaiskarit ja 21" etuvanne - molemmat vähän huonoja osia tracker-tyyliseen pyörään. Toisaalta hyvää kauppatavaraa, moni hinkuu just noita ja vaihdossa voit saada tyyliin paremmin sopivat pidemmät iskarit ja 19" etuvanteen.
By the spray. Jos sulla on vanne ja pinnat, pitää navan olla oikea pinnoihin nähden, että saat kasattua.
Takavanteen ollessa kyseessä ei kovin paljon eri mahdollisuuksia ole. Etuvanne olis eri juttu. Jos kehä on H-D:sta niin 99% varmuudella siinä on sellaiset pinnat jotka käy kaikkiin muihin paitsi Sportsterin etunapoihin.
Hemulin viestistä innostuneena ajattelin ilmoittaa että mulla olis kaupan uudenveroinen sportin 19" etuvanne, voin ottaa vaihdossa tuon 21"...?
Menikin jo vanne...
Hieno pyörä tuosta tulee, hieman taas erilainen sportti
Hieman referenssikuvaa tarjolle. Tässä pyörä on vaaterissa ja peräkuuppa oikeassa asennossa eli samassa linjassa takarungon kanssa. Ei läheskään niin mahalasku kun aiemmassa kuvassa mutta kylläpä tuo korkeampia iskareita huutaa. Tais lähteä tänään 14" pumput jo tilaukseen.
(http://i1322.photobucket.com/albums/u566/Samputtaja/20130228_204204_zps951a769d.jpg)
Avasin rokkeriboksit että saa nostajat ylös notta onnistui nokkakopan tihkuvan tiivisteen vaihto. Alunperin yritin suoraan koppa-irti-uusi-tiiviste-ja-nippuun-menetelmää ja hämmästyin kun poski ei istunutkaan enää paikalleen. Kävi ilmi että nostajat painavat sen verran nokkia ettei onnistu ilman pientä purkua yläkerrassa.
(http://i1322.photobucket.com/albums/u566/Samputtaja/20130228_190907_zps8686c7c7.jpg)
Yläkertaa kasatessa tuli vastaan seuraavanlainen tiivisteihmetys. Kyseessä Cometicin tarvikesatsi joka pitäisi sopia ko. laitteeseen mutta nyt tarvisin apua viisaammilta. Tuo venojen välissä oleva reikä on ilmeisesti öljykanava? Tarviketiiviste tukkii sen, kuvasta näkee helposti.
(http://i1322.photobucket.com/albums/u566/Samputtaja/20130228_202651_zps8f570262.jpg)
Tuntuu kovasti siltä että heivaan mäkeen ja laitan alkuperäisen peltisen tilalle. Mitäpä arvon raati tuumaa?
Ai niin ja Rezi hoi. Oot muuten bissesi ansainnut, et välttämättä keulan pudotusideasta, sen hokasin jo aiemmin mutta jostain ihan muusta syystä ;)
Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 28 helmikuu 13, 10:12:59
Koska toi on alunperin Custom Sportster niin siinä on vakiona lyhyemmät takaiskarit ja 21" etuvanne - molemmat vähän huonoja osia tracker-tyyliseen pyörään. Toisaalta hyvää kauppatavaraa, moni hinkuu just noita ja vaihdossa voit saada tyyliin paremmin sopivat pidemmät iskarit ja 19" etuvanteen.
Siitähän tässä toiveita elättelen että sais vaihdeltua sopivasti. Haaveilen FXR-tyylisistä vanteista, voi voi kun saisi esim. vaihdettua noilla kustomin vanteilla. Tähän tyyliin:
(http://i1322.photobucket.com/albums/u566/Samputtaja/T2eC16hHJHYE9nzpgJFTBQS5n9uB360_35_zpsd09c29bf.jpg)
en vaihda, mutta mulla olis tollanen FXR-etuvanne ylimääräisenä...saa ostaa pois.
Ei se reikä mikään kriittinen ole - muistaakseni ihan sokea sellainen. Umpeen vaan. Tosin peltitiivisteet on muutenkin paremmat, huomaat kun seuraavan kerran otat venakopat auki :D.
