Finnbikers

Tekniikka / Moottori => Shovelhead => Aiheen aloitti: rodchop - 18 elokuu 11, 09:54:35

Otsikko: Shovel korjailua
Kirjoitti: rodchop - 18 elokuu 11, 09:54:35
Tollanen tuli hankittua. Amerikan Joe pistanyt taas parastaan ;D
Tuossa ilmeisesti jokin tee se itse tuplatulppa kansi, voiko tuota enaa paremmin tehda.
Taitaa tulla koneeseen muutenkin isompi remppa. Ainakin poraus, uudet mannat, takakannen korjaus.
Etupytyn kansi taas mallia 1340cc, kone muuten 1200cc joten tuo pytyn kannen sovitus huullos erikokonen.
Veivit tuntuis heiluvan liikaa, pitaa kayda kysymassa ammattilaiselta ?
Koneessa oli H-nokka & hydraaliset nostajat. Onko tuo H- nokka millainen ?
Lehman laja askiin pitaa ainakin 4 rattaan tuo pusla vaihtaa 
Luultavasti menee pari nostajaa myos vaihtoon.
Rockerit tuntus olevan OK, samoin oljy pumppu & laturin osat
Otsikko: Vs: Shovel korjailua
Kirjoitti: rodchop - 18 elokuu 11, 09:56:08
Jatkuu... ;D
Otsikko: Vs: Shovel korjailua
Kirjoitti: ma^ko - 18 elokuu 11, 10:31:03
Toi lisätulpanreijän porauksen sijainti on kerrassaan upea.
Otsikko: Vs: Shovel korjailua
Kirjoitti: rodchop - 18 elokuu 11, 10:40:07
Joo melkeen seetissa :P
Otsikko: Vs: Shovel korjailua
Kirjoitti: trumpetti - 18 elokuu 11, 11:30:08
kerrassaan kunnon räpellys tuo kansi
Otsikko: Vs: Shovel korjailua
Kirjoitti: erakko - 18 elokuu 11, 11:42:41
Porarilla pari promillea,toinen silmä kiinni ja tähtäys!  ::)
Otsikko: Vs: Shovel korjailua
Kirjoitti: eeko - 18 elokuu 11, 11:44:40
Mutta ei osunut venttiiliin.  :)
-eeko
Otsikko: Vs: Shovel korjailua
Kirjoitti: ma^ko - 18 elokuu 11, 11:45:53
Hienoa osumatarkkuutta kyllä kruunaa toi jäähdytysrivoituksen puolelle tehdyn tulpanmestan viimeistelty kauneus.
Otsikko: Vs: Shovel korjailua
Kirjoitti: seppo - 18 elokuu 11, 12:03:21
Lainaus käyttäjältä: rodchop - 18 elokuu 11, 09:54:35
Tollanen tuli hankittua. Amerikan Joe pistanyt taas parastaan ;D
Tuossa ilmeisesti jokin tee se itse tuplatulppa kansi, voiko tuota enaa paremmin tehda.
Taitaa tulla koneeseen muutenkin isompi remppa. Ainakin poraus, uudet mannat, takakannen korjaus.
Etupytyn kansi taas mallia 1340cc, kone muuten 1200cc joten tuo pytyn kannen sovitus huullos erikokonen.
Veivit tuntuis heiluvan liikaa, pitaa kayda kysymassa ammattilaiselta ?
Koneessa oli H-nokka & hydraaliset nostajat. Onko tuo H- nokka millainen ?
Lehman laja askiin pitaa ainakin 4 rattaan tuo pusla vaihtaa 
Luultavasti menee pari nostajaa myos vaihtoon.
Rockerit tuntus olevan OK, samoin oljy pumppu & laturin osat

Kyllä on Joe tehnyt hyvää työtä.

Jos kyseessä on ihan räpeltämätön std kansi niin kyllä tuo 1200cc kannen huullos käy ihan semmoisenaan 1340cc:een, ei niissä ole eroa. Itellä 1340 pytyt ja stroukki sekä 1200cc kannet ja ihan heittämällä meni paikoilleen. Olen kaverille taas puolestaan laittanut 1200:n 1340:ksi poratut pytyt vm -80 soveliin ja tuossakin tuo huullos passaa ihan justiinsa. Eli ei niissä huulloksissa ole eroa.

Paljonko kanget heiluu sivusuunnassa kangen yläsilmästä mitattuna? Keskitapissa olevaa tapin suuntaista sivuttaisliikettä ei oteta huomioon eli pitää mitata paljonko kanki keikkuu yläsilmästä mitattuna. Etukangelle tuo raja on 3/32" (2.4mm) ja takakangelle 1/32" (0.8mm).

