Finnbikers

Tekniikka / Muut => Jousitus / Renkaat / Jarrut => Aiheen aloitti: rautapää - 02 huhtikuu 09, 21:09:32

Otsikko: vanteen pinnaus ja rihtaus
Kirjoitti: rautapää - 02 huhtikuu 09, 21:09:32
 
  Kertoisko joku, miten pinnaan ja rihtaan vanteen suoraksi kotikonstein? Pinnat vaihdettu.Missä järjestyksessä pitäisi pinnat kiristää yms.??????
Otsikko: Vs: vanteen pinnaus ja rihtaus
Kirjoitti: bootsi - 02 huhtikuu 09, 21:52:46
KVG (vitsi vitsi) ;)

http://www.fillari-lehti.fi/perus/jutut/huolto/rihtaaminen.htm Rengas kuin rengas.
Otsikko: Vs: vanteen pinnaus ja rihtaus
Kirjoitti: Lyytinen - 02 huhtikuu 09, 21:59:56
Tarviit jonkin sortin pukin ihan ensiksi. Vaikka vanhan liiton tahkosta kivi pois siksi aikaa tai jos ei semmoista ole, niin nikkaroi metallista tai puusta. Ja sitten siihen vanteeseen vedät numerot 0 - 36 neljän välein (siis jos pinnauskuvio on se mitä yleensä näissä on). Sitten se vanne siihen pukkiin kiinni ja heittokellon (ei semmoista joka viskataan komiassa kaaressa jorpakkoon) köhelöit siihen pukkiin myös kiinni. Tai ihan työntömitta yhtä hyvä, joskin hieman työläämpi.

Nyt sitten ota paperille ylös paljonko heittää sivusuunnassa / pystysuunnassa minkäkin pinnan kohdalla. Sitten piirrät niistä käppyrät joko paperilla tai vaikka tietämyskoneella, niin siitä näkee selvästi mihin päin viturallaan se vanne on. Helpottaa kummasti kun ei tarvii hirveesti vaihtuvia muuttujia yrittää pitää päässä. Ja äskeinen neljällä jaollinen höpinä liittyy siihen, että tietää mitä pinnasettiä pitää mistä kohdin kiristää ja mitä toista mistäkin kohdin vähän löysätä.

Ohjehan on, että pinnat pitää kiristää tasaisesti. Eli pyri siihen, että koko rihtausoperaation ajan pinnat olisi samassa tiukkuudessa. Siis maltilla se löystytys ja kiristys. Koska jos sinä ahnehdit sen homman kanssa, niin ensi syksynäkään se ei ole yhtään sen valmiimpi.

Edit: minusta tuo fillarin vanteen rihtausjuttu on vähän kehno. Harrikan vannetta pinnatessa pitäisi ajatella aina pinnoja neljänä erillisenä settinä, eikä suinkaan "viereisinä". Vähän hankala selittää, ja varmasti joku on eri mieltä, mutta ei olisi kyllä eka kerta.
Otsikko: Vs: vanteen pinnaus ja rihtaus
Kirjoitti: Hemuli - 02 huhtikuu 09, 22:05:30
Muistan kun rihtasin ensimmäisen vanteeni, taisi mennä kaksi päivää - aika monta vannetta myöhemmin homma menee rutiinilla. Ensimmäiseksi tarvitset paikan jossa saat renkaan pyörimään laakereidensa varassa, itse käytän erillistä rihtauspukkia koska teen näitä niin paljon mutta yksittäisen vanteen voit rihdata vaikka pyörässä kiinni. Katso vaan että akseli on kunnolla kiinni haarukassa ettei napa pääse elämään sivusuunnassa.

Kiristä ensin kaikki pinnat vaikka käsin suurin piirtein yhtä pitkiksi, käytä näkyvää kierteen osaa mittarina. Sen jälkeen tarkista että vanne on keskellä (tai sitten haluamasi määrän sivussa) napaan nähden, siirrä haluamaasi suuntaan kiristämällä sen puolen pinnoja järjestyksessä vähän kerrallaan.

