Monen ihmisen monivuotinen työ kantoi viimein hedelmää kun näin sähköpostissani seuraavan tiedotteen:
LainaaLiikenne- ja viestintäministeriö on tänään antanut seuraavat asetukset:
- Liikenne- ja viestintäministeriön asetus kaksi- ja kolmipyöräisten ajoneuvojen sekä nelipyörien rakenteesta ja varusteista annetun liikenne- ja viestintäministeriön asetuksen (1250/2002) muuttamisesta; sekä
- Liikenne- ja viestintäministeriön asetus L-luokan ajoneuvon korjaamisesta ja rakenteen muuttamisesta (kumoaa aiemman liikenneministeriön päätöksen moottoripyörän ja mopon rakenteen muuttamisesta (332/1992))
Asetusten näkyvimpiä seurauksia ovat, että niillä luodaan säädöspohja mopojen ja moottoripyörien melun valvontaan liikennevalvonnassa ja muutoskatsastuksissa ja kirjataan selkeämmin auki keskeisiä direktiivien vaatimuksia mm. mopojen virityksen valvontaan. Asetuksilla lisätään myös ajoneuvon omistajien mahdollisuuksia osoittaa teknisten vaatimusten täyttyminen rekisteröinti- ja muutoskatsastuksissa ajoneuvolain muutoksilla 29.4.2009 käyttöönotettujen osoittamistapojen ja uusien testien mukaisesti. Samassa yhteydessä täsmennetään nelipyörien muutoskatsastusvaatimuksia ja luovutaan EU-mitoista poikkeavasta kansallisesta muutetun moottoripyörän enimmäisakselivälin 2,00 rajoituksesta ja korvataan rajoitus uusilla testimenettelyillä. Johtuen ajoneuvolain siirtymäsäädöksistä ja asetusmuutoksilla samanaikaisesti toimeenpantavien direktiivien soveltamisaikataulusta, asetukset tulevat voimaan jo 1.1.2010.
Eli sama suomeksi - APU2 lakiehdotus jota on väännetty kuin iisakin kirkkoa saa viimein 1.1.2010 lainvoiman. Lisätietoa aiheesta kunhan voitonhuuma hälvenee :).
Edit: Otsikkoa muokattu koska Tuusulan T-Bone ASTUI lehmänpaskaan ;D...
JEEEE!! Chopper Vapautusrintama 2009 on tehnyt hienoa työtä! Nyt hedelmien poimintaan!
Kiitokset työn tehneille ja heille tukensa antaneille!
(http://www.smileygarden.de/smilie/Party/11.gif)
Näin se homma etenee. Iso kiitos "MAFFIN" aktiiveille+muille joiden aikaansaannoksista saamme nauttia jatkossa :)
JIIHAA!! ;D ;D
Hienoa! Onnittelut!
Haave omavalmisteesta loikkasi juuri askeleen eteenpäin...!!!
-Santtu S-
Hienoa homma!
Ei muuta ku juhlimaan...
(http://fox.nncdn.com/nn/0/647/797/o_527623.gif)
;D ISO kiitos suunnattomia työmääriä uhranneille MMAFfin mainioille veikkosille!Tämä on todistus myös siitä,että järjettömiä lakeja pystyy muuttamaan jos saadaan voimaa taakse.Suuri voitto myös yksilönvapaudelle!Ehkä Neuvosto-Suomen viimeisetkin rippeet saadaan jonain päivänä lakaistuksi lopulta pois.Kiitos ja kumarrus.
Pete
Iso käsi myös täältä. Tuli sopivasti tämän palstan lukijoille tuttu chopper-aiheinen t-paita tänään postissa, joten vedän sen heti päälle juhlan kunniaksi :D
Hienoa!!!! Ja ISO kiitos asiaan vaikuttaneille. Työmäärää en edes uskalla miettiä. Hirmuinen kiitos ja kumarrus!
(http://www.northernvikingsmc.com/helsinki/chat/images/smileys/74_74.gif)(http://www.northernvikingsmc.com/helsinki/chat/images/smileys/74_74.gif)(http://www.northernvikingsmc.com/helsinki/chat/images/smileys/74_74.gif)(http://www.northernvikingsmc.com/helsinki/chat/images/smileys/74_74.gif)(http://www.northernvikingsmc.com/helsinki/chat/images/smileys/74_74.gif)(http://www.northernvikingsmc.com/helsinki/chat/images/smileys/74_74.gif)(http://www.northernvikingsmc.com/helsinki/chat/images/smileys/74_74.gif)(http://www.northernvikingsmc.com/helsinki/chat/images/smileys/74_74.gif)
No oisivat nyt vetkutelleet vielä pari vuotta niin ei harmittais ku oman pannun shopperointi ei näytä vielä ainakaan tänä talvena etenevän ;D
Edit: Mikäs se oli nyt se lopullinen tehoraja alkuperäiseen nähden johon päädyttiin?
