Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Kierteen teko holkkiin

Aloittaja Mopopoika, 02 tammikuu 11, 11:16:59

« edellinen - seuraava »

Mopopoika

Tarvis tehdä kiinnikkeet esim. lokasuojaa varten. Eli pyörötankoa 20 mm ulkohalkaisia, 20-30mm pitkä ja sisälle vaikka 3/8 UNC kierre. Nämä palikat sitten hitsaan runkoon kiinni.

Mulla ei ole metallialan koulutusta eli en tiedä oikeita tapoja tehdä tota.

Nyt poraan tangon keskelle reijän sovissa ja otan palikan viilapenkkiin ja lopuksi vedän kierretapilla kierteen palikkaa. Välillä tulee kierteestä hyvä ja suora, välillä ei  :-\
Onko ton kierteen tekoon joku hyvä systeemi että sen pystyisi tekemään helposti esim. sorvissa?


Ei ole tyhmiä kysymyksiä vaan ainoastaan tyhmiä kysyjiä  ;D

Hemuli

Anna sen holkin olla sorvissa ja vaihda poranterän tilalle kierretappi. Kierrokset niin alas kuin sorvista saa - itse käytän jotain 20-30 rpm - ja jätä kärkipylkkä lukitsematta johteisiin niin että se liikkuu vapaasti. Sitten vaan pakka pyörimään ja hissukseen syötät tappia reikään. Kun pylkkä liikkuu vapaasti johteilla niin pakka imee tappia holkin sisään juuri oikealla vauhdilla riippumatta siitä kuinka nopeasti syötät sitä manuaalisesti.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Spöke

Jos teet useampia kierreholkkeja, tee tankoon riittävän pitkälti reikää ja kierrettä. Pistoterällä irroittelet tangosta sitten halutun mittaisia pätkiä. Poraistukan tilalle on saatavana hemmetin kalliita momentti-istukoita, jotka voidaan säätää kunkin tapin koon mukaisesti, ettei tappi katkea. Paska poraistukka ajaa saman asian; tappi luistaa ennen kuin katkeaa. Yleensä. ;D
-Spöke-
Pannun, parin Shovelin ja Rautapään loukussa

nicnac

Niin ja tietty alkureijänkin on oltava oikean kokoinen! 3/8 muistaakseni kaipailee 8mm alkureikää.

Juvakka

Ja jos koneella kierteyttää, niin konekierretapilla...
Don't push the river
https://youtu.be/rCii1j0G1Js

Hemuli

Nooo... Jos lupaatte että ette kerro kenellekään niin olen mä ihan käsitapeillakin sorvissa kierteyttänyt. Pitää vaan vetää monta kertaa ees taas että saa lastut pois. Luistava istukka on pelastanut monelta katkenneelta tapilta ;D...
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

-th-

ehdotanpa itsekin jotain....sorvissa tuolaset jengat voi tietysti tehä myös ilman että sorvi pyörii moottorin avulla. laita vaihde vapaalle/siten että pakkaa on kevyt kääntää käsin, laita tappi vääntimeen ja passaa suoraan pyörivän kärjenavulla joka on pylkässä. yleensä kierretapeissa on jopa kuoppa johon kärki käy. 
holkissa oleva reikä kannattaa hieman upottimella tai keskiöterällä alusta seivata, jotta kierretappi aloittaa helpommin.
sitten vaan pikkuhiljaa pyörittää pakkaa ja antaa kierretapille löysiä jotta se seuraa.

tällätapaa ei ehkä särje tappeja ja aihiota niin helposti.

toki näin on hitaampi tehä, mutta tokkopa niitä osia tarvitsee montaa tehäkään?

eeko

Ja tietenkin liukastetta mukaan, siis öljyä mustalle raudalle.
Onhan sitä myös oikeaa kierrerasvaakin.
-eeko

Hemuli

Liukasteista ehdottomasti parasta Rocolin kierteytyspasta.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Don Quijote

Ja meille onnettomille joilla ei sorvia ole, noita holkkeja kierteellä löytyy myös valmiina ihan kohtuuhinnalla. Metrisinä ja tuumaisina. Samasta paikasta löytyy muutakin mukavaa rakentelijoille. Toimitukset myös pelaa ja tulleista ei ole rasitetta.

Täältä --> http://stores.ebay.co.uk/McGill-Motorsports
"ainoa asia mitä ihminen on oppinut historiasta on se, ettei ihminen ole oppinut mitään historiasta.

Juvakka

Mie ulkoistan tämmöiset ei niin tarkat ja ei niin kiireelliset hommat mielellään ammattikoulun /aikuisopiston tehtäviksi.
Don't push the river
https://youtu.be/rCii1j0G1Js

Smokie

Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 04 tammikuu 11, 10:15:29
Liukasteista ehdottomasti parasta Rocolin kierteytyspasta.

CRC super tapping fluid on myös hyväksi havaittu. Se on spraypurkissa ja siinä on ~10 cm suutinputki.

Hiljattain rakentelin sorviin pitimen myös kierrepakalle, ehdottoman hyvä vehje.

Hemuli

Menee jo vähän ot:ksi mutta mikähän mahtoi olla leikkuunesteessä vikana. Kaveri löysi varastoistaan juutaksen vanhoja CRC-purkkeja, vihreitä väriltään - niitä sitten suhuteltiin sorvissa ja jyrsimessä hyvin tuloksi. Mutta seuraavana päivänä olikin karu yllätys pajalle tullessa - kaikki metallipinnat oli tasaisen ruskean ruosteen peitossa. Siinä sitten menikin hetki hinkatessa että saatiin kaikki nestejäämät pois.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Smokie

Eipäs oo moista tullut vastaan, mullakin on osa purkeista varmaan 80-luvulta. Tosin mä oonkin niin pihi etten suihki yhtäkään ylimääräistä öljyatomia purkista ulos ;D

Mopopoika

kiitoksia neuvoista.
Homma onnistui paremmin kuin ennen. Tosin mun harrasetesorvi ei jaksa pyörittää pienillä kierroksilla mut käsin pakasta pyörittämällä onnistui  :D