Tähän topikkiin voisi laittaa rakenneltuja Klassikoita. Choppereita, Customeja ja alan Legendoja. Kriteerin päättää kuvan laittaja itse. Kiva, jos suomalaisiakin löytyy....
Klassikkosarjan voisi aloittaa Easy Rider elokuvan pyörillä, Captain America ja Billy Bike.
Huhun mukaan Peter Fonda osti neljä Hydra Glideä poliisihuutokaupasta, vuosimalleja 1949,- 52, 500:lla dollarilla. Vuosimalleissa on hieman vaihtelua tietolähteestä riippuen, niinkuin pyörien rakentajissakin. â€Virallisen†tiedon mukaan pyörät rakensivat Fonda, Tex Hall ja Dan Haggerty. Taas epävirallisen, ilmeisesti oikeamman, Fonda antoi pyörien rakentamisen koordinoinnin Cliff Vaughsille joka rakensi ne yhdessä tummaihoisen Ben â€Brother†Hardyn kanssa, Fondan toimiessa ideoiana. Virallisesti molempia pyöriä valmistui kaksi, epävirallisen mukaan Captain Americaa olisi tehty kolme, joka ei pitäne paikkaansa. Hardy käytti valmistuksessa 48-56 mallien runkoja, Captain American rake-kulmaksi muutettiin 45 astetetta, keulan ollessa +12 tuumaa. Rungot kromattiin. Billy Bike oli perinteisempi ratkaisu. Jos kuka katsonut ohjelman Jesse Jameksen Chopper of 63 (tai jotain sinne päin..), jossa molempien pyörien rakentamisesta kerrotaan ja kuinka Brother Hardyn nimi jäi kokonaan ansioluetteloista josta hän syytäkin katkeroitui.
Originaalipyörien kohtalo on myös hieman etäselvä. Yksi Captain America tuhoutui loppukohtauksessa ja kolme muuta varastettiin kalustovarastosta ennen elokuvan valmistumista ja julkaisia. Varkailla ei tainnut olla tietoa, mitkä pyörät veivät. Elokuvan nuotiokohtaus on tehty viimeisenä, siinähän ei enää pyöriä näy lainkaan.
Dan Haggerty (?) korjasi vaurioituneen Captain American ja se myytiin huutokaupalla 1996.
Replicoita pyöristä on valmistettu filmin julkaisun jälkeen useitakin, Captain Americasta arviolta 300 ja Billy Bikestä 100.
Kuvia Billy Bikestä (ei originaali)
http://www.3d-files.co.il/adds/Easy_Rider_Billy_Bike.htm
(http://www.3d-files.co.il/adds/Easy_Rider_Billy_Bike.htm)
Liitteenä olevat Captain American kuvat ei liene originaalista, musekuvasta en ole varma. Elokuvakohtaus taas sitä on.
EDIT: Juutuubissa näkyy originaalit (http://www.youtube.com/watch?v=mJS8j9YYB9w) vaikka musiikin hokkilaiset ovat jo melkein soittaneet pilalle :D
Hyvä aihe! 8)
Jatketaan kotimaisella, mielestäni tämä pyörä ansaitsee klassikon leiman, kuten toki myös monet myöhemmät Mooren rakentamat, mutta tästä se lähti...
http://www.mrmoorecustomcraft.com/galleries/view/bikes/2
(http://www.mrmoorecustomcraft.com/files/galleries/20050522054649/500_375_04.jpg)
Tuo Glowing Dolphin on upea, myös minun mielestäni oikea Klassikko!
Jatketaan taas Ameriikanmaalta.
Paljon ennen nykyisiä kuuluisia pyöränrakentajia on ollut satoja taitavia kustomoitsijoita ja taiteilijoita, jotka loivat poikkeuksellisia ajopelejä, kuten tämäkin 1968 XLH. Jatkettu sprigerietuhaarukka on tyypillinen esimerkki 60-luvun choppertyylistä, joka tuli yleiseen suosioon 70-luvulla mm. Easy Riderin myötä. Tuon ajan tyyliin kuuluivat myös jäykkä runko, korkea apehangerit, jarruton etupyörä, laitettu kone...jotka kuitenkin 70-80 luvulla pikkuhiljaa kiellettiin eri osavaltoiden lainsäädännöillä, joten nykyään tällaisen äärimmäisen â€American Chopperin†saaminen liikenteeseen lienee mahdotonta. Tämä chopper on rakennetu vuonna 1977, jolloin Kenneth Baumgarth päätti muuttaa Sportsterinsa stuukkia. Urakka kesti neljä vuotta. Tämä yksilö on â€Motorcycle Hall of Fame’ssa†josta myös kuvat.
Lisää 60-choppereiden kuvia voisimyös tähän topiikkiin liittää, jos kuka niitä löytää.
Juu, nyt tuli hyvä aihe vastapainoksi tuolle viikon sporttailulle. Tuollaisessa sporttailussa saataa vielä joku paikka revähtää ja siinähän tulee sitä paitsi hiki... ;)
Klassikko tai ei, mutta, täytyy laittaa jo nostalgia-arvon ja legendaarisuuden vuoksi Sugar Bearin piiiiiitkäkeulan kuva. Se on sitten +40 !!!
Awesome !!!
(http://img.photobucket.com/albums/v320/jarlaiti/Sekalaiset/1978.jpg)
Tästä ei voi paljon pistää paremmaksi. Ruotsalaiset ne osaa ;D
(http://www.aijaa.com/img/b/00119/4199574.jpg) (http://www.aijaa.com/v.php?i=4199574.jpg)
Vedetääs välillä henkeä ja laitetaan vaan muutama kuva vanhemmista Choppereista. -60 -70 kopterin yleisilme oli aika "keuliva" ja etuhaarukka oli kapea, oli se sitten springeri tai tavallinen. Korkea sissybar king & queen satulat kuuluivat myös ajan tyyliin. Etujarrut ja kypärät taas eivät ;D
Lainaus käyttäjältä: Kokkonen - 16 toukokuu 09, 19:28:03
Vedetääs välillä henkeä ja laitetaan vaan muutama kuva vanhemmista Choppereista. -60 -70 kopterin yleisilme oli aika "keuliva" ja etuhaarukka oli kapea, oli se sitten springeri tai tavallinen.
Ja myös japsipyöriäkin customoitiin kevyesti tuohon maailmanaikaan. Huomatkaa aikakauteen nähden runsas varustelu, kuten tuulilasiin integroitu nopeusmittari. ;D Puuhapähkinä: Etsi kuvasta ajovalo ;D
Kokkosen alkuperäisessä viestissä oleva maininta Jesse Jameksen filmistä tarkoittanee elokuvaa History of the chopper. Ihan mielenkiintoinen pätkä pitkäkeulojen historiasta, eikä Jessen rakentama rystykään näytä lainkaan pahalta. (Kopterin osastolta Tampereen näyttelystä ostin - maksoi kympin.) Kannattaa tutustua.
Lainaus käyttäjältä: MakeH - 16 toukokuu 09, 21:09:40
Ja myös japsipyöriäkin customoitiin kevyesti tuohon maailmanaikaan. Huomatkaa aikakauteen nähden runsas varustelu, kuten tuulilasiin integroitu nopeusmittari. ;D Puuhapähkinä: Etsi kuvasta ajovalo ;D
Hiukan mennään
merkistä sivuun, mutta kun noita -70 alussa myös Suomessa rakennettiin ja kovin keulivia vielä, niin etummainen nokka-akseli ei saanut kunnon voitelua ja ajelut jäi sillä stuukilla yleensä siten lyhykäisiksi. Toinen ongelma oli Suomen poliisit ;D
Ja nopea paikko ennenku tulee banni. ;D
On se custom-klassikko tämäkin FXR. Oisko Billy biken ja Cpt. American jälkeen tunnetuin elokuvissa näytellyt pyörä? 2 kappaletta rakennettiin elokuvaa varten. Ahkerasti googlettamalla varmaan selkiäis kaksosten nykyinen olinpaikka.
Edit:Parempi kuva
No joo, tosta Black Death pyörästä on tehty useita kopioita - Suomessakin on yksi varsin tarkka mukaelma. Olishan siihen voinut raiskata jonkun muunkin pyörän kuin juuri FXR:n :-X ...
Heh, Hemulilla osu arkaan paikkaan...No joo myönnetään että sinänsä aika erikoinen ratkaisu ottaa FXR ja tehdä siitä jäykkä. Olisin itse ehkä valinnut jonkun toisen rungon...Sinänsä en pidä tuota laitetta mitenkään huonon näköisenä kapineena, tosin mm.ne ultragayneonvalosytkäjohtimet olis saanu jäädä kaupan hyllyyn. Bartels HD(sikaiso hd kauppa kalivorniassa) rakensi ton pyörän, jossain vanhassa easyriderissä oli esittely.
Edittiä: muistelisin että Rourke olis ottanu toisen noista valmistuneista itelleen? Ja laitteesta vielä että viimeistelemättömyys(mm. noi takapään pohjamaalit)lieni kai harkittu teko tai sitten ei, mutta se on yksi mikä itsellä hieman häiritsi kyseisessä keksinnössä.
Lainaus käyttäjältä: MakeH - 17 toukokuu 09, 21:55:09
Ja nopea paikko ennenku tulee banni. ;D
On se custom-klassikko tämäkin FXR. Oisko Billy biken ja Cpt. American jälkeen tunnetuin elokuvissa näytellyt pyörä? 2 kappaletta rakennettiin elokuvaa varten. Ahkerasti googlettamalla varmaan selkiäis kaksosten nykyinen olinpaikka.
Hyvä paikko, saat jatkaa... ;D ;D
Tämä Black Death on aika mielenkiintoinen tarina, pitää yrittää perehtyä syvemmin. Jostain olen lukenut, että Black Death 1 ja 2 valmistettiin ennen elokuvaa, mutta eivät tyydyttäneet Rourkea ja ne purettiin. Seuraava valmistettiin, mutta se varastettiin. Black Death 3 sensijaan oli ok, S&S strokerkitillä, olikohan 96 kuutiotuumaa? Jota hän ajatteli käyttä "The Ride" elokuvassa. MGM valitsi hänet Marlboro Man elokuvaan, jolloin hän pyysi saada käyttää BD3:sta elokuvassa. MGM valmistutti kuitenkin vielä toisen kopion myös stroker kitillä. Bartelsin tekemä 1989 80 kuutiotuumainen FXR Black Death oli stunttikohtauksissa.
Joten Rourkella lienee edelleen 96 cuin koneinen BD3 mutta myös ainakin yksi uudempi tarkka kopio yli 100 kuutiotumaisella. Epäilen. että tuo kuva on tästä viimeisestä, koska siinä on Black Death logo ensiön kytkimen kannessa (derby), jota ei ilmeisesti alkuperäisessä ole? Liekö Bartels tehtyt alkuperäiset ja Black Death motorcycles tämän isokonekopion?
Tutkaillaan....