Yksi kikka tohon jakopään kopan paikalleen saamiseen ilman venakoppien irrottamista on - kuulostaa kyllä ehkä vähän hurjalta... Koppa hollille niin että nokat on suurinpiirtein laakereissa, sitten kaveri pyörittämään takapyörää ja vitosvaihde päälle. Tulpat kannattaa irrottaa että on kevyt pyörittää. Nokat pyörii koneen mukana ja muljauttaa kopan paikoilleen. Kovat jätkät tekee saman homman yksin pyörittäen konetta nykäys kerrallaan startilla ;).
Lainaus käyttäjältä: Samputtaja - 28 helmikuu 13, 21:44:07...Siitähän tässä toiveita elättelen että sais vaihdeltua sopivasti. Haaveilen FXR-tyylisistä vanteista, voi voi kun saisi esim. vaihdettua noilla kustomin vanteilla. Tähän tyyliin:
(http://i1322.photobucket.com/albums/u566/Samputtaja/T2eC16hHJHYE9nzpgJFTBQS5n9uB360_35_zpsd09c29bf.jpg)
Mulla olis kaks tollasta 19" vannetta ylimääräisinä - niistähän tulis oivat trackerin pyörät. On valmiiks hienot käyttämättömät venäläiset maaratarenkaatkin päällä :D.
Mulla kerkesi ruveta jo syntymään kaupan tynkää etuvanteesta, katotaan se kortti loppuun ensin. Moottorin maalaus pitäisi ruveta suunnittelemaan. Minkälaisia lämmön kestäviä maaleja on väki käyttänyt? Joskus aikoinaan tuli maalattua VHT: n kuumakestomaaleilla, mitä muita vaihtoehtoja on nykyään?
Lainaamitä muita vaihtoehtoja on nykyään?
Mä olen hiljaa itsekseni päissäni miettinyt tuota:
http://www.vhtpaint.com/products/barrelpaint/ (http://www.vhtpaint.com/products/barrelpaint/)
Mä oon maalannu moottoreita vähän millon milläkin. Miranoli kestää ihan hyvin, on vaan vähän turhan kiiltävä. On noita nähty maalatun ihan tavan automaalillakin eikä se oo millänsäkään, pakoaukon ympäriltä nyt palaa melkein mikä vaan mutta ei ilmajäähdytteinenkään moottori nyt mitään avaruusalusmaaleja tarvii.
alakerran maalasin mastonin paukkumattamustalla ja mattalakkaa päälle. hyvin on pitäny. pytyt ja kannet päästin würthin kuumakestomustalla joka kuivui kylmässä tallissa noin 6 viikkoa ennen ku pääs lämpeemään ja hyvin on sekin kestäny.
Laitoin Samputtajalle yv:tä koskien takaiskareita.
1:1 kun sekoittaa Unicaa ja Miranolia niin saa sen kiillon hieman pois.Unica on puolikiiltävää alkydia ja Miranol täyskiiltävää alkydia.Tai sit miksailee suhteen miten haluaa!Tuotteet kun on palttiarallaa samaa.......ja toimivat keskenään sekotettuna
Pientä päivitystä albumiin. Sain eilen rockerboksit nippuun, laitoin alkuperäisen tiivistesarjan niin eipähän tartte arpoa pitävyyden kanssa. Tänä viikonloppuna piti saada paljon muutakin aikaiseksi mutta aina ei vaan ehdi. Ensi viikon aikana moottorin maalaus, toteutan homman ilman motin irroitusta rungosta. Osakasa kasvaa, punainen on pop.
(http://i1322.photobucket.com/albums/u566/Samputtaja/hilut_zps33b37016.jpg)
Mukavan näkönen sportti näyttää tulevan.Tuo moottorin paikoillaan maalaus vähän ihmetyttää,pianhan tuon koneen irti tuossa vaiheessa saat...
Lainaus käyttäjältä: janne a - 03 maaliskuu 13, 18:52:37
Mukavan näkönen sportti näyttää tulevan.Tuo moottorin paikoillaan maalaus vähän ihmetyttää,pianhan tuon koneen irti tuossa vaiheessa saat...
Laiskuus, tuo ihimisen perisynti vaivaa ja aikataulu on kussut niin pahasti että nopeammin tulee valmiiksi kun suojaan rungon + muut ja suhautan maalin päälle. VHT:n mattamusta maali pintaan ja lämpöpuhaltimella käryäminen käyntiin.
