Tarvis tehdä kiinnikkeet esim. lokasuojaa varten. Eli pyörötankoa 20 mm ulkohalkaisia, 20-30mm pitkä ja sisälle vaikka 3/8 UNC kierre. Nämä palikat sitten hitsaan runkoon kiinni.
Mulla ei ole metallialan koulutusta eli en tiedä oikeita tapoja tehdä tota.
Nyt poraan tangon keskelle reijän sovissa ja otan palikan viilapenkkiin ja lopuksi vedän kierretapilla kierteen palikkaa. Välillä tulee kierteestä hyvä ja suora, välillä ei :-\
Onko ton kierteen tekoon joku hyvä systeemi että sen pystyisi tekemään helposti esim. sorvissa?
Ei ole tyhmiä kysymyksiä vaan ainoastaan tyhmiä kysyjiä ;D
Anna sen holkin olla sorvissa ja vaihda poranterän tilalle kierretappi. Kierrokset niin alas kuin sorvista saa - itse käytän jotain 20-30 rpm - ja jätä kärkipylkkä lukitsematta johteisiin niin että se liikkuu vapaasti. Sitten vaan pakka pyörimään ja hissukseen syötät tappia reikään. Kun pylkkä liikkuu vapaasti johteilla niin pakka imee tappia holkin sisään juuri oikealla vauhdilla riippumatta siitä kuinka nopeasti syötät sitä manuaalisesti.
Jos teet useampia kierreholkkeja, tee tankoon riittävän pitkälti reikää ja kierrettä. Pistoterällä irroittelet tangosta sitten halutun mittaisia pätkiä. Poraistukan tilalle on saatavana hemmetin kalliita momentti-istukoita, jotka voidaan säätää kunkin tapin koon mukaisesti, ettei tappi katkea. Paska poraistukka ajaa saman asian; tappi luistaa ennen kuin katkeaa. Yleensä. ;D
-Spöke-
Niin ja tietty alkureijänkin on oltava oikean kokoinen! 3/8 muistaakseni kaipailee 8mm alkureikää.
Ja jos koneella kierteyttää, niin konekierretapilla...
Nooo... Jos lupaatte että ette kerro kenellekään niin olen mä ihan käsitapeillakin sorvissa kierteyttänyt. Pitää vaan vetää monta kertaa ees taas että saa lastut pois. Luistava istukka on pelastanut monelta katkenneelta tapilta ;D...
ehdotanpa itsekin jotain....sorvissa tuolaset jengat voi tietysti tehä myös ilman että sorvi pyörii moottorin avulla. laita vaihde vapaalle/siten että pakkaa on kevyt kääntää käsin, laita tappi vääntimeen ja passaa suoraan pyörivän kärjenavulla joka on pylkässä. yleensä kierretapeissa on jopa kuoppa johon kärki käy.
holkissa oleva reikä kannattaa hieman upottimella tai keskiöterällä alusta seivata, jotta kierretappi aloittaa helpommin.
sitten vaan pikkuhiljaa pyörittää pakkaa ja antaa kierretapille löysiä jotta se seuraa.
tällätapaa ei ehkä särje tappeja ja aihiota niin helposti.
toki näin on hitaampi tehä, mutta tokkopa niitä osia tarvitsee montaa tehäkään?
Ja tietenkin liukastetta mukaan, siis öljyä mustalle raudalle.
Onhan sitä myös oikeaa kierrerasvaakin.
-eeko
Liukasteista ehdottomasti parasta Rocolin kierteytyspasta.
Ja meille onnettomille joilla ei sorvia ole, noita holkkeja kierteellä löytyy myös valmiina ihan kohtuuhinnalla. Metrisinä ja tuumaisina. Samasta paikasta löytyy muutakin mukavaa rakentelijoille. Toimitukset myös pelaa ja tulleista ei ole rasitetta.
Täältä --> http://stores.ebay.co.uk/McGill-Motorsports (http://stores.ebay.co.uk/McGill-Motorsports)
Mie ulkoistan tämmöiset ei niin tarkat ja ei niin kiireelliset hommat mielellään ammattikoulun /aikuisopiston tehtäviksi.
Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 04 tammikuu 11, 10:15:29
Liukasteista ehdottomasti parasta Rocolin kierteytyspasta.
CRC super tapping fluid on myös hyväksi havaittu. Se on spraypurkissa ja siinä on ~10 cm suutinputki.
Hiljattain rakentelin sorviin pitimen myös kierrepakalle, ehdottoman hyvä vehje.
