Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

vanteen pinnaus ja rihtaus

Aloittaja rautapää, 02 huhtikuu 09, 21:09:32

« edellinen - seuraava »

rautapää

 
  Kertoisko joku, miten pinnaan ja rihtaan vanteen suoraksi kotikonstein? Pinnat vaihdettu.Missä järjestyksessä pitäisi pinnat kiristää yms.??????

bootsi


Lyytinen

#2
Tarviit jonkin sortin pukin ihan ensiksi. Vaikka vanhan liiton tahkosta kivi pois siksi aikaa tai jos ei semmoista ole, niin nikkaroi metallista tai puusta. Ja sitten siihen vanteeseen vedät numerot 0 - 36 neljän välein (siis jos pinnauskuvio on se mitä yleensä näissä on). Sitten se vanne siihen pukkiin kiinni ja heittokellon (ei semmoista joka viskataan komiassa kaaressa jorpakkoon) köhelöit siihen pukkiin myös kiinni. Tai ihan työntömitta yhtä hyvä, joskin hieman työläämpi.

Nyt sitten ota paperille ylös paljonko heittää sivusuunnassa / pystysuunnassa minkäkin pinnan kohdalla. Sitten piirrät niistä käppyrät joko paperilla tai vaikka tietämyskoneella, niin siitä näkee selvästi mihin päin viturallaan se vanne on. Helpottaa kummasti kun ei tarvii hirveesti vaihtuvia muuttujia yrittää pitää päässä. Ja äskeinen neljällä jaollinen höpinä liittyy siihen, että tietää mitä pinnasettiä pitää mistä kohdin kiristää ja mitä toista mistäkin kohdin vähän löysätä.

Ohjehan on, että pinnat pitää kiristää tasaisesti. Eli pyri siihen, että koko rihtausoperaation ajan pinnat olisi samassa tiukkuudessa. Siis maltilla se löystytys ja kiristys. Koska jos sinä ahnehdit sen homman kanssa, niin ensi syksynäkään se ei ole yhtään sen valmiimpi.

Edit: minusta tuo fillarin vanteen rihtausjuttu on vähän kehno. Harrikan vannetta pinnatessa pitäisi ajatella aina pinnoja neljänä erillisenä settinä, eikä suinkaan "viereisinä". Vähän hankala selittää, ja varmasti joku on eri mieltä, mutta ei olisi kyllä eka kerta.

Hemuli

#3
Muistan kun rihtasin ensimmäisen vanteeni, taisi mennä kaksi päivää - aika monta vannetta myöhemmin homma menee rutiinilla. Ensimmäiseksi tarvitset paikan jossa saat renkaan pyörimään laakereidensa varassa, itse käytän erillistä rihtauspukkia koska teen näitä niin paljon mutta yksittäisen vanteen voit rihdata vaikka pyörässä kiinni. Katso vaan että akseli on kunnolla kiinni haarukassa ettei napa pääse elämään sivusuunnassa.

Kiristä ensin kaikki pinnat vaikka käsin suurin piirtein yhtä pitkiksi, käytä näkyvää kierteen osaa mittarina. Sen jälkeen tarkista että vanne on keskellä (tai sitten haluamasi määrän sivussa) napaan nähden, siirrä haluamaasi suuntaan kiristämällä sen puolen pinnoja järjestyksessä vähän kerrallaan.

Tämän jälkeen tarvitset rautalangan pätkän jonka kiinnität tukevasti kiinni haarukkaan ja taivutat sen pään lähelle vanteen sisäpintaa. Mitat otetaan vanteen sisäpuolelta niiltä pinnoilta mitä vasten rengas makaa. Sitten pyörität vannetta hitaasti käsin samalla seuraten miten kehä elää rautalankaan nähden. Jos menee sivusuunnassa liian lähelle jossain kohtaa, kiristät sen puolen pinnoja aavistuksen - jos taas liian kauaksi niin sitten toisen puolen pinnoja. Jos taas pystysuunnassa tulee jostain kohtaa liian lähelle niin kiristä tasaisesti molempien puolien pinnoja siltä kohtaa.

Kun olet näin edeten saanut vanteen suoraksi (heittoa alle milli joka suuntaan) niin suorita loppukiristys. Aloita venttiilireiän kohdalta ja kiristä löysiä pinnoja vuorotellen varttikierros kerrallaan aina yhden vanteen kierroksen välein tarkistaen että rihtaus on pysynyt kohdallaan.

Toivottavasti en nyt ampunut lypsävää lehmää mutta ei se tuon vaikeampaa ole.

Edit: Oltiin näköjään Lyytisen kanssa samaan aikaan liikkeellä, hänen tapansa on lähellä oppikirjojen neuvoja - omani on vuosien varrella tavaksi muodostunut työtapa.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

rautapää

 ::)   Kiitoksia Lyytiselle ja Hemulille,näillä eväin sitä sit lähdetään yrittää... Mukavaa, jotta ohjeet noin selkeät....tällänenkin tumpelo saattaa onnistua....  Eikä Hemullilla huolta, asustelen vallan muussa maassa, enkä vielä täältä löytänyt ketään, joka näitä hommmia kohtuukorvauksella tekisi.... ;D

rautapää

     
      Niipä, vanteen pinnaus ja rihtaus..... ohjeissa ei ollu vikaa, mut ei siitä tullu hevonvittua.... Täytynee kääntyä jonkun ammattilaisen puoleen, mut menihän toi viikonloppu rattosasti.... harjotellessa.... ;) Kiitos kuitenkin .....

