Mites tuo softail springerin 21" vanne on alkuperäsenä värkätty kun on toispuoleinen...ilmeisesti laippanapa, onko vanne rihdattu vai akseliholkeilla tehty.
Softailin alunapaa sovittelemassa
En ihan ymmärrä kysymystä? Eihän siinä ole muuta kuin napa toisin päin ja jarruvermeet sen mukaan, akseliholkit niin että vanne on keskellä haarukkaa. Sen pystyy tekemään joko vanhemmalla laippanavalla tai uudella aluversiolla, ei ñapa välitä kumpaan suuntaan se pyörii.
Sepä siinä just on kun vanne ei oo keskellä haarukkaa orkkiksena...mulla on orkkis loksu linkuilla jotka on myös epäsymmetrisesti etujalassa ja jarru tuohon keulaan,nyt sovittelen siihen softiksen alunapavannetta.
Nyt kun tarkemmin muistelee, niin olen joskus pinnannut tuollaisen softail springerin vanteen ja tehtaan ohjeen mukaan se piti rihdata aavistuksen sivuun.
Jep...näin vähän päättelinkin kun ei tuolla jarrupuolella paljoa oo tilaa pelata noilla holkeilla vaikka näin tuli tietoa tuolla toisella foorumilla.
Se on tehtaan jäljiltä öpaut sentin sivussa.
Nyt tämä alkoi kiinnostamaan. Onko myhäisempien aikojen harrikoiden springermallin vanne puolattu sivuun vain siksi, että jarrukamat ei muuten mahdu? Keula jäi takaisin tullessaan rumpujarrujen aikakauden mitoille silloin, kun joskus varhaisina kasarivuosina palasi tuotantoon ja siksi moinen â€viritysâ€?
Lainaus käyttäjältä: Tuusulan T-Bone - 23 joulukuu 19, 10:26:09
Se on tehtaan jäljiltä öpaut sentin sivussa.
Jep...8mm piti rihdata jarrun puolelle niin sai asettumaan suht lokarin keskelle
Lainaus käyttäjältä: JKKo - 23 joulukuu 19, 15:58:09
Nyt tämä alkoi kiinnostamaan. Onko myhäisempien aikojen harrikoiden springermallin vanne puolattu sivuun vain siksi, että jarrukamat ei muuten mahdu? Keula jäi takaisin tullessaan rumpujarrujen aikakauden mitoille silloin, kun joskus varhaisina kasarivuosina palasi tuotantoon ja siksi moinen â€viritysâ€?
En tullu koskaan miettineeksi, minkä takia se on sivussa. Olin omistanu springerin jo vuosikausia ennen ku ees huomasin koko juttua. Takavanne ei oo sivussa, joten renkaat ei ole keskenään linjassa. Ei vaikutusta vauhtiin. :)
Oman Springer softailin keulaan vaihdoin normi 21 vanteen enkä huomannut käytöksessä mitään eroa. Nopeusmittarin pyörijälle ei ole koloa norminavassa. Myös lokasuoja jäi tarpeettomana pois joten sen asemoinnissa ei tuskailtu.
Jep...keskemmälle tuo alunapa taitaa asettua vakioholkeilla kun alkuperänen,jarrulevy ja reaktiotankokin linjassa...ogelma tulee just ton linkuilla olevan lokarin kanssa jos sen haluaa käyttöön,eikä viitsi noita etujalan kiinnikeholkkeja alkaa jyrsimään...kromikeula kuitenkin.
Ihmetyttää tosiaan miksi tuo on näin tehty,vanhemman tyylin keuloissa tuo lokarin kiinnitys kuitenkin ihan erilainen ja näissä uudemmissa linkuilla ja ilman.
En tiedä onko sama tilanne noissa FLH mallin risukeuloissa missä jarru vasemmalla,isolokari ja 16" etunen.
Oliskohan sivuun rihtaamisen alkuperäinen ajatus ollut minimoida jarruttaessa syntyviä voimia? Rengas on haluttu saada mahdollisimman lähelle jalkaa, jossa reaktiotanko sijaitsee? ..........
Luulisi että kaikenlainen venkulointi olisi pienimmillään silloin kun levy olisi vanteen keskilinjalla (kuten autoissa taitaa likipitäen aina olla?). Voisi olla melko spesiaalin näköinen rihtaus ;D Että jos oikein erikoista haluaa niin tässä olisi radikaali modi jonka voisi perustella toiminnallisuudella jopa.
Tot
Oliko niin että rengas tulee enemmän vasemmalle?
Eli ei jarrun puolelle. Joku varmistaa?
21" näin, 16"ei tietoa.
Omassa 21" keskellä ja toimii silti.
Ile
Täytyi käydä oikein katsomassa ettei tule omia puhuttua. Rengas on rihdattu jarrulevyn puolelle 21 keulassa. Oikealle siis.
Lainaus käyttäjältä: KariFS - 24 joulukuu 19, 16:02:31
Luulisi että kaikenlainen venkulointi olisi pienimmillään silloin kun levy olisi vanteen keskilinjalla (kuten autoissa taitaa likipitäen aina olla?). Voisi olla melko spesiaalin näköinen rihtaus ;D Että jos oikein erikoista haluaa niin tässä olisi radikaali modi jonka voisi perustella toiminnallisuudella jopa.
En usko että noin pitkälle on asiaa vatvottu, ja jos olisi, olisi keulassa tuplalevyt. Väittäisin että on yritetty kasata mahdollisimman monta erilaista moottoripyörää käyttäen samoja osia. Olikos noissa muuten takapyöräkin vähän sivussa?
^ Jonev:n kommenttiin lähinnä kommentoin. Mutta tuon sivuun rihtauksen käsitin niin että on tarkoitus että vanne on keskellä haarukkaa ja napa vastaavan määrän sivussa. Tällöin jää jarrulevylle ja satulalle paremmin tilaa. Olisiko takapäässä sitten sama juttu, eli vanne keskellä mutta napa vähän sivussa?
Vanne kun on haarukan oikeassa reunassa springerin omalla vanteella ja ne kulkevat takapyörän kanssa limittäin. Jostain service manuaalista löytyy mittakin. Sentin pari se on. Tavalliseen laippanapaan eroa tuskin on muuta kuin nopeusmittarin pyörijälle kolo, koska se on vasemmalla puolella. Jos on mekaaninen mittari. Ainakaan vaihdosta tehdessä en muuta huomannut. Tavallisella vanteella tai keskelle rihdattulna vanne asettuu keskemmälle haarukkaa. On se vielä jokusen millin oikealla. Tämä vielä springerin vakiomiittaisilla holkeilla. Vasemmalle sorvautin uuden jotta sain pyörijän pois.
Jos linkkumallin lokasuojaa haluaa käyttää niin helpoin on rihtauttaa vannetta hieman sivuun.
Jep...itsellä ei noita orkkisholkkeja ollut,sen vuoksi pientä hakemista tuossa asemoinnissa... sorvasin molemmat, jarrupuolen liukuspacerin ja holkin...taitaa kuitenkin jonkun verran leveyseroa olla tuossa uudemman mallin suojatuilla laakereilla olevassa navassa verrattuna vanhaan kartiorullalaakerinapaan,holkit uppoaa jonkun matkaa stefan sisään.
Lainaus käyttäjältä: jeku - 26 joulukuu 19, 12:46:26
Jep...taitaa kuitenkin jonkun verran leveyseroa olla tuossa uudemman mallin suojatuilla laakereilla olevassa navassa verrattuna vanhaan kartiorullalaakerinapaan,holkit uppoaa jonkun matkaa stefan sisään.
Joo
Sinne napaan voi kanssa laittaa stefa urallisen holkin, niin ei tien varressa pölyisessä ojassa
hiekka tunkeudu rasvaisille laakeripinnoille rengastöissä...
https://motorcyclestorehouse-prodbucket.s3.amazonaws.com/tmp/51/250_250_box/513641k.jpg
Kuvassa leveämpi malli.
Ile
Diilerille tuli huoltoon -09 CVO springer, jep, kylla se eturengas kulkee sivussa...Enpa oo ennen pistany merkille. Valispiikkina etta ihmettelin kun oli tehtaan nelimantanen puristaja eessa, en oo ennen nahny springereissa. Ei ihme, varaosaohjelman mukaan kaytetty vaan 09 CVO springerissa.
Lainaus käyttäjältä: flhx - 10 tammikuu 20, 18:39:48
Diilerille tuli huoltoon -09 CVO springer, jep, kylla se eturengas kulkee sivussa...Enpa oo ennen pistany merkille. Valispiikkina etta ihmettelin kun oli tehtaan nelimantanen puristaja eessa, en oo ennen nahny springereissa. Ei ihme, varaosaohjelman mukaan kaytetty vaan 09 CVO springerissa.
Noh
Tässä CVO:ssa on FLSTS:n keula jossa on alkuperäisessä mallissa 16" rengas.
CVO:ssa on 19" rengas, eikö vain? Ja sivussa, mielenkiintoista.
Toi 19" rengas korkeudeltaan suunnilleen sama kuin 16", siksi pystympi FLSTS keula
ja jättö on kohdallaan.
Itse laitoin myös tuon tehtaan nelimäntäsen 10"levyllä ja itse tehdyllä ankkurilla, suunnilleen
saman tehoinen kuin orkkis yksmäntänen 11"levyllä. Keula on FLSTS vahvemmalla reaktiotangolla.
Ile
08 ja 09 CVO springereissa on 18" etukumi, 130/70-18.
Lainaus käyttäjältä: flhx - 10 tammikuu 20, 18:39:48
Diilerille tuli huoltoon -09 CVO springer, jep, kylla se eturengas kulkee sivussa...Enpa oo ennen pistany merkille. Valispiikkina etta ihmettelin kun oli tehtaan nelimantanen puristaja eessa, en oo ennen nahny springereissa. Ei ihme, varaosaohjelman mukaan kaytetty vaan 09 CVO springerissa.
Hek
Tässä keulassahan on jarru vasemmalla puolella, kummalle puolelle kumi jälkeä tuottaa?
Ile
Edit: ja kumi on 18".
Enemman oikealla eli kauempana jarrupuolen keulaputkesta. Pikasesti mitattuna n. 1/4" sivussa.
Lainaus käyttäjältä: Jonev - 24 joulukuu 19, 20:44:48
Täytyi käydä oikein katsomassa ettei tule omia puhuttua. Rengas on rihdattu jarrulevyn puolelle 21 keulassa. Oikealle siis.
Lainaus käyttäjältä: flhx - 10 tammikuu 20, 20:53:27
Enemman oikealla eli kauempana jarrupuolen keulaputkesta. Pikasesti mitattuna n. 1/4" sivussa.
Tot
FLSTS CVO keulassa rengas hieman oikealla eli ei jarrun puolella.
FXSTS 21" keulassa rengas hieman oikealla eli.....jarrun puolella.
Näissähän jarrut eri puolella keulaa ja rengas hieman molemmissa oikealla.
Yhteenveto: renkaan toislaitaisuus ei johdu jarrusta vaan keulasta/rungosta....... ???
Ile