Lainaus käyttäjältä: Raimo-Raato - 15 joulukuu 09, 18:55:19
Edit: Mikäs se oli nyt se lopullinen tehoraja alkuperäiseen nähden johon päädyttiin?
Itse itselleni vastaten:
Lainaa
a) moottorin tehoa ei siitä annetun selvityksen
mukaan saa kasvattaa alkuperäisen moottorin
tai saman valmistajan valmistamaan,
muilta ominaisuuksiltaan teknisesti vastaavaan
ajoneuvoon tarkoitetun teholtaan suurimman
moottorin tehoa enempää kuin 20 %
taikka vaihtoehtoisesti alkuperäisen moottorin
tehoa kasvattaa enintään kaksinkertaiseksi,
jos moottoripyörän moottorin tehon ja
omamassan suhde ei tällöin kasva suuremmaksi
kuin 0,30 kW/1 kg;
b) moottorin tehon katsotaan vastaavan
valmistajan ajoneuvolle L-luokan rakenneasetuksen
liitteen 2 kohdan 18 mukaisesti
määrittelemää tehoa taikka DIN-normin mukaista
tehoa, 0,9-kertaista SAE netto -normin
mukaista tehoa tai 0,7-kertaista SAE brutto -
normin mukaista tehoa;
Toi b-osa olikin sit täyttä hepreaa...
Tässä sitten tarkempaa tietoa sitä halajaville.
•Muistio_L-luokka 081209 15.12.2009 (http://www.mmaf.fi/documents/Muistio_L-luokka%20081209.pdf)
•Asetus kaksi ja kolmepyöräisten sekä nelipyörien rakenteesta ja varusteista annetun lvm asetuksen muuttamisesta 15.12.2009 (http://www.mmaf.fi/documents/Taitettu_FI_kaksi%20ja%20kolmepyoraisten%20seka%20nelipyorien%20rakenteesta%20ja%20varusteista%20annetun%20lvm%20asetuksen%20muuttamisesta.pdf%5B/url)
•Asetus kaksi ja kolmepyöräisten sekä nelipyörien rakenteesta ja varusteista annetun lvm asetuksen muuttamisesta 15.12.2009
(http://www.mmaf.fi/documents/Taitettu_FI_L-luokan%20korjaamista%20ja%20rakenteen%20muuttamista%20koskeva%20asetus.pdf)
Noi b)-kohdan hepreankieliset jutut tarkoittavat sitä, millä perusteella kampiakseliteho lasketaan. Ensiksi mainittu direktiiviin pohjautuva määritelmä löytyy netistä kahlaamalla, SAE-menetelmistä en ole varma. Käytännössä homma menee niin, että muutoskatsastukseen viedään lappu sellaisesta dynosta, jossa on "paras" muuntokerroin... ;D
Paljonkos rautaporsteri painaa? Softailit painaa siinä 300 kg. Softailin koneesta saa ton mukaan ottaa laillisesti noin 120 heppaa...
Kiitokset tekijöille ja tukijoukolle!
Hienoa työtä.
^^Semmosen 230kg (eli ei näkjöjään paljon mitään?)
Ja vaikka pelkkä kiitos tuntuukin vähän vaatimattomalta työmäärään ja tulokseen nähden, sanopa silti. Kiitos.
^Rautaporsterista saa siten ottaa noin 92 heppaa kampuralta. Siis jos saa sen pysymään läjässä katsastuksen ajan... ;D ;) :P
tuleekohan näistä kilpi/valo hommista milloin sellainen kuvaesitys niinkuin oli aikaisemmista säädöksistä että maalaisempikin tajuaa?
voipi tulla mielenkiintoista sovittelua tuon leveyden ja jarruvalon näkyvyyden kanssa.. taas saa keskustella jäätelökauppiaan kanssa tieposkessa ::)
tuossa ote muistiosta:
Myös takavalon
ja jarruvalon saisi sijoittaa sivulle, mutta etäisyysvaatimusten ja vähintään jarruvalaisimen
sivuttaissuuntaisen näkyvyysvaatimuksen tulisi silti täyttyä. Edellytyksenä
olisi lisäksi, että ajoneuvon leveyttä, ohjaustanko pois lukien, ei saisi sivuttaisasennuksella
ylittää eli käytännössä sivulla tulisi olla ketju- tai hihnakotelo tai ajoneuvon
olla muutoin riittävän leveä. Sivuasennus takavalaisimelle ei anna sivuttaissuunnassa
poikkeusta suuntavalaisimille, joiden asennusvaatimuksena on, että niiden tulee sijaita
takavalaisimen ulkoreunoja sivuavien pituusakselin suuntaisten pystytasojen ulkopuolella.
ja vielä kiitokset täältäkin asiassa uurastaneille.
