Amerikan pojat poistaa kromia jollain käänteisellä kromauksella kromaamolla. Piuhat kuulemma kytketään "väärinpäin". Taitaa olla Suomessa tuttuun tapaan kallista, vai?
Tahtoo hiomalla mennä ikuisuus, joten haeskelen "helpompaa" tapaa.
paras ja helpoin tapa on tuo juurikin kromaamoissa tapahtuva poisto. Mekaaniset tavat saavat aikaan hillittömän/uuden hiontavaiheen.
Tässä on ohje yhdeltä toiselta foorumilta. Olen itse kokeillut ko menetelmää ja se kyllä toimi. Tosin kun vanhasta springerikeulasta poistin kromia niin se kesti aika pitkää (1-2 tuntia, muistaakseni) eli ei lähtenyt ihan yhdessä hujauksessa vaikka ohje niin kertoo. Liemestä tulee käytön jälkeen sellaista kivan vihreää :-\ Ja omalla vastuulla tietenkin.
LainaaJoo itse kromaus tai niklaus on tarkkoja prosesseja oikeista suoloista, oikeista litkujen suhteesta, virrasta per päällystettävä pinta-ala ja lämpötilastakin, jotta saadaan tasaisesti syntyvä luja kerros, eikä appelsiininkuorta ym. Poisto taas on krouvia puuhaa, tarvitaan vain sähköä johtavaa nestettä ja virtaa. Olen heittänyt pesuvadilliseen vettä about puoli kahvikupillista ruokasuolaa, ja kytkenyt akun, laturilla tehostettuna. Pinnoitus eli kromi ja sen allaoleva nikkelikerros lähtevät yhdessä hujauksessa, muutamassa sekunnissa. Alin eli kuparikerros on yleensä paksumpi, ja kestää kauemmin. Olen vanhoihin (=museo) vehkeisiin tehnyt niklattuja nikaleita kromatusta matskusta, ja poistanut kromauksen näin, jolloin jää nikkelipinta. Saa siinä tarkkana olla, käy niin nopeasti. Prosessissa syntyy kaasuja, vetyäkin, mutta määrät on näissä autotallihommissa niin pienet, ettei niillä ole merkitystä.
Suosittelen kuitenkin hyvän tuuletuksen järjestämistä.
Jos kikkare on tarkoitus kromata/niklata uudelleen on kuparin poisto tarpeetonta.
Kiitoksia vinkistä. Pitääpäs kokeilla menetelmää.
Lainaus käyttäjältä: Mopopoika - 23 elokuu 10, 10:59:46
Tässä on ohje yhdeltä toiselta foorumilta. Olen itse kokeillut ko menetelmää ja se kyllä toimi. Tosin kun vanhasta springerikeulasta poistin kromia niin se kesti aika pitkää (1-2 tuntia, muistaakseni) eli ei lähtenyt ihan yhdessä hujauksessa vaikka ohje niin kertoo. Liemestä tulee käytön jälkeen sellaista kivan vihreää :-\ Ja omalla vastuulla tietenkin.
LainaaJoo itse kromaus tai niklaus on tarkkoja prosesseja oikeista suoloista, oikeista litkujen suhteesta, virrasta per päällystettävä pinta-ala ja lämpötilastakin, jotta saadaan tasaisesti syntyvä luja kerros, eikä appelsiininkuorta ym. Poisto taas on krouvia puuhaa, tarvitaan vain sähköä johtavaa nestettä ja virtaa. Olen heittänyt pesuvadilliseen vettä about puoli kahvikupillista ruokasuolaa, ja kytkenyt akun, laturilla tehostettuna. Pinnoitus eli kromi ja sen allaoleva nikkelikerros lähtevät yhdessä hujauksessa, muutamassa sekunnissa. Alin eli kuparikerros on yleensä paksumpi, ja kestää kauemmin. Olen vanhoihin (=museo) vehkeisiin tehnyt niklattuja nikaleita kromatusta matskusta, ja poistanut kromauksen näin, jolloin jää nikkelipinta. Saa siinä tarkkana olla, käy niin nopeasti. Prosessissa syntyy kaasuja, vetyäkin, mutta määrät on näissä autotallihommissa niin pienet, ettei niillä ole merkitystä.
Tätä on tullut koitettua taanoin, toimii kyllä oikeasti aika häkellyttävän hyvin!
Kromin lähtönopeus on suorassa suhteessa virran määrään, muttei kannata kokeilla mitään nopeusennätyksiä. Tuuletus ja hengitys- ym. suojaus on syytä myös järjestää hyvin, aineet on aidosti vaarallisia terveydelle. Kuparia kannattaa vetää kunnon kerokset pohjalle, mitä paksumpi kupari sen helpompi viimeistellä ja parempi kromi.