Tämän jälkeen tarvitset rautalangan pätkän jonka kiinnität tukevasti kiinni haarukkaan ja taivutat sen pään lähelle vanteen sisäpintaa. Mitat otetaan vanteen sisäpuolelta niiltä pinnoilta mitä vasten rengas makaa. Sitten pyörität vannetta hitaasti käsin samalla seuraten miten kehä elää rautalankaan nähden. Jos menee sivusuunnassa liian lähelle jossain kohtaa, kiristät sen puolen pinnoja aavistuksen - jos taas liian kauaksi niin sitten toisen puolen pinnoja. Jos taas pystysuunnassa tulee jostain kohtaa liian lähelle niin kiristä tasaisesti molempien puolien pinnoja siltä kohtaa.

Kun olet näin edeten saanut vanteen suoraksi (heittoa alle milli joka suuntaan) niin suorita loppukiristys. Aloita venttiilireiän kohdalta ja kiristä löysiä pinnoja vuorotellen varttikierros kerrallaan aina yhden vanteen kierroksen välein tarkistaen että rihtaus on pysynyt kohdallaan.

Toivottavasti en nyt ampunut lypsävää lehmää mutta ei se tuon vaikeampaa ole.

Edit: Oltiin näköjään Lyytisen kanssa samaan aikaan liikkeellä, hänen tapansa on lähellä oppikirjojen neuvoja - omani on vuosien varrella tavaksi muodostunut työtapa.
Otsikko: Vs: vanteen pinnaus ja rihtaus
Kirjoitti: rautapää - 03 huhtikuu 09, 19:52:41
 ::)   Kiitoksia Lyytiselle ja Hemulille,näillä eväin sitä sit lähdetään yrittää... Mukavaa, jotta ohjeet noin selkeät....tällänenkin tumpelo saattaa onnistua....  Eikä Hemullilla huolta, asustelen vallan muussa maassa, enkä vielä täältä löytänyt ketään, joka näitä hommmia kohtuukorvauksella tekisi.... ;D
Otsikko: Vs: vanteen pinnaus ja rihtaus
Kirjoitti: rautapää - 06 huhtikuu 09, 18:36:31
     
      Niipä, vanteen pinnaus ja rihtaus..... ohjeissa ei ollu vikaa, mut ei siitä tullu hevonvittua.... Täytynee kääntyä jonkun ammattilaisen puoleen, mut menihän toi viikonloppu rattosasti.... harjotellessa.... ;) Kiitos kuitenkin .....
Otsikko: Vs: vanteen pinnaus ja rihtaus
Kirjoitti: Lyytinen - 06 huhtikuu 09, 20:35:31
Joskus se tulee vielä eteen, että se vaan pitää osata (tm). Elikkä otahan aivo käteen ja mieti sillä. Kokeile laittaa pinnat eri järjestykseen ja tarkista nyt vielä vaikka vanhoihin vertaamalla, että on oikean pituiset. Eniten epäilisin, että sulla ei ole nyt ollut pinnat oikein järjestetty.
Otsikko: Vs: vanteen pinnaus ja rihtaus
Kirjoitti: Hemuli - 06 huhtikuu 09, 22:14:28
Vanteen kasauksessa yleisin virhe on pistää toisen puolen pinnat väärään suuntaan. Lopputulos on silloin sen näköinen että joka toinen pinna on liian pitkä. Eli kun saat toisen puolen pinnat paikoilleen, kannattele vannetta navan ympärillä niin että se on jokseenkin keskellä ja katso kumpaan suuntaan pinnat pitää lähteä kiinnittämään.

