Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Kromin poisto

Aloittaja JPP, 23 elokuu 10, 09:36:46

« edellinen - seuraava »

JPP

Amerikan pojat poistaa kromia jollain käänteisellä kromauksella kromaamolla. Piuhat kuulemma kytketään "väärinpäin". Taitaa olla Suomessa tuttuun tapaan kallista, vai?

Tahtoo hiomalla mennä ikuisuus, joten haeskelen "helpompaa" tapaa.

Jack

paras ja helpoin tapa on tuo juurikin kromaamoissa tapahtuva poisto. Mekaaniset tavat saavat aikaan hillittömän/uuden hiontavaiheen.
Flatheads!!!

Mopopoika

Tässä on ohje yhdeltä toiselta foorumilta. Olen itse kokeillut ko menetelmää ja se kyllä toimi. Tosin kun vanhasta springerikeulasta poistin kromia niin se kesti aika pitkää (1-2 tuntia, muistaakseni) eli ei lähtenyt ihan yhdessä hujauksessa vaikka ohje niin kertoo. Liemestä tulee käytön jälkeen sellaista kivan vihreää  :-\ Ja omalla vastuulla tietenkin.


LainaaJoo itse kromaus tai niklaus on tarkkoja prosesseja oikeista suoloista, oikeista litkujen suhteesta, virrasta per päällystettävä pinta-ala ja lämpötilastakin, jotta saadaan tasaisesti syntyvä luja kerros, eikä appelsiininkuorta ym. Poisto taas on krouvia puuhaa, tarvitaan vain sähköä johtavaa nestettä ja virtaa. Olen heittänyt pesuvadilliseen vettä about puoli kahvikupillista ruokasuolaa, ja kytkenyt akun, laturilla tehostettuna. Pinnoitus eli kromi ja sen allaoleva nikkelikerros lähtevät yhdessä hujauksessa, muutamassa sekunnissa. Alin eli kuparikerros on yleensä paksumpi, ja kestää kauemmin. Olen vanhoihin (=museo) vehkeisiin tehnyt niklattuja nikaleita kromatusta matskusta, ja poistanut kromauksen näin, jolloin jää nikkelipinta. Saa siinä tarkkana olla, käy niin nopeasti. Prosessissa syntyy kaasuja, vetyäkin, mutta määrät on näissä autotallihommissa niin pienet, ettei niillä ole merkitystä.

Jack

Suosittelen kuitenkin hyvän tuuletuksen järjestämistä.
Jos kikkare on tarkoitus kromata/niklata uudelleen on kuparin poisto tarpeetonta.
Flatheads!!!

JPP

Kiitoksia vinkistä. Pitääpäs kokeilla menetelmää.

jyrggä

Lainaus käyttäjältä: Mopopoika - 23 elokuu 10, 10:59:46
Tässä on ohje yhdeltä toiselta foorumilta. Olen itse kokeillut ko menetelmää ja se kyllä toimi. Tosin kun vanhasta springerikeulasta poistin kromia niin se kesti aika pitkää (1-2 tuntia, muistaakseni) eli ei lähtenyt ihan yhdessä hujauksessa vaikka ohje niin kertoo. Liemestä tulee käytön jälkeen sellaista kivan vihreää  :-\ Ja omalla vastuulla tietenkin.


LainaaJoo itse kromaus tai niklaus on tarkkoja prosesseja oikeista suoloista, oikeista litkujen suhteesta, virrasta per päällystettävä pinta-ala ja lämpötilastakin, jotta saadaan tasaisesti syntyvä luja kerros, eikä appelsiininkuorta ym. Poisto taas on krouvia puuhaa, tarvitaan vain sähköä johtavaa nestettä ja virtaa. Olen heittänyt pesuvadilliseen vettä about puoli kahvikupillista ruokasuolaa, ja kytkenyt akun, laturilla tehostettuna. Pinnoitus eli kromi ja sen allaoleva nikkelikerros lähtevät yhdessä hujauksessa, muutamassa sekunnissa. Alin eli kuparikerros on yleensä paksumpi, ja kestää kauemmin. Olen vanhoihin (=museo) vehkeisiin tehnyt niklattuja nikaleita kromatusta matskusta, ja poistanut kromauksen näin, jolloin jää nikkelipinta. Saa siinä tarkkana olla, käy niin nopeasti. Prosessissa syntyy kaasuja, vetyäkin, mutta määrät on näissä autotallihommissa niin pienet, ettei niillä ole merkitystä.