Tuli muuten mieleen että eikös yksi noista BD pyöristä ollut ainakin jossain vaiheessa Jari Kurrin omistuksessa? Jossain Kopterissa oli siitä maininta "uutisia"palstalla joskus vuosia sitten kun lätkästara oli juuri ostanut kyseisen fillarin. Ja muistaakseni oli mainittu että on juuri yksi noista ns."originaaleista", ei kopiotuotos.
Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 17 toukokuu 09, 22:21:57...Olishan siihen voinut raiskata jonkun muunkin pyörän kuin juuri FXR:n :-X ...
Okei, otetaan sen verran sanoja takaisin että vaikea kuvitella mitään muuta pyörämallia tuon fillarin rooliin - eikä sitä nyt varsinaisesti raiskattu, olishan siinä ihan yhtä hyvin voinut olla kolmesatanen takanakki ja metriset apehangerit yhdessä plus kympin risukeulan kanssa ;D ... Ainakin jos elettäisiin tätä päivää...
Tämä pyörä on itselleni kaikessa karuudessaan muistus ajasta ennen tiiliskiven paksuisia tarvikekatalookeja.
Kyseinen chopper on ollut ja on edelleen allekirjoittaneelle johtotähti Moottoripyörien maailmaan.
EDIT. Pahoittelen kuvan huonoa laatua...
Hyyvä, hyyvä. Lisää vaan Mr Mooren ja Juvakan kaltaisia Suomi-klassikoita - tai sellaiseksi tulevia.
Lainaus käyttäjältä: Jukka - 18 toukokuu 09, 22:25:36
Hyyvä, hyyvä. Lisää vaan Mr Mooren ja Juvakan kaltaisia Suomi-klassikoita - tai sellaiseksi tulevia.
Kyseinen klassikko EI siis ole allekirjoittaneen hengentuote, vaan enemminkin henkisen johdatuksen syvin olemus. K.o. chopperin stuukki on toki saanut vuosien varrella sofistikoituneempia piirteitä. Koitan kaivella jostain...
Rakentajan itsensä ajot meiän tuntemilla teillä on valitettavasti ajettu, mutta eiköhän ne jossain jatku...
EDIT. Uudempi kuva...
Jumaliste! Tuon pyörän muistan jostain vanhasta V8-Magazinen jutusta. Takavalot oli muistaakseni jostain vanhasta jenkistä sissyyn istutettuna ym. muuta hienoa.
Varmaan ekoja pyöriä aikanaan josta jonkunlainen kipinä alkoi kyteä minussa. Ikää taisi olla jotain 10 v. tai sitä luokkaa :)
Lainaus käyttäjältä: Don Quijote - 18 toukokuu 09, 23:30:00
Jumaliste! Tuon pyörän muistan jostain vanhasta V8-Magazinen jutusta.
6/80.
Ne valot on farkku-Taunuksesta, ja ne on nykyään madallettu noin kolmanneksen verran...
Koitan jostain etsiä tuoreempaa kuvaa...
Itse muistan tuon pyörän myös tuosta veekasi jutusta. Takavalot muuten olivat vanhasta Taunus farmarista. HIeno fillari aikoinaan, eipä noita juuri Suomessa ollut...Kyllä nykyaikana kaikki on liian helppoa, pyörän saa sen kun käy kaupasta hakemassa ja ilman rahaakin kun kaikenmaailman rahoitukset löytyy ja jupinaa jupinaa jupinaa...
Edit:kappas oltiin Juvakan kanssa samaan aikaan liikkeellä...
No löytyihän siitä tuoreempikin kuva, taitaa olla vuosi 2006.
Ei tämä viimeksi, eikä ensiksi laittamasi kuva vaan tuo keskimmäinen, onko kyseessä Juba Nuorimaan (R.I.P.) Iso-lättäpää Chopperi?
Eikös ne ole kaikki kolme kuvaa samasta pyörästä?
Lainaus käyttäjältä: Kokkonen - 19 toukokuu 09, 09:02:40
Ei tämä viimeksi, eikä ensiksi laittamasi kuva vaan tuo keskimmäinen, onko kyseessä Juba Nuorimaan (R.I.P.) Iso-lättäpää Chopperi?
Sama pyörä, ja kuten Mr. Hemuli totesi sama klassikko kaikissa kuvissa.
Kyseessä on siis varsinainen suomalainen Klassikko. Kun en pyörän koko historiaa tunne, onko yläkuvan kuski myös Juba? Juhani "Juba" Nuorimaa oli monessa mukana, niin H-D kuin amerikanautopiireissä. Kutsuisin häntä Legendaksi.
Lainaus käyttäjältä: Kokkonen - 19 toukokuu 09, 11:25:12
Kyseessä on siis varsinainen suomalainen Klassikko. Kun en pyörän koko historiaa tunne, onko yläkuvan kuski myös Juba?
'
Jeps, noihin aikoihin miehen oman kertoman mukaan työmatka tehtiin talvella kuvan osoittamalla tyylillä.
Dick Allen 1937-1983
Vaikka menee enemmän Legendan kuin pyöräklassikon alueelle niin kuitenkin. Dick Allen pitää tuoda esille, kun puhutaan Klassikko Choppereista.
Hän oli melkoinen persoona, jos joku on synnynnäinen Bikeri, niin hän oli. Bad ass outlaw.
Dick perusti 60-luvun loppupuolella pienen liikkeen Los Angelesiin, jossa hän alkoi valmistaa enimmäisiä kapeita aftermaket springereitä, + 3 - 36 tuumaa pidempiä kuin originaalit. Ajallehan oli tyypillistä, että originaaleja jatkettiin, Dick lienee ensimmäinen joka teki niitä kokonaan uusia. Kauppamies hän ei ollut. Teki silloin kun teki ja myi halvemmalla mitä valmistuskustannukset olivat. Hän piti ajamisesta ja juhlimisesta, se oli hänen elämäänsä. Innovatiivinen kaveri, mutta ei suojannut keksintöjään ja kun toimituksetkaan eivät pelanneet, muut varastivat hänen ideansa ja rikastuivat niillä, Dickin itse hyötymättä siitä lainkaan. Hän kehitti myös 2-1 pakoputken, sille kävi samoin. Dick teki muutaman itse, ja toiset kopioivat. Hän oli myös valuvanteen kehittäjä, sitäkään ei hän saanut tuotantoon itse vaan joku pölli vanteet liikkeestä ja kopioi ne omaan tuotantoon. Remmivetoa hän kehitteli myös, mutta sama tarina....Dick Allenin tuotteet olivat hyviä ja kysyttyjä mutta niillä rikastumen ei häneltä onnistunut. Choppereillaan sensijaan hän oli aina liikenteessä, ympäri USAa ja Kanadaa, aina joukon kärjessä. Jos pyörä levisi, hän korjasi sen tien päällä. Huumeet olivat myös kuvoissa, joista tuli muutama vankilatuomio. Sitten lopuksi paha kolari â€Locomotion†chopperillaan, jossa hän menetti jalkansa. Ja se tiesi ajamisen loppumista ja se oli ollut hänen elämänsä.....
Kuvissa Dickin Chopper, mutta en tiedä onko tuo Locomotion, mutta otaksun niin. Toisessa hän lienee tyypillisimmillään.
Kuten tarkkaavainen lukija huomaa, olen lisännyt aiheeseen myös „Legendat“
Nyt vuorossa enempi Customia ja Legendaa nimittäin:
Leo Payne (1931-1991) ja hänen 1957 „Turnip eater“ Sportster
Leo oli aikansa johtavia drag racing kuljettajia 1950 -1970 luvulle (?), pyöränään Rautapää Sportster â€Turnip Eater†ja jolla hän oli myös ensimmäinen, ei kokonaan katetulla (streamliner) pyörällä, yli 200 mhp (202,379) nopeuden Bonnevillen suola-aavikolla saavuttanut kuski. Ennätysajo tapahtui vuonna 1969. Leon erikoisalaa oli nimenomaan kaasuttimet ja nitron eriasteiset sekoitukset, koska hän oli myös ensimmäisiä, jotka mittailivat ilman lämpötilaa, yms ja teki mikstuurat sen mukaan. Hän oli hyvin voimakkaasti kehittämässä S&S:n kaasuttimia. 1968 Leo käytti yhteistyössä suunniteltua, S&S valmistamaa nitrometaanille tarkoitettua kaasutinta. Hän oli myös ensimmäisiä, joka käytti burn outia lämmittääkseen moottoripyörän takarenkaan ennen varttimailin lähtöä, lisäksi hän oli hyvin nopea reaktoissaan viivalla. Virittäjävelho ja alansa pioneeri.
â€Turnip Eater†nimi juontaa ajan kilpailuun brittipyöriä vastaan, kuten kuvistakin näkyy.
Tuo 1957 Sportser oli huippuunsa kevennetty ja viritetty, kone oli stroukattu sekä 75 että 74 kuutiotuumaisina versioita.
Kuuskytluvulla hän alitti jo 10 sekunnin ajan varttimaililla, yhden tuloksen löysin, sekin vuodelta 1969; 9.30 sek, loppunopeudesta ei ollut mainintaa, mutta samalta vuodelta löytyy hänelle 153 mph, muutaman kympin hitaammalla ajalla.
Alla kuvia, viimeisessä ei tosin Turnip Eater, mutta ajan kisatunnelmaa...
60-luvulla tai aiemmin syntyneet muistavat suomenkin televisiossa 70 tai 71 näytetyn sarjan Then came Bronson, jossa päähenkilö (Michael Parks) ajeli seikkailuista toiseen -69 Sportsterillaan. Se toimi minulle suurena innoittajana ja niinpä nimesinkin räpättimellä varustetun polkupyöräni harrikaksi.
Olisipa mukavaa jos joku näistä suomen tv-kanavista uusisi sarjan noiden kaikenmaailman höpöhöpösarjojen sijaan.
http://www.thencamebronson.com/frames01.htm (http://www.thencamebronson.com/frames01.htm)
(http://www.thencamebronson.com/images/bike001.jpg)
Jarppi Edit: laitoin kuvan mukaan
ja yuutuubista trailerihttp://ca.youtube.com/watch?v=C2rygPBuang&feature=related (http://ca.youtube.com/watch?v=C2rygPBuang&feature=related)
Then Came Bronson pyörät linenevät 1969 XLH-mallia jota oli erään tarinan mukaan muuteltu: etupyörä 3.00x21 tuumainen aluvanteella, etulokasuoja kromattu, etulampun suojalippa poistettu, bensatankki vaihdettu tavalliseen standardi tankkiin, öljytankki ja takaiskarit kromatut. Kiksi asennettu, vaikka pyörissä oli startti. Satulakaan ei ole alkuperäinen, muutama muu kromiosa, kuten säätäjän kansi. Takalokasuoja lyhennetty ja takavalo muuvaihdettu engelsmanni tyyliseksi.
Pyöriä oli useita, MGM osti alkuun kaksi tai kolme Sporttia, tehdas antoi kolme lisää. Lisäksi elokuvassa käytettiin 350cc ja 125cc Rapido pyöriä joissain hill climb ja moto cross kohtauksissa. Joku vaittää myös CZ käytetyn...