Maailman vittumaisin napa pinnata on Sporsterin alumiininen etunapa - pinnat pitää saada kaikki napaan ja vielä oikeassa järjestyksessä ennen kuin vannekehän voidaan nostaa siihen päälle ja pinnojen kiinnittäminen aloittaa. Operaatio kysyy hermoja enkä todellakaan suosittele ensimmäiseksi harjoittelukohteeksi.
Otsikko: Vs: vanteen pinnaus ja rihtaus
Kirjoitti: DX - 02 maaliskuu 11, 18:22:13
onko sportin orkkis 16" takavanne/alunapa renkulassa kaikki pinnat samanmittaisia :o
Otsikko: Vs: vanteen pinnaus ja rihtaus
Kirjoitti: Hemuli - 02 maaliskuu 11, 22:06:00
On - ne on samat pinnat kuin 95% Harrikoissa 40-luvulta tähän päivään.
Otsikko: Vs: vanteen pinnaus ja rihtaus
Kirjoitti: DX - 05 maaliskuu 11, 13:21:51
Löytyykö jostain pinnojen strategiset mitat...?
Otsikko: Vs: vanteen pinnaus ja rihtaus
Kirjoitti: Hemuli - 05 maaliskuu 11, 14:02:12
W&W:n luettelossa oli aika hyvä suuntaa-antava taulukko eri pituuksista. Siellä on itse asiassa paljon muutakin hyödyllistä teknistä dataa.
Otsikko: Vs: vanteen pinnaus ja rihtaus
Kirjoitti: Kokkonen - 10 huhtikuu 11, 19:57:21
Tuli sitten suoritettua elämäni ensimmäinen vanteen rihtaus. Pinnoja on tullut ennekin vaihdettua, mutta rihtauksen ole antanut muiden hommaksi.
Noita Lyytisen ja Hemulin ohjeita seuraamalla ei tuo ollut mikään hankala homma, joskin aikansa otti. Muutama tunti.

Vanha vanne oli pikasen ruosteessa, mutta rosteripinnat lähti kaikki suosiolla auki joten ne käytin uudestaan. Ja seuraavaksikin ostan sellaiset, jahka tarviin.

(http://i200.photobucket.com/albums/aa232/kokkonen_photo/Reankaat/Pinnaus_21_etu_forum.jpg)

21 tuumanen etuvanne oli kysessä. Tässä vielä vanhaa. Laitoin pinnoja teipilä yhteen, jotta ei tarvii niitäkään uudelleen arpoa. (Ei kannata käyttää jeesusteippiä, ei meinaa enää irrota... :) )

(http://i200.photobucket.com/albums/aa232/kokkonen_photo/Reankaat/Pinnaus_21_etu2_forum.jpg)

Erillistä pukkia mulla ei ole, rihtasin vanteen paikallaan, kun sattui onneksi olemaan etuvanne. Rautalanka ja heittokello ovat mainiot mittavälineet.
Tehtaan vaatimus on 1/32 tuumaa (0,8 mm), pääsin hyvin ton sisään, alle 0,3 mm molemmissa suunnissa. Taiwanilaisen vanteen saumakohta tosin ei mene samaan mittaan, liitoksessa on 0,5 mm heitto.

(http://i200.photobucket.com/albums/aa232/kokkonen_photo/Reankaat/Pinnaus_21_etu3_forum.jpg)

Lopuksi ruosteenestumassaa uraan, jos se hiukan jarruttais hapettumista.
Otsikko: Vs: vanteen pinnaus ja rihtaus
Kirjoitti: seppo - 18 tammikuu 12, 11:58:52
Hemuli, onkos tuo kuvan napa ns. "helposti" pinnattava napa? Tuommottinen napa on tuossa pöydällä ja siihen pitää nuo pinnat sovitella. Eli juuri tähän malliin pitää siis ujuttaa kaikki pinnat ensin paikoilleen ennenkuin aletaan kiinnittämään vannekehälle? Pinnat ja kehä tulee vasta viikon-parin päästä ja sitten pääsee tuskailemaan...
Otsikko: Vs: vanteen pinnaus ja rihtaus
Kirjoitti: rodchop - 18 tammikuu 12, 12:35:39
Lainaus käyttäjältä: seppo - 18 tammikuu 12, 11:58:52
Hemuli, onkos tuo kuvan napa ns. "helposti" pinnattava napa? Tuommottinen napa on tuossa pöydällä ja siihen pitää nuo pinnat sovitella. Eli juuri tähän malliin pitää siis ujuttaa kaikki pinnat ensin paikoilleen ennenkuin aletaan kiinnittämään vannekehälle? Pinnat ja kehä tulee vasta viikon-parin päästä ja sitten pääsee tuskailemaan...