Tätä on tullut koitettua taanoin, toimii kyllä oikeasti aika häkellyttävän hyvin!
Nothing beats cubic inches...  except turbo!

Erppa

Kromin lähtönopeus on suorassa suhteessa virran määrään, muttei kannata kokeilla mitään nopeusennätyksiä. Tuuletus ja hengitys- ym. suojaus on syytä myös järjestää hyvin, aineet on aidosti vaarallisia terveydelle. Kuparia kannattaa vetää kunnon kerokset pohjalle, mitä paksumpi kupari sen helpompi viimeistellä ja parempi kromi.

-E

JPP

"Chrome won't get you home" eli tarkoitus maalata osat mustaksi kromin poiston jälkeen. Ei oikein 40-luvun vehkeeseen mielestäni sovi kuin pikku ripaus kromia.

Jack

Jätä silti se kupari maalattavaan osaan, se on helppo saattaa sileäksi. Ellet sitten ala fosfatoimaan tms...
Flatheads!!!

Jake

#9
Pakkohan tätä oli alkaa kokeilemaan! Täällä koulussa kun on mukavasti ilmanvaihto ja sopivat tarvikkeet hollilla, niin tuumasta toimeen:

10l. ämpäri puolilleen vettä ja kaffemukillinen merisuolaa perään. Nirhautunut kromikahva rautalankaan kiinni ja toinen pää auton akun plussaan. Akun miinusnavasta johto veteen. Toimii!

Kromaus ei vaan lähde niin nopeasti, kuin muilla. Tunnin verran kahva on ollut vedessä, eikä kaikki kromaus ole vieläkään poissa. Johtuuko sitten merisuolasta vai akun kapasiteetista? Pitänee koittaa jodisuolalla ja akkulaturilla..



Lisäsin kuvan. Kahva roikku langassa, niin tuli vähän epäselvä, mut kertonee asian..



Thomas

Lainaus käyttäjältä: Jake - 25 elokuu 10, 14:48:00...Akun miinusnavasta johto veteen.

kokeilepa miten pelittää akkulaturilla, ja että pistät (-) johdon kiinni vaikka kuparilevyyn ja sinne suolakylpyyn..

-t-
Tyyli ennen tarkoitusta. Asenne ennen kaikkea..

Jake

Lainaus käyttäjältä: Thomas - 25 elokuu 10, 18:34:41
kokeilepa miten pelittää akkulaturilla, ja että pistät (-) johdon kiinni vaikka kuparilevyyn ja sinne suolakylpyyn..

-t-

Näin tehhään. Kiitos.

Mauri H.

Lainaus käyttäjältä: Jake - 25 elokuu 10, 14:48:00
Pakkohan tätä oli alkaa kokeilemaan! Täällä koulussa kun on mukavasti ilmanvaihto ja sopivat tarvikkeet hollilla, niin tuumasta toimeen:

10l. ämpäri puolilleen vettä ja kaffemukillinen merisuolaa perään. Nirhautunut kromikahva rautalankaan kiinni ja toinen pää auton akun plussaan. Akun miinusnavasta johto veteen. Toimii!

Kromaus ei vaan lähde niin nopeasti, kuin muilla. Tunnin verran kahva on ollut vedessä, eikä kaikki kromaus ole vieläkään poissa. Johtuuko sitten merisuolasta vai akun kapasiteetista? Pitänee koittaa jodisuolalla ja akkulaturilla..

Tätä ketjua kun aloin lukemaan tuli heti noi kahvat mieleen, niistä sais makeat pulverimaalilla, ja kuinka ollakaan, sä jo kerkesit ne putsaamaan :D
Fat Bob 2008
XR1200 2009

mikira

Mun pitäis oottaa kromit pois sportsterin nokkakopasta. Onko tässä hommassa vaaraa että niille nokkien puslille tapahtuis jotakin huonoa?

Jake

#14
Lainaus käyttäjältä: Mauri H. - 26 elokuu 10, 12:31:47
Tätä ketjua kun aloin lukemaan tuli heti noi kahvat mieleen, niistä sais makeat pulverimaalilla, ja kuinka ollakaan, sä jo kerkesit ne putsaamaan :D

Mä sorvaan niihin sitte vielä puslat niihin soikeisiin reikiin, ni ne on ku uudet..

Mikira: kuparilevyyn ei ainakaan tule mitään ihmeempää, mutta kandee kokeilla ensin johonkin jämäpaloihin. Puslat lienee messinkiä tms.