Lyytinen

Joskus se tulee vielä eteen, että se vaan pitää osata (tm). Elikkä otahan aivo käteen ja mieti sillä. Kokeile laittaa pinnat eri järjestykseen ja tarkista nyt vielä vaikka vanhoihin vertaamalla, että on oikean pituiset. Eniten epäilisin, että sulla ei ole nyt ollut pinnat oikein järjestetty.

Hemuli

Vanteen kasauksessa yleisin virhe on pistää toisen puolen pinnat väärään suuntaan. Lopputulos on silloin sen näköinen että joka toinen pinna on liian pitkä. Eli kun saat toisen puolen pinnat paikoilleen, kannattele vannetta navan ympärillä niin että se on jokseenkin keskellä ja katso kumpaan suuntaan pinnat pitää lähteä kiinnittämään.

Maailman vittumaisin napa pinnata on Sporsterin alumiininen etunapa - pinnat pitää saada kaikki napaan ja vielä oikeassa järjestyksessä ennen kuin vannekehän voidaan nostaa siihen päälle ja pinnojen kiinnittäminen aloittaa. Operaatio kysyy hermoja enkä todellakaan suosittele ensimmäiseksi harjoittelukohteeksi.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

DX

onko sportin orkkis 16" takavanne/alunapa renkulassa kaikki pinnat samanmittaisia :o

Hemuli

On - ne on samat pinnat kuin 95% Harrikoissa 40-luvulta tähän päivään.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

DX

Löytyykö jostain pinnojen strategiset mitat...?

Hemuli

W&W:n luettelossa oli aika hyvä suuntaa-antava taulukko eri pituuksista. Siellä on itse asiassa paljon muutakin hyödyllistä teknistä dataa.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Kokkonen

Tuli sitten suoritettua elämäni ensimmäinen vanteen rihtaus. Pinnoja on tullut ennekin vaihdettua, mutta rihtauksen ole antanut muiden hommaksi.
Noita Lyytisen ja Hemulin ohjeita seuraamalla ei tuo ollut mikään hankala homma, joskin aikansa otti. Muutama tunti.

Vanha vanne oli pikasen ruosteessa, mutta rosteripinnat lähti kaikki suosiolla auki joten ne käytin uudestaan. Ja seuraavaksikin ostan sellaiset, jahka tarviin.



21 tuumanen etuvanne oli kysessä. Tässä vielä vanhaa. Laitoin pinnoja teipilä yhteen, jotta ei tarvii niitäkään uudelleen arpoa. (Ei kannata käyttää jeesusteippiä, ei meinaa enää irrota... :) )



Erillistä pukkia mulla ei ole, rihtasin vanteen paikallaan, kun sattui onneksi olemaan etuvanne. Rautalanka ja heittokello ovat mainiot mittavälineet.
Tehtaan vaatimus on 1/32 tuumaa (0,8 mm), pääsin hyvin ton sisään, alle 0,3 mm molemmissa suunnissa. Taiwanilaisen vanteen saumakohta tosin ei mene samaan mittaan, liitoksessa on 0,5 mm heitto.



Lopuksi ruosteenestumassaa uraan, jos se hiukan jarruttais hapettumista.
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

seppo

Hemuli, onkos tuo kuvan napa ns. "helposti" pinnattava napa? Tuommottinen napa on tuossa pöydällä ja siihen pitää nuo pinnat sovitella. Eli juuri tähän malliin pitää siis ujuttaa kaikki pinnat ensin paikoilleen ennenkuin aletaan kiinnittämään vannekehälle? Pinnat ja kehä tulee vasta viikon-parin päästä ja sitten pääsee tuskailemaan...

rodchop

Lainaus käyttäjältä: seppo - 18 tammikuu 12, 11:58:52
Hemuli, onkos tuo kuvan napa ns. "helposti" pinnattava napa? Tuommottinen napa on tuossa pöydällä ja siihen pitää nuo pinnat sovitella. Eli juuri tähän malliin pitää siis ujuttaa kaikki pinnat ensin paikoilleen ennenkuin aletaan kiinnittämään vannekehälle? Pinnat ja kehä tulee vasta viikon-parin päästä ja sitten pääsee tuskailemaan...

Helposti ja helposti, etköhän sen saa jos uus vanne, noi vanhat hieman kierot on perseestä, niissä on tullu pari kertaa huudettua Heemuulii ;D
Mutta tuo on vastaava kun tiimalasi etu napa eli astetta hankalampi kuin tuo Kokkosen.
Joo pinnat pitää eka ujuttaa.
HOG Forever Forever HOG