Helposti ja helposti, etköhän sen saa jos uus vanne, noi vanhat hieman kierot on perseestä, niissä on tullu pari kertaa huudettua Heemuulii ;D
Mutta tuo on vastaava kun tiimalasi etu napa eli astetta hankalampi kuin tuo Kokkosen.
Joo pinnat pitää eka ujuttaa.
Otsikko: Vs: vanteen pinnaus ja rihtaus
Kirjoitti: Hemuli - 18 tammikuu 12, 12:37:56
Mulla on kans pari tollasta Landmarkin napaa...

Noi voidaan pinnata kahdella tavalla - riippuen siitä minkälaisia pinnoja käytät. Jos käytetään sportin etunavan pinnoja jotka kaikki tulee navan sisäpuolelle niin silloin pitää jokaisen pinnan olla paikallaan ennen kuin niitä ruvetaan kiinnittämään vanteeseen.

Toinen tapa on käyttää tohon vanteeseen kuuluvia pinnoja. Niissä on saman mittaiset koukut mutta joka toinen koukku on jyrkemmässä kulmassa. Nämä jyrkempikulmaiset syötetään napaan sisäpuolelta ulospäin. Silloin ei tarvitse laittaa napaan valmiiksi kuin ainoastaan ne pinnat jotka tulee sisäpuolelle, noi äsken mainitut pujotetaan sitten viimeiseksi paikoilleen.
Otsikko: Vs: vanteen pinnaus ja rihtaus
Kirjoitti: seppo - 18 tammikuu 12, 13:42:15
Kiitokset vinkeistä! Nuo pinnat tulee tuolta central wheeliltä kuten nuo kehätkin. Laitoin sinne kuvan tuosta navasta mittoineen ja sanoivat vaan että mukaan laitetaan oikeat pinnat -"no problem". Pitää vähän kysellä millaiset on nuo "oikeat" pinnat tuolle etunavalle....
Otsikko: Vs: vanteen pinnaus ja rihtaus
Kirjoitti: rodchop - 18 tammikuu 12, 14:18:34
Hyvä firma, mutta varaudu toimituksen venymiseen ;)
Mulla ainakin kesti yllättävän kauan mutta tuli kuitenkin & hyvä laatu.
Otsikko: Vs: vanteen pinnaus ja rihtaus
Kirjoitti: maick - 10 tammikuu 13, 12:45:29
Tulipa ostettua Ameriikan Yhdysvalloista kustannustehokas Midwestin (lienee sukua Ultimalle) 21" pinnavanne. Koska halvalla saa harvoin hyvää, niin kannattaisiko ennen kumin päälle laittamista tehdä tarkistusrihtaus? Olen ymmärtänyt että näin on joskus tehty.
Otsikko: Vs: vanteen pinnaus ja rihtaus
Kirjoitti: Hemuli - 10 tammikuu 13, 12:47:57
Paa se vanne keulaan kiinni ja pyöräytä hitaaseen liikkeeseen. Kyllä siinä vaiheessa näkee ihan tarpeeksi tarkasti onko se suora.
Otsikko: Vs: vanteen pinnaus ja rihtaus
Kirjoitti: maick - 10 tammikuu 13, 14:30:02
Oolrait.
Otsikko: Vs: vanteen pinnaus ja rihtaus
Kirjoitti: Erppa - 11 helmikuu 13, 15:23:02
Nyt kun vanteet on pinnattu ja rihtauskin alkaa olla kohdillaan, ollaan nokatusten loppukiristyksen kanssa. Siitä ei ole hajuakaan kun pulverimaalattu nipanreikä ahdistaa toisia nippoja enemmän kuin toisia, liekö syntynyt valumia maalauksen yhteydessä?

