Vaimolle oon kattomassa 94 sporttia. Mihin pitäisi kiinnittää huomiota, onko jotain erityistä tyyppivikaa / lompakkoa tyhjentävää vikaa, joka ois hyvä selvittää, ennenkuin kättä päälle lyödään... Lohkot ehjät joo, käynti tasaista ja tehot tallella..... öljytippa löytyy koneen alta, ei tuu lohkon saumasta, öljylammikko lohkossa siinä missä on tarkastus pultti ajoituksen säätöä varten vauhtipyörälle. Oletukseni on, että putoo huohotuksesta kaasarilta...
Voi pudota ilmanputsarilta, sen näkee pyyhkäisemällä sormella putsarin pohjaa. Huohotusilman mukana tuleva öljy on erityisesti 1200cc Sportstereiden "ominaisuus". Mutta voi olla ihan hyvin myös se kampikammioin tulppa joka snadisti vuotaa. Kupariprikka alle ja kiinni niin se on siinä.
Ei tuon ikäisessä sportissa oikein mitään "tyyppivikaa" ole. Jonkun verran on nyt viime aikoina ollut niissäkin latausjärjestelmän ongelmia mutta sekin on lähinnä ikääntymisen mukanaan tuomaa vaivaa, ei malliriippuvaista.
Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 03 syyskuu 13, 15:06:14
Ei tuon ikäisessä sportissa oikein mitään "tyyppivikaa" ole.
ikääntymisen mukanaan tuomaa vaivaa, ei malliriippuvaista.
Ja ikääntymistäkin enemmän edellisten omistajien paranteluista riippuvaista ;)
Tää on 883 , mutta tehhään pyyhkäsytesti. On noi sportyt kyllä muikeita pelejä. Vaikka ruodossa pituutta 183, hauska oli mideillä päästellä. Kahtottaan onko talliss kphta shoveli ja sportti ja miten avio onni paranee.
Kun pyörä käy, alkaa raikas bensan haju aika heti. Mistäs moista tutkimaan? Bensatankin alle menee joku omituinen ohut letku pohjaan oikealle alle aika tankin eteen. Tankista tulee putken pätkä. Samanlainen putken pätkä tulee muuten shovelinikinnsporttitankista, vaan on tukittu. Mikäs se on?
Se on kaiketi korvausilma tankille että bensa kulkee.
Se voimakas bensan haju voi tulla vuotavasta bensalinjan bakeliittitumpista kaasarin päästä. Nuo Keihinin tumpit murtuvat yleensä ennemmin tai myöhemmin ja kun on alipainehana, se ei laske bensaa vuotamaan.
Kun kone käynnistyy, voi tumppi tihkua bensaa kaasarin kyljessä.
Mulla on käyttökokemuksia yli 10 tkm, -92 Hugger.
Tähän mennessä vaihdettuja osia:
-starttirele
-jarruvalon painekytkin
Muut ovat normaalia huoltoa: renkaiden, öljyjen, ym.
vaihtoja.
Tämä Maurin kommentti kiinnosti tuossa shoutboxissa:
Liekko saksan tuonti pyörän pitkät välitykset jne.
Onko tästä faktaa?
-eeko
Jos bensankäry alkaa vasta pyörän käynnistyttyä niin epäilisin kyllä ensimmäisenä liian rikasta seosta.
Pitkien välitysten vaikutus voimansiirron kestoon on ihan selvä - joillain ihmisillä kun on pakkomielle saada ajaa vitosella taajamanopeuksia tai sitten vaihtaa välityksiä niin että kone paukuttaa motarivauhdissa 1500 rpm. Silloin koko voimansiirrolle ensiövedosta takarattaalle kohdistuu niin älytön rasitus että ei ne pienet spoorit sitä kauaa kestä. Itse olen huomannut että sportti tykkää sellaisista kolmen tonnin käyttökierroksista, silloin kone on parhaalla vääntöalueella eikä turhaa eestaas vaihtamisen tarvetta esiinny.
Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 04 syyskuu 13, 08:57:00
Itse olen huomannut että sportti tykkää sellaisista kolmen tonnin käyttökierroksista, silloin kone on parhaalla vääntöalueella eikä turhaa eestaas vaihtamisen tarvetta esiinny.
Ihan samalla jenkka-alueella tykkää bt:kin mennä, oli stroukkeri tahi ei. Ja öljykin kiertää
-Spöke-
Onkos kukkaa löytäny ysäri sportien huoltomanuskoja netistä? Illalla smurffasin, lopulta löysin itteni alastomuussivustoilta linkkejä seuraten....
Perheeseen tulee siis punainen sydäntensärkijä 883 Huggeri vaimolle primäärikäyttöön ja isännälle varapyöräksi... Ai että on hauska pyörä. Tarttis tota huoltomanuskaa, että saa kytkinvaiskan vaihettua.
Kaikkea ei löydy netistä...
1. Löystä kytkimen säätö siitä vaijerin keskellä olevasta säätöosasta ihan nolliin.
2. Irrota enskakopassa neljällä ruuvilla kiinni oleva iso pyöreä luukku.
3. Etsi lattialta jousi joka tipahti kun otit kopan irti.
4. Ota pois kytkimen keskellä oleva lukituspala - sellainen mutterin näköinen osa jossa pieni varsi.
5. Kierrä kytkimen säätöruuvia MYÖTÄPÄIVÄÄN kunnes seuraava varrellinen mutteri putoaa syliin.
6. Nyt voit vetää kytkinmekanismin pois rummusta - käännä se toisinpäin ja näet miten vaijerin pää lähtee irti.
7. Irrota vaijeri kahvan päästä.
8. Irrota vaijeri enskakopasta.
9. Kasaus päinvastaisessa järjestyksessä - älä ylikiristä vaijerin kuorta enskakoppaan!
10. Ennen sen kytkimen lukituspalan asentamista säädä kytkimen säätöruuvia niin että kun käännät sitä vastapäivään ja tunnet sen stoppaavan kevyesti niin siitä 1/4-1/2 kierrosta takaisin myötäpäivään. Sitten loput rojut ja kansi kiinni - toivottavasti löysit sen jousen. Pidä huolta että kannen alla oleva o-rengas pysyy paikallaan, muutama täppä tahmeaa vaseliinia auttaa.
11. Säädä kytkinvaijeri niin että kun vedät vaijerin kuorta kahvan juuresta, sen päässä oleva holkki liikkuu noin 2-3 mm ulospäin. Lukitse säätö.
Danks. Tolla pärjäisin.... luulisin ;). Vaimo tavaa ohjeet, minä väsään lattian rajassa....
Paljonko pitäisi kiekkamittari näyttää satasen
vauhdissa?
-eeko
Vakiovälityksillä noin 3200 rpm kun ajetaan todellista satasta. Tämä ainakin 27/61 hihnapyörillä, eurooppamallin 1200:ssa voi olla harvemmat välitykset.
Mulla näyttää mittarin mukaan satasella vähän
yli 3000 rpm.
-eeko
No silloinhan se on ihan alueella. Tossa mun fXLrd:ssä on snadisti harvemmat välitykset ja siinä todellisessa satasessa rundit on aika tasan kolme tonnia. Kiva ajaa kun kone on parhaalla vääntöalueellaan tossa vauhdissa, ei tarvi sohlata vaihteiden kanssa kun lähtee ripeään ohitukseen :).
Kