Eli käyttäjä kokemuksia kaivataan eri mankuista.. Kiihottais niin perkuleesti laittaa tupla-mankut 8)
Eli kumpaa raati suosittaa, morrisia vai hunttia? Onko esim noissa kahdessa ollu mitään eroja suuntaan tai toiseen suuremmin? Tuo on kuitenkin mulla ihan ajopyörä, ei mikään show-laite (koska on niin ruma), niin luotettavuus ja käytännöllisyys on etusijalla. Ei ehkä niinkään hinta, koska aika samoissahan nuo pyörii..
Onkos noita nyt sitten vielä muita varteenotettavia merkkejä? Karata tietysti ehkä, vaikka kuulostaa vähän epäilyttävältä ;D
Aivan sama onko Morris vai Hunt itse laitteet identtisiä puolat, kuoret, rare earth magneetit ja kärjet. Morriksella liipaisu-mankku mistä hyötyä jos riisitautinen tai muuten vaikeuksia pyörittää konetta voi olla että Huntillakin on en muista. Karata vertex järjettömän hyvä kolme pahaa miinusta saatavuus, hinta varsinkin tuplana ja järkyttävän kokoinen ulkoinen puola joita tupla-mankku vaatii kaksi. Tupla-mankun hinnalla saa ainakin 10 hyvää elektronista sytkää ellei enemmän. Siinä aluksi,Hessu varmaan jatkaa?
Mulla tuo Morris M5 magneetto. Paremmasta en tiedä, tuo liipaisu zydeemi todella toimii & on ehdoton.
Tuossa morrisin tupla mankussa ei sitä kyl oo, Huntista en tiedä.
http://www.shop.morrismagneto.com/product.sc?productId=8&categoryId=2 (http://www.shop.morrismagneto.com/product.sc?productId=8&categoryId=2) tuossa ois tuo tupla.
Tuossa hieno & hieman halvempi Hunt.
http://www.huntmagnetos.com/motorcycle-pricelist.php (http://www.huntmagnetos.com/motorcycle-pricelist.php)
BIG TWIN FROM 1972 - 1992 AND 1993 LATER INCLUDES HORIZONTAL STYLE COVER $975.00
Kiitoksia vastauksista!
Jonku mittapuun mukaan voin olla riisitautinen (116kg), mutta emännän mukaan en kuulemma ole! Just varmistin kysymällä ??? ;D
Joo, mulla on nytkin 2000i syttynä. Mutta kun vaan tahtoo mankun, niin ei se taida sillon auttaa ku hankkia sellanen! Jäi vähän hämärään, että mitä mahdoitte arvon herrat tarkoittaa tuolla "liipasu-systeemillä"? Onko muuten näin, että nuo voi olla vähän oikukkaita värkkejä pitkään ja kovassa vesisateessa ajettaessa?
Laukaisumagneetto, liipaisumagneetto, miksikä tuota nyt itse kukin sanoo... Niissä on semmoinen koneisto, että hiljaa pyöritettäessä jousen voimalla magneeton sisäkalut pyörähtää nopeammin, ihan kuin moottorin käydessä. Tälleesti saadaan hyvä kipinä myös hitaasti pyöritettäessä. Herkemmin lähtee tulille mitä magneetolla, jossa sitä ei ole.
Mulla ei oo ollu vesikelillä mitään ongelmaa. Ihmiset on paljon valittanut, että täyttyy vedestä.
Mutta ykskin tuttu, jolla oli aikoinaan mankku joka oli aina täys vodaa, ihmetteli kun katteli mun mankkua. Ai, onks tohon kanteen saatavissa tiivistekin? Ja niinkuin toisessa ketjussa totesin, mun kansi on kiinni kolmella ruuvilla. Mulla on kaks vuotta vanha Morris ja hyllyssä toiseen pyörään uus Huntti. Väittäisin että komponentit tulee samalta valmistajalta.
Sellasen snadin vaivan oon huomannu, että jos vehje seisoo pidempään. Varsinkin talven jäljiltä ja kun pyörän on pessy syksyllä, ei tuu kipinää. Mankun kannessa ne reiät mihin tulpan johdot tökätään, on ollu hapettuneet kun voda on jääny seisomaan niihin.