Legendaksi voisi myös laskea puolitoista vuotta sitten kuolleen hyppymies Evel Knievelin, joka käytti 750 XR:ää. http://www.evelknievel.com/ (http://www.evelknievel.com/). Heppu sai myös oman teemaflipperin, joka on meriitti sekin.
Muutama kuva Evel Knievelin pyöristä, ensimmäinen 1970 "tavallinen" Rautapää Sportti, sitten 1973 XR-750 ja alimmaiset pari kuvaa 1977 XR-750 kyseessä tosin replica. :-[
John Harman 1947 â€" 1988
John Harman on eittämättä eräs Chopper rakentamisen pioneerejä. Hän aloitti varhain 70-luvulla valmistamalla etuhaarukoita, jotka olivat täysin poikkeavia ajan tyylistä ja tekniikasta. Jousia ei näkynyt, ne olivat piiloitetut putkien sisään. Haarukka tunnetaan nimellä Harman Girder ja sitä valmistetaan edelleenkin. Haarukoiden lisäksi ohjelmaan tulivat rungot. Ne olivat kevyitä, ilmeisesti chrome molystä, ja yhdessä tuon etuhaarukan kanssa erittäin hyviä ajettavia. Harman pyrki aina täydellysyyteen ja huippulaatuun.
Myös koneet tulivat ohjelmaan mukaan. Ensimmäsen 120cui V-koneen hän valmisti jo 70- luvun puolivälissä. Eli paljon ennen kuin S&S ja muut aloittivat isojen koneiden tarjonnan. 80 luvulla masiina tuli sarjavalmistukseen, tosin pienenä eränä. Kone oli eräänlainen kopio Shovelheadista, mutta kaikki oli suurempaa. Omat lohkot, jotka mahdollistivat isommat sylinterit. Poraus oli 3 13/16, iskun ollessa 4 ¾ tuumaa. Kannet olivat myös omaa tuontoa, molemmille sylintereille oma kaasutin, elikkä etypytyssä oli â€käännetty†takapytyn kansi. Paras versio linee ollut neljällä kaasutimella, kaksi DellOrtoa per pytty, toinen kiihdytyspumpulla toinen ilman. Kone oli oikea vääntömasiina, mutta heikkouksiakin oli. Koska kone oli â€suurennettu†Shovel, myös Shovelin ongelmat korostuivat. Palotilat olivat isot ja vaativat korkeakupuiset männät, jotka olivat painavat, 900 grammaa renkaineen ja tappeineen per mäntä! Tämä aiheutti tietty mahtavat tärinät, mutta myös porausvälykset olivat vaikeasti hanskattavissa, kylmänä väljä, kuumana tiukka. Mutta koneita on edelleen liikenteessä.
Harman rakensi myös 152 cui 300 hv Funny Bike Dragsterikoneen, käyttäen Hilborne ruiskuja molemmissa sylintereissä.
John Harman kuoli luusyöpään 41 vuotiaana.
Kuva 1: Harman Girder tulee hyvin esille
Kuva 2: John Harman
Kuva 3: 120 cui neljällä kaasuttimella
Kuva 4: 120 cui kahdella kaasarilla (joku ebay kuva...)
Sekä vähän videota:
Executive Chopper History (http://www.youtube.com/watch?v=odjy88exZYo#lq-lq2-hq)
John Harmanin jälkeen lienee jopa loogista tuoda esille Bill Holland ja hänen Street Digger pyörä tuolta vuosin 1975-76 kieppeiltä. Bill Holland omisti yhdessä Johnin kanssa Grand Prix Racing pajan Kaliforniassa, jossa valmistivat hipo koneita Harrikoihin.
Tämä kyseinen Street Digger oli Billin aikaansaannos ja aikansa sensaatio.
Pyörä oli pitkän aikaa "vaiheessa" rakentaminen kesti kaikkiaan 18 kk, joka tietty on pajalle pitkä aika....stuukki ei vaan osunut alkuun silmää miellyttäväksi. Runko lienee chromi molyä, itse tehty tietty. Etuhaatukka on luonnollisesti Harman Girder.
Koneessa on Billin itse tekemät sylinterit, tilavuutta 100 inc, lohkot ovat Sportin, limput S&S 4 13/16 tuuman iskulla, poraus pytyissä 3 5/8 tuumaa. Kannet Shovelin, Chrysler Hemin venttiileillä, nokka Leinweber 0.590 nostolla. Kipinät tarjoaa kaksi Joe Huntin magneettoa. Soppaa syöttää kaksi Hilborn ruiskua! Polttoainepumppu on rakennettu jakokopan yhteyteen. Ei, ei ole sähköstarttia, mutta potkukammen varsi on hieman pidempi. :)
Siirsin tässä aiheen sivusta virinneen keskustelun tekniikkapuolelle koska uskon että siitä tulee enemmänkin juttua... http://finnbikers.fi/foorumi/index.php?topic=651.0 (http://finnbikers.fi/foorumi/index.php?topic=651.0)
Harmanista juttua:
http://74.54.120.132/dbbp/coolest/harman_00.html (http://74.54.120.132/dbbp/coolest/harman_00.html)
Itsellä selvisi vasta noista jutuista tuo keulan rakenne, olin sitä joskus pienistä kuvista pähkäillyt mutta en saanut tuosta rocker kohdasta kuvista selvää. Noissa linkin kuvissa näkyy rakenne.
EDIT:Jostain internaattorin syövereistä muuten luin huhun että tuo keula olisi alunperin ruotsalaista designia jota Harman sitten hieman muokkasi...??
Muistelisin jossain Horse tai vast lukeneeni tuosta Harmanin pojasta että olisi kai jotain viritelmää myös pyöräpuolelle, olisko jotain koneistusjuttuja tehnyt tai jotain? En tosin varma, voi olla että muisti pätkii. En löytänyt pikaisella kuukletuksella mitään, en muista edes kaverin nimeä...Pikasesti katoin ton jameksen videon läpi, saatto olla että mainittiin nimi jossain.
Bill Hollandin firma:
http://www.executivechoppers.com/about-us.htm (http://www.executivechoppers.com/about-us.htm)
Ja lisäEDIT: American Chopper Enterprises kuulemma aikoinaan teki muunnosta Harmanin keulasta, erona ainakin se että oli jonkinlaisella vääntösauvajousituksella.
David Mann 10.09.1940 â€" 11.09.2004
Dave lienee monelle tuttu taiteilija alan lehtien sivulta, jotka ovat julkaisseet hänen biker henkisiä maalauksiaan.
Hänen uransa alkoi kuuskytluvun alussa Kansas Citystä, jolloin hän osti 1948 Pannun 350 dollarilla, kustomoi sen, maalasi ensimmäisen taulunsa â€Hollywood Runâ€, vei sen kainalossaan v. 1963 Kansas Cityn Custom Car näyttelyyn, jossa hänen taitonsa huomattiin. Hänestä tuli myös El Forasteros klubin jäsen. Taiteilijaura sai lisäpotkua yhtyistyöstä Ed â€Big Daddy†Roth kanssa. Vuonna 1971 Easyriders Magazine havaitsi hänen kykynsä ja lopullinen tie maineeseen oli auki.
Dave ajeli samalla pyörällä 25 vuotta (?), stretsattu originaali runko, 3 tuuman remmi, käsivaihteet ja tuo â€laiton†ohjaustanko, joka näkyy alla olevissa kuvissa. Lisänä pari hänen maalaustaan, niitähän löytyy lisää netistäkin kun laittaa vaikka hänen nimensä hakuperusteeksi.
Tuo kysymysmerkki jakson alussa syystä, että joissain lähteissä puhutaan Pan/Shovelista, kuvissa kuitenkin Pannu vai onko alimmainen jo Shovelin koneella..?
David Mann, PanShovel
Tässä vielä kuva Davesta PanShovelillaan (tai EarlyShovel?), joka on aivan eri stuukissa kuin aiempi Pannu.
Suomen ensimmäinen Panhead Chopperi on rakennettu Ruskeasuon tallilla 1969-70. Pyörän pitäs olla edelleen liikenteessä. Onko jollain asiasta enemmän tietoa tai jopa kuvia tänne laitettavaksi?
Turku-Parainen akselilla oli myös 60-70 luvun taitteessa yksi rakenneltu poliisi-Pannu ja muutama lättäpää. Liekö näistä kuvia tai tarinaa jollakulla?
Allekirjoittaneellakin oli aikanaan tuo Mp-Sport lehti ihan tilattuna, jonka kannessakin yksi noista esiintyi. Mihin lie sekin aviisi jäänyt?
Lainaus käyttäjältä: Kokkonen - 02 syyskuu 09, 20:06:59
Suomen ensimmäinen Panhead Chopperi on rakennettu Ruskeasuon tallilla 1969-70. Pyörän pitäs olla edelleen liikenteessä. Onko jollain asiasta enemmän tietoa tai jopa kuvia tänne laitettavaksi?
Turku-Parainen akselilla oli myös 60-70 luvun taitteessa yksi rakenneltu poliisi-Pannu ja muutama lättäpää. Liekö näistä kuvia tai tarinaa jollakulla?
Allekirjoittaneellakin oli aikanaan tuo Mp-Sport lehti ihan tilattuna, jonka kannessakin yksi noista esiintyi. Mihin lie sekin aviisi jäänyt?
Rupesi aihe kiinnostamaan ja tuli kompastuttua tuommoiseen:
http://www.stadin-raggarit.com/index2.htm (http://www.stadin-raggarit.com/index2.htm)
Aika monta tuttua naamaa ja ajoneuvoa bongasin kasarikuvista...Itse en ole Tsadissa ollut tuohon aikaan, mutta mm. veekasin tilasin kotiin jo v.82, sieltä noita autoja ja pyöriä tuli bongattua. Lisäksi kuvista toki löytyy nykyisinkin pyöräpiireissä vaikuttavia kavereita, sekä kuvia mm. Götti choppersista...Tuota Kokkosen tarkoittamaa pyörää en edes etsinyt(tolkuttoman hidas yhteys...), mutta silmiin sattui muitakin legendaarisia laitteita, mm. Borgin keltainen lättäpää jne jne.
Muistanko muuten oikein että yhdestä ns.olympia-pannusta (yht. neljä kpl vm-52 tuotiin) chopperin tehneen kaverin nimikirjaimet oli J.V.? Ja pyörä kai edelleen samassa kuosissa? Olisiko juuri tuo Turun suunnan laite?(Toinen chopperoitu olympia-pannuhan oli kai tuo Ruskeasuolla duunattu ja senhän teki chopperiksi ja sittemmin palautti orgikseksi veekasin ex-toimittaja Fiskis jolla laite edelleen lienee)
Mulla on sellainen muistikuva että muutama vuosi sitten oli veekasissa esittelyssä tuo chopper stuukin omaava olympia harrikka.Ei siis se Fiskiksen,joka oli esilla samassa lehdessä joskus aikaa sitten,vaan tämä toinen.
Lainaus käyttäjältä: flhx - 02 syyskuu 09, 22:11:03
Muistanko muuten oikein että yhdestä ns.olympia-pannusta (yht. neljä kpl vm-52 tuotiin) chopperin tehneen kaverin nimikirjaimet oli J.V.? Ja pyörä kai edelleen samassa kuosissa? Olisiko juuri tuo Turun suunnan laite?(Toinen chopperoitu olympia-pannuhan oli kai tuo Ruskeasuolla duunattu ja senhän teki chopperiksi ja sittemmin palautti orgikseksi veekasin ex-toimittaja Fiskis jolla laite edelleen lienee)
Tässä meidän duunin parkkiksella seisoo välillä kesäisin se chopperoitu. Muistan vehkeen jo nuoruudesta ja on saman näköinen edelleen. Siis Vantaalla. Eikä oo harmainta aavistusta kenen se on. Eikä se oikeastaan meille kuulukaan.
Siinä on oiva esimerkki laitteesta, mikä pitäis ehdottomasti saada museoleimattua.
Yllättävän vähän ajanhammas on laitteeseen iskenyt. Fillari näyttää edelleen hyvältä ja hyväkuntoiselta.
Lainaus käyttäjältä: Kokkonen - 02 syyskuu 09, 20:06:59
Turku-Parainen akselilla oli myös 60-70 luvun taitteessa yksi rakenneltu poliisi-Pannu ja muutama lättäpää. Liekö näistä kuvia tai tarinaa jollakulla?
Allekirjoittaneellakin oli aikanaan tuo Mp-Sport lehti ihan tilattuna, jonka kannessakin yksi noista esiintyi. Mihin lie sekin aviisi jäänyt?
Tietoa on tullut, sekä kopiot tuon lehden artikkelista. SUURKIITOKSET!! (http://www.mysmilie.de/midi-smileys/froehlich/1/0019.gif)
Tietoa tuli mm. tuosta Pannusta, se ei ole ollut rakenneltu, vaan lienee ollut tuolloinkin kuosissaan ja on sitä yhä.
Lehden sivuilla oleva lättäpää on myös vain lievästi kustomoitu, mutta tulos on silti ollut suuren työn takana. Pannuhan ei siinä artikkelissa esiinny.
Palaamme aiheeseen lähipäivinä, koitan saada tänne muutaman sanan artikkelista ja kuvia niiden lisukkeeksi.
Ventti-Trio, MP-Sport lehti nr. 3, 1971
Teksti perustuu tuon lehden artikkeliin, jota olen vapaasti muotoillut ja lyhentänyt.
Kuvat samasta lehdestä.
Ventti-trio tuli haastattelun otsikoksi, koska nämä kaikki kolme Paraislaista kaverusta olivat 21-vuotiaita. Iästään huolimatta jo pitkään moottoripyörien kanssa puuhastelleet.
Olli Jakobsonin (R.I.P.) 1939 mallinen 1200 cc Harley, (alkuperältään U tai UL?) on ajan tyyliin rakennettu, nykyään sanottaisiin kustomoitu. Paljon alkuperäistä osaa, mm. alkuperäiset lokasuojat, joiden kunnostamiseen häneltä meni tekstin mukaan kolme kuukautta. Pyörän hän osti â€kovalta Harley-mieheltäâ€, jolloin väri oli valko-musta ja varusteena yksi kappale sivuvaunuja. Hän purki pyörän kokonaan, kone holkitettiin, venttilit ja kiertokanget uusittiin samoin kuin pakoputkisto kokonaisuudessaan. Männät Olli hankki Italiasta. Renkaat uusille vanteille tilattiin Ruotsista, kaikki osat ovat alkuperäisiä. Amerikastakin hän koitti jotain tilata, mutta sai vastauksen, että varastossa ei ole yli kymmentä vuotta vanhempia osia. Ollin mukaan hankintamahdollisuudet Suomessa olivat aivan pimeitä.
Ohjaustankoa nostettiin omaperäisin virityksin, valumallit osiin Olli teki puusta, jotka sitten kiikutettiin valimoon. Maalaus on myös hänen itse tekemä, sinertävän sävyinen. Olli kaversi koneen kylkeen tekstitykset, mittaritaulu kaiverretuttiin kultasepällä ja tankkimerkit ovat vm. 1960. Olli on kaikessa rakentelussaan pyrkinyt säilyttämään â€Harrikkamaisuuden†pyörässään ja pitänyt tyylin muuttumattomuutta ensiarvoisen tärkeänä. Rakenteluun meni aikaa vuosi ja kahdeksan kuukautta sekä rahaa noin 6000 markkaa. (Referenssinä mainittakoon, että tuohon aikaan uusi Honda CB750 Four maksoi 6800 markkaa ja 350cc Jammun tai Hondan sai noin 3500 markalla. EDIT: Ehkä vielä parempi referenssi on ajan tuntipalkka, mulla se oli tuohon aikaan 3-4 mummonmarkkaa tunnissa, mutta en tuolloin mikään ammattimies ollutkaan.).
Artikkelissa esiintyy myös H.L:n -59 500cc BMW. Siihen omistaja teki täydellisen koneremontin. Osia tilattiin Italiasta, Hollannista ja Ruotsista, Suomestakin löytyi osaa tähän pyörään. Paljon itse tehtyä osaa pakoputket, sissy.... kiillotusta....aikaa kului pari talvea ja rahaa viitisen tonnia.
Kolmas pyörä on M.H:n -55 mallinen 650cc Ariel (Huntmaster?). Aihion hän oli ostanut palaneena, vain runko ja kone ovat alkuperäiset. Korkea sissy, korotettu ohjaustanko, pieni neljän litran (!) tankki ovat ajan tyypillistä Chopper stuukkia. Rahaa tähän projektiin kului harvinaisen vähän, noin puolitoistatonnia (siis markkaa)
Tämä kolmikko kuului Paraisilla suurempaan ryhmään. Poikia oli kaikkiaan kahdeksan, keski-ikä noin 21-vuoden hujakoilla. Ajoa on harrastettu niin kauan kuin on kortti ollut taskussa ja jo hieman aiemminkin.
Lisää Ventti-Trio kuvia....samasta artikkelista.
Mä mitään klassikoista ymmärrä, mutta oisko tää sellainen:
(http://www.sugarbearchoppers.com/images/1978.jpg)
Siinähän on itse Sugar Bear joskus kauan sitten. Jos en ole ihan väärin ymmärtänyt niin herra omistaa tuon fillarin edelleen.
Kyllä, vuonna 1978. Ja kyllä omistaa, on samaan tapaan firman käyntikortti kuin Mooren delfiinikin.
Ei chopperi eikä Customi mutta klassikko ja legenda.
(http://4.bp.blogspot.com/_i_AovfzNXgQ/Scxc9aHs8CI/AAAAAAAAsa0/JRwhg0Kmed0/s400/Munro2.jpg)
Burt Munro eikä mikään Anthony Hopkins vaikka hyvin on samaa näköä. :)
(http://1.bp.blogspot.com/_i_AovfzNXgQ/Scxc9TfF77I/AAAAAAAAsas/Qk_zjVvQrPU/s400/Burt%2520Munro%2520%252771.jpg)
(http://3.bp.blogspot.com/_i_AovfzNXgQ/Scxc9AVUtuI/AAAAAAAAsak/jiwvT_oydZ8/s400/Burt20Munro2020Velocette201970.jpg)
(http://1.bp.blogspot.com/_i_AovfzNXgQ/Scxc9Oy-iiI/AAAAAAAAsac/zPHt9v56WgU/s400/2123670000027396834XujwPt_ph.jpg)
(http://1.bp.blogspot.com/_i_AovfzNXgQ/ScrcHode4tI/AAAAAAAAsWs/LhvHzNzYbBE/s400/Burt_Munro_on_the_salt.jpg)
Tossa sorvi ja sorvatut männät.
(http://1.bp.blogspot.com/_i_AovfzNXgQ/ScZ-kUufzOI/AAAAAAAAr9k/QY8AmnV6xLY/s400/burt_munro.jpg)
(http://4.bp.blogspot.com/_i_AovfzNXgQ/ScZ-jqHJ1zI/AAAAAAAAr9c/8UL8XLksmF0/s400/Burt_5c.jpg)
World's Fastest Indian
Lainaus käyttäjältä: Juvakka - 18 toukokuu 09, 19:05:37
Tämä pyörä on itselleni kaikessa karuudessaan muistus ajasta ennen tiiliskiven paksuisia tarvikekatalookeja.
Kyseinen chopper on ollut ja on edelleen allekirjoittaneelle johtotähti Moottoripyörien maailmaan.
Uusimmassa Kopterissa (numero 89) on Isto Kotavuopion kirjoittama hieno juttu upeinen kuvineen tuosta pyörästä ja Jubasta.
Lainaus käyttäjältä: Isto KotavuopioTämä pyörä on pala suomalaista chopperhistoriaa ja ratkaisuiltaan ja työnjäljeltään ei häpeä tämän päivänkään vastaavia.
Voipi olla, että tän nelipyöräinen isobroidi on enempi klassikko, mutta kuitenkin:
(http://www.dupontregistry.com/Celebritycar/images/Fall03-BillyGibbons2.jpg)
Sugar Bear on vilahtanut parikin kertaa tässä topikissa, joten lienee aika kirjoittaakin pari riviä.
1969 Sugar Bear aloitti pyöränrakentajan uransa 750 Honda Chopperilla, jonka kautta hän tutustui toiseen tummaihoiseen pyörärakentajaguruun, Ben Hardy’n, joka suunnitteli ja rakensi Easy Rider elokuvasta tutut Captain America ja Billy Bike pyörät. Benistä tuli Sugar Bearin ystävä ja opastaja. 1971 Sugar Bear avasi oman liikkeen Los Angelesissa, jossa hän kehitteli 1972 oman springer-etupään. Pitkä ja tukeva, sellainen sen piti olla. Kun muut springerit olivat tehty putkesta, Sugar Bearin oli umpimateriaalista. Etu- ja takaputket pyöreästä tangosta. Jo ensimmäiset olivat +18. Nykyään mallia on saatavana lyhyenä, että myös äärimmäisen pitkänä, +40. Springerien lisäksi Sugar Bear rakentaa tietysti yhä pyöriä, Hondasta Harleyhin. (Edit: Pari kirjoitusvirhettä korjattu)
(http://www.sugarbearchoppers.com/images/orange.jpg)
Pikkukuvissa jotain vuosienkin varrelta:
Sugar Bear
Hänen Gorjus pyöränsä
Sugar Bear ja springer
Springerin mainos
Asiakkaan Black Betty...aika pitkä
Sokerikarhun tuotoksia tämäkin:
(http://www.sugarbearchoppers.com/images/ozzy.jpg)
Ai hitto ! T-bone laittoi pisteen iin päälle Sokerikarhun tekeleistä!
Ja suurena Ozzy fanina olin, ihme kyllä, unohtanut tuon rakennelman kokonaan ;D
Pitäisköhän alkaa miettiä Sugar Bear tribuuttia Morphinen keulan alakiikkuihin...
Joo ja samalla järjestellä jättö kymmenen senttiä miinukselle... :D
Tätä aihetta kun tulkitsee tarpeeksi laveasti, niin saadaan legendaksi myös tänä vuonna 40-vuotta täyttävä Street Chopper lehti. Toki lehden takana olevat henkilöt voitaisiin myös legendoiksi luokitella, elikkä Tom ja Rose McMullen. He julkaisivat vuonna 1969 neljä Steet Chopper numeroa.
Street Chopper lehden alkutaipaleeseen liittyy kiinteästi Tomin ja hänen ystävänsä Carl Sulkeyn kanssa perustama Automotive Electronics Engineering, AEE, Hot Rod harrastajia kun olivat. Mutta autopuolen homma ei ottanut leiville. AEE Choppers perustettiin, alkuun tehtiin sissybareja, Tomin myyntimiestaidot saivat myynnin ja firman nopeaan kasvuun. Sitten tuli idea omasta katalogista, Ed Rothilla oli Chopper Magazine ja se mallina syntyi lopulta Steet Chopper lehti.
Outlaw Chopper vihkosen Tom oli tehnyt jo vuonna viisi vuotta aiemmin Cycle Guide lehdelle.
Muutama kuva, yhdessä vähän mallia ihan oikeasta Sissybarista :)
Ei tää chopper ole, mutta lukeutuu minusta klassikoihin 8)
Lainaus käyttäjältä: Tuusulan T-Bone - 22 lokakuu 09, 22:19:59
Sokerikarhun tuotoksia tämäkin:
Mun mielestä noi ton SB Sringerin alalinkut on yleensä IHAN KAMMOTTAVAN näköiset.
Ja toi systeemi yleensäkin, että keula tulee roikkumaan melkein maahan asti ja sitten ihme koukut jatkona niin...
Springer keulana on hieno, muttei tollasena ja noin asennettuna.
Mun mielestä noi ton SB Sringerin alalinkut on yleensä IHAN KAMMOTTAVAN näköiset.
Ja toi systeemi yleensäkin, että keula tulee roikkumaan melkein maahan asti ja sitten ihme koukut jatkona niin...
Springer keulana on hieno, muttei tollasena ja noin asennettuna.
[/quote]
Täysin samaa mieltä kaikki noi thaimaa tyyppiset sapeli keinuvivut mielestäni järkyttäviä.
Lainaus käyttäjältä: Smuige - 26 lokakuu 09, 14:03:35
Mun mielestä noi ton SB Sringerin alalinkut on yleensä IHAN KAMMOTTAVAN näköiset.
Ja toi systeemi yleensäkin, että keula tulee roikkumaan melkein maahan asti ja sitten ihme koukut jatkona niin...
Springer keulana on hieno, muttei tollasena ja noin asennettuna.
Se ei oo hoksannu, että jätön saa kohdalleen muutenkin kuin laittamalla kilometrin pitkät linkut... :)
Makuasioitahan nämä. Joihinkin pyöriin Sokerikarhun keula mun mielestä jopa sopii, vaikka yleisesti pidän itsekin orggistyylisiä risukeuloja paremman näköisinä.
Ed "Big Daddy" Roth 4.3.1932 â€" 4.4.2001
Hän oli enemmän tunnettu hot roddi piireissä ja Rat Flink piiroksistaan, mutta hän tuotti myös erikoisia moottoripyöriä kansan ihmeteltäväksi.
Kuvissa Hän itse, Candy1, Candy 2 ja Rubber Duck
Candystä vielä kolmas otos, lehden sivuilta
(http://2.bp.blogspot.com/_s77XPQZjRl0/SjB6LM0v_3I/AAAAAAAACYU/OJBsDWRM7Ok/s1600/roth2.jpg)
Tämä ei nyt ole Chopper eikä Custom mutta Legenda kylläkin - Kenny "The King" Roberts ja aikansa tappokone, Yamaha TZ750 joka hyvin pian kiellettiin sääntömuutoksella niin ettei sillä saanut kisata. Kenny itse sanoo videolla "he eivät maksaneet minulle tarpeeksi että olisin ajanut tätä härveliä" ja huhu kertookin että hän olisi auttanut lajin kattojärjestöä kieltämään sen ennenkuin joku tappaa itsensä sillä.
http://www.cyclenews.com/articles/flat-track/2009/12/17/video-roberts-at-the-indy-mile (http://www.cyclenews.com/articles/flat-track/2009/12/17/video-roberts-at-the-indy-mile)
Videolta näkyy kuinka se on kuin polkupyörällä ajo :D...
Kenny Roberts and the Indy Mile (2009) (http://www.youtube.com/watch?v=8k8hJWKIVNs#normal)
King Kennystä on helppo siirtyä toiseen amerikkalaiseen RR-legendaan:
Calvin â€Cal†Rayborn II, 20.2.1940 - 29.12.1973
Amerikan paras RR-kuski, ajoi koko kansallisen uransa Harley-Davidsonilla.
Kilpa-ajajan uransa hän aloitti 1964 Etelä-Kalifornian Dirt Track tapahtumissa.
Ensimmäisen AMA-kilpailunsa hän voitti 1966, mutta hänen loistokautensa alkoi 1968, päästessään Harley-Davidsonin tehdastiimiin ja voittaen Daytona 200:n kahtena vuotena peräkkäin, 1968, -69. Brittien ja vielä tulossa olevien japanlaisten jäädessä taakse.
1970 hän ajoi Harley Streamliner Sportsterilla Utahin suolatasangolla uuden nopeusennätyksen 265,492 mph (427,268 km/h)
1971 hän otti yhden ja ainoan Flat Track voittonsa Michiganissa.
Calvin “Cal†Rayborn voitti kaikkiaan 11 AMA:n kansallista mestaruutta suhteellisen lyhyeksi, 7 vuotta, jääneenä ammattilaisaikanaan. Kymmenen niistä tuli RR-kisoista. Vuonna 1972 hän siirtyi Eurooppaan, jossa hän osallistu Harley XR750 pyörällään suosittuun Transatlantic Match Race sarjaan, voittaen kolme kuudesta osakilpailusta. Tämä veto oli vastoin tehtaan tahtoa, joten hän ajoi kisat vanhemmalla valusylinterisellä koneella, pyörän omistaja oli kylläkin tehtaan työntekijöitä, Walt Faulk.
Loppuvuodesta hän ajoi vielä muutamaan voittoon USA:n kamaralla, saavuttaen Harley-Davidsonille sen viimeisen AMA Grand National RR voittonsa 23.7.1972 Laguna Secassa.
1973 oli selvää, ettei Harleyllä enää pärjännyt japanilaisia kaksitahtisia vastataan. Cal teki kaudesta sopimuksen Suzukin kanssa. Hän ei enää ajanut koskaan kilpaa USA:ssa. Hän menehtyi kilparadalla tapahtuneessa onnettomuudessa Uudessa Seelannissa joulukuussa 1973.
Benjamin, Ben Hardy, "Brother Ben"
Edit: Tämän topiikin avauksessa käsittelin Easy Riders elokuvan pyöriä, jossa myös hieman juttua Hardysta.
Pyörät rakensi Ben â€Brother Ben†Hardy, tummaihoinen kaveri, joka oli puuhaillut moottoripyörien parissa 50-luvulta lähtien. Koordinaattorina toimi toinen tummaihoinen pitkän linjan pyörä ja elokuvamies Cliff Vaughs.
Valitettavasti minulla ei ole hänestä mitään lähdetietoa. Hän kuuluu eittämättä Chopper legendojen joukkoon.
Kuvat Chopper Magazines lehdestä, keskimmäisessä Ben Hardy
:o en tiiä oonko sokea, en löytänyt täältä mitään Denvers chopperssista?
Asettuu mun chopper historia tietämyksessä aika korkealle arvostetuksi pajaksi.
Jockey journal foorumilla erittäin kattava historia kertomus pajasta, keskustelussa mukana myös Denver Mullinssin tytär ja pari muuta spedee jotka on työskennelly tuolla..http://www.jockeyjournal.com/forum/showthread.php?t=6560 (http://www.jockeyjournal.com/forum/showthread.php?t=6560)
(vai onko bannissä kun rakenteli myös hondista diggereitä ja choppereita?)
Tossa joitain suuntaa antavaa..
Lainaus käyttäjältä: Jude - 17 maaliskuu 10, 12:10:20
:o en tiiä oonko sokea, en löytänyt täältä mitään Denvers chopperssista?
(vai onko bannissä kun rakenteli myös hondista diggereitä ja choppereita?)
Kyse ei ole muusta kuin tiedon puutteesta. Tuosta olis mukava saada jokunlainen käännöstiivistelmä tänne.
Jesse Jameksen "history of the chopper" on varsin pätevä DVD, jossa käsitellään monta jo tässäkin ketjussa esiintynyttä nimeä:McMullen, Dick Allen, SugarBear, Hardy, Harman jne.
Ed Roth -lehdet muuten latailtavissa
http://www.lonnieknuckle.com/index.cfm?content=choppermagazines (http://www.lonnieknuckle.com/index.cfm?content=choppermagazines)
Jees, Denvers/Mullins pyörät oli ihan kingeimpii!!!
Freddie Hernandez, joka toimi tossa tiimissä, duunaa edelleen hienoja springereitä ja runkoja etc.
Tsekkaa asiallisii vanhoja fotoja: http://fredsframes.com/oldschool.htm (http://fredsframes.com/oldschool.htm)
^Noi on "oikeita" Choppereita, On noilla Amerikkalaisillakin joskus ollut tyylitaju kohdallaan ;D
Lainaus käyttäjältä: Miikka - 20 maaliskuu 10, 09:15:09
^Noi on "oikeita" Choppereita, On noilla Amerikkalaisillakin joskus ollut tyylitaju kohdallaan ;D
Juuri näin! Samaa ei voi sanoa nykypäivän tyylistä...
Kyllä tuossa maassa on jotain hienoakin joskus tehty,mutta tilannetta paikan päällä jokusen kerran pällistelleenä on tullut ihmeteltyä että jätkillä on resurssit kunnossa,lain puolestakin saa tehdä aika radikaaleja juttuja,mutta silti lopputulos on yhtä sieluton ja persoonaton kuin jossain kiinassa duunattu karvalakki.
No,rahalla ei saa tyylitajua,vaikka kaikkea muuta saiskin ::)
Cliff Vaughts ja Ben Hardy pitää tuoda vielä esille ( mukana myös Sugar Bear ja Dennis Hopper)
ote "History of Choppers" ohjelmasta
History of the Chopper - Benny Hardy Segment (http://www.youtube.com/watch?v=Zu2nK0oCDGI#)
Burt Munro on mainittu topikissa aikaisemmin, mutta ei tämäkään ole vielä liikaa
Burt Munro & The World's Fastest Indian (Billy Idol - Speed) (http://www.youtube.com/watch?v=kJKD_gFVjKY#)
Kokkosen jo esittelemästä Trumpan Hotkijasta eli Turnip Eaterista (http://finnbikers.fi/foorumi/index.php?topic=484.msg2834#msg2834) lisää juttua.
Lähde: motorcyclemuseum.org (http://www.motorcyclemuseum.org/classics/bike.asp?id=87)
LainaaEventually, even beating national riders wasn’t enough, so Payne aimed his Harley at a new challenge: land speed records on the Bonneville Salt Flats. Because the machine had been built for drag racing and had only one gear, though, Payne had to make a few adjustments for this new type of competition.
To get under way, Payne would hold onto the door handle of a car that would tow him up to about 75 mph (n. 121 km/h). Then he’d let go, engage the clutch, aim at the timing lights and accelerate up to cruising speed. The technique obviously worked, since Payne was able to set a record of 202.379 mph (n. 325 km/h) on the salt in 1970 to become the first non-streamliner to go more than 200 mph.
Jumaluta rautiksella 325 tauluun, huh huh!!!
Tolla takarattaalla tarvittiin siis suomalaisen motarin kattonopeus auton ovenkahvasta kädellä hinaamalla, että saatiin pyörä liikkeelle. Aika rajua touhua!
(http://i163.photobucket.com/albums/t301/tk996/cycles/misc/payne3.jpg)
Legenda
E.J. Potter - The Michigan Madman
(http://thekneeslider.com/images/ejpotter1.jpg)
Amerikkalainen E.J. Potter tuli tunnetuksi näytösajoistaan amerikkalaisilla ja eurooppalaisilla kiihdytysradoilla 60-luvulla, hänen itsetekemällään "Widowmaker" nimisellä Chevyn pikkulohko V8-moottorilla varustetulla moottoripyörällään. Moottori oli kuten kuvasta näkyy runkoon nähden poikittain, että voimansiirto voitiin toteuttaa ketjuvetoisena.
(http://img713.imageshack.us/img713/4955/user785pic1477123293110.jpg)
Potter aloitti jo varhain koneiden parissa harrastamisen. Jo kymmenvuotiaana hän laittoi ruohonleikkurin moottorin polkupyöräänsä ja Buickilla vierellä ajava äiti kellotti nopeudeksi 96 km/h. Potter ei ollut niinkään suunnittelija-rakentaja-ajaja, vaan rakentaja-ajaja-suunnittelija. Hän valitsi ensiksi mielenkiintoisen moottorin ja ryhtyi rakentamaan pyörää sen ympärille. Yritys ja erehdys metodista johtuen hänen projektin olivat aina pysyvän muutoksen kourissa. Idea V8 moottorin kiinnittämisen moottoripyörään tuli, kun hän huomasi, että 6,5 litrainen Chevyn kone näyttää päästä aivan H-D:n twiniltä, ainoastaan vähän pidemmältä. Alun perin moottoripyörän runko oli putkirunkoinen, mutta pian hän siirtyi täysin itse tehtyyn palkkirunkoon. Hänen tunnetuimmissa moottoripyörissään (jotka kävivät myöhemmin alkoholilla) ei ollut vaihdelaatikkoa, eikä kytkintä (itse tekemä keskipakoiskytkin ei toiminut) joten liikkeelle lähteminen (http://jockeyjournal.com/forum/showpost.php?p=433808&postcount=19) tapahtui "hivenen" erikoislaatuisesti.
Potter asetti pyöränsä lähtöviivalle, nosti takapyörän ilmaan takatuen varaan, moottori käyntiin, kaasua punarajalle asti ja hoplaa - potkaisi tuen alta. Kuuleman mukaan Potter katosi savupilven sisään ja ajoi pitkän savuavan mustan kumivanan jälkeen jättämänä maalialueelle. Takakumin nopeus ennen lähtöä oli 160km/h, mutta välityksiä muutellessa ja alkoholilla polttoainetta terästäessä se oli yli 300 km/h, joka sen ajan renkailla oli temppu sinänsä. Silminnäkijöille tuli lähdöstä "nyt on kaikki nähty" tunne.
(http://i162.photobucket.com/albums/t264/50mercfan/misc/b19Wildman_EJ_Potter_From_Rick_rZep.jpg)
(http://www.ukdrn.co.uk/forum/images/images/smoke3.jpg)
Aikalaiset muistelevat.
LainaaI was a witness to the spectacle that was EJ Potter in about 1965. It was raining at Biloxi Dragway, and it was pretty apparent, even from a distance, that the promoter did not intend to pay EJ unless he ran the Widowmaker at least once. After some spirited armwaving, EJ hooked up the Widomaker and towed it down the strip to bump-start. Returning to the line, he calmly set the centerstand, grabbed a handful of throttle and let her go.
EJ was immediately surrounded by a cloud of steam and tire smoke. Things kind of happened in slow motion and the bike, barely moving, was completely obscured. Suddenly EJ appeared from the cloud, completely sideways and still wide open. He never straightened up and never let off the throttle. Amazing!
I just realized that was over 40 years ago and is still a vivid memory. I’m betting everybody who saw him perform has a similar story.
LainaaThis engine had Hilborn injectors and burned Nitro, and was producing about 500 Hp. It was started by having a couple guys hang on from the side, and it was pushed with a truck. When the engine fired, the assistants lifted the rear of the bike (these must have been some strong guys!) and put it up on a wooden stand that kept the rear tire, a 10" wide racing slick, off the ground. When the christmas tree said go, E. J. would rev the engine to 6000 RPM and the assistants would push him off the stand! It did a wheelie about half-way down the strip, and did about 160 MPH in the quarter mile. E. J. tried to find a small, light clutch for the thing, but he never found anything that would work. He tried helicopter clutches, but even they didn't quite do it. The rear wheel was coupled to the engine with a huge multi-width roller chain. Well, one day he reached the end of the strip and closed the throttle, and nothing happened - the throttle was stuck! He cut off the magneto, but a very hot engine (no radiator, just the thermal mass of the water in the block) burning nitro at wide open throttle doesn't need much ignition! It kept right on running. He hit the brakes (dual caliper aircraft brakes) and that slowed him to about 150 MPH, but he could feet the handle retreating under his grip. There was no fuel cutoff! As he was approaching a line of trees at the end of the strip, he took the only action he could think of, he jumped off! He slid on his rear until it burned through his chaps into his skin, and then did some somersaults. Amazingly, he ended up being able to walk after all this, and followed the new gap into the forest to see what became of his machine. All he could find was an engine block! Nothing else recognizable.
(http://i12.photobucket.com/albums/a234/BE427TJ/Various%20Photos/EJPotter.jpg)
Tälläisellä laitteella ja tekniikalla ajava mies voisi monen mielestä olla vähintäänkin Marlon Brandon tai John Waynen näköinen hurjapää, mutta E.J. Potter oli vinkuheinähartioilla varustettu sarvisankainen rillipää, kuin suoraan Nörttien Kosto elokuvasta. Persoonana hän oli nimenomaan Pelle Peloton, joka sanoi tietämyksestä seuraavaa:
tietämättömyys on voimakas työkalu ja kun sitä käytetään oikeaan aikaan, se ohittaa tiedon.(http://www.bangshift.com/assets/images/news/2009/Nov/8-14/jet%20trike.jpg)
Tehtyään riittävästi rahaa näytösajoista Widow Makerilla ja Bloody Maryllä hän rakensi Fairchild J-44 suihkuhävittäjän moottorilla varustetun triken, jolla ajaessaan hän oli menettää henkensä. Seuraava projekti oli laittaa 1957 Plymouthiin 12-sylinterinen Allison lentokoneen moottori, jolloin hän oli palaa hengiltä.
(http://www.bangshift.com/assets/images/news/2009/Nov/8-14/potter%20dart.jpg)
Lopulta Potter siirtyi "luonnollisesti" tractor pullingiin, jossa hän kiinnitti traktoriin kaksi lentokoneen V-12 moottoria. Muut kilpailijat eivät pitäneet Potterista, koska siinä missä he itse rakensivat ja maalasivat laitteensa hienoiksi sekä koristelivat kromilla, Potter saapui paikalle rujoine hirvityksineen ja pani haisemaan. Pääasia, että on voimaa ja vehkeet liikkuu.
(http://i303.photobucket.com/albums/nn158/venominveins312/2ugly.jpg)
E.J. Potter
(http://hubgarage.s3.amazonaws.com/photos/1001213/IMG_2679_detail.JPG)
Vapaasti suomennettu seuraavista lähteistä:
http://thekneeslider.com/archives/2006/05/08/ej-potter-michigan-madman/ (http://thekneeslider.com/archives/2006/05/08/ej-potter-michigan-madman/)
http://www.bangshift.com/blog/The-BangShift-Interview-EJ-Potter-AKA-The-Michigan-Madman.html (http://www.bangshift.com/blog/The-BangShift-Interview-EJ-Potter-AKA-The-Michigan-Madman.html)
http://www.jockeyjournal.com/forum/showpost.php?p=668211&postcount=537 (http://www.jockeyjournal.com/forum/showpost.php?p=668211&postcount=537)
http://www.jockeyjournal.com/forum/showpost.php?p=669032&postcount=543 (http://www.jockeyjournal.com/forum/showpost.php?p=669032&postcount=543)
http://pico-systems.com/ejpotter.html (http://pico-systems.com/ejpotter.html)
The Widow Maker
(http://thekneeslider.com/images/ebayejpotter.jpg)
(http://thekneeslider.com/images/ebayejpotter3.jpg)
(http://thekneeslider.com/images/ebayejpotter2.jpg)
Liitteenä The Bloody Mary
Ehdotonta legenda-ainesta tuo yllä esitelty herrasmies!
LainaaJo kymmenvuotiaana hän laittoi ruohonleikkurin moottorin polkupyöräänsä ja Buickilla vierellä ajava äiti kellotti nopeudeksi 96 km/h.
Taitais lähteä lapsi nykyisin valtiolle jos tuommosen tempauksen tekisi.
Siinä on äijä varustettu oikealla asenteella... ja tarpeeksi rämäpää. ;D i like!
Kaiken kaikkiaan huima kaveri!!!
Tuubista löytyi video, jossa myöskin E.J. Potter vilahtaa pariin kertaan.
Pätkä kertoo enemmän Evel Knievelistä, myös hänestä löytyy aikaisempaa juttua tässä aiheessa.
Video ei ole tasoltaan kaksinen, tehty 8mm kaitafilmistä, joka sekin on yli 30 vuotta vanha. Alkuun tulee tekstiä jonkin matkaa.
Evel Knievel (http://www.youtube.com/watch?v=Pe8a7MHEqUo#)
Toi Plymouth mihin se tunkee tota Allisonia ei kyllakaan ole -57, vaan 64-66 mallinen Valiant. Eli siis A-body viela kaiken lisaksi :o
Garlitsin museossahan oli toi Widow Maker, ja yksi toinen oli myynnissa jokusen vuotta sitten Orlandossa. Luulin etta kyseessa oli sama peli mutta kaiketi eri laite koska toi sama rukki oli viela myohemminkin tuolla museossa, ja uutiset myynnista kertoivat etta pyora lahti johonkin lanteen...
