Aloittelevan tig-hitsaajan kysymys. Missä menee vikaan, kun tarkoituksena on hitsata harrikan lohjennut jarrukahva kasaan ja osat sopivat kohtalaisen hyvin toisiinsa eli väliä ei juurikaan jää. Osat on putsattu ja harjattu teräsharjalla ennen hitsausta. Kun alan hitsaamaan, saan metallin sulamaan railon molemmilta puolilta, mutta en saa kappaleita sulatettua yhteen, vaan railo leviää ja kappaleiden väliin muodostuu rako. Olen yrittänyt syöttää myös lisäainetta, mutta en saa sitäkään sulamaan railoon. Hyvät vinkit olisi tarpeen, tosin taidan viedä kahvan hitsattavaksi jollekkin joka osaa tuon homman
Alumiinia siis? Laita vähemmän virtaa, lämmittele rauhassa ja ohkaista lisäainetta. Helpottaa myös jos vaikka kosaanilla esilämmittää koko roskan ennen hitsausta.
Siis jos koneessa on säädöt kohdillaan. Onnistuuko jotain levyä tai lattaa hitsata kunnolla?
Tai sitten se on silumiinia http://fi.wikipedia.org/wiki/Silumiini
Tarviaa oikean lisäaineen. Eli kanna mielummin johonki verstaalle hitsattavaksi :)
Onhan hitsauskone varmasti vaihtovirtakone? Villinä arvauksena oksidikalvoa
ei saada rikottua tässä tapauksessa eli sulaa kyllä mutta hitsaus on mahdotonta.
Jos kone on oikea ja osat puhdistettu huolellisesti ( Tärkeää!) ja hitsattava materiaali
ylipäätään hitsattavissa sekä oikea lisäaine, pitäisi siihen jonkinlaisen hitsin saada aikaan..
Toki on vaihtovirtakone ja puhtaaseen alumiiniin olen saanut saumaa syntymään, mutta tämä ei vaan ota onnistuakseen. Täytyypä kokeilla pienentää virtaa ja tehdä esilämmitys perusteellisemmin jos auttaisi, mutta voi olla että harjoittelen johonkin vähemmän kriittiseen paikkaan ja käytän hitsattavana muualla..
Nyt kun Tig-hommelit on tapetilla, niin jatketaan tätäkin.
Aineskin mopon kahvojen hitsausten epäonnistumisesta on tavattu syyttää edellä mainittua silumiinia!
Apollolta (Mänttä-Vilppulassa) kun olen hakenut alumiini paloja, niin äijät muistuttaa aina että hitsattaviin osiin kannattaa valita tiettyä sorttia. Sanoivat kaikkien hitsautuvan, mutta kestävyydessä on ilmeisesti isoja eroja. Hankalaksi vetää, kun kaikki näyttää ihan samanlaisilta - mistäs ne erottaa?
jussi
yksi konsti, jos siihen osaan saa edes pienen alueen tarttumaan lisäainetta niin siitä kun varovasti koittaa laajentaa perusaineen puolelle niin vois onnistua.
Eikös noihin jarrukahvoihin kannata kokeilla niitä alumiinijuotosaineita.
Saattais toimia peremmin.
Mitä niitä on Technoweld ja muita.
itse jouduin/pääsin hitsaamaan jaappaninmopedin peilin tai jonkun kiinnikettä viimekesänä.. todella ohut ja huokoinen oli materiaali ja vielä eloksoitu ::)
no innosta puhkuen kun juuri olin opetellut alumiinin tiggauksen aloin hitsata ja osat sopi todella hyvin toisiinsa eli ajattelin vetäistä ilman lisäainetta mutta railo ei alkanut tarttumaan kiinni vaan alkoi sulamaan toisistaan poispäin ei muutakuin lisäainetta kehiin ja ei meinaa tarttua millään kiinni sekään.. tässä vaiheessa niskapunaisena kappaleen omistajalle sanoin että ei taida olla hitsattavissa näillä aineilla tai tällä hitsarilla.. no siihen railoon oli nyt jäähtynyt sitä lisäainetta jonkinlainen köntti ja kokeilin kuitenkin vielä kerran ja nyt se alkoi juoksemaan normaalin alumiinin tapaan ja sain hyvin hitsattua loppuun asti..
elikkä tästä taisi tuo kalju olla jo kirjoittanut..
lisähuomiona että eloksointi vaihtoi väriä mustasta kultaan toimenpiteen aikana ???
Lainaus käyttäjältä: Smuige - 16 helmikuu 10, 21:55:05
Eikös noihin jarrukahvoihin kannata kokeilla niitä alumiinijuotosaineita.
Saattais toimia peremmin.
Mitä niitä on Technoweld ja muita.
Onko kukaan onnistunut kiinnittämään mitään tolla Technoweld:illä?