^Tuo on yksi niistä tiukennuksista, joita itse laissa tehtiin APU II raporttiin nähden. Suomeksi tuo tarkoittaa, että takavalon periaatteessa saa, mutta sitä ei käytännössä voi asentaa sivulle. Tämä koskee siis sellaisia pyöriä, joissa pitää olla suuntavilkut, eli 1984 ->.
Yksi niistä harvoista asioista, jotka jäävät itseäni tuossa paketissa vituttamaan. Syypää on ainakin AKE, joka vastoin allekirjoittamassaan raportissa esitettyä itse lakia koskevassa lausunnossaan vaati sivuasennusta kiellettäväksi. No, tuskinpa se takalamppujen sivukiinnitys mihinkään loppuu - se on vain 1984 -> laitonta, kuten aikaisemminkin.
En ole kun henkeä haukkoen voinu ihmetellä, että voiko tälläänen olla mahdollista SUOMESSA? Kuka on käyny puhumassa järkiä ja kenelle ;D Kiitokset ja onnittelut sankareille!
Kuinkas omavalmisteissa menee tehojen määrä? nimim. turbo harrikka haaveissa
Lainaus käyttäjältä: nicnac - 15 joulukuu 09, 22:24:31...Kuinkas omavalmisteissa menee tehojen määrä? nimim. turbo harrikka haaveissa
Siitä vaan, jos menee päästöistä ja meluista läpi ja jarrut sekä ajettavuus katsotaan käypäisiksi niin muita rajoituksia ei ole. Omavalmisteella kun ei ole verrokkia mistä lähteä niitä tehoja laskemaan.
Nojoo...mistähän sitä pieraisis vähä rahaa...
cromo putkia ja porsterin konetta haaveilemaan ::) noh rakennetaan ny tämä jo identiteetin omaava valmiiksi....
Muuten: laki tulee voimaan - lehmänpaskaan astutaan...
;D ;)
Lainaus käyttäjältä: Mauni - 15 joulukuu 09, 21:23:58
tuleekohan näistä kilpi/valo hommista milloin sellainen kuvaesitys niinkuin oli aikaisemmista säädöksistä että maalaisempikin tajuaa?
tuossa ote muistiosta:
Myös takavalon ja jarruvalon saisi sijoittaa sivulle, mutta etäisyysvaatimusten ja vähintään jarruvalaisimen sivuttaissuuntaisen näkyvyysvaatimuksen tulisi silti täyttyä.
Edellytyksenä olisi lisäksi, että ajoneuvon leveyttä, ohjaustanko pois lukien, ei saisi sivuttaisasennuksella ylittää eli käytännössä sivulla tulisi olla ketju- tai hihnakotelo tai ajoneuvon olla muutoin riittävän leveä.
Sivuasennus takavalaisimelle ei anna sivuttaissuunnassa poikkeusta suuntavalaisimille, joiden asennusvaatimuksena on, että niiden tulee sijaita takavalaisimen ulkoreunoja sivuavien pituusakselin suuntaisten pystytasojen ulkopuolella.
Lainaus käyttäjältä: Tuusulan T-Bone - 15 joulukuu 09, 21:57:30
^Tuo on yksi niistä tiukennuksista, joita itse laissa tehtiin APU II raporttiin nähden. Suomeksi tuo tarkoittaa, että takavalon periaatteessa saa, mutta sitä ei käytännössä voi asentaa sivulle. Tämä koskee siis sellaisia pyöriä, joissa pitää olla suuntavilkut, eli 1984 ->.
Yksi niistä harvoista asioista, jotka jäävät itseäni tuossa paketissa vituttamaan. Syypää on ainakin AKE, joka vastoin allekirjoittamassaan raportissa esitettyä itse lakia koskevassa lausunnossaan vaati sivuasennusta kiellettäväksi. No, tuskinpa se takalamppujen sivukiinnitys mihinkään loppuu - se on vain 1984 -> laitonta, kuten aikaisemminkin.
