Moro auttakaa dorkaa ja vääntäkää mulle rautalangasta miten startti kytketään,
jonkinlainen piirrustus olis kovajuttu, sähkökuvista en sitten tajua mitään, enkä sähköistä ylipäätänsä muutenkaan.. -M-
Mikä pyörä on kyseessä? Kytkennöissä on eroja.
Akulta +navasta vähintään 20mm2 piuha solenoidin isoon liittimeen ja starttinapilta herätevirta solenoidin pieneen liittimeen.
Lainaus käyttäjältä: ma^ko - 30 maaliskuu 11, 17:06:38
starttinapilta herätevirta solenoidin pieneen liittimeen.
Kappahan tuo starttinappi käyttää relettä.
Tarkempaa tietoa pyörästä kyllä olis suotavaa saada.
Moro, fillari on Rautapää -72
Rele:
(http://www.holden.co.uk/productImagesWD/080_081.jpg)
Napa 30 on +, suoraan akulta
Napa 87 starttimoottorin solenoidin pikkunastalle
Napa 86 maadoitetaan
Napaan 85 tulee sähkö starttinappulan toisesta nastasta
Starttinappulan toiseen nastaan tulee +, akulta
Releen sekä starttinamiskan + nastojen ja akun väliin sulake.
Ja akulta startin isoon napaan niinkuin ma^ko kirjoitti, vähintään 20 mm2 kaapeli. Ja nuo akkukaapelien liitokset sopii tehdä huolellisesti. Saa tietysti kaiken muunkin tehdä.
Käyttää riittävää starttinappia niin ei tarvitse herätteelle relettä. Aika harvassa konstruktiossa on heräte releellä, koska solenoidihan on iso rele jo varsinaiselle virralle, joten unohdin tosiaan et Taavetissa defaulttina ison releen(solenoidin) herätettä ohjataan pienemmällä releellä.
Minä en kyllä siitä alkuperäsestä namiskasta ainakaan laskis hirveitä ampeereita läpi. Eli Alkuperäseen kysymykseen --->jos orkiskontrollit, ni releen kanssa.
En ole kyllä yhdessäkään kooltaan prätkään sopivassa starttinappulassa nähnyt suoraa kytkentää solenoidille. Mulla sellainen on omassa evosportissa mutta katkaisin onkin aika järeä ja ihan jossain muualla kuin stongassa.
Eikös tuollaisen seiskytluvun alun Sportsterin startin kytkentä ole muutenkin vähän monimutkaisempi kuin näissä evoaikakauden laitteissa? Siellähän menee solenoidin ja startin väliä jos jonkinlaista kaapelia.
On mulla ollut kyllä prätkissä ihan suoraan solenoidille heräte starttinapilta, tosin ei HooReessä ku startillisia HooReit mul on ollut aika vähän, rautis, FXR ja yks Fättäri hetken.
Kasifemmas rautiksessa ainakin oli solenoidille virta ja heräte pikkureleellä ja vaihtoehtoisesti heräte isommal painonapilla ohi releen, jälkimmäinen vaikutti jälkikäteisasennukselta ja toinen orkkikselta. Ilmeisesti solenoidin virtapintojen huonosta kunnosta johtunutta ajoittaista pelkkää naksetta oli yritetty fixata lisänapilla.
Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 30 maaliskuu 11, 21:58:36
Eikös tuollaisen seiskytluvun alun Sportsterin startin kytkentä ole muutenkin vähän monimutkaisempi kuin näissä evoaikakauden laitteissa? Siellähän menee solenoidin ja startin väliä jos jonkinlaista kaapelia.
Ei se ainakaan periaatteessa ole, joskin komponenteissa on eroa. Kyl tuo MakeH:n ohje pätee. Laitan tähän vielä -72 XLH kytkentäkaavion vaikka sitä ei alunperin niin pyydettykään :), mutta auttaa ainakin neuvonnassa ja varmaan myös kytkennässä. Osaluetteloon olen merkinnyt po. komponentit.
Kyllä se siitä lähtee... jos ei muuten niin kiksillä :)