Menee jo vähän ot:ksi mutta mikähän mahtoi olla leikkuunesteessä vikana. Kaveri löysi varastoistaan juutaksen vanhoja CRC-purkkeja, vihreitä väriltään - niitä sitten suhuteltiin sorvissa ja jyrsimessä hyvin tuloksi. Mutta seuraavana päivänä olikin karu yllätys pajalle tullessa - kaikki metallipinnat oli tasaisen ruskean ruosteen peitossa. Siinä sitten menikin hetki hinkatessa että saatiin kaikki nestejäämät pois.
Eipäs oo moista tullut vastaan, mullakin on osa purkeista varmaan 80-luvulta. Tosin mä oonkin niin pihi etten suihki yhtäkään ylimääräistä öljyatomia purkista ulos ;D
kiitoksia neuvoista.
Homma onnistui paremmin kuin ennen. Tosin mun harrasetesorvi ei jaksa pyörittää pienillä kierroksilla mut käsin pakasta pyörittämällä onnistui :D
Liittyen vähän tähän. Miten, kun pitäisi springeriin tehdä uudet ne tangot, jotka kulkee jousien sisällä, kun yläpäästä puuttuu vähän kierrettä etc. Alapään kiinnikkeenkierteet ovat hyvät, joten ajattelin tehdä tankoihin ½ UNC kierteen, kuten alapäässäkin on, niin kysymys kuuluu: Kuinka paksut tulee tankojen olla, kun alan sitä kierrettä pakalla tekemään? 13mm? En tajua noista Amerikan kierteistä niinkuin yhtään mitään. Taino juuri UNC:n ja UNF:n eron tajusin eräänä päivänä. Muutenhan noi on sulaa hulluutta.
Lainaus käyttäjältä: frosteus - 24 helmikuu 14, 23:45:54
Liittyen vähän tähän. Miten, kun pitäisi springeriin tehdä uudet ne tangot, jotka kulkee jousien sisällä, kun yläpäästä puuttuu vähän kierrettä etc. Alapään kiinnikkeenkierteet ovat hyvät, joten ajattelin tehdä tankoihin ½ UNC kierteen, kuten alapäässäkin on, niin kysymys kuuluu: Kuinka paksut tulee tankojen olla, kun alan sitä kierrettä pakalla tekemään? 13mm? En tajua noista Amerikan kierteistä niinkuin yhtään mitään. Taino juuri UNC:n ja UNF:n eron tajusin eräänä päivänä. Muutenhan noi on sulaa hulluutta.
mut on annettu ymmärtää että lastuaa kierrettä pakalla tai tapilla niin lähtökohta on aina samankokonen
tangon/reijän halkasijan pystyy laskemaan seuraavasti: kierteen suurin halkasija - (0.1× kierteen nousu) eli 1/2-13 UNC kierteelle 11.013mm - (0.1*(25.4/13))=10.8mm
tai helpommin katsomalla taulukosta http://www.tooloutlet.fi/upload/Image/taulukko_0001.jpg (http://www.tooloutlet.fi/upload/Image/taulukko_0001.jpg)
Eipä taida tulla paljoa kierrettä jos sitä 10,80 mm tankoon yrittää vääntää - solahtaa pakka koskematta läpi ;D. Kyllä mä lähtisin tekemään tankoon kierrettä ihan kierteen nimellishalkaisijan paksuudesta, ja koska yksi tuuma on tasan 25,4 mm on puoli tuumaa sitten 12,7 mm.
13mm meni siis aika lähelle. Kiitos selvennyksistä. Yritetään. Toki jos joltakin löytyy huokella (tämä on avainsana!) ylimääräiset tangot (en tähän hätään muista pituutta), niin voin ostaa.
http://www.projektit.biz/kuvat/kupla_jutut/kierretaulukko.pdf (http://www.projektit.biz/kuvat/kupla_jutut/kierretaulukko.pdf)
Kierretaulukkoja löytyy aika kivasti netistä.
http://www.vtwinmfg.com/webapp/wcs/stores/servlet/VTwinCat3_10101_10102_143227_-1_detailed_0_50_1_142247_143151 (http://www.vtwinmfg.com/webapp/wcs/stores/servlet/VTwinCat3_10101_10102_143227_-1_detailed_0_50_1_142247_143151)
Amerikan/taivan osaa....
Ile
Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 25 helmikuu 14, 08:45:33
Eipä taida tulla paljoa kierrettä jos sitä 10,80 mm tankoon yrittää vääntää - solahtaa pakka koskematta läpi ;D.
Taas sai muistutuksen että kommentoinit kannattaa tehdä virkeämpänä :-X
tämä lienee lähempänä oikeaa mittaa 12,7mm - (2,54/13) = 12,5mm