Viime viikolla olin ostamassa kiksin rattaita Hotbikessä. Selvis että sitä pääakselille tulevaa jousikuormitteista kytkentäratasta saa kahdella eri hammasmäärällä. Vakio ja vähempi hampainen. Joka on juuri tarkoitettu kuulemma mankkukäyttöön. Mut se ei varsinkaan sovi riisitautisille. Motti pyörii poljettaessa raskaammin, mutta pidemmän matkan, jotta mankku antais paremman kipinän.
Kahden mankun käytöstä ei kai oo muuta iloa kun kyrväkäs ulkonäkö ja tietysti jos on tuplatulpat.
Hessu onko sulla ollu koskaan mitään ongelmia? Muista aina että vesi magneetossa on ilmasta ja tiivisteet maksaa, mikä saattaa aiheuttaa saatavuus ongelmia. Itselläni on joskus ollut magneetossa vettä ja tiiviste ja kaikki ruuvit harmoonisesti kiinni. Mutta olen kuuluisa siitä että minulla on ollut joskus ongelmia!
Niinpä!
Meidän varmaan kandee jatkaa tätä kakskyt vuotta kestänyttä kinaamista naamatusten. Se jos mikä, ei kiinnosta ketään muuta.
Hessu ja Kiiski, saanks mä tulla viereen kattomaan pussikaljojen kanssa ;D
Jack
Jollain perverssillä tavalla tuntuu ainakin Jackiä kiinnostavan? Mä en tiedä risteääkö meidän polut enää kovin usein, kun musta on kovaa vauhtia tulossa Britti-motoristi ja nehän ei tunnetusti pidä amerikan prätkäilijöistä vai oliko se toisinpäin. Kun nyt sais sen motivaatio-dvdn takas niin sais nää hörökorva hommat kunnolla vauhtiin.
Mutta Herra K. mähän ajan feikki-britillä, vai eiks mulle puhuta enää sit ollenkaan?
nimim. Silmät vinossa
Jack
Jack, eiköhän sun kanssa voi vielä puhua, ainakin vienosti moikkailla. :'(
Tohtiikohan tähän kepeän rupastelun lomaan esittämään vielä alkuperäiseen kysymykseen liittyviä teknisiä tarkennuksia.. tuosta Karata'n magnetosta..
Tarvitseeko se aina tuon ulkoiset puolan, vai onko se vain parantamassa kipunan laatua? Pyörittelin joskus tuollaista Karata'n tötteröä ja kyllä se komeasti räväytti sormet turriksi ilman ulkoista puolaakin.. Ja mikäs tuossa 'Vertex' magneetossa on eroa noihin muihin?
Eli tämmöinen kokoonpano oli mitä hypistelin -> KUVA (http://lh4.ggpht.com/_vtFmmvoUZ4o/SLwTB11Ua7I/AAAAAAAAGhM/Df86MEzfQUM/s400/HD%20Parts%20TommiL%20052.jpg)
-t-
Pistit pahan! Aina kuvitellu että tarvitsevat puolan??????
Kaverilla Joku vanha tupla mankku. (aika saman näkönen) siihen tarvii erikseen puolat jotka on ihan järjettömän kokoset.
Pirun hieno peli se on.
Lainaus käyttäjältä: Thomas - 21 tammikuu 10, 12:13:32
Tarvitseeko se aina tuon ulkoiset puolan, vai onko se vain parantamassa kipunan laatua? Pyörittelin joskus tuollaista Karata'n tötteröä ja kyllä se komeasti räväytti sormet turriksi ilman ulkoista puolaakin.. Ja mikäs tuossa 'Vertex' magneetossa on eroa noihin muihin?
Se on magneeton rakenteesta kiinni. Oikeat magneetot eivät tarvitse ulkoista puolaa, vaan se on rakennettu sisään (Morris, Hunt). Uudemmissa "magneetoissa" sensijaan "magneetto" kehittää vain 20 -30 volttia, joka sitten viedään ulkoiselle puolalle joka nostaa jännitteen (ja energian) tarvittavalle tasolle. Ulkoiseen puolaan on helpompi (ja varmaan halvempi) saada tarvittavat eristykset. Ainaskin Vertexin kasi koneen magneetossa on tämä systeemi. Karatasta mulla ei ole tietoa.