Jotain näppituntumaa kaivataan lopullisen kireyden määrittämiseksi. Kyseessä amerikkalainen paksupeltinen uustuotantovanne 18" ja vanha orkkis samanlainen. Pinnat ja nipat on rosteria ja paksuhkoa tavaraa. Nipat rasvasin ettei rosteri leikkaa. Liiallista kireyttä varoisin myös koska näitä on humuilla katkennut ryhmänä takapyörästä maantienopeuksilla.

-E
Otsikko: Vs: vanteen pinnaus ja rihtaus
Kirjoitti: Hemuli - 11 helmikuu 13, 16:09:47
Mä vedän sellaseen rannemomenttiin, ei itkuraivolla vaan jämäkkä ote avaimesta. Pinnan pitää sanoa sitä kopauttaessa "ping", jos sanoo "plonk" on vielä liian löysällä ;D.
Otsikko: Vs: vanteen pinnaus ja rihtaus
Kirjoitti: Erppa - 12 helmikuu 13, 10:17:29
 ;) Jotain tämmöistä on tullut tehtyä, näppituntumalla. En tietenkään hae mitään momentteja koska niitä ei voi antaa. Kymysys koskee nimenomaan rosteripinnaa. Onko näitä katkeillut muilla?

Teräspinnahan on eri juttu kun se on materiaalina joustavampi. Käsittääkseni hiemen laadusta riippuen rosteri ei kestä venytystä tai mankelointia samalla tavalla ja voisi ainakin kuvitella sen karkenevan pinnanmutkasta jo tekovaiheessa. Joku 115 astetta on aika iso taivutus?

Miksi sitten rosteripinna - se vastaa ulkonäöltään kadmioitua ja kestää säitä vastaan paremmin.

-E

edit:
Otsikko: Vs: vanteen pinnaus ja rihtaus
Kirjoitti: Alluh - 15 huhtikuu 13, 18:54:33
Tuossa olen taistellut 19 tuumaisen sportsterin drop center vanteen kanssa ja FL levyjarrullisen navan kanssa. En saa jostain syystä pinnattua tuota toista puolta, jako ei millään käy kohalleen. Ongelmana on, että joudun aina sisemmän rivin pinnamaan vastapäivään koska toisinpäin pinnatessa ei tilaa ole uloimman rivin pinnoille (ahistaa neljän ryhmän vimosesta pinnasta).

Onko tekemätön paikka tämä kombo vai eikö typerys vain hokase?
Otsikko: Vs: vanteen pinnaus ja rihtaus
Kirjoitti: Hemuli - 15 huhtikuu 13, 21:39:35
19" orkkiskehässä jokaisella pinnareiällä on oma suuntansa - eteen/taakse, ulos/sisään. Se voi aiheuttaa ongelmia jos navan laippojen reiät ovat toisiinsa nähden niin että ulos/sisään suuntima ei natsaa. Normi 16-tuumaisessa mihin se napa on tarkoitettu ei ole oikeastaan kuin eteen/taakse suunnat koska samalle puolelle suuntautuvat pinnareiät ovat samassa linjassa.
Otsikko: Vs: vanteen pinnaus ja rihtaus
Kirjoitti: matant - 13 maaliskuu 14, 12:17:34
Menossa takavanteen (40 reikäsen) pinnaus.

Vanteena dynan orggis 19" ja napana -00 uudempi oem HD alutakanapa.
Tuntuu että (ei vielä tarkasti rihdattu / kiristetty...) vetää vannetta off settiin reippasti napaan nähden.