Pikku hilijaa kesää kohti, tänään pääsi taas mopetia väsäämään. Motin suhautin mustaksi, katkaisin strutsit ja ruuvasin FXR:n etuvanteen paikalleen. Olipa mukava ylläri kun vanne sopi heittämällä paikalleen. Persuus on nyt sopivassa korkeudessa kun vaihdoin pidemmät iskarit. Huomenna peräkuupan kimppuun.
Pitää väsätä kiinnikkeet (kierreholkeilla eli runkoon reiät, holkit vasaralla paikalleen ja pulteilla kiinni) ja pieni korotus pitää laminoida sisäpuolelle että saa kuvassa olevaan asentoon lopullisesti. Kilpi/valoteline pitäis tehdä kans, mahtaa mennä alumiinilätkähommiksi. Mietin vaan että laittaisko koriliimalla kiinni vai laminoisko lasikuitua päälle. Etulokaria pitää pudottaa alemmas, nyt on liian iso väli renkaaseen.
(http://i1322.photobucket.com/albums/u566/Samputtaja/20130309_200715_zpsf64d81c4.jpg)
Heitä huitsin kuikkaan tuo etulokari. Et kuitenkaan aja tällä sateella. Tai jos ajat, niin kestät kyllä pikku roiskeet.
Makuja on monia, mutta kyllä tähän genreen lokari sopis. Ja jos paljon ajelee, on siitä iloakin. IMO.
-Spöke-
Kyl tuohon lokari sopii ja etulokari on oikeasti kiva varuste. Pudotat vaan likemmäs tennaria sen kuten suunnittelitkin. Paa keulaan mummorauta("fork brace" på Lontoo), parantaa keulan ajettavuutta ja tarjoaa kiinnityspisteen lokarille.
Päivä meni tallilla puuhastellessa ja juuri mitään en saanut aikaiseksi. Kasasin eka kertaa kahvat tankoon ja tietenkin ne ottavat tankkiin kiinni. Ajatus oli purkaa keula pois haitolta ja tehdä 4mm kierteet emäputkessa olevaan stopparipalikkaan johon saa pultit ettei kolise kahvat tankkiin. Yläkolmion pultit jumissa, ei auta kylmä eikä kuuma. Kaksi torxavainta sain pilattua ja tietenkin pulttien kannat soirona kun nuo orkkispultit ovat niin perkuleen pehmeää tavaraa. Menee porahommiksi, helekutti. Hitsausvehkeitä ei ole, muutenhan ne olisivat jo irti.
Sain sentään peräkuupan kiinnityksen valmiiksi sekä laminoin lisää tavaraa. Nyt se on oikeassa asennossa. Kuva kierreniiteistä:
(http://i1322.photobucket.com/albums/u566/Samputtaja/20130310_130158_zps992decaf.jpg)
Voi sitä riemun määrää kun tiitteränä painelet tallille heti aamusta puuhastelemaan. Ihan ensimmäiseksi pora käteen ja niiden pulttien kimppuun. Kokeilin vastakierretapilla irroitusta ja tässä tulos:
(http://i1322.photobucket.com/albums/u566/Samputtaja/tappipoikki_zps8864bdf2.jpg)
Konetappi on lujaa kamaa mutta ei kestä älyttömiä. Kuten jo aiemmin kerroin, tallilla ei ole hitsaus- tai muita kuumavehkeitä eli ei muuta kuin keula alakautta purkuun. Mielenkiintoiset nesteet putkissa, oikea kuin uutta ja vasemmassa varmaan alkuperäiset litkut. Oiskohan entisellä omistajalla jäänyt homma vaiheeseen.
(http://i1322.photobucket.com/albums/u566/Samputtaja/keulanesteet_zps8956fa7b.jpg)
Samalla ihmettelin keulasta löytyneitä eri mittaisia pvc-muovista sahattuja holkkeja. Toinen on mitaltaan 30mm ja toinen taas 26mm. Ilmeisesti keulaa on koitettu jäykistää.
Nyt kun emäputki on paljaana, tein 5mm kierteet ja ruuvasin rosteripultit stoppareiksi. Ei hakkaa enää kahvat tankkiin.
