juu elikkäs talliin pamahti 1976 rautapää ja koska en oo koskaan noitten kanssa paininu niin saatte musta varmaan riesan :) viat: takavanteessa iso lommo takajarrukilpi rikki vaihdevivusto väljä ei mee vaihteet kunnolla päälle startti ei toiminnassa näin alkuunsa
eli mistä saisin uuden vanteen ja jarrukilven, ketjut ja rattaat
mitä tekisin tolle vivustolle ja startille
ja mitä muuta pitää ottaa huomioon ennenkun pääsen baanalle ainakin kytkin tuntuu kummalliselta ja pitänee ottaa sivuposki pois?
:)
Tietämättä missä päin vaikutat niin noita osto-osia kannattaa kysellä vaikka www.hotbike.fi (http://www.hotbike.fi) - putiikin pitäjä tuntee myös vanhemmat pyörät.
Rautapään startin kytkennästä oli juuri juttua tuolla sähköosiossa: http://finnbikers.fi/foorumi/index.php?topic=3311.0 (http://finnbikers.fi/foorumi/index.php?topic=3311.0)
Korjausmanuaali heti tilaukseen tai kirjastosta lainaan!
Moi
Mites pulison, ethän vaikuta syvässä etelässä? Jos olet se jota meinaan niin ollaan tuttuja.
juu tässä pohojanmaalla vaikuttelen
Itsellä myös samanvuosimallin rautis. Onko orkkis vaihteensiirto/puolenvaihtaja vipu systeemi paikoillaan? jos on, heitä se mäkeen. 76:en taitaa olla eka missä tuo vipuhirvitys oli.
Lukeminen kannaattaa aina, eli hanki kunnon opukset.
Myös tuollahttp://www.vtwincity.fi/ (http://www.vtwincity.fi/) ollaan perillä rautiksien sielunelämästä.
Niin ja tervetuloa voimamoottorikerhoon. :)
Läntistä uuttamaata tarkoitin, eräs tuttuni käyttää lähes samanlaista nimimerkkiä.
Rautis on hyvä niin kauan kun se toimii ja oman kokemuksen mukaan se kannattaa purkaa toimivana, putsata mitata mitata ja sitten kasata huolella. Ne on vanhoja laitteita eikä kunto selviä muulla tavalla. Meilläkin hyvin käyvä ja vaihteistoltaan kuvailemallasi tavalla -73 rautapää osoittautui vaihteistoltaan ja moottoriltaan itsetuhovälineeksi purkuvaiheessa. Osat eivät ole kalliita ennen suurta kolausta. Ja taito tarttuu ainoastaan tekemällä.
Manuaali hankintaan ensi tilassa. Kannattaa myös lukea kaikki jutut lävitse.
Mutta. Sitten kun tuo rautapää toimii niin se on miestenmoottori! Muu on turhaa!
Lainaus käyttäjältä: pulison - 03 huhtikuu 11, 23:45:45
eli mistä saisin uuden vanteen ja jarrukilven, ketjut ja rattaat
mitä tekisin tolle vivustolle ja startille
ja mitä muuta pitää ottaa huomioon ennenkun pääsen baanalle ainakin kytkin tuntuu kummalliselta ja pitänee ottaa sivuposki pois?
Foorumissa on jo aika paljonkin juttua Rautapäästä, niin kytkimestä, vaihteistosta kuin sähköosistakin
Tämä aihe johon nyt kirjoitit on tarkoitettu moottorille. Kytkimelle, vaihteistolle, sähköille, jne... on omat aiheensa. Kannataa tutustua, sieltä saattaa löytyä hyvinkin kaipaamaasi tietoa.
Niissä on kaikkia malleja koskevia teknisiä tietoja, kysymyksiä ja vastauksia.
Sähköt aiheesta löytyy yleistä starteista, latauksesta, akuista, maadoituksesta....
Esim vaihteistosta: 1980 Rautapään vaihteiston tarkistus (1972-E84) (http://finnbikers.fi/foorumi/index.php?topic=1308.0)
Tuo vaihteistovivustoratkaisu oli käytössä 1975-76 Rautapäissä.