Jos kyseessä on s&s:n setti niin silloin mitataan keskitapin suuntainen sivuttaisliike rakotulkilla keskitapin kohdalta. s&s käyttää omissa seteissään isompia neuloja ja joita on vähemmän jolloin niissä on jo uutena enemmän tuota sivuttaiskeikkumista. Lisäksi näissä pitää tietenkin varmistaa ettei kangissa tunnu ylös-alas välystä.
Otsikko: Vs: Shovel korjailua
Kirjoitti: KvL - 18 elokuu 11, 12:57:42
Lainaus käyttäjältä: rodchop - 18 elokuu 11, 09:54:35
Koneessa oli H-nokka & hydraaliset nostajat. Onko tuo H- nokka millainen ?

Kutina ja tutina sanoisi että H olis vakionokka.
Otsikko: Vs: Shovel korjailua
Kirjoitti: rodchop - 18 elokuu 11, 16:07:07
kylla noi kanget tuntuis ihan silmamaaraisesti heiluvan n. 4mm & 1mm.
Pitaa mitata tarkemmin.
Kylla tuo etukannen huullos on n 3mm leveampi. Eli tuossa tuon 8,85mm kun pytyssa uros huullos n8,5mm.
Tuossa viela tuo H nokka, hammasrattaaseen stanssattu nelion sisaan W Tai M riippuen kummin pain katsoo, pitas nakyy toisesta kuvasta. Mikahan toi on ?
Otsikko: Vs: Shovel korjailua
Kirjoitti: seppo - 18 elokuu 11, 16:53:11
Lainaus käyttäjältä: rodchop - 18 elokuu 11, 16:07:07
kylla noi kanget tuntuis ihan silmamaaraisesti heiluvan n. 4mm & 1mm.
Pitaa mitata tarkemmin.
Kylla tuo etukannen huullos on n 3mm leveampi. Eli tuossa tuon 8,85mm kun pytyssa uros huullos n8,5mm.
Tuossa viela tuo H nokka, hammasrattaaseen stanssattu nelion sisaan W Tai M riippuen kummin pain katsoo, pitas nakyy toisesta kuvasta. Mikahan toi on ?

Eli tuo etukansi on 3 5/8" sylinterin huullokselle kairattu eli ns. big bore vekotin. Onko takakansi sitten normikokoinen - entä sylinterit ja männät? Jos sylinterien sisähalkaisija on luokkaa 92mm niin sitten koko vehje on big bore, kunhan sylinterit menee lohkoihin. Tuossa big boressahan pitää lohkotkin kairata.

Komppaan kvl:n kommenttia, nokka on vakio.

Otsikko: Vs: Shovel korjailua
Kirjoitti: rodchop - 18 elokuu 11, 17:18:31
Olin mittaavani etta olis stanu 1200cc,n isku & mannat.
Otsikko: Vs: Shovel korjailua
Kirjoitti: Tuusulan T-Bone - 18 elokuu 11, 19:10:36
Mitä ny kuvasta sain selvää, niin ei oo bigbore. Huullos on ihan vaan kötöstelty... ;D

Aukase yksin tein koko kone ja tee uusiksi. Sitten ei tarvii syyttää kuin itseään, jos jotain räjähtää.

Muoksis: veivien heilumisesta ei kovin paljoa voi päätellä, koska keskitapin suuntaista liikettä on jonkin verran aina.

Muoksis 2: joo, toi tulpatulpan viimeistely ripojen puolella hakee tosiaan kauneudessaan vertaistaan... :D
Otsikko: Vs: Shovel korjailua
Kirjoitti: seppo - 18 elokuu 11, 19:22:57
Kun tuota veivin "keinuntaa" mittailee niin pitää tosiaan katsoa ettei veivi liiku tuon keskitapin suunnassa. Kyllä se helposti onnistuu. 4mm olisi jo ihan kelpo lukema, eipähän jää epäilyksen varaan pitääkö purkaa ;D.
Otsikko: Vs: Shovel korjailua
Kirjoitti: rodchop - 18 elokuu 11, 19:35:11
Joo pitaa purkaa tuo lohko & irrottaa veivi paketti, on sellasta Amerikan viritysta etta katon kylla kaiken,
ompahan sitten uuden veroinen kone
Aattelin vieda noi pytyt & veivit Spoc motoriin. Noi on pakko poraa & veivit kattoo.