Siis tarkoittaako tuo sitä, että esim Sportster Nightsterin takavalot, jossa on suuntavalot eli vilkut samoissa valoyksiköissä kuin taka- ja jarruvalot, on nyt sitten laittomat?
Mites tämä suhtautuu EU säännöksiin?
Vai onko edelleen niin, että takavalo saa olla sivulla keskilinjasta jos takavalo on KUMMALLAKIN puolella .
Ja vilkut takavalojen "blabla linjojen" ulkopuolella?
Tehkääpäs pieni koe ja katsokaa nykyautojen suuntavilkkujen taikka jarru ym valojen sijoittelua.
Varmaan menee kaikki noiden sääntöjen mukaan.
Viime hetken muutokset (jo lausuntokierroksen käyneisiin tai) valmisteilla oleviin lakeihin ja säännöksiin on ne parhaat!
Ne porsterin valot ovat käsittääkseni E-hyväksytyt. E-hyväksyntä rulettaa aina niin komponenttien kuin asennuksenkin osalta. Kopterilain vaatimuksia noudatetaan silloin, kun E-hyväksyntävaatimukset eivät täyty.
Tuo muistiossa mainittu vaatimus siitä, että vilkkujen pitäisi olla sivuttaissuunnassa ulompana kuin takavalon, ei muuten perustu lakiin. Sitä ei mainita itse lakitekstissä missään, ainoastaan muistiossa (AKE:n sanelua...). Jänskää...
Myös kahdennettu takavalo on siis aivan ok, koska direktiivi sallii sellaisen asennuksen. Direktiivin mukaan ok on myös asennus, jossa takavalo ja vilkku on kummallakin puolella päällekkäin.
Lainaus käyttäjältä: Tuusulan T-Bone - 16 joulukuu 09, 00:30:01
Tuo muistiossa mainittu vaatimus siitä, että vilkkujen pitäisi olla sivuttaissuunnassa ulompana kuin takavalon, ei muuten perustu lakiin. Sitä ei mainita itse lakitekstissä missään, ainoastaan muistiossa (AKE:n sanelua...). Jänskää...
Tuota noin...
Mitenkä tuohon asiaan sitten pitäisi suhtautua, jos se kuitenkaan ei perustu mihinkään lakiin.
Ottavatkohan AKE ja narussa olevat katsastuskonttorit sekä tienpäällä ratsaavat Talvipalttoon joukot minkälaisen kannan tähän asiaan? Sen aika näyttää.
^Niin kauan kun jotain vaatimusta ei lue laissa, sitä ei myöskään ole tarpeen noudattaa. Muistio ei ole laki. Periaatteessa takavalon voisi siis lain kirjainta noudattaen asentaa sivulle vasemman vilkun vasemmalle puolelle niin, että takavalo näkyy 45 astetta kumpaankin suuntaan. Tällöin takavalon pitäisi olla rekisterikilven sivussa, ei päällä.
Idea tuossa vaatimuksessa on tietysti se, että vasemman vilkun vasemmalla puolella oleva takavalo voisi aiheuttaa "sekaannusta", kuten AKE lausunnossaan huomauttaa. Käytännössä harrastajat tietävät hyvin, että ei siitä mitään sekaannuksia aiheudu. Liikenneturvallisuuden kanssa tuolla vaatimuksella ei ole mitään tekemistä.
On kuitenkin sangen ilmeistä, että "AKE ja narussa olevat konttorit sekä tienpäällä ratsaavat Talvipalttoon joukot" eivät mukisematta niele tätä tulkintaa... :P
Syvä kumarrus talkoolaisille!
Hymyssäsuin voi taas MMAF -jäsenmaksunsa maksaa. Toivoakseni kukaan vähääkään näistä asioista kiinnostunut ei enää keksi tekosyytä olla kuulumatta kyseiseen yhdistykseen!
Kiitos ja kumarrus kaikille asianosaisille
Hieno homma. Iso käsi MMAF:lle ja mukana hääränneelle porukalle! *hyppyläpsyhymiö* :D
;D Hieno homma ;D
Kiitos asiaan osallistuneille.
Aivan loistavaa työtä APU2:n kanssa! :) Iso kiitos ja syvä kumarrus ahkeroijille.
KIITOS !!!! Joulu tuli tänä vuonna etuajassa ;D
...ja tähän aaltoja tekeviä hymiöitä piiiiiiiiiiiiiiiiiiitkä rivi....