Mikäli vaikutat jossain peräseinäjoen lähistöllä niin saat opuksen lainaan jos vaan tuut hakemaan! Pulison ja Pulisong tarkoittanee ihan eri asioita ;D
kiitoksia tiedoista :)
nyt tuli sitten isoo tänkka på on koneen apurunko tai mikä ikinä lieneekin niin halki tossa kuvatusta http://kuvablogi.com/nayta/3035616/ (http://kuvablogi.com/nayta/3035616/) jos jollakin tietoa onko toi niinkun valettuna koneeseen vai onko irrallinen ns apu/tuki juttu koneelle siirtyy se hemmetin koeajo paaaljon eteenpäin jos joutuu hitsauttamaan :( niin ja saako tommosia edes jostain ainakin yhtäkkiä näyttää että olis pulteilla kiinni mutta.....
Koneen takakorva, esimerkiksi hotbikestä edelleen. On kyllä varmaan ihan hitsattavissa olevaa tavaraakin, jos oikein kiirus on.
Vastailin myös tuonne toisellekin palstalle... mutta tässä vielä lisää....kun irroitat starttia älä tiputa startin akselin päässä olevaa messinki prikkaa enskan sisään... vaihteiston laakeri maksaa jotain 50-60 jos irroitat vaihteiston vaihda ne samalla. Normi laakeriliikkeessä voivat nikotella noiden torringtonien kanssa, mutta kyllä ne sieltä löytyy. Ulostulo akselin neulat joutuu ostamaan "varaosana". Samoin se ulostulo akselin stefa ja pelti kannattaa ostaa pakettina.
Rautapään moottorin takakiinnike on yleensä joko rikki tai sitten vähintään kertaalleen korjattu. Jos meinaat pyörän pitää pidempään niin suosittelen hankkimaan Pingelin tekemän tarvikeosan, on aika paljon järeämpää tavaraa. Tuossa pari kuvaa vertailun vuoksi, ei varmaan tarvitse sanoa kumpi on orkkis ;)...
(http://i123.photobucket.com/albums/o316/sheikkinen/Rautis/091120.jpg)
(http://i123.photobucket.com/albums/o316/sheikkinen/Rautis/0911202.jpg)
(http://i123.photobucket.com/albums/o316/sheikkinen/Rautis/0911203.jpg)
(http://i123.photobucket.com/albums/o316/sheikkinen/Rautis/0911204.jpg)
Niin ja jos sulla on orkkis keskihallintalaitteet jaloille ja haluat eroon ja aijot pistää siirtosarjat eteen niin ostan sulta noi orkkis kamat pois.. alex_t33@hotmail.com
olisko kellään tota osaa ylimääräisenä tai paikkaa tiedossa mistä vois ostaa just ton vahvistetun ?
Suoraan tuolta:
http://www.pingelonline.com/sportster_motor_mounts.htm (http://www.pingelonline.com/sportster_motor_mounts.htm)
Tai sitten jos haluat kaupan tiskillä käydä niin sitten esim.vaikkapa jo edellämainitut kaupat Hotbike, Helsinki(öytyy myös verkkokauppa) tai V-Twin City, Loimaa.
Niiden lohkon pinnapulttien kanssa kannattaa käyttää malttia ja kohtuullisesti lämpöä ( niin ettei tiivistys petä) Isonveden tuolla puolen asentajat ovat onnistuneet rikkomaan noiden pinnapulttien kierteet lohkosta, kun niitä on irroiteltu.
Oman Pingelin tilasin aikoinaan www.riversidecycles.fi (http://www.riversidecycles.fi) kautta, tuli Motorcyclestorehouselta.
Sepi taitaa viitata pinnapulttien kanssa siihen että toi alkuperäinen takakiinnike vaatii joko niiden irrottamisen tai sitten lohkojen halkaisun tullakseen pois. Pingel on siinäkin mielessä parempi että sen saa paikalleen ja pois ilman erityisiä kommervenkkejä.
Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 19 toukokuu 11, 08:14:02
Sepi taitaa viitata pinnapulttien kanssa siihen että toi alkuperäinen takakiinnike vaatii joko niiden irrottamisen tai sitten lohkojen halkaisun tullakseen pois. Pingel on siinäkin mielessä parempi että sen saa paikalleen ja pois ilman erityisiä kommervenkkejä.
Nimenomaan näin ;)