Nyt kun kerran auki on niin saman tien laittaa kunnolla. (nythan ko on auki niin pitais tietenkin virittaa)
Mikas se 1200cc,n huippu nokka nyt sitte on & mita mantia suositellaan tehoa ajatellen,
stroukkaukseen ei oo rahaa.
Otsikko: Vs: Shovel korjailua
Kirjoitti: Tuukka - 18 elokuu 11, 21:37:51
9.5:1 wisecot, Leineweber L3S nokka, keihin cv... smoothia woimaa alhaalta ylös asti.  :o
Otsikko: Vs: Shovel korjailua
Kirjoitti: ma^ko - 18 elokuu 11, 21:47:38
Visecoita minäkin olisin "vanhast muistist" suosittanut, nykynokist mul vaan ei mitään tuntumaa.
Otsikko: Vs: Shovel korjailua
Kirjoitti: prätgäng - 22 elokuu 11, 09:11:07
Mitä tuolla tuplatulppa kansi hommalla oikeen haetaan?Mulla ihan normi kansi ja kärjellinen sytky shovelissa toimii ihan hyvin ?
Otsikko: Vs: Shovel korjailua
Kirjoitti: Hemuli - 22 elokuu 11, 09:44:35
Kyllä yksikin tulppa toimii ihan mainiosti, tuplilla haetaan lähinnä nopeampaa ja täydellisempää palotapahtumaa. Sovelin puolipallon muotoisilla palotiloilla sekä pattipäämännillä toinen puoli palotilasta on vähän varjossa männän takana kun se ainokainen tulppa on toisella kyljellä. Tuplatulpalla saadaan palotapahtuma leviämään nopeammin ja täydellisemmin ympäri palotilaa.
Otsikko: Vs: Shovel korjailua
Kirjoitti: shoveltimppa - 24 elokuu 11, 09:47:08
Lainaus käyttäjältä: rodchop - 18 elokuu 11, 19:35:11
Aattelin vieda noi pytyt & veivit Spoc motoriin. Noi on pakko poraa & veivit kattoo.

Kysy samalla Juholta kansien hintaa, pari vuotta sitten Suomen hinnat oli varsin järkevällä tasolla verrattuna ebayhin tai jenkkilafkoihin.
Otsikko: Vs: Shovel korjailua
Kirjoitti: rodchop - 06 syyskuu 11, 18:23:46
Joo aika uusiks meni kone :'(
No ompahan uuden veroinen kunhan saan lajaan.
(yritan ilmeisesti todistaa itselleni kustannuksia) itseehan voi aina kusettaa :P

Eli Uusiksi meni / menee kaikki alakerran laakerit, pinion shaft, nostajat 4kpl, nokka akseli
2kpl tyontotankoja, pytyt porataan +10 ylikokoon. uudet Wisecon 9.1 mannat & taka kansi.

No paadyin sitten tosiaan tuohon S&S,n pan-series retro kansi kittiin kun siina mukana nostajat, tyontotangot & tiivisteet jne.

Vaihde laatikkoon uusi pusla & pari tiivistetta, piikkisika entinen
(kytkin levyt saan ehka skulaamaan)

Imusarjakin oli Amerikan spedella eriparia kansien kanssa :o

Huomenna pitas yrittaa puhallella noita lohkoja & askin kuorta.
Mistas Helsingista sai tuota puhallus soodaa, jos kokeilis sita ton lasi kuulan sijaan
(paljonko maksaa ?)

Eli onko se nyt niin tuon soodan kanssa etta se lahtee kaikki ihan pesemalla pois,
kun esim. Tuossa vaihdelaatikossa nuo neula laakerit tuossa hakissa enka todellakaan rupee niita irrottamaan.
Myoskaan en tuota Lehman lajan kantta ajatellut sen kummemmin purkaa.

Tuon kuulan kanssa tuppaa olemaan hankalaa ko ei niita saa niin tiiviisti suojattuu etteiko kuulat lakruihin yms. Kulkeutuis :'(
Otsikko: Vs: Shovel korjailua
Kirjoitti: Rautahauli - 07 syyskuu 11, 04:35:44
Puhalsin töissä kaverin 5-vaihteisen laatikon singolla, eli laitoin sen kaappiin jossa sitä pommitetaan teräskuulilla, tosi pienillä sellaisilla. Kierteet ym oli suojattu jeesusteipillä, letkunpätkillä... Akselin päällä oli paksu teippikerros eli suoraa osumaa ei kriittiset paikat saanut. Kerroin kyllä mahdollisista riskeistä jos teippaukset pettää, mutta kyllä ne kesti. Muutama minuutti kerrallaan ja tarkistus.

Kyseistä menetelmää käytetään alumiinivalujen viimeistelyyn ja sillä saadaan vähän kiiltävämpi ja liukkaampi pinta kun esim hiekalla. Eiköhän se sooda tai lasikuulat ole aika paljon hellempiä vaihtoehtoja tälle. ;)
Otsikko: Vs: Shovel korjailua
Kirjoitti: Hemuli - 07 syyskuu 11, 08:24:04
Soodalla ei tarvitse suojata mitään, se liukenee normi pesuveden mukaan. Taannoin tapahtumissa kiersi letukka joka oli soodapuhallettu niin että siinä oli kaikki lasit, kumitiivisteet ja kromilistat paikoillaan. Ainoastaan maalit oli lähtenyt ja kaikki muut osat virheettöminä paikallaan.
Otsikko: Vs: Shovel korjailua
Kirjoitti: Spöke - 07 syyskuu 11, 10:14:26
Noskoolfabin kone ja loota puhallettiin sellaisenaan, kaasarikin oli paikalla. Rasvat ja paskat lähtee soodalla erinomaisen hyvin pois, lootan öljyt kannattaa tosin vaihtaa vasta puhalluksen jälkeen.
-Spöke-