-E
"Chrome won't get you home" eli tarkoitus maalata osat mustaksi kromin poiston jälkeen. Ei oikein 40-luvun vehkeeseen mielestäni sovi kuin pikku ripaus kromia.
Jätä silti se kupari maalattavaan osaan, se on helppo saattaa sileäksi. Ellet sitten ala fosfatoimaan tms...
Pakkohan tätä oli alkaa kokeilemaan! Täällä koulussa kun on mukavasti ilmanvaihto ja sopivat tarvikkeet hollilla, niin tuumasta toimeen:
10l. ämpäri puolilleen vettä ja kaffemukillinen merisuolaa perään. Nirhautunut kromikahva rautalankaan kiinni ja toinen pää auton akun plussaan. Akun miinusnavasta johto veteen. Toimii!
Kromaus ei vaan lähde niin nopeasti, kuin muilla. Tunnin verran kahva on ollut vedessä, eikä kaikki kromaus ole vieläkään poissa. Johtuuko sitten merisuolasta vai akun kapasiteetista? Pitänee koittaa jodisuolalla ja akkulaturilla..
(http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc4/hs295.snc4/41067_428929665761_595210761_4811002_4488523_n.jpg)
Lisäsin kuvan. Kahva roikku langassa, niin tuli vähän epäselvä, mut kertonee asian..
Lainaus käyttäjältä: Jake - 25 elokuu 10, 14:48:00...Akun miinusnavasta johto veteen.
kokeilepa miten pelittää akkulaturilla, ja että pistät (-) johdon kiinni vaikka kuparilevyyn ja sinne suolakylpyyn..
-t-
Lainaus käyttäjältä: Thomas - 25 elokuu 10, 18:34:41
kokeilepa miten pelittää akkulaturilla, ja että pistät (-) johdon kiinni vaikka kuparilevyyn ja sinne suolakylpyyn..
-t-
Näin tehhään. Kiitos.
Lainaus käyttäjältä: Jake - 25 elokuu 10, 14:48:00
Pakkohan tätä oli alkaa kokeilemaan! Täällä koulussa kun on mukavasti ilmanvaihto ja sopivat tarvikkeet hollilla, niin tuumasta toimeen:
10l. ämpäri puolilleen vettä ja kaffemukillinen merisuolaa perään. Nirhautunut kromikahva rautalankaan kiinni ja toinen pää auton akun plussaan. Akun miinusnavasta johto veteen. Toimii!
Kromaus ei vaan lähde niin nopeasti, kuin muilla. Tunnin verran kahva on ollut vedessä, eikä kaikki kromaus ole vieläkään poissa. Johtuuko sitten merisuolasta vai akun kapasiteetista? Pitänee koittaa jodisuolalla ja akkulaturilla..
Tätä ketjua kun aloin lukemaan tuli heti noi kahvat mieleen, niistä sais makeat pulverimaalilla, ja kuinka ollakaan, sä jo kerkesit ne putsaamaan :D
Mun pitäis oottaa kromit pois sportsterin nokkakopasta. Onko tässä hommassa vaaraa että niille nokkien puslille tapahtuis jotakin huonoa?
Lainaus käyttäjältä: Mauri H. - 26 elokuu 10, 12:31:47
Tätä ketjua kun aloin lukemaan tuli heti noi kahvat mieleen, niistä sais makeat pulverimaalilla, ja kuinka ollakaan, sä jo kerkesit ne putsaamaan :D
Mä sorvaan niihin sitte vielä puslat niihin soikeisiin reikiin, ni ne on ku uudet..
Mikira: kuparilevyyn ei ainakaan tule mitään ihmeempää, mutta kandee kokeilla ensin johonkin jämäpaloihin. Puslat lienee messinkiä tms.
Sisempi enska juurikin suolakylvyssä hilseilevän kromin poistossa. Akkulaturin (6A) miinuspiuhassa on kulmaraudan pätkä mutta toimisiko kupari paremmin niin kuin ylempänä mainittiin? Tuollakin virityksellä kuplii mutta ei juuri tulosta näy puolentunnin käsittelyn jälkeen.
Krominpoistokylvyssä olen käyttänyt kromaamossa uudelleen kromausta varten joten en tiedä menetelmästä sen enempää. Viime vuosina kun on ollut jonkinnäköinen trendi suosia mattapinta-alumiinia tai mattamustaa väriä, olen poistanut kromit joko kevyellä hiekkapuhalluksella maalausta varten tai lasikuulalla jos halutaan satiini- tai mattapinta alumiiniin.