Kyselin sitä joskus eri foorumeilla mut silloin ei kukaan vastannut että olisi onnistunut. Sitten tilasin itse sarjan enkä saanut sillä mitään kiinni mitä olisi pitänyt. :-\ Saattaa olla miehestä kiinni.
Pitikin tuohon Technoweldiin kommentoida... Pidin itsekin sitä täytenä humpuukina ja ostostvkamana kunnes kerran kaveri onnistui saamaan kappaleet niin kuumiksi että lisäainetanko suli niihin kunnolla. Kyseessä oli jonkun sähkösahan tms. korvake joka on uutenakin aivan paskaa valua ja napsahtaa hetkessä poikki. Duunissa halusivat kokeilla eikä ensin meinannut onnistua millään, sanoin sitten että älkää sulattako sitä lisäainetta siinä liekissä vaan lämmittäkää kappale niin kuumaksi että tanko sulaa siihen koskemalla. Sama periaatehan pätee mm. TIG-hitsaukseen.
Kun näin oli tehty niin korjauksesta tuli niin luja että vaikka kaksilla lukkopihdeillä väänsin korvaketta, en saanut sitä poikki.
Technoweldiin: se tarttee vaan ne osat saada kuumennettua melkein +400 asteiseksi ja sitten sitä puikkoo siihen niin onnistuu ja pitsa-uuni on siihen enemmän kuin kätevä, jos vaan osat mahtuu sisälle ;D
Lainaus käyttäjältä: j - 13 helmikuu 10, 21:43:56
Nyt kun Tig-hommelit on tapetilla, niin jatketaan tätäkin.
Apollolta (Mänttä-Vilppulassa) kun olen hakenut alumiini paloja, niin äijät muistuttaa aina että hitsattaviin osiin kannattaa valita tiettyä sorttia. Sanoivat kaikkien hitsautuvan, mutta kestävyydessä on ilmeisesti isoja eroja. Hankalaksi vetää, kun kaikki näyttää ihan samanlaisilta - mistäs ne erottaa?
jussi
noita alumiini paloja ei erota oikein mistään jos nitä romukopasta kaivelee.
pinnasta/pinnotuksesta ja numeroista/koodisarjoista voi tsekata jos niitä on et mitä laatua.
on noissa eri laaduissa paljon eroja.samaan roskikseen ne kaikki laadut menee.
siellä voi olla perus levyä,meriveden kestävää,työkalu,lentokone jne.
jos jotain tiettyä haluaa niin latu merkittävä paloihin.
siten pysyy laatu tiedossa.
Sotkeudumpa minäkin tähän.
Työnpuolesta joudun itänaapurin kevytmetallien kanssa painimaan.
Tästä lisäaineesta on hyvät kokemukset: http://www.certanium.fi/certanium/valinnat/65.htm (http://www.certanium.fi/certanium/valinnat/65.htm)
Voi muuten käyttää myös juotteena.
Ja kyllä tuolla länsi-alutkin liimaantuu. ;)
Mie yritin Shovelin sisempää enskaa Tecnoveldillä. Ei onnistunut. Kokeilin kaikkea . Lämmittämistä yms. Minusta humpuukia. Jos joku haluaa itse kokeilla niin multa saa ne puikot mitä jäi? Hitsasin sitten sen puikkohitsillä niin tarttu.
Tulipa itsekin kokeiltua tuota Technoweldiä. Pari asiaa panin merkille:
Päittäisliitoksessa viiste saa olla lähes koko kappaleen mitalta, mä en ainakaa saanut sitä valahtamaan siihen millin rakoon, mikä jäi viistämättä.
Kerrankin luin muuten ohjeet, ennenkuin rupesin jotain tekemään, käskettiin ensin harjoitella. Tässä ensimmäinen harjoituskappale:
(http://i989.photobucket.com/albums/af17/MakeH_bucket/Misc/2012-01-06133745.jpg)
Kannattaa panostaa työkalujen laatuun. Ruuvipuristin perkele suli ennen tota technoweld-möhnää. ;D
Hyi menkää pois teknomiehet. Itse joskus olin uskossani heikko kunnes kaverini kertoi kuinka se onnistui tekemään loiskelevyt GSX öljypohjaan. Ongelma oli vaan se että osaa pitää lämmittää niin hervottomasti notta öljypohja oli ihan kiero.
Itse ostin JForcelta 315A AC/DC TIGin eikä oo sen koommin kaduttanut.
Johonkin mystisiin silumiini tai ryssänvalu osiin toi Technoweld voi sopia jos vaan ottaa kiinni. En tiedä kun ei ole kokemusta mutta noita todella outoja öljyssä uineita valuja on vähän hankala hitsata TIGillä vaikka olis mikä maisteri.
