Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Red Hot Chili Chopper

Aloittaja Rezi, 01 lokakuu 10, 22:05:14

« edellinen - seuraava »

Rezi

Lainaus käyttäjältä: petejiiii - 18 huhtikuu 18, 17:57:29
Mun mielestä toi näytti erityisesti livenä pelottavan heikolta. Erityisesti noi kaikki 'latta' -kohdat, linkt jne. on tosi ohutta tavaraa ja kun noi puoliskot ei oo mitenkään oikeesti toisissaan kiinni - mikä estää ettei alapäät taitu ja pyörä taitu ja ukko nurin? Mun mielestä ei oikein mikään.
Koeajoin pyörää parikymmentä kilsaa ja asialliselta keula tuntuu. Jäykempi kuin pitkälinkkuinen springer, mutta jousitus toimii.

Linkut on 10mm lattaa ja yhtä puuta akseloinnin kautta. Ja puoliskot on pultattu kiinni toisiinsa kahdella lyhyellä 10mm pultilla ja tietysti etuakselilla.

Voisitko avata vähän, että mitkä alapäät tässä taittuu niin että koko pyörä taittuu?

Kiwi

Ymmärsin että pelko on ettei etupyörä pysyisi pystysuorassa vaan jalat joustaisivat omaa tahtiansa.

huuha

Laita siihen keulaan semmonen lätkä, jossa lukee "älkää peljästykö"

petejiiii

Lainaus käyttäjältä: Kiwi - 19 huhtikuu 18, 12:00:12
Ymmärsin että pelko on ettei etupyörä pysyisi pystysuorassa vaan jalat joustaisivat omaa tahtiansa.
Just tätä tarkoitin

Rezi

Lainaus käyttäjältä: petejiiii - 19 huhtikuu 18, 20:03:44
Lainaus käyttäjältä: Kiwi - 19 huhtikuu 18, 12:00:12
Ymmärsin että pelko on ettei etupyörä pysyisi pystysuorassa vaan jalat joustaisivat omaa tahtiansa.
Just tätä tarkoitin
Niin kuin kirjoitin aiemmin jalat ei voi joustaa eri tahtiin kun ne on pultattu toisiinsa kahdella M10 pultilla iskarin alapään tienoilta ja tietysti etuakselilla (akseliholkeilla). Jalkojen eriaikainen liike on estetty myös niin, että vasen ja oikea linkku on runkoakselin kautta yhtä puuta.

Enempi minä olin huolestunut keulan kiertojäykkyydestä, mutta keajon perusteella se tuntuu olevan kunnossa. Kunhan saan juositukseen vähän herkkyyttä lisää niin ei tuo huono ole.

Evidessiä koeajosta. Paikoin oli märät tiet ja pyörän showkiilto sai vähän siipeensä;D


Ja tässä vielä pari showkiiltoista kuvaa Tampereelta.








Niin kuin taustalta näkyy, oli Tampereella paljon laadukasta pitkäkeulaa näytillä. Monien mielestä kaikkien aikojen kovatasoisin chopperikattaus Suomessa. Moni tosi hieno pyörä jäi ilman pokaalia.


Rezi

Laitanpa juttua chopperin ajokokemuksista, ne saattaa jotakuta kiinnostaa.

Ehkä pari sataa kilsaa oon pyörällä ajanut ja välillä girderin iskaria säädellyt. Paras jousen esikireys on toiseksi löysin asento, tosin sekin on vähän liian jäykkä. Mutta kun säätää jousen kaikkein löysimpään asentoon, on jousen esikiristys ihan nollassa ja käy niin, että keula joustaa, mutta ei palaudu. Napsu tiukemmalle, niin keula palautuu aina terhakkaasti "yläasentoon" ja jousitus toimii.

Ohjattavuus uudella keulalla ja pari tuumaa pidemmällä akselivälillä on hyvinkin saman tapainen, kun mun toisella chopperilla. Keula kaatuu aika voimakkaasti, mutta sen hallinta on helppoa taaksepäin sojottavalla tangolla, jopa yhdellä kädellä. Tangon leveydellä ei ole merkitystä vaan ainoastaan aisojen pituus taaksepäin merkitsee.

Tässä pyörässä viime kesänä ollut Sugar Bear â€"rockereilla varustettu springer oli chopperiohjattavuuden aatelia eikä girder kaupunkinopeuksissa yllä samaan. Kovemmissa nopeuksissa kyllä.

Kuudenkympin vauhdissa eturengas vähän pomppii. Keulan aisat selvästi joustaa ja resonoi pystysuunnassa. Liike on ehkä sentin tai kaksi luokkaa ja lakkaa kun nostaa tai laskee nopeutta. Renkaan resonointi on lähinnä visuaalinen juttu eikä sitä juuri tunne. Vanteen tasapainotus saattaisi auttaa.