Haittana tästä on että joutuu puhdistamaan krominkiekaleita puhallussysteemistä tukkimasta paikkoja. Menee sihdit, suodattimet ja suuttimet herkästi umpeen.
Tuollainen umpinaisella, suht suurikokoisella lasikuulalla puhallettu aluvalupinta on on hyvin tiivis ja se pysyy varsin hyvin sellaisenaan käytössäkin. Lasikuulapuhalletusta pinnasta on myös helppo lähteä kiillottamaan pinta kirkkaaksi koska kaikki hapettumat ja huokoset ovat tasaantuneet ja tukittu.
Tuossa ohessa kuva eräästä rakenteesta jossa rinnakkain kolmea eri pintavaihtoehtoa. Lasikuulapuhallettu ensiövedon takakoppa, lasikuulapuhallettu levitysosa ja kromattu kansi.
Lainaus käyttäjältä: Rautahauli - 27 syyskuu 11, 08:25:06
Sisempi enska juurikin suolakylvyssä hilseilevän kromin poistossa. Akkulaturin (6A) miinuspiuhassa on kulmaraudan pätkä mutta toimisiko kupari paremmin niin kuin ylempänä mainittiin? Tuollakin virityksellä kuplii mutta ei juuri tulosta näy puolentunnin käsittelyn jälkeen.
Todennäköisesti sun tapauksessa ei niin hirveästi väliä onko rauta vai kupari,enemmän vaikuttaa siltä et tarviis enemmän virtaa.
Lainaus käyttäjältä: erakko - 27 syyskuu 11, 09:54:32
Lainaus käyttäjältä: Rautahauli - 27 syyskuu 11, 08:25:06
Sisempi enska juurikin suolakylvyssä hilseilevän kromin poistossa. Akkulaturin (6A) miinuspiuhassa on kulmaraudan pätkä mutta toimisiko kupari paremmin niin kuin ylempänä mainittiin? Tuollakin virityksellä kuplii mutta ei juuri tulosta näy puolentunnin käsittelyn jälkeen.
Todennäköisesti sun tapauksessa ei niin hirveästi väliä onko rauta vai kupari,enemmän vaikuttaa siltä et tarviis enemmän virtaa.
Ok. Toimiiko jos pidän vaan kauemmin kylvyssä?
Syynä kromin poistoon on se että se hilseili paikoitellen ja se oli maalattu mattamustaksi (niinkuin lohkotkin) varmaan juuri hilseilyn takia. Nyt kun kromi oli irronnut lisää niin ei näytä hyvältä. Teräskuulapuhallus irrotti suurimman osan mutta tiivistepintoja siivotessa kromi irtosi osittain myös sisältä ja nyt hilseilee sieltä. ;) Sillä ei ole muuta merkitystä kun että se hilse saattaa pyöriä sitten kytkimessä jos sitä ei poista kokonaan. En viitti pommittaa liikaa kuulilla ettei syö paljasta pintaa.
Vien sisemmän kopan krominpoiston jälkeen pulverimaalarille. Voisihan sen kiillottaakin mutta kun ulompi koppa on kromattu niin eron huomaa kun kromattu ja kiillotettu on rinnakkain. No huomaa senkin jos toinen on musta... :D
Jos se sun laturi antaa kuudella voltilla jonkun 5A ni aika nihkeää voi olla,kyl tietty lähtee kun tarpeeks kauan pitää.. Mut voi olla et ei jaksa niin kauan odottaa.
Sanoisin et helpointa olis jos olis säädettävä virtalähde ni prosessia pystyy hallitsemaan,ei liika virtakaan hyvästä ole ku silloin kaasunmuodostus aika rajua.
Laturi on 12V 6A. Kyllä se muutama tunti sitä näemmä vähän irrottaa mutta tosiaan hidasta on. Kaverilla pitäis olla 12V 10A:n virtalähde, riittääkö se, vai pajlonko pitäisi irrota Ampeereja että kromit lähtee, kiirettä ei ole.
Tuli äsken aivopieru,piti kyl kirjoittaa 12v/6A eikä 6V/5A.. :o
Aikaisemmin topicissa mainittiin et auton akulla lähti vähä liiankin nopeasti ni siitä päätellen vois kokeilla ~30A virralla mitä tapahtuu.
Jätän kylpyveden laturin varaan kun lähden röihin, jos samaan tahtiin irtoaa niin ehkä jonkinlainen raami on vielä illallakin jäljellä.