(http://i1322.photobucket.com/albums/u566/Samputtaja/stopparit_zpsc56909ca.jpg)
(http://www.tooled-up.com/ShowImage.ashx?Type=3&File=FAC885.jpg&Man=FACO&Size=460)
Tuo facomin sarja on lähes korvaamaton pulttien irroituksessa, vastakierretappi kun laajentaa vaan ennestään lujalla olevaa pulttia. Voi olla kyllä ettei tuo vääntämällä lähde, vaatii iskua. Jos on liimattu kovalla liimalla niin lämpö on ainoa vaihtoehto.
Tässä tapauksessa pikku lentävällä pultin kanta tasaiseksi ja tigillä pultti kantaan kiinni. Lähtee meleko vittuilemati irti sen jälkeen. Millaiset tuon Facomin sarjan tapit ovat?
Lainaus käyttäjältä: Samputtaja - 11 maaliskuu 13, 16:13:23Tässä tapauksessa pikku lentävällä pultin kanta tasaiseksi ja tigillä pultti kantaan kiinni. Lähtee meleko vittuilemati irti sen jälkeen. Millaiset tuon Facomin sarjan tapit ovat?
Sarjassa on porat tapit ja niihin mutterit. Porataan reikä johon vasaralla lyödään "rihlattu" tappi, tapin rihlat leikkaa urat kappaleeseen eikä pultti "laajene", tämän jälkeen pudotetaan rihlatappiin sopiva mutteri paikoilleen ja väännetään irti.
Tuo hitsaus varmaan toimis, tulis riittävästi lämpöä, ainut vaan et alumiini T-kappale tod.näk. sais tuosta kuumasta osansa.
E. Nuo pitkät holkit on ohjareita poranterälle, tulee reikä keskelle.
Sent from my note 10.1
Lähtihän ne pultit kun lämpesivät. 8.8 pultti on ihan liian pehmeä hitsattavaksi tällaisessa tapauksessa. Meni poikki pikku väännöllä, oppia ikä kaikki. Seuraavaksi jäsen R "tinasi" 10mm rosteritankoa pätkän poikittain ja reipas polkaisu päälle niin aukesivat perkuleet.
(http://i1322.photobucket.com/albums/u566/Samputtaja/pulttibois_zps6ccd6eb3.jpg)
Happy ending tällekin hommalle. Keulassa uudet stefat ja öljyt eivätkä kahavatkaan hakkaa ennää tankkiin.
(http://i1322.photobucket.com/albums/u566/Samputtaja/keulahuollettujanipussa_zps37d73f9b.jpg)
Seuraavan kerran ehtii tallille vasta ens viikolla, operaatio liittimien siirto persiin alle alkakoon. Mittari pitäisi jostain keksiä. Saapa nähdä meneekö perinteisiksi Sigman virittelyksi vai löytyykö jotain parempaa vaihtoehtoa. Kosolla ois ihan näppärän oloinen mittari, tällainen:
(http://i1322.photobucket.com/albums/u566/Samputtaja/KOS-BA555B10_zpsb6fd86e2.jpg)
Kannattaa tutustua myös Acewellin malleihin, niissä on kaiken muun tarvittavan lisäksi myös varoitusvalot integroituna Kosoa pienempiin kuoriin. Mulla on sellaisia ollut muutamassa pyörässä ja olen ollut erittäin tyytyväinen.
Sitä olen arponut että jätänkö alkuperäisen raiserien kiinnikkeen jossa on valot vai jättäiskö pois jos löytyis budjettiin soppeli mittari idioottivaloilla. Paremman näköinen ois musta yläkiinnike ilman valoja. Kattotaan, onneksi ei oo kiire.
Huikeata edistystä hommassa. Uusi etulokari saapui puukenkämaasta ja istuu mun silmään just oikein. Kääntyy hieman enemmän etukenoon kun jaksaa ruuvata mutterit kiinni asti. Mallailin pitkään että pitääkö laskea hieman alemmaksi mutta ei. Se on väriä vaille siinä. Nyt joutaa alkuperäiset lokarit myyntiin tarvitsevalle.