Kiksin rattaista virinnyt keskustelu on siirretty omaksi aiheekseen, alueelle Vaihteisto:
http://finnbikers.fi/foorumi/index.php?topic=1327.0 (http://finnbikers.fi/foorumi/index.php?topic=1327.0)
Vihdoin pitkällisen metsästyksen (usean hävityn huudon) jälkeen löysin tän helmen;D
Tuolla ebay,sä tuntus olevan tällä hetkellä aika hyvin mankkuja liikenteessä.
Tosin ei tätä lippulaivaa Morris M5 Rules! Tää tulee tosin mun Evo,on
Hieno on, saako kysyä hintaa?
Magneetot rules todellakin.
-eeko
Ainahan kysyä saa! Tää oli 750$ + 30$ Usa,n sisäisen postin & vakuutuksen kanssa, toi hinta oli sellanen osta heti, ko en jaksanu ruveta noitten huutojen kanssa enää pelleilee.
Edellinen M5 meni tuolla 900$ eikä ollu ees toi kiillotettu.
(harvemmin tuntuis jengi noita M5,a myyvän, onhan se paras :P)
Viikko sitten tuon huusin silloin tuo oli kuluineen n,550e. Nyt tosin hieman enemmän kiitos Irlannin & euron rajun kurssin pudotuksen,
n,1kk sitten 1000 $ oli 716e nyt 754e perkele
OK nyt joku sanoo että kalliita noi mankut, joo onhan ne, mutta eipä noi elekroniset sytkätkään kovin halpoja oo, joudut hankkii uutta puolaa yms... Ainahan voit myydä vanhan kärkikopan puolan sytkän jne, niin tulee ees vähän takas päin
Magneetot ovat ikuisia. Kerran korjasin 30-luvun
Lucasin, putsauksen jälkeen löi kipinää.
-eeko
Joo, mulla on tupla Karata, ja ne sisältää 2x jumalattoman ison ulkoisen puolan. Ja on ne muuten ihan juukelin hianotki! En vaihtais morrikseen tai hunttiin enää.
Lainaus käyttäjältä: jyrggä - 26 marraskuu 10, 17:26:48
Joo, mulla on tupla Karata, ja ne sisältää 2x jumalattoman ison ulkoisen puolan. Ja on ne muuten ihan juukelin hianotki! En vaihtais morrikseen tai hunttiin enää.
Asiaa !!! Toi sun paketti on ihan sika hieno, kyllä se mullekkin kelpais 8)
Aika aktiivisesti ebay,ta seurannu yhden oon vuoden aikana siellä nähny.
Joo, ei noita paljon käytettynä näy. Mä voin nuo omani sulle myydä sitte joskus, kaupan päälle tulee shoveli ;)
Tollanen namu ois myynnissä...
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/HARLEY-DAVIDSON-SHOVELHEAD-MORSE-DUEL-MAGNETO-RARE-_W0QQcmdZViewItemQQhashZitem3f0542aca3QQitemZ270671195299QQptZMotorcyclesQ5fPartsQ5fAccessories#ht_500wt_1173 (http://cgi.ebay.com/ebaymotors/HARLEY-DAVIDSON-SHOVELHEAD-MORSE-DUEL-MAGNETO-RARE-_W0QQcmdZViewItemQQhashZitem3f0542aca3QQitemZ270671195299QQptZMotorcyclesQ5fPartsQ5fAccessories#ht_500wt_1173)
Tuossa tuo M5 nyt olisi, kyllapa tuo Evo,kin kone vaan voi nayttaa hyvalta ;D
Samaan rahaan akusta & puolasta paasi eroon, tuota tilaahan ei ikina liikaa. regu tulee samalla siirerettya vanhan akun paikalle
Jos ei ota huomioon etta Morris Rules, niin suurin syy tahan paivitykseen oli noi mun lataus ongelmat, jostain syysta noi akut jaany hieman lyhyt ikaisiksi vaikka mulla tuo Cycle Elecktric inc, in low voltage regu, niin 22ah laturi & 6-7ah akku ei tuntunu kestavan yli yhta kesaa >:(
Tollasen Karatan huutelin ebaysta muinoin. Ongelma on että siitä puuttuu se moottorin puoleinen mankkua pyörittävä ratas. Karatalta ee oo saanu minkäänlaista vastausta pariin osatilaukseen. Muutenkin näyttäis äkkiseltään sivuja vilkaisemalla luulla että magneettopuolella hiljaista kun firma ilmoittaa ettei mankkuja varastotavarana. Eli kysymys kuuluu; sopiiko Huntin tai Morrisin vetoratas? Lähikuvaa Karatan ja H./M. rattaista?
