Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

APU2 ei sittenkään mennyt ihan niinkuin piti

Aloittaja Hemuli, 21 joulukuu 09, 15:25:33

« edellinen - seuraava »

shoveltimppa

Kyllähän tuo Altmannin systeemi pitäisi periaateessa olla ihan toimiva, jos vain säätö on riittävän tarkka ja nopea. Kaasari pitää tosin pitää säätää vähän rikkaalle, jotta systeemi voi lisäilmalla säätää seoksen lambda 1 arvoon. Ettei vaan auto puolellakin olisi ollut jotain vastaavan kaltaisia viritelmiä, kun katalysaattorit tekivät tuloaan...

Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 09 tammikuu 10, 20:13:33
Onkohan toi "Zellen" lukumäärä kääntäen verrannollinen katin virtaavuuteen? Oletan että sillä tarkoitetaan "soluja" eli niitä pillejä mitä katista näkyy kun putken päästä kurkkaa...

Yleensä kait tuo "pillien" tai kanavien lukumäärä ilmoitetaan neliötuumaa kohti esim. 100 cpsi. Tuolla Kokkosen linkittämällä sivustolla on yhden tuotteen kohdalla mainittu 200 cpsi ja muuten xxx zellen. Tiedäppä sitten mitä noilla luvuilla sitten tarkoittavat... Ja kyllähän se kanavien määrä vaikuttaa virtausvastukseen ennemmän tai vähemmän, tosin kanavien väliset seinämät ovat melko ohuita.

Tuusulan T-Bone

Tongin vähän internjettiä ja huomasin, että parikin putiikkia kauppaa Euroopassa pienissä sarjoissa tai yksittäin tehtyjä custompyöriä, jotka täyttävät kaikki EU-vaatimukset. Päästövaatimus on hoidettu nimenomaan tolla Altmannin vekottimella, itse valmistetuilla putkilla joissa jotkut tarvikekatit, sekä S&S 113 cid koneilla. Kyllä sen siis täytyy toimia. Ja jos se onnistuu joltain Hollantilaiselta, se onnistuu meiltäkin. Täytyy vain vielä selvitellä, millainen katti toimii. En ymmärrä mokomista vehkeistä oikeastaan mitään...
Long John Stroker

ultimate welder

Tervehdys.

Tuusulan T-Bone tuossa aprikoi noita katalysaattori-asioita,sattumoisin suomestakin löytyy alan tietämystä,Kempeleellä katalysaattoreita valmistaa Finnkat,kuuluu nykyisin johonkin isompaan ryppääseen: www.proventia.fi

Jussi

Katti-asioita kaivelin myös jokin aika sitten. Tuo mainittu Finnkatalyt (nykyisin siis Proventia) voitti 2002 Plootu Fennica palkinnon nimenomaan moottoripyörään suunnitellulla katalysaattori-äänenvaimentimella.
http://www.plootufennica.com/plootu_palkitut/2002_muotoilu_2.html

Aiheesta ei sittemmin löydy mitään mainintaa yrityksen tiedoissa tai historiassa, olisiko ollut kannattamaton idea silloin ja osaaminen pienlaitteiden osalta nostettu hyllylle ja päässyt vanhenemaan. Kiinasta noita moottoripyörien katteja saa vaikka minkälaisia, Euroopassa MP-katteja valmistaa esim monialayritys Basf. Kokkosen postaamat linkit on mielenkiintoisia.

shoveltimppa

Ecocat ja Proventia keskityy nykyään diesel puolen vehkeisiin mutta molemmilla on pitkä kokemus myös bensavehkeiden katalysaattoreista. Jos T-Bone kaipaat apuja selvittelyhommissa, niin laitappa viestiä tulemaan.


Kokkonen

#20
Tuli tuota nettia myös kahlattua läpitte, katalysaattori tietoa etsien. Onhan sitä sielläkin, eikä yhtäkkiä niin monimutkaiselta näyttänyt, niinkuin ei mikään, jota ei syvällisesti tunne  :)

Saksankielistä löytyy hyvinkin,

http://www.kfztech.de/kfztechnik/motor/abgas/katalysator.htm

jopa kirjallisuuttakin.

Ylläolevasta linkistä löytyy sitten ainaskin hienoja kuvia, myös metallikatalysaattorista, josta tässä lienee kysymys.
Laitan kuvan suoraankin



Edit, ny pitäs kuvakin näkyä..



"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Tuusulan T-Bone

Lainaus käyttäjältä: shoveltimppa - 12 tammikuu 10, 09:32:47
Ecocat ja Proventia keskityy nykyään diesel puolen vehkeisiin mutta molemmilla on pitkä kokemus myös bensavehkeiden katalysaattoreista. Jos T-Bone kaipaat apuja selvittelyhommissa, niin laitappa viestiä tulemaan.

Pointti on yksinkertainen: pitäisi löytää tarvikekatit, jotka riittävät evomoottorissa Altmannin vekottimen kanssa Euro 3-tasoon ja jotka saa järkevästi asennettua itse tehtyjen pakoputkien sisään. Putket ovat yleensä 1 3/4 tai 2 tuumaa ulkohalkaisijaltaan. Kaikenlainen apu otetaan asiassa kiitollisuudella vastaan!
Long John Stroker

Hemuli

Lainaus käyttäjältä: Tuusulan T-Bone - 12 tammikuu 10, 11:54:22...jotka saa järkevästi asennettua itse tehtyjen pakoputkien sisään. Putket ovat yleensä 1 3/4 tai 2 tuumaa ulkohalkaisijaltaan....

Ei oo pakko aina laittaa niitä shotguneja, kaksyhteen niin kollektorin jälkeen mahtuu jo isompikin katti ;D...
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Tuusulan T-Bone

Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 12 tammikuu 10, 13:06:09
Lainaus käyttäjältä: Tuusulan T-Bone - 12 tammikuu 10, 11:54:22...jotka saa järkevästi asennettua itse tehtyjen pakoputkien sisään. Putket ovat yleensä 1 3/4 tai 2 tuumaa ulkohalkaisijaltaan....

Ei oo pakko aina laittaa niitä shotguneja, kaksyhteen niin kollektorin jälkeen mahtuu jo isompikin katti ;D...

Ähmm... Sä et TAASKAAN ymmärrä mitään... ;D ;) :)
Long John Stroker

shoveltimppa

Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 12 tammikuu 10, 13:06:09
Ei oo pakko aina laittaa niitä shotguneja, kaksyhteen niin kollektorin jälkeen mahtuu jo isompikin katti ;D...


Herra H taas höpisee viimeisten hevosvoimien puolesta  ;)

Mä voin kysellä tuosta mitoituksesta. Ei pitäisi olla mitään rakettitiedettä.



ultimate welder

#25
Se voisi olla paras systeemi tuo Hemulin esittämä katin sijoituspaikka 2-1 kollektorin jälkeen,katti vaatii toimiakseen lämpöä, ja tuolla systeemillä sen lämpömäärän saisi maksimoitua,samoin katin koon saa senverran suureksi,ettei siitä muodostu tulppaa putkistoon.

En oikeasti noista kateista mitään tiedä,pakoputkistoja ja äänenvaimentimia olen työkseni väsäillyt aikoinaan n.15 vuotta,ja ehkä muutaman tuhatta katalysaattoria pakoputkiin hitsannut.

SanttuS

Moro,
Mites tollaset ilmapumppu-systeemit, joita olen kuullut olevan uudemmissa California-autoissa.
Siinähän käsittääkseni lisätään ilmaa suoraan pakoputkeen tarkoituksena "laimentaa" pakokaasuja. Ja varmaankin suutin on katin jälkeen?
Voidaanko jollain tämän kaltaisella systeemillä "huijata" päästötesteissä?
Olemme matkalla kohti maailmanlaajuista yhteiskunnallista, taloudellista, poliittista ja ekologista

Hemuli

Lainaus käyttäjältä: SanttuS - 15 tammikuu 10, 09:39:08
Moro,
Mites tollaset ilmapumppu-systeemit, joita olen kuullut olevan uudemmissa California-autoissa...

Uudemmissa ja uudemmissa, mulla oli sellainen jo -84 Capricessa ;D...

Sehän tosiaan vaan lisää puhdasta ilmaa pakosarjaan, tarkoituksena on vissiin että happi samalla polttaisi polttoainejäämiä. Joka kerta sai ainakin leimalla selitellä kun oli jäännöshappiarvo tapissa.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Lyytinen

Se Chevyn systeemi työntää kylmänä pakosarjoihin ja kuumana katin puoliväliin. Ei ennen eikä jälkeen kattia. Ja ei tosiaan ole mikään uusi keksintö. Samoin kuin EGR.

Tuusulan T-Bone

^Yksi tähän ideaan liittyvä koukku on vesillä. Kyse ei ole huijauksesta, vaan ihan toimivasta jutusta. Siitä tarkemmin kevväämmällä... ::)
Long John Stroker