No lähinnä tota kahvastelua varten mokomaan sijoitin. Haluan vanhannäkösen kahvan uudempaan pääsylkkyyn. Ostaminen ois hienoa, mutta kun ei oo sellasta osunu silmään missään kataloogissa.
www.jforce.fi (http://www.jforce.fi)
Tässä hyvä katalogi alumiini ja muidenkin osien ostoon ;D
Lainaus käyttäjältä: MakeH - 06 tammikuu 12, 17:25:15
No lähinnä tota kahvastelua varten mokomaan sijoitin. Haluan vanhannäkösen kahvan uudempaan pääsylkkyyn. Ostaminen ois hienoa, mutta kun ei oo sellasta osunu silmään missään kataloogissa.
Meinasitko luottaa Technoweldiin JARRUOSISSA :o :o :o?
No nyt kun kerran kysyt, niin meinaan risteyttää kaksi jarrukahvaa. Jos ei onnistu, niin sitten pohditaan jotain muuta.
Kyllä mä sen ymmärsin vaikka en halunnut uskoa ;)...
Lainaus käyttäjältä: Smokie - 06 tammikuu 12, 17:19:46
Itse ostin JForcelta 315A AC/DC TIGin eikä oo sen koommin kaduttanut.
Haa, ostitko Everlastin? Kattelin niita ja mainasin tassa kevaan mittaan semmosen laittaa. On kylla toi 250 ac/dc Kemppikin toiminnassa mutta kun sais niin halvalla....
Taitaa olla LCD-vision merkiltään mutta kaippa noi koneet on sisältä kaikki samoja. Vasta nyt tajuan kuin huono vanha muuntajakone oli, helvetti sulakkeet paukku joka välissä ja elektrodia sai olla hinkkaamassa joka välissä. Tolla saa päästellä vaan menemään eikä paljoa turhia tarvi murehtia. Tosi hyvä kone. Alkuperäinen kahva oli kyllä hyvä hitsata mutta vissiin vesiletkut alkoi vuotamaan ja sitämukaa sitten sauma röheltämään. Kiireessä vaihdoin siihen telakkamallin Kempin kahvan joka ei sovi yhtään mun CP-vammaiselle ranteelle mutta se sentään kestää virtaa. Pitäis keksiä rahhoo jostain sen verran että sais kunnollisen pienen joutsenkaula kolvin.
Perskules olen itsekin katellut tuota Everlastia, ameriikanvoorumilla tig-hitsausguru näyttää videoilla ihan kädestä pitäen miten tuota käytetään. Sanoi että tuo 250EX on hyvä laite, kahva vaan pitää heittää kuikkaan ja vaihtaa parempaan. Kaveri joka on hitsaillut jo muutaman kymmenen vuotta ihan työkseen kävi tuommoista kokeilemassa ja sanoi että on ac puolella hyvä laite. Tuo dc pulssitus ei ole kuulemma ihan Kempin tasoa mutta silti hyvä. Alan jo uskoa että on ihan käyttökelpoinen vehje kun kehuja tulee aika monelta suunnalta.
Kele, itella on siis viimesta muuntaja vuosikertaa oleva 250 ad/dc Kemppi, ja se ei kylla syo elektrodia sen enenpaa kuin kaverin 4000e uuden maalin Kemppi 230 ac/dc invertteri kone!
Everlastin vastaavan kokonen valovirta peli maksaa reilun tonnin !!!!, tai siis oikeestaan tassa vaiheessa tarttee sanoo etta tassa nahdaan Kempin tuotekehittelyn tulos. Kempilta loytyy 230a valovirtakone, mista oikeesti loytyy toi voima, ja kilpailijoilta loytyy 200a valovirta kone!
Mutta, Kemppi 230a ac/dc koneen hinnalla voin ostaa 230v/200a ac/dc Everlastin JA 400v/300a ac/dc Everlastin JA vesijaahdytys yksikon JA jalkapolkimen.
Oon kyla kova Kemppi mies mutta en nyt sentaan noin kova etta laittasin pari-kolme tonnia yhteen koneeseen!
Itse olin kitsas paskiainen enkä raaskinut ostaa vesijäähdytystä. Eka homma olikin että hitsailin ihan sukkasillani alumiinipöntön minkä perään laitoin Grundfos kiertovesipumpun. Paska systeemi mutta kyllä siinä vesi kiertää. En tiedä pitäiskö olla hammasrataspumppu että se lykkäis väkisin vettä läpi mutta kyllä tuollakin lirinä kuuluu. Suosittelen kyllä ostamaan kunnon hitsauskoneen jos vähääkään tekee mieli, paskoilla ei tee mitään ja hetero mies ei ilmankaan voi elää. Kemppiä minäkin tietty haluaisin mutta ihan tyytyväisenä voin näinkin elää..