Jos ei tuossa ajassa mitään tapahdu niin pitää hakea lisää potkua.
Huomauttaisin tähän väliin, että jännitteestä riippuu mitä lähtee ja virrasta riippuu miten nopeasti lähtee. Kokeilin kerran elektrolyytiksi sitruunahappoliuoksen ja sinne lyhdyn kuuppa happanemaan 12 voltilla höystettynä. Muuten hyvä, mutta kävi niin kuin sille karjalaismummolle joka pisti uuniin bakeliittiripaisen ja -kantisen kattilan ja pois otettaessa siunuusteli "ka ei ou ripua, ei ou kantta?" En suosittele. Sitä paitsi yleensäkin noista kromiturauksista tulee semmonen litku, että se pitäisi kiikuttaa sitten ongelmajätteen keräyspisteeseen.
juujuu, ilman muuta litkut onkelmajätöksiin.
Ei riitä 6A romin poistoon.
Pöytä-PC:n virtalähde käy tohon hommaan hyvinkin. 5V jännitteelle yleensä tarjolla 20-25A ja 12V jänölle 20-35A, saatavuus lähimmältä elektroniikkaromulavalta...
Käikäle on nyt akun päässä ja siinä on varmaan Ampeereja vähän reilummin, ei pöhise sen kummemmin kuin 6A:lla. Mit vit.
Puhallan hiekalla sen mitä irtoaa, siivoan paperilaikalla ja vien pulveriin.
Onks liuos miten laiha? Paljonko on jännitettä? Mä olen poistelut tehnyt ne muutamat kerrat ku olen tehnyt ni aina sil 12V jännitteellä, en kuudella voltilla.
Itse poistin joku vuosi sitten rautsikan rocerboxeist kromin akkuhappo liuoksella ja tietsikan powerilla.Lähti muuutes nopeasti ;D ;D
Pitää noihin sooseihin perehtyä joskus paremmin. Koppa on puhallettu ja siivottu paperilaikalla niin ettei kromirepaleita irtoa. Ulkopinnoilta se lähti lähes 100 rospenttisesti. Pulverit vaan pintaan.
Tökitäänpä kolme vuotta vanhaa lankaa henkiin.
Ostin 90 l sementtipaljun johon lykkäsin kolme ämpärillistä kraanavettä ja 0,5 l kylläistä suolaliuosta. Mopon akku 6 A laturilla höystettynä, vannekehä kiinni plussaan ja vanha maajohto kuoristaan vapautettuna miinukseksi. Pientä pöhinää pöntössä oli havaittavissa, mutta vajaan kolmen tunnin työstöllä ei mitään silminhavaittavaa eroa kromipinnassa... tosin nyt se kiiltää paremmin kuin ennen. No, sainpa 30 litraa ongelmajätettä aikaiseksi. ;D
Pitää varmaan kokeilla vielä PC:n virtalähteellä, mutta kauheesti en paukkuja (rahaa) aio uhrata kun tarkoitus on viedä kehät pulveroitavaksi. Mielenkiintoista ja kokeellista puuhastelua kuitenkin.
Sinne katodillekin kannattaa järjestää riittävästi pinta-alaa, tai itseasiassa voisikohan sen katodin pinta-alalla säätää prosessin ottamaa virtaa?
Onkos kukaan koittanu näillä konsteilla poistaa kromia tönäriputkista? Olis kova halu saada ne rungon mukana aikanaan pulveriin ja mietityttää toi kromi. Kai ne kuitenkin alumiinia on, ei ole ittellä mitään käsitystä
Pulveri tarttuu ihan hyvin kun (kromi)pinnan karhentaa hiomalla.
Ainakin sportin suojaputket on "teräksentapaista materiaalia", ei alua.
Onnistuneesti olen saanut kromin pois kiinantarvikeosista mattamustamaalaamista varten mekaanisesti irrottamalla. Nopeasti.
Menetelmänä hiekkapauhallus suhteellisen alhaisella paineella. Tapahtuu sellainen ilmiö että puhallus venyttää kromin ja se irtoaa isoina käikäleinä teräksestä. Samalla syntyy allaolevaan teräkseen sopivan karhea pinta maalin tartuttavaksi.
Jos hommasta jotain ongelmaa hakemalla hakee niin se on krominsuikaleiden seulominen puhallushiekasta (tässä tapauksessa alumiinisilikaatista) erilleen.
En kuitenkaan käyttäisi menetelmää työntötankojen putkiin.
Lasikuulapuhallus toimisi varmaankin samalla periaatteella mutta jäisi kromin jäljiltä siloinen pinta. Lasikuula kun ei syö metallia.