Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

APU2 ei sittenkään mennyt ihan niinkuin piti

Aloittaja Hemuli, 21 joulukuu 09, 15:25:33

« edellinen - seuraava »

Jasu

Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 15 tammikuu 10, 09:59:25
Lainaus käyttäjältä: SanttuS - 15 tammikuu 10, 09:39:08
Moro,
Mites tollaset ilmapumppu-systeemit, joita olen kuullut olevan uudemmissa California-autoissa...

Uudemmissa ja uudemmissa, mulla oli sellainen jo -84 Capricessa ;D...

Sehän tosiaan vaan lisää puhdasta ilmaa pakosarjaan, tarkoituksena on vissiin että happi samalla polttaisi polttoainejäämiä.
Joo, on niitä vähän vanhemmissakin... Sitikan SM:ssä keksivät tällätä tuollaset vuonna -73 ameriikan vientimalliin, Maseratin moottorin päästöjä vähentämään... Samalla saivat käsittämättömän huonosti virtaavat pakosarjat aikaan, kuumana käyvän pannuhuoneen (moni on palanut näistä, punahehkuisien pakosarjojen ansiosta), paljon lisää letkua muutenkin hieman täydehköön tilaan... Aktiivihiilipöntöt ja muut "kivat" kierrätysjutut oli jo tuolloin, eli ei mitään ihan uusia juttuja nekään..?

Ei tuo Altmann/vastaava pitäs olla hankala toteuttaa, Lambda kyttäämään seoksia ja sopiva "tyhjäkäyntimoottori" jostain vaikka autosta ilmakanavan virtausta ohjaamaan..?

Hemuli

Lainaus käyttäjältä: Jasu - 15 tammikuu 10, 12:41:29...Ei tuo Altmann/vastaava pitäs olla hankala toteuttaa, Lambda kyttäämään seoksia ja sopiva "tyhjäkäyntimoottori" jostain vaikka autosta ilmakanavan virtausta ohjaamaan..?

Tuosta Altmannin anturista... Itse olen aina ollut siinä uskossa että lambda vaatii lämpöä toimiakseen - onko insinööri siis keksinyt jonkun toisen anturin, ei kai imusarjassa nyt sentään lämmitettävää lambadaa voi käyttää ::)...
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Kokkonen

Kyllä se Lambda on edelleen pakoputkessa myös Altmannin systeemissä. Se ohjaa imusarjassa olevaa venttiiliä, joka päästää tarpeen vaatiessa ilmaa kaasarin ohi.
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

shoveltimppa

Lainaus käyttäjältä: SanttuS - 15 tammikuu 10, 09:39:08
Moro,
Siinähän käsittääkseni lisätään ilmaa suoraan pakoputkeen tarkoituksena "laimentaa" pakokaasuja.

Kyllä sen lisäilman avulla pyritään hapettamaan HC- ja CO-päästöjä CO2:ksi. Pakosarjassa lämpötilat voi olla niin korkeita, että tuo hapettaminen onnistuu ilman katalysaattoria. Mutta jos vehkeessä on katti niin lisäilma auttaa myös sen toimintaa.

Jossain pienmoottorissa tuo laimentaminen saattaisi onnistuakin, kun pakokaasuvirrat on melko pieniä. Mutta selvää kusetustahan se olisi!  ;D

Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 15 tammikuu 10, 13:42:52
Tuosta Altmannin anturista... Itse olen aina ollut siinä uskossa että lambda vaatii lämpöä toimiakseen - onko insinööri siis keksinyt jonkun toisen anturin, ei kai imusarjassa nyt sentään lämmitettävää lambadaa voi käyttää ::)...

Sun olis H pitänyt lukea se Altmannin pruju uudestaan, niin kuin mäkin tein  ;)

Tuusulan T-Bone

Mulla kun ei oo mitn perstuntumaa nokkien arvoihin, niin sanokaas joku näistä jotain. Onko "tiukka" nokka, onko overlappia paljon vai vähän?

LainaaTiming information is Open/Close @ .053
Int 24/60 264 Dur Lift .640 TDC .218 Lobe Center 108
Ex 68/20 268 Dur Lift .600 TDC .200 Lobe Center 114
Lobe Sep 111 Overlap 44
Long John Stroker

Kokkonen

Mun mielestä aika hurja nokka.  Strokeriin ja yli kympin puristuksille... :-\ Overlappia on kyllä vähänlaisesti, vai pitäskö sanoa normaalisti.
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Hemuli

#36
Noi asteethan on jo ihan Sportsterilukemissa - eli siinä mielessä oikein hyvä nokka ;D... Ei vaiskaan, kuten Kokkonen sanoi, selkeä stroukkikoneen nenä. Asteiden lisäksi aika reilusti nostoa, voi venat tavata toisiinsa herkästi.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Spöke

Tuo on Ultiman yli 113-120-127cid koneissa käytetty nenu, MW264.
-M-
Pannun, parin Shovelin ja Rautapään loukussa

Tuusulan T-Bone

#38
Spöke on oikeassa, tuo on Ultiman nokka (mulla ei oo hajuakaan, mikä shovelissa on).