Kysymys patteristo:
-Onko softin takavanne rihdattu tehtaalla aina keskelle?
-Kun navassa pinnan reiät kahdessa rivissä (sisemmät ja ulommat pinnat), niin lähteekö navan molemmin puolin samaan suuntaan sisemmästä & ulommasta rivistä (ymmrätiköhän kukaan mitä tarkoitin...;)?
-Oiskos jotain huomioitavaa pinnauksessa?
Otsikko: Vs: vanteen pinnaus ja rihtaus
Kirjoitti: Hemuli - 13 maaliskuu 14, 13:33:04
Ei sen pitäisi vetää sitä yhtään sivuun, käytössä on kuitenkin ilmeisesti tasapituiset pinnat. Et kai käytä sen 19" kehän orkkispinnoja siinä? Niissä on aivan liian pitkät koukut siihen takanapaan.

Yleensä navat on tehtaalta lähtiessä suht keskellä, joitain poikkeuksia olen matkan varrella nähnyt. Itse rihtaan navan siihen paikkaan missä se on vanteen linjauksen kannalta paras.

Kukaan ei pysty kertomaan miten juuri sinun kombinaatiossasi niiden pinnojen pitäisi lähteä. Se kun riippuu ihan täysin vannekehän ja navan välisten reikien suhteesta. Kun olet pinnannut toisen puolen navasta valmiiksi, käännä vanne ympäri ja ota silmä käteen. Ota yksi pinna tarkastelun kohteeksi ja katso kummalla puolella kehällä on reikä joka osoittaa samaan suuntaan. Sitten vertaa navan päässä sitä reikää missä tämä pinna on toisessa laipassa oleviin reikiin. Niiden ei pitäisi osua kohdakkain vaan laipat on duunattu niin että reiät kulkee limittäin. Katso mikä reikä on samalla puolen verrokkipinnaasi kuin se edellä mainittu kehän reikä. Tästä näet kumpaan riviin tulee siihen suuntaan lähtevä pinna.
Otsikko: Vs: vanteen pinnaus ja rihtaus
Kirjoitti: matant - 13 maaliskuu 14, 13:57:39
Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 13 maaliskuu 14, 13:33:04
Ei sen pitäisi vetää sitä yhtään sivuun, käytössä on kuitenkin ilmeisesti tasapituiset pinnat. Et kai käytä sen 19" kehän orkkispinnoja siinä? Niissä on aivan liian pitkät koukut siihen takanapaan.

Ei ole orggis pinnat, ostettu uudet joissa koukut kaikissa pinnoissa samanmittaiset. Eli ns lyhyet koukut kaikissa ja kaikki pinnat saman mittaiset.

Vannehan on identtinen molemmin päin, eli sillä ei ole merkitystä kuinka päin (ns. menosuuntaan katsottuna) on napaan katsottuna?
Napahan ei ole identtinen molemmin päin.
Otsikko: Vs: vanteen pinnaus ja rihtaus
Kirjoitti: Hemuli - 13 maaliskuu 14, 14:43:56
Vannekehä on ihan sama miten päin laitat, jos venttiili on sivussa niin oon tykänny pistää sen vasemmalle puolelle pois näkyvistä. 19-tuumaisessa se tosin on keskellä joten ei sitäkään ongelmaa.

Takanavassa vetopuolen ruuvinreiät on 7/16" ja jarrulevyn vastaavasti 3/8". Se pitää ottaa huomioon kun määrittää tarvittavan offsetin sekä se että vetopuolelta napa on snadisti leveämpi.
Otsikko: Vs: vanteen pinnaus ja rihtaus
Kirjoitti: matant - 13 maaliskuu 14, 20:20:44
Lainaus käyttäjältä: matant - 13 maaliskuu 14, 13:57:39
Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 13 maaliskuu 14, 13:33:04
Ei sen pitäisi vetää sitä yhtään sivuun, käytössä on kuitenkin ilmeisesti tasapituiset pinnat. Et kai käytä sen 19" kehän orkkispinnoja siinä? Niissä on aivan liian pitkät koukut siihen takanapaan.

