Nyt ois avut tarpeen. Mikä mahtaa vaivata rouvaa, kun n.2km ajettua pyörä alkaa pätkiä? Ikäänkuin virrat häviäis ja taas löytyy, kunnes sammuu kokonaan. N.10-15min kun odottelee lähtee taas käyntiin, mutta sama toistuu hetken kuluttua. Kiitos etukäteen vastanneille. Puola, tulpanjohdot ja tulpat vahdettu.
Ootko mitannut tuleeko puolalle virtaa tuon sammumisen jälkeen? Mikä sytkä?
Hengittäähän tankinkorkki? Auttaako korkin löystyttäminen kun alkaa pätkiä?
Heitetääs vielä yks ehdokas ongelman aiheuttajaksi: Automaattisulakkeet
Mites tuo puola pitataan? Enpä oo ennen mista tehnyt 😕
Ei ainakaan lämpene sulakkeet. Korkkia on ruuvailtu 😲.
No ihan vaan virtakynällä tai yleismittarilla puolan navoista (ei tulpanjohdoista) katot tuleeko sinne jännitettä. Kynän/mittarin toinen pää/johto siis runkoon tai miinusnapaan kiinni. Jos kärkisytkä, niin riippuen kärkien asennosta, voi näyttää siltä että molempiin napoihin tulee virtaa. Simppelimpi tapa selvittää, että onko vika kipinä vai bensapuolella, on laittaa irtotulppa tulpanjohtoon ja starttailla sillon ku pyörä ei haluu käynnistyä.
Noi automaattisulakkeet joskus alkaa pätkimään vanhemmuuttaan vaikkei ampeerimäärät ylittyiskään.
Kärjetön sytkä.
Onko puolassa joku vakio virta joka pitäis tulla napoihin?
puolan toiseen napaan virtalukolta +12v ja toiseen napaan sytkältä piuha
Laturi tai säädin poks.
-Spöke
Tyhmä kysymys? Säädin?
Mahdatko tarkoittaa jännitteen säädintä?
Kyllä.
No niin. Nyt on mittailtu jotain.
Käydessä oik.puoli puolasta. 4,20
vas.puoli. 12,44
Jälleen kun sammahti. 1,20
12,39
Akku käydessä 12,48
Kun sammui. 12,44
ettei olis puola porsinu, oireilee just tolleen. toimii hetken, kuumenee sammuu, ja jäähdyttyään toimii taas hetken.
Puola vissiin oli jo vaihdettu, kai varmasti toimivaan?
Koita sillä irtotulpalla että kipuna tulee silloinkin kun pyörä on sammunut.
Virtalukko olisi yksi vikapaikka, onko virtalukossa mahdollisuus saada sytytysvirta päälle ilman valoja? Ja sammuminen tapahtuu molemmissa asennoissa?
Toki kannattaa tarkistaa myös miinusjohdon kiinnitys runkoon, tosin se kuumenisi ainakin sähköstarttia käyttäessä, jos sellainen on.
Pensalinjassa tukos, käy kunnes kaasari tyhjenee.
Toissakesänä itsellä sama tilanne, kyseessä oli Bilteman akku joka otti nokkiinsa tärinästä tai lämmöstä kun oli öljysäiliön uumenissa piilossa. Uuden akun jälkeen toimi kuin unelma
Lainaus käyttäjältä: Pastori - 21 toukokuu 17, 15:27:02
No niin. Nyt on mittailtu jotain.
Akku käydessä 12,48
Kun sammui. 12,44
Tämä viittaa siihen ettei lataus toimi.
No niin. Nyt on käyty akku testaamassa testerillä.
Jännite 12,75
Asetettu arvo 270A EN
Mitattu 380A EN
käynnissä mittasin 12,44
Oisko se sitten se laturi? Nyt pitäis vaan löytää se 😂. Riitäisköhän hiilien vaihto, jos edes niitä pystyy vaihtaa
Lainaus käyttäjältä: Pastori - 22 toukokuu 17, 14:09:33
Oisko se sitten se laturi? Nyt pitäis vaan löytää se 😂. Riitäisköhän hiilien vaihto, jos edes niitä pystyy vaihtaa
Lasturi tai jännitteen säädin... laturin hiilellisyys tai hiilettömyys ja sijainti riippuu onko kyseessä early-shoveli vai shoveli... jos kärsäshoveli niin laturi(staattori) kampiakselin vasemmassa päädyssä, ensiovedon sisäpuolella ja jos taas early shoveli niin laturi(generaattori) etupytyn edessä...
Kiitos nyt alkaa armoton purkaminen ja korjaus. Kiitos tosiaan kaikille ja ilmoittelen jos vika poistuu.
Mittaahan ny kuitenkin eka siitä töpselistä mikä tulee laturilta jännitteensäätimelle, et tuleeko laturilta virtaa kuitenkin säätimelle päin... ennenku purat laturin pois ja ei näykkään vikaa :) Jos vaikka säädin/johdotukset ois vialliset...
Lainaus käyttäjältä: Ässä. - 23 toukokuu 17, 10:07:25
Mittaahan ny kuitenkin eka siitä töpselistä mikä tulee laturilta jännitteensäätimelle, et tuleeko laturilta virtaa kuitenkin säätimelle päin... ennenku purat laturin pois ja ei näykkään vikaa :) Jos vaikka säädin/johdotukset ois vialliset...
Hyvä huomio!
Jännite vaikuttaa toki alhaiselta, onko tuo 12.4V kierroksilla / tyhjäkäynnillä / valot on /off ?
Jos mopo on sammunut ja jännite on silti 12V, ei mopon pitäisi sen takia sammua. Kyllä tuo jännite sytkälle riittää. Laturin töpselistä tulee joku 30-40V AC muistaakseni, mittaa ennen purkua!
Niin jos tuo on tötterösoveli.
Juu on 😀
Tuli sellanen mieleen kun omaa shovelia taannoin mittailin että se ei kyllä lataa pätkääkään tyhjäkäynnillä mutta kierroksilla kyllä. Tiedä sitten onko ominaisuus vai onko se hajoomassa mutta toimii ainakin vielä niin ei muuta kun kovaa ajoa :D
ja kun ekaks mittaat suoraan laturin töpselistä (ennen jännitteensäädintä), älä ihmettele, jos lataa, jännite on huikeen korkea. jännitteensäätimen jälkeen akulta mitattuna (motskari käynnissä) jännite tulisi olla ~13,8-14,5 volttia riippuen akun varauksesta.
ja lämpösenä kun hyytyy, mittaa sillon puolan vastusarvot, että onko ok. kuumassa sähkölaitteessa on enemmän virran kulkua vastustavia tekijöitä ja rikkinäisessä vieläkin enemmän.