Vahan tossa rukissa hairittee toi MSD sytkapoksi ja uuden mallinen patteri. Mutta sehan vaan haiskahtas silta etta rukkia olis kaytetty. Sopii kuvioon ihan hyvin kun kyseessa on Garlitsin museo.
Onko tämä Herra tuttu ? Kenen rakentama pyörä ? tuskin Bo´n . No jaa...aika vakiochopperin näköinen eikä klassikkoainesta, mutta kyllähän tuolla ajaisi :) mitäs mieltä olette tankin textistä.
Hra Diddley kerholaisia oli ? on ? .
(http://i2.aijaa.com/b/00810/7253712.jpg) (http://www.aijaa.com/v.php?i=7253712.jpg)
(http://i2.aijaa.com/b/00801/7253722.png) (http://www.aijaa.com/v.php?i=7253722.png)
Oisko pyörä ollut lainassa, tsekkaa:
http://www.vinyl.com/product_id/LPCHES50047 (http://www.vinyl.com/product_id/LPCHES50047)
-eeko
Tosta lisää saman genren musaa:
http://rateyourmusic.com/list/francisharley/harley_motorcycle_on_cd/ (http://rateyourmusic.com/list/francisharley/harley_motorcycle_on_cd/)
-eeko
Eeko ehti vastata sillävälin kun tein lisäyksiä. On lainassa Angeleilta. Mielenkiintoisia kuvia tuolla
http://rateyourmusic.com/list/francisharley/harley_motorcycle_on_cd/ (http://rateyourmusic.com/list/francisharley/harley_motorcycle_on_cd/)
Kenneth Robert Howard, alias von Dutch, pinstip guru, taiteilija, aseseppä, puukontekijä...
1921 - 1992
Mies joka on sananmukaisesti piirtänyt niemensä pinstriping historiaan pysyvästi.
Tasan takaan omien teidensä kulkija, yleensä vastavirtaan. Ajoi 50 luvulla Guzzilla kun toiset briteillä tai harrikoilla.
Lainaa“I make a point of staying right at the edge of poverty. I don’t have a pair of pants without a hole in them, and the only pair of boots I have are on my feet. I don’t mess around with unnecessary stuff, so I don’t need much money. I believe it’s meant to be that way. There’s a ‘struggle’ you have to go through, and if you make a lot of money it doesn’t make the ‘struggle’ go away. It just makes it more complicated. If you keep poor, the struggle is simple.“ â€"Von Dutch
Hänen kuolemansa jälkeen von Dutch tavaramerkki, "lentävä silmämuna", ja oikeudet on myyty edelleen ja nimellä tehdään tänä päivänä kovaa muotibisnestä...
LainaaHänen kuolemansa jälkeen von Dutch tavaramerkki, "lentävä silmämuna", ja oikeudet on myyty edelleen ja nimellä tehdään tänä päivänä kovaa muotibisnestä..
Ja suurin osa näistä määlyistä ei edes tiedä, että Von Dutch ei ole mikään vaatemerkki :)
"Von Dutch.. Ai niin se vaatesuunnittelija" ;D
Kaksi legendaa kerralla: Randy Smith ja hänen Magnum 45
Randy Smith on chopperaftermarket osavalmistajien pioneereja. Hän perusti 1967 Custom Cycle Engineer firman Long Beachiin.
Kuuluisin hänen rakentamistaan pyöristään on Magnum 45, joka on nykyään Harleyn museossa Milwaukeessa.
Pyörä on kevyt ja tehokas. Koneen alakerta on alunperin 1941 WLA:sta jonka hän muokkasi ensin WR:n osille, laakeroinnit, vauhtipyörät, kiertokanget ja sovitti lohkon päälle 900cc Sportin sylinterit ja kannet. Nokat ovat XLR:n PB:t, männät MC Supplyn (puristussuhteesta mulla ei ole tietoa)
Kannet muokkasi Dennis Nagashima Donovan Engineeringistä.
Pyörän paino 203 lbs (92 kg) ja tehot dynossa takapyörältä 78 heppaa, kampiakselilta laskennallisesti 102 hv.
(http://i200.photobucket.com/albums/aa232/kokkonen_photo/Randy_Smith_Magnum_45.jpg)
Koko Randy Smithin oma, kuvallinen kertomus, Big bike lehdelle Magnum 45 rakentamisesta löytyy tuolta Randy Smith Magnum 45 (http://books.google.de/books?id=6rldEVBL_B8C&pg=PA170&lpg=PA170&dq=randy+smith+magnum+45&source=bl&ots=57-5ejQSFJ&sig=YQF66HGzUwyY8qbOTrnV1BS5CSw&hl=de&ei=q0AZTvnqEorHtAbgstHPDw&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=10&ved=0CHAQ6AEwCQ#v=onepage&q=randy%20smith%20magnum%2045&f=true) Siellä lisää tietoa sitä janoaville.
Evel Knievelin stunttipyörä on jo esiintynyt tässä topikissa. Hänellä oli myös tämä 2,6 metriä pitkä 900cc 1970 XLCH Chopperi, The Gold Plated Bike", jolla hän osallistui USAn 200 v pippaloihin Daredevil paraatissa vuonna 1976. Pyörässä on 1,17 metrin nelikulmaisesta terästangosta valmistettu Springeri ja Invanderin magnesium vanteet. Tankin kuviot on maalannut newyorkilainen Chas Dino.
Kopterin rakennusvuosi on 1975, se on edelleen samassa kuosissaan, nykyään Saksan Lübeckissä olohuoneen koristeena. Lienee myytävänä.... ;)
(http://i200.photobucket.com/albums/aa232/kokkonen_photo/Pyorakuvat/knievel_xlch_kopteri_3.jpg)
(http://i200.photobucket.com/albums/aa232/kokkonen_photo/Pyorakuvat/knievel_xlch_kopteri_4.jpg)
Tuli mieleen 70-luvun alusta, suomen ensimmäisiä chopper viritelmä " zucle". Hylättiin vissiin liikenneturvallisuutta vaarantavana...
80-luvulta on mieleen jäänyt V8 magazinessä esitelty J.R nimisen harrastajan Ariel VB 600.
Olisko ollut sitten 90-lukua, samoin V8:ssa esitelty Saritan Ariel KHA twin, hieno..
2000-luvulta on jäänyt mieleen Viridian, se roverin kasilla oleva erikoisuus ja saman rakentajan inkkari koneinen, hyvin erikoinen luomus. Jos joku löytää näistä kuvia, cheers sille
Eikös Zücle ollut Hyypän Masan kanssa jotenkin tekemisissä? Siis volkkarikoneinen yksiputkikeulainen härveli. Käsittääkseni jossain mallissa hengissä edelleen.
Saritan Ariel on edelleen nähtävänä lehtiesittelyn kuosissa Mr. Moore Custom Craftin tiloissa.
(http://www.mrmoorecustomcraft.com/files/galleries/20050522035118/500_375_Ariel-10.jpg)
Saman yrityksen vetäjän tuotos Viridian lienee jossain MCM:n arkistoissa:
(http://www.mrmoorecustomcraft.com/files/galleries/20050421023655/500_375_Kuva%20390.jpg)
Eikös se ollut Hese kun teki roverkoneisen "Mother Load" pyörän joka esiteltiin kopterissakin? Kuvia ei netin syövereistä vaan löydy.
Inkkarilla mahdat tarkoittaa Iston Oomegaa:
(http://www.jaffamood.com/img/lifestyle/moto/moto05.jpg)
tätä Arieliako tarkoitit?
http://home.kabelfoon.nl/~gnl/brit/brit039.html (http://home.kabelfoon.nl/~gnl/brit/brit039.html)
Lainaa
Eikös se ollut Hese kun teki roverkoneisen "Mother Load" pyörän joka esiteltiin kopterissakin? Kuvia ei netin syövereistä vaan löydy.
Tästäkös on kyse? Löyty kuva omista arkistoista...
Tähän voi lisätä vielä Tampereen suunalta Antsun evo-chopperin. Taidettiin esitellä Kopterissa 92-93...Mielestäni edelleen hienoimpia ja ajanhammasta kestävämpiä luomuksia.
Tänään juuri tutkittiin tallilla ko.keskiaukeamaa ja visioitiin kaverin tulevia runkoputken linjoja.
Jotkut ne osaa...
^Antsun kopteri on edelleen hienoin ja tyylikkäin evokopteri mitä nyt äkkiseltään tulee mieleen, lehteä tulee aika usein kuolattua jossa se on esitelty.
Tämä "Cloud nine" on hienoimpia choppereita mitä tiedän.
http://www.petriruusunen.fi/custom_bikes/heinasirkka/ (http://www.petriruusunen.fi/custom_bikes/heinasirkka/)
Lainaus käyttäjältä: Jack - 07 marraskuu 11, 21:28:25
tätä Arieliako tarkoitit?
http://home.kabelfoon.nl/~gnl/brit/brit039.html (http://home.kabelfoon.nl/~gnl/brit/brit039.html)
Juuri tätä. Jotenkin se on jäänyt mieleen kuin eilispäivä. Noista mainitsemistani vehkeistä saritan Ariel ja Viridian jäivät miellen tyylikkyydellään, ne kaksi muuta,rover ja inkkari teknisellä kekseliäisyydellä.
Lainaus käyttäjältä: Redneck - 08 marraskuu 11, 18:45:59
Tämä "Cloud nine" on hienoimpia choppereita mitä tiedän.
Samat sanat. Tarttee kylla rehellisesti sanoa etta en ymmarra miksi toi en menestynyt sen paremmin tuolla maailmalla? Pyorahan on taynna mita hienonpia yksityiskohtia ja todella hienoa tyonjalkea kaiken kaikkiaan.
Norrtaljessa kyllakin oli joku kasittamaton valkonen karvasatula paikallaan mutta ei kait se nyt siihen kaatunut ::)
Satulan historia on pitkä tarina, mutta lyhyesti, rytmiryhmä rakensi pyörää viimeiset viikot lämmin punkka-periaatteella, eli se joka väsyi, nukku sohvalla ja muut jatkoivat.
Metodi joka tuntuu toistuvan useammankin pyörän kohdalla ennen näyttelyä johon on tähdätty.
Satulaan tarkoitetut aidot rauskun nahat, 2 kpl, tulivat ihan viime päivinä kaukomailta ja niistä kiireellä väännetty ensimmäinen satulaversio osoittautui paikalleen laittaessa ihan liian suureksi.
Olihan pyörä siro kuin kananluista tehty..
Tämä selvisi siis perjantaina ennen Teljen näyttelyä ja silloin kulki vielä erilaisia vaihtoehtomateriaaleja matkahuollossa kohti Turkua, mutta satulaseppä itse oli silloin jo Tukholman rannassa, etupyörä kohti Norrtäljee.