Ei ole orggis pinnat, ostettu uudet joissa koukut kaikissa pinnoissa samanmittaiset. Eli ns lyhyet koukut kaikissa ja kaikki pinnat saman mittaiset.

Tollaset w&W pinnat, liekkö oikiat:
http://www.wwag.com/cgi-bin/WebObjects/WebSite.woa/wa/DirectAction?navi=1&page=%21WW3183 (http://www.wwag.com/cgi-bin/WebObjects/WebSite.woa/wa/DirectAction?navi=1&page=%21WW3183)

Otsikko: Vs: vanteen pinnaus ja rihtaus
Kirjoitti: janusaukko - 30 marraskuu 14, 01:33:57
pinnaukseen liittyen jatketaan tätä ketjua...

ei vaan ota nyt onnistuakseen niin apuja kysyttävä. Kyseessä tämä aiemminkin mainittu haasteellinen sportsterin napa (xl/fx 77-83) ja 21"(1.85") vannekehä (matala). Sain paketin kasaan mutta pinnat vaan jää liian pitkiksi (pinnat pitäisi olla xl/fx 73-83 drop center soveltuvat). Pinnat saman mittaisia kaikki ja puolet on matalammalla taitteella. Pinnat pitäisi olla oikeassa järjstyksessä (ainakin mitä olen kuvista katsonut) eli matala taitteisempi pinna risteää heti navalta ja kolmen pinnan yli kehälle kiinni, molemmat puolet samaan suuntaan.

Pitäisikö ne laittaa niin että risteäisi neljän pinnan kanssa? vai onko väärät pinnat?

Osasinkohan nyt selittää asiaa riittävän sekavasti.
Otsikko: Vs: vanteen pinnaus ja rihtaus
Kirjoitti: ma^ko - 30 marraskuu 14, 02:01:36
Lainaus käyttäjältä: janusaukko - 30 marraskuu 14, 01:33:57
Kyseessä tämä aiemminkin mainittu haasteellinen sportsterin napa (xl/fx 77-83) ja 21"(1.85") vannekehä (matala). Sain paketin kasaan mutta pinnat vaan jää liian pitkiksi (pinnat pitäisi olla xl/fx 73-83 drop center soveltuvat).

Matala kehä, eli ei siis dropcenter? Siloinhan pinnat ovat liian pitkät...
Otsikko: Vs: vanteen pinnaus ja rihtaus
Kirjoitti: janusaukko - 30 marraskuu 14, 12:49:31
No joo minä kun päissäni järkeilin et se vaikuttaisi just toiseen suuntaan eli matalalla kehällä tulisi mahdollisesti haastetta siitä et riittääkö se pituus. Kun eikös tuo dropcenter just tuo kehää kohti napaa eli vaatisi lyhyemmän pinnan kuin matalaprofiilinen vanne.
Otsikko: Vs: vanteen pinnaus ja rihtaus
Kirjoitti: -väiski- - 30 marraskuu 14, 12:51:09
Lainaus käyttäjältä: ma^ko - 30 marraskuu 14, 02:01:36
Lainaus käyttäjältä: janusaukko - 30 marraskuu 14, 01:33:57
Kyseessä tämä aiemminkin mainittu haasteellinen sportsterin napa (xl/fx 77-83) ja 21"(1.85") vannekehä (matala). Sain paketin kasaan mutta pinnat vaan jää liian pitkiksi (pinnat pitäisi olla xl/fx 73-83 drop center soveltuvat).

Matala kehä, eli ei siis dropcenter? Siloinhan pinnat ovat liian pitkät...

Eikä ole, vaan juuri toisinpäin... dropcenterissä kehän halkaisija pinnojen kohdalta on pienempi kuin matalassa kehässä...
Otsikko: Vs: vanteen pinnaus ja rihtaus
Kirjoitti: -väiski- - 30 marraskuu 14, 13:14:34
Ainoat mitä itsellä tällainen sunnuntaiaamuna tulee mieleen, niin joko sulla on väärät pinnat tai olet pinnannut väärin.