(http://i1322.photobucket.com/albums/u566/Samputtaja/uusetuloksu_zpsdab9e411.jpg)
Mikään ei ole pysyvää paitsi muutos. Tarinan alussa tuli huudeltua tuosta LowBrosin tangosta että se tulee jäämään pyörään kiinni hamaan tappiin asti. Toisin kävi, ko. tangolla ei pysty selkävaivainen kuski ajamaan eli vaihtoon meni. Back to basics ja samalla ruuvailin kiinni mielestäni helekutin hyvin passaavan lipan.
(http://i1322.photobucket.com/albums/u566/Samputtaja/uustankolippa_zpscdea1a36.jpg)
Customin alkuperäinen lamppu ei tietenkään mahtunut lipan sisälle pituutensa puolesta. Sen saa paikalleen mutta tulee n. tuuman verran ulos lipasta. Hirvittävän ruma lopputulos eli jos jollain pyörii ylimääräinen H4 polttimolla ja alakiinnikkeellä oleva 5 3/4" etuvalo, esim. Batesin kopio niin voisin ostaa halavalla pois pölyttymästä.
Lipan ansiosta saa näppärästi sähköjä ja mittarin piiloon. Maisemakuva konttorista:
(http://i1322.photobucket.com/albums/u566/Samputtaja/konttori_zps259dd724.jpg)
Hyvin sopii tuo kuupa tuohon tyyliin :) Niitä bateskopioitahan on siellä biltemassa.Olikos se hinta jotain 40e?
Satulaakin häätyis ruveta suunnittelemaan. Kertokaapa viisaammat mikä ois järkevä pehmustematsku kun lähtökohtaisesti telttapatja on turhan kovaa. Tällaisen ajattelin toteuttaa:
(http://i1322.photobucket.com/albums/u566/Samputtaja/sitsi_zps76cfc7e8.jpg)
Pohjalevy lasikuidusta (tai jos löydän lämmittämällä muokattavaa muovia joka on tarpeeksi paksu), pehmuste sprayliimalla kiinni ja säänkestävä keinonahka päälle niittaamalla. Satulan kiinnitys tylysti velcrolla eli tarranauhalla.
Limilevy tai neopreenikumi. Mä laitoin omaani neopreenikumia, joten se on varmaan parempaa... ;D
-Spöke-
Toi tarranauhakiinnitys on oikein hyvä. Mun edellinen satula oli semmosella kiinni 8 vuotta.
Hauskan näköinen! Minkä vehkeen tuo etukate on?
Etukate löytyi paikallisen merkkiliikkeen valikoimasta, H-D:n lisävarusteluettelosta. Sopii sekä Sportsteriin että Dynaan. Laadukkaan oloinen tekele mutta tulee pelkästään yläkolmioon kiinni eli tod. näk. väpättää ainakin tyhjäkäynnillä. Onpahan yks keskustelun aihe lisää tottumattomien kans "kuinka nuo Harrikat täristää ranteet irti" ;)
Päivitystä albumiin. Juuri mitään näkyvää en ole saanut aikaiseksi, kaikenlaisia muuttujia tuli eteen kevään aikana ja pyörä on ollut pitkiä aikoja pressun alla tallissa. Nyt mennään tässä vaiheessa:
(http://i1322.photobucket.com/albums/u566/Samputtaja/almost_zpsf26607d0.jpg) (http://s1322.photobucket.com/user/Samputtaja/media/almost_zpsf26607d0.jpg.html)
Osat ovat pikku hiljaa saamassa värin päälle, tästä tulikin oranssi.
(http://i1322.photobucket.com/albums/u566/Samputtaja/orange_zpsa7641d0d.jpg) (http://s1322.photobucket.com/user/Samputtaja/media/orange_zpsa7641d0d.jpg.html)
Onkos toi lampunlippa night rodista? Pitäis itekkin ruveta metskaamaan saman tyylistä kuuppaa lampulle
Vastaavia on viime aikoina ollu ebay väärällään noin $50 hintaan. Alun perin toi on ollu MoCo:n tarvikeosa jota käytettiin myös Night Rodin ja Night Rod Specialin alkuperäisvarusteena mutta SOA-buumin alettua tarvikevalmistajat hyppäs markkinavoimien kelkkaan mukaan ;D.