Onneksi menestys ei kaatunut siellä tuohon karvamattoon, vaikka Andy siitä pientä kuittia saikin palkintojen jakotilaisuudessa, vaan pyörä oikeutetusti voitti kaikki ansaitsemansa palkinnot.
Loppukesästä satula tehtiin sitten tuohon malliin, jolla pyörä esiintyi myöhemmissä näyttelyissä.
Maalari vielä sävytti valmiin satulan pyörään sopivaksi.
Yksi kaikkien aikojen soppereista koko laite...
-Ilkka-
Tuosta Claud ninesta on pakko postata pari kuvaa lisää. Kyllä se Chopper klassikoiden joukkoon kuuluu.
Tuon pyörän äärellä viihtyy pidempäänkin.Tyylitaju ja viimeistely vetää väkisinkin nöyräksi. Siitä löytää loputtomasti hienoja uniikkeja juttuja. Tuosta eka kuvassa näkyy hyvin penkin matsku.
(http://rezi.kuvat.fi/kuvat/Sekalaiset/Copy+of+DSC_0354.JPG/_small.jpg)
(http://rezi.kuvat.fi/kuvat/Sekalaiset/Copy+of+DSC_0353.JPG/_small.jpg)
(http://rezi.kuvat.fi/kuvat/Sekalaiset/Copy+of+DSC_0351.JPG/_small.jpg)
(http://rezi.kuvat.fi/kuvat/Sekalaiset/Copy+of+DSC_0357.JPG/_small.jpg)
Tää seuraava linkki sivuaa ehkä hiukan tuota 9-pilveäkin:http:Alcan Highway - 4 min Trailer (http://vimeo.com/31722299)
Mahtavan oloista menoa :).
Antsun chopper. On se komia!
ja riittävän matala ;)
EJ Potter (http://finnbikers.fi/foorumi/index.php?topic=484.msg17513#msg17513) on kuollut.
EJ POTTER - THE MICHIGAN MADMAN - V8 CHEVY MOTORCYCLE DRAGSTRIP (http://www.youtube.com/watch?v=GUu9P3CKSMI#)
valitettavan tyhjille näytti lehterit :-[
Ei ehkä chopper eikä custom mutta legenda - sitä tuskin kukaan pystyy kieltämään.
Carroll Shelby kuoli eilen 10.5.2012 saavutettuaan kunniotettavan 89 vuoden iän. Elämänsä aikana herra ehti tehdä paljon, hän mm. ajoi formula ykkösiä vuosina 1958-59. Ehkä parhaiten hänet tunnetaan AC Cobra urheiluauton luojana sekä tiiviistä yhteistyöstään Ford-konsernin kanssa.
R.I.P.
(http://image.hotrod.com/f/29843222/hrdp_1102_19_o+legendary_photographer_bob_d_olivo+carroll_shelby_first_cobra_photo.jpg)
Sylvester H. Roper - maailman ensimmäinen motoristi (+truupaikkeri)
Bostonilainen Sylvester H. Roper syntyi vuonna 1823 kun kärrejä ja polkupyöriä liikuttivat vielä aidot hevosvoimat. Jo 12-vuotiaana Sylvester rakensi ensimmäisen höyrymoottorinsa (se "keksittiin" n. vuonna 1700, periaate oli tosin vanhempi), vaikkei moista laitosta ollut elävänä edes nähnyt. 14-vuotiaana rakentelun tuloksena syntyi junan höyrymoottori, jollaisen hän näki vasta myöhemmin (höyryjunien aikakausi oli vasta n. 10 vuotta vanha). Nuori poika muutti pian kotoaan pois ja työskenteli mekaanikkona ympäri itärannikkoa kehittäen mm. höyrykäyttöisen ompelukoneen. Yhdysvaltain sisällissodan hän vietti Springfield Armory:ssä, joka valmisti mm. kiväärejä. 1870 vuoden korvilla Sylvester rakensi höyryauton, joka oli itseasiassa höyryvoimainen hevoskärri. Laite meni myöhemmin näytille Henry Fordin museoon. Hän teki myös aseteknologiaan liittyviä keksintöjä.
(http://www.stanleymotorcarriage.com/SteamPacingBike/Roper1896Bike.jpg)
Roper steam velocipede
Production 1884â€"1896. Engine: Single cylinder steam. Bore / Stroke: 13?4 by 4 inches (44 mm × 100 mm). Top speed: 40 mph (64 km/h). Power: 3 hp (2.2 kW), 8 hp (6.0 kW). Frame type:
Pope Columbia bicycle. Brakes: Spoon.
Kehiteltyään maailman ensimmäisen moottoripyöräksi luokiteltavan laitteen (höyrypolkupyörä Roper steam velocipede), hän päätti rapeassa 73-vuoden iässä näyttää polkupyöräilijöille mistä kana kusee. Oli kesäkuun 1. päivä 1896, kun Sylvester työnsi halot uuniin ja avasi höyryhanat polkupyöräradalla Cambridgessa, Massachusettsissa. Hän ohitti lukuisia polkupyöräilijöitä, mukaan lukien ammattilaispyöräilijä Tom Butlerin. Sylvester laittoi lisää pökköä pesään ja kellotti lentävän mailin aikaan 2min 1.4 sekuntia ja nopeudeksi 64 km/h. Silloin pyörän nähtiin woplaavan ja Sylvester pappa kaatui höyrykone sauhuten. Mitään teknistä vikaa pyörästä ei löydetty ja kun pyörän höyryhanat oli manuaalisesti suljettu, todettiin Sylvesterin saaneen sydänkohtauksen ja sulkeneen hanat itse kiinni. Näin komeasti lähti maailman ensimmäinen moottoripyöräilijä.
(http://www.stanleymotorcarriage.com/SteamPacingBike/Steam%20Bike%20Crash.jpg)
Tässä vähän videokuvaa millainen laitos on höyryprätkä. Pyörä taitaa olla klooni samalta aikakaudelta. Rajut noi höyrypilvet!!! Ja entä lusikkajarru! Tohon sitä voisi seuraavana siirtyä kun pussihousuikä koittaa, niin kaatas vaan valtion metsästä puita uuniin outlawsteam-meiningillä ja puksuttelis menemään.
"Pete's Garage" - "1896 Steam Motorcycle" (http://www.youtube.com/watch?v=t93QlgBu4Is#)
Ron Finch...aikoinaan tuli tuijotettua biker build-offeja diskuuveri kanavalta ja ihailtua tuota ameriikan meininkiä...kunnes herra Finch esiintyi eräässä jaksossa...herra penkoi romurauta kasoja,väänsi runkoputkea grilliä vasten ja maalasi ilman maskia...ihan kuin minäkin...
tilasin hänen "chopperiputkasta" muutamia paitoja ja paketin mukana oli myös valokuvia hänen silloin valmistuneesta pyörästään,nimikirjoituksella varustettuna...eikä siinä kaikki,vaan joulun alla sähköpostiin tulla lojahti hyvän joulun toivotukset ja kysely,että oliko paidat miellyttäviä...
kelpo jälkimarkkinointia...
Ron Finch That's All You Get DocumentaryTeaser 2013 (http://www.youtube.com/watch?v=rzrhbpg9D5E#ws)
Yksi legenda, mitä ei kait ole tässä mainiossa säikeessä vielä mainittu, on kasikytluvun Harley Davidson Lucifers Hammer (oiva nimi pyörälle ;D)
(http://media.onsugar.com/files/ons1/360/3609989/31_2009/30/genechurch.jpg)
Lucifer's Hammer oli moottorinsa puolesta XR 750, jossa rautapään sylinterit ja pitkä isku (kuutioita 998). Tehot olivat vähän yli sadassa hevosessa, 106 heppaa 7500rpm, mutta kone oli kestävyyden nimissä rajoitettu 7000 kiekkaan (tehon pysyessä silti sadassa neljässä kaakissa). Moottori oli laajalla kierrosalueella vääntävä ja tehoalue alkoi 4000 kiekasta. Vaihteita pyörässä oli vain neljä, mutta koneen luonteen ansiosta, neljällä kuulemma pärjäsi mainiosti.
Lucifer's hammeria tuunattiin ajan kuluessa, ja kahdeksankymmentäluvun loppua kohden mentäessä tehot oli hilattu yli 120 heppaan.
Gene Church, joka kuvassa yllä, ohjasti Lucifer's Hammerin voittoon: Battle of the Twins - Daytona 1985 - Harley Davidson vs Ducati (http://www.youtube.com/watch?v=LHIxDGtNsYs#)
Olen jo aiemminkin postannut kuvan moottorista, mutta pakkohan se on laittaa tähänkin sama kuvajainen, kun kone on niin makoisan näköinen valtavine kaasuttimineen:
(http://media.onsugar.com/files/ons1/360/3609989/31_2009/bc/XR_Lucifers_hammer_carbs_R.jpg)
Lucifer's Hammer oli niin suosittu, että Buellinkin piti tehdä siitä oma versio. (En saanut näkymään Buellin versiota). Nimellä Lucifer's Hammer on rakennettu ainakin kolme pyörää.
Tässä mainio ja tiivis juttu aiheesta: http://raregems.onsugar.com/Lucifer-Hammer-from-HARLEY-DAVIDSON-3610046 (http://raregems.onsugar.com/Lucifer-Hammer-from-HARLEY-DAVIDSON-3610046) Lisää juttua löytyy kasapäin netinkin syövereistä.
Lainaus käyttäjältä: Greasemonkey jake - 09 kesäkuu 13, 08:25:02
Ron Finch...aikoinaan tuli tuijotettua biker build-offeja diskuuveri kanavalta ja ihailtua tuota ameriikan meininkiä...kunnes herra Finch esiintyi eräässä jaksossa...herra penkoi romurauta kasoja,väänsi runkoputkea grilliä vasten ja maalasi ilman maskia...ihan kuin minäkin...
tilasin hänen "chopperiputkasta" muutamia paitoja ja paketin mukana oli myös valokuvia hänen silloin valmistuneesta pyörästään,nimikirjoituksella varustettuna...eikä siinä kaikki,vaan joulun alla sähköpostiin tulla lojahti hyvän joulun toivotukset ja kysely,että oliko paidat miellyttäviä...
kelpo jälkimarkkinointia...
Ron Finch That's All You Get DocumentaryTeaser 2013 (http://www.youtube.com/watch?v=rzrhbpg9D5E#ws)
Tapasin Ron Finchin viis vuotta sitten Milwaukeen taidemuseossa, jossa oli hänen pyöriään näytillä H-D:n 105-vuotisjuhlien aikana. Esillä ja myynnissäkin oli myös Finchin tekemiä, osista ym. hilpetööristä kasattuja veistoksia. Ostinkin yhden, H-D:n ilmanputsarista, jakoavaimesta ja haarukoista sommitellun "ötökän". Finch oli erittäin mukava kaveri, olis kiva nähdä hänet uudestaan, kun matka suuntautuu taas tuonne ensi elokuussa.