Pinnojen reiät ei ole kohdakkain (eli vasemman ja oikean puolen reiät ei ole samalla kohtaa)  joka voi aiheuttaa sen että kaikki toisen puolen pinnat ovat liian pitkiä.
Mikäli näin on niin silloin ne jotka on pitkiä, täytyy vaihtaa paikkaa, eli  sen puolen pinnat joissa on pitkäkoukku niihin reikiin jossa on nyt lyhytkoukku, ja toisinpäin.

Sitten sen että kaikki pinnat ovat liian pitkiä, voi aiheuttaa se että pinnat ovat vääriä, tai kaikki pinnat lähtevät navasta väärään suuntaan. Eli ne mitkä nyt lähtevät vastapäivään, pitäisi lähteä myötäpäivään.

Vähän piti luntata omaa projekti albumia, jotta en valehtelija kovasti, kolmen pinnan yli risteäminen on oikein.
Otsikko: Vs: vanteen pinnaus ja rihtaus
Kirjoitti: ma^ko - 30 marraskuu 14, 13:44:48
Kappas, syyllistyin aivopierentään...
Otsikko: Vs: vanteen pinnaus ja rihtaus
Kirjoitti: -väiski- - 30 marraskuu 14, 15:07:00
Aivopieruja sattuu kaikille joskus... Aika häiritsevää nuo oman vastaukseni kirjoitusvirheet, saamarin tablettikone kuvittelee oikovansa käyttäjän näpyttelyvirheitä...
Otsikko: Vs: vanteen pinnaus ja rihtaus
Kirjoitti: Hemuli - 30 marraskuu 14, 21:06:45
Hoodeen pinnat menee aina neljä ristiin. Tietty poikkeuksena erikoistapaukset kuten rautapään rumpujarruetunapa.
Otsikko: Vs: vanteen pinnaus ja rihtaus
Kirjoitti: janusaukko - 30 marraskuu 14, 23:02:15
Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 30 marraskuu 14, 21:06:45
Hoodeen pinnat menee aina neljä ristiin. Tietty poikkeuksena erikoistapaukset kuten rautapään rumpujarruetunapa.

No niinpä tietenkin. Kiitoksia taas avusta mako väiski ja hemuli. Otetaas sitten vielä kerran uusiksi. Se neljän ylitys ja kasaaminen tuleekin olemaan mielenkiintoista. No mutta onhan tässä jo harjoiteltu muutamaan kertaan alusta loppuun kahden ja kolmen ylityksellä niin on rutiinia alla. Yrityksen ja erehdyksen kautta.  ;) ;D
Otsikko: Vs: vanteen pinnaus ja rihtaus
Kirjoitti: janusaukko - 01 joulukuu 14, 00:04:43
Tässä vielä muutama foto... Verrokki jostain uudesta sportsterista ja tuo minun kyhäily. Minusta ne on kyllä samallalailla ja yksi pinna aina risteää 3 tuossa sporassakin.
Otsikko: Vs: vanteen pinnaus ja rihtaus
Kirjoitti: Hemuli - 01 joulukuu 14, 08:39:51
Otahan silmä käteen - kyllä ylemmässä kuvassa jokainen pinna menee neljän yli. Jos käyttämäsi kehä on jostain muusta laitteesta kuin H-D:sta niin siinä voi pinnanreiät olla porattu sellaiseen kulmaan ettei sitä pysty pinnaamaan neljä ristiin. Siinä tapauksessa tarvitset lyhyemmät pinnat.
Otsikko: Vs: vanteen pinnaus ja rihtaus
Kirjoitti: janusaukko - 02 joulukuu 14, 19:12:26
Noniiiii! Ja näinhän se oli. Kiitokset hemulille!!! Menikin helpolla kun oli muutaman kerran jo kokeillut.