Pyörä on hämmästyttävän hyvä ajaa mutkatiellä. Kovassakin vauhdissa pyörä käyttäytyy kallistettaessa loogisesti ja rauhallisest. Tapit on niin korkealla ettei ne ota tiehen millään. Chopperilla on kerrassaan herkullista kanttailla mutkiin.

Satasen vauhdissa pyörä menee kuin juna. Säkki selkänojaksi, kuskille pieni takakeno ja maantie maistuu makealle. Keula ei humpaa, pompi tai muutenkaan ole levoton. Meno saa hymyn huulille. Pitkällä chopperilla ajo on hienoa.



Piirsin tussitaululle chopperin speksit siinä vaiheessa kun girderin mittoja mallailin ja aika hyvin mitat toteutuikin. Monesti pitkä keula "notkahtaa" kun tunkin laskee pois ja lopputulos jääkin aiottua matalammaksi. Girderillä näin ei käynyt.


Ja vielä jokunen kuva.







F.T.F.S

Ja taasko joutuu Joutsassa samaa pyörää ihmettelemään ;D

mista

Mää vaan niin tykkään näistä sun tekeleistä. Hienoja ja käsintehtyjä, joissa kuitenkin on sitä käsityön leimaa eikä kaikki ole steriiliä.
1975 Rautis, 1974 Rautis,  Volvo 240 Tbo, Ford Model A Pickup Hotrod

Rezi

Kiitos kommenteista. Ajan tämän tulevana viikonloppuna Norrtäljen näyttelyyn. Tulkaa nykäisemään hihasta jos satutte tontille :)

JSmedby

No niin. Siellä sitten tavataan..

Rezi

Hienosti meni Norrtäljen reissu. Rehellisyyden nimissä on pakko tunnustaa, että edellisestä reissusta viisastuneena suurin osa matkasta meni peräkärryllä.

Tässä odottellaan näyttelyalueelle pääsyä.


Näyttelytontilla. Kuva otettu heti aamusta eikä paikalla ollut vielä juuri muita kuin suomalaisia pyöriä.




Anttilan Jannen pyörä otti HD Chopperin toisen sijan. Voitto meni vasemmassa reunassa pilkistävälle keltaiselle ruotsalaiselle billetchopperille, hienolle sellaiselle. Tässä vaihessa ei top 3:n järjestystä vielä tiedetty.


Tämä hieno suomalainen Rautis jäi ilman pokaalia!!!!


Tuliaisiksi HD Chopperin kolmas sija!!!! Tällä kertaa pyörä lähti käyntiin ja pystyi ajamaan stagelle :)

Kiwi

Kappas, isä päässyt kuvaan rautiksen kanssa Kossun sopperia ihmettelevät. Onnea rezille, kun ajamalla pääsit lavalle.

GlennHughes

Arsch!

janne a

Olipas mukava nähdä livenä jälleen👍Kiitos matkaseurasta. Otetaan uusiksi,jos saadaan jotain näyteltävää aikaiseksi😁

Rezi

#1859
Laitetaanpa taas päivitystä projektiin tänne FB:lle. Instagramia olen jonkun aikaa käyttänyt prätkähommiin. Onhan se globaali joo ja peukutuksia satelee ympäri maapalloa, mutta ei se korvaa näinä foorumeita. Minusta se on vähän tyhjänpäiväinen elvistelymedia. Sekava sälää, mutta toki sieltä monenlaisia prätkiä löytyy ja joitakin superkiinnostavia projekteja.

Tapasin kesän mittaan muutamia tämän projektikansion lukijoita ja palaute oli sen verran rohkaisevaa, että jatketaan tätä.


Ajokausi ohi ja pyörä työn alle. Keulalle pitää tehdä jotain ja samalla ehkä jotain muuta pientä.

Jokunen tuhat kilsaa tuli ajeltua. Kesä oli superlämmin ja ajokelejä riitti. Pyörä toimi jäykästä keulasta huolimatta ällistyttävän luotettavasti ilman ensimmäistäkään varsinaista vikaa. Bensa loppui kerran tienpäälle.


Pyörässä oli koko kesän kiinni säkki, johon on mukava nojata. Takakenossa nojaten pyörän käsittely on helppoa ja leppoista kaupunkiajossakin. Iso ero ohjattavuudessa verrattuna siihen, että säkkiä ei ole.




Sain kutsun Wintage Drag - tapahtuman ohessa olleeseen custom- ja chopperkutsunäyttelyyn. Huippu näyttely eikä sieltä puuttunut muuta kuin yleisö.



Tämmösillä häksättimillä päristelivät kahdeksasosamailia. Tyylikästä menoa.


Mutta joo, girderin jousitus ei toimi. Keula on jotakuinkin jäykkä. Ei se huono ole ajaa, mutta jotain sille pitäis tehdä. En jaksa sen kanssa värkätä, siispä vaihdan sen springeriin.


Pääjarrusylinteri vuotaa ja neste on roiskunut ympäri takarunkoa. Maalaus menee uusiksi.