Ei sen parempaa lähikuvaa tai mittoja löytynyt, mutta tuommoinen kuva on tullut joskus omasta paketista otettua:
(https://lh3.googleusercontent.com/_vtFmmvoUZ4o/SLwTComUjkI/AAAAAAAAGhc/BGTd4OO-rGg/s800/HD%20Parts%20TommiL%20054.jpg)
Tuolta karatalta ihan sama minkä asian tai osan tilaaminen on erittäin nihkeetä. Kokemusta on. Ne ei oikein oo kauhean innokkaita vastaamaan mailiin, varsinkaan yksityiselle. Firmoillakin vaikeeta, mun mankkuja nimittäin yritettiin tilata joku puoli vuotta ennen ku ekan kerran herrat viitsi vastata mailiin..
Neuvoisin kysymään apua Upilta thunder macine garagesta, vaasasta. Sillä on nykyään edustus Karatalle, ja aika läjä romua tilattuna sieltä. Nykyään kuulemma viitsivät vastaillakkin kohtuudella kyselyhin.. Firma siis on http://www.tmg.fi/ (http://www.tmg.fi/)
Kyllähän tuo ratas näyttäs aivan samalta kuin esim morris / hunt...
Oottako käyttänyt Accelin vai Cycle Electricin "battery eliminaattoreita" eli konkkia. Kumpihan kestävämpi ja parempi hinta-laatusuhteeltaan?
Samanlaisia ne varmaan on.. Ei mulla kyllä oo kokemusta oikein vielä kummastakaan, kun en oo magneetto-vehkeellä päässy vielä ajamaan. Mulla on acceli..
Lainaus käyttäjältä: rodchop - 21 helmikuu 11, 18:05:17
Kyllähän tuo ratas näyttäs aivan samalta kuin esim morris / hunt...
Kiitos & kumarrus. Lukittu vastaus Joe Hunt, siellä näyttäis toi sähköinen viestityskin pelittävän. Hintataso 2/3 Karatan vastaavasta. :)
Sain kanssa vihdoin viimein mankun ostettua shoveliin, kyllakin pitkalla akselilla mutta kait siita sopevan pitusen saa tehtya?
Vaikka vanhat (ja viisaat?) sanovat etta pitka on pilalla, lyhytta voi jatkaa.
$400 maksoi moinen tuote, ukolla olis ollu viela uusikin paketissa, olisko se sille sanonut $900 ja toinen uusi nokkakopan kanssa $1500(en muista varmaks). Mutta kun sai niin halvalla....
Heppu on varmaan Daytonan swapissa myymassa, Bud's Cycles Austinista.
Jaajuu, ja AMCA swapista viime vuonna loysin tollasen kopan. Noita pumppuja ja muita rojuja kun loytyy niin pistanpa mekaanisen ruiskun niin ei tuu elama tylsaks kun polkee kaymaan....
Joo, kyllä se ukkeli siellä oli. Pari makku-settiä sillä oli ainakin alkuviikosta esillä. 1000$ tais olla uudella setillä hintaa.
Kylla, kerkesinkin pikasesti sita kayda morjestaan jasen H.n ja Jarkon kassa. Hyvaa tarinaa tuli ukoilta, siina oli semmonen vanhempi oikeen kunnolla asiaa harrastaneen nakonen hippi sateenkaari paita paalla ja kyseli etta mahtasko hanella olla mitaan saumoja saada tuheroa jos han tulis suomeen. Vastattiin etta varmasti saa, jos kerran meillekin sillon tallon osuu kohdalle. ;D
Otin silta mukaan sen oman mankun, Morrishan se oli, ja sille jai viela toinen kaytetty poydalle. Siina oli $450 hintaa.
Mistas muuten semmosen lapinakyvan kannen saa? Oli aika kiihottavan nakonen.