Kysyin siksi, että tongin Ultiman saittia ja havaitsin, että 127 cid pataa saa myös EPA- ja C.A.R.B.-sertifioituina. Yllättäen sertifioitujen koneiden speksejä ei kuitenkaan ollut saatavilla, joten ton nokan speksit ovat ei-sertifioidusta padasta.

Ajatus oli, että miten mahtaa tolla nokalla käydä päästötestissä. Ultiman mörkökoneella on kuitenkin menty Kalifornian normeistakin läpi, joten ei välttämättä olla kaukana Euro 3:sta.
Long John Stroker

Hemuli

Siirsin tämän keskustelun takaisin alkuperäiseen yhteyteensä. T-Bonenkin olisi ehkä kannattanut selvittää vähän tarkemmin miksi kyselee nokan arvojen perään niin Kokkonen ei olisi niin innokkaasti siirtänyt tätä pois ;)...
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Hemuli

Tuohon nokkakysymykseen, muistan jostain lukeneeni aikoinaan että S&S:n E2-hyväksytyssä 124cid koneessa oli nokan lisäksi vaihdettu kannet matalamman puristussuhteen ja pienempien mekaanisten äänien takia. Lisäksi tottakai kaasari oli erilainen. Speksejä ei tietenkään ollut mistään saatavilla.

Nokka-akselilla on suuri merkitys päästöjen kanssa, kunnon tehonokka kun todennäköisesti päästää melkoista myrkkypilveä hanurista pienemmillä kierroksilla kun overlappia on reilusti ja palamatonta matksua pääsee putkeen - kuitenkin isoilla kierroksilla täyttöä on riittävästä ja sitä myöten tehoa.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Tuusulan T-Bone

Pahoittelen puutteellista ilmaisua... :-X

Ultiman mörkö on kaasarilla Kaliforniatasoa, tosin joku ihmehimmeli siihen kaasuttimeen on pitänyt lisätä.

Mitenkähän puhtaasti tommonen mörkö mahtaa pensan polttaa? Peijakas, kun ei ole oikeen minkäänlaista näppituntumaa siihen, millaisilla spekseillä pensa palaa parhaiten. Nokka siihen ainakin vaikuttaa, siksi kysyin.
Long John Stroker

Hemuli

Kyllähän mörkökin puhtaasti polttaa mutta tekeekö se sitä koko kierrosalueella? Muistan oman 124cid koneeni joka vei kaupungissa 8-9 litraa mutta maantiellä kulutus putosi kuuteen. Silloin kun moottori on "nokalla" eli sillä kierrosalueella jossa se toimii parhaiten niin luulisi palotapahtumankin olevan varsin täydellinen. Mutta siellä alapäässä ::)...
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Tuusulan T-Bone

Nokalla täytyy koneen käydä, juu. Toisin sanoen pitäis olla sellainen nokka ja vällärit, joilla kone käy testisyklin aikana mahdollisimman paljon "optimialueella".

EU-testisykli on tällainen:



Sitä saa käyttää, mutta sille on myös vaihtoehto, GTR-sykli. Se on kolmiosainen:







Noi ajetaan kaikki läpi ja tuloksista lasketaan painotettu keskiarvo. Syklin 2 painoarvo on 50 %, muiden syklien 25 %. Mulla on sellainen kutina, että GTR on paukkuraudoille parempi, vaikka ykkössykli onkin "cold start".

Vaihteiden käyttöön on oma laskukaavansa, josta en ymmärrä yhtään mitään. Silti noista pitäis vissiin pystyä päättelemään jotain nokan ja välitysten valintaa silmällä pitäen. Raju nokka yhdistettynä aavikkovälityksiin lienee huonoin mahdollinen yhdistelmä...
Long John Stroker

Lyytinen

Lainaus käyttäjältä: Tuusulan T-Bone - 16 tammikuu 10, 19:40:09Raju nokka yhdistettynä aavikkovälityksiin lienee huonoin mahdollinen yhdistelmä...

Sori taas offtopic, mutta pahin mahdollinen skenaariohan on se, että yo. syystä välitysten vaihtaminen viherstalinismin vuoksi tulevaisuudessa kielletään ::)