Niitä oli jossain muuten oikein useempiakin värejä myynnissä just, kun nyt vaan muistas että missä.. Kirkkaita/läpinäkyviä oli monenlaista värisävyä ja siihen lisäksi sitten ihan läpinäkymättömät punaset, siniset ja monet muut värit..
Dave Morrisilta joka remppaa kaikki heille lähetetyt mankut oli sanonut että ei kannata käyttää muita kuin bakeliittikansia. Ilmeisesti noi läpinäkyvät ei oikein tiivistä kunnolla.
Onko noissa mankkujen puolissa jotain erikoista, verrattaen "normaali" puolaan? Sillä vaan kyselen kun nuo Karatan puolat on niin järkyttävän isot, että josko laittais jotku pienemmät aftermarket-puolat tilallle.
En meinaa oikein keksiä paikkaa puolille. Aluksi meinasin että piilottelen ne tankin sisään, mutta kun ei ne oikein meinaa sinnekkään järkevästi mahtua ::)
Hessuuu? rodchoppiiii? ???
Kokeile noita Spöken käyttämiä Bilteman puolia, tai vaikka yhdellä aluks. niin ei tuu kalliiks jos hajoo, koska korkeintaan tuo puola tuossa laukee jos ei käy (oliko noi nyt joku 10e kpl) kärkisytkähän se karataki on. Luulis siis kärjille tarkoitetun puolan kestävän.
Laita mankku ruuvipenkkiiin. Akkukoneella pyörität muutama sata rpm. niin luulis sytytys tulpassa kipinän räiskyvän.
Millaisella piuhalla tuo orgis puola muuten on kytketty tuohon karataan & miten.
Yhdellä kaverilla tollanen on, muistaakseni mulle joskus puhu et vaihtaa puolat snadimpiin
mutta en sen enempää siitä kyl tiiä
Edit . Yritä mitata sen orgis puolan vastus & hanki vastaava
Joo, voihan mä sellasella tietty koittaa, mutta ei siitä pitemmän päälle apua ole.. Nuo mitä spökellä tuossa on, on yhdelle tulpalle. Elikkä mä tarvisin niitä neljä? Yhtä paljon siinä taas tilaa menis ;D Muistelin että oon nähny biltemassa tai jossain sellasia kohtuu pieniä puolia, mitkä on tarkotettu kahdelle tulpalle. Onko kaverillas myös tupla-tulpat?
Pitää tehdä mittauksia ja mennä sen jälkeen yleisvirtamittarin kanssa biltemaan vierailemaan ::)
Itsekin sain vihdoin hankittua tuollaisen kipinän tuottajan.
Ankkuri purettua laakerointia varten. Mistäs porukat on laakereita haalinut?
Ainakin tuo "point plate bearing" näyttää ettei etran hyllystä suoraan saa.
Samaten kuinka paljon saa olla "väljää" akselin käyttöakselin ja ankkurin liitoksessa?
Tuossahan on sellainen kuusiokanta akselissa ja ankkurissa vastaava kolo.
Muutaman asteen jollei enemmänkin tuntuis olevan tuo "väljyys".
Morris MM74 kyseessä.
Morrisilta näyttää saavan: http://www.shop.morrismagneto.com/category.sc?categoryId=3 (http://www.shop.morrismagneto.com/category.sc?categoryId=3)
Olin aamulla niin sekasessa tilassa että ajatus ei juossut..
Eli mankusta menee kumpaankin puolaan vain yksi "tulpanjohto", ja kaks normaali pikkusähköjohtoa. Maadoitus/sammutin kulkee sen kautta, mankun ja maan väliin tulee se katkasija normaalisti.. Eli kolme johtoa siihen yhteensä kiinnitetään.. Mankusta tulee sitten taas ne pari piuhaa molemmille pytyille.
Mietin että jos laittais sellaset morriksen mankun sisäiset puolat.. Mitä mieltä? Viittiskö joku jolla siinä morris tai hunt -magneetto on käsillä mitata sen vastuksen niin ois vertailuarvoa noihin vakioihin..
On se kyllä niin vitun retee kampe!
(http://a4.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/207947_10150161986116801_721446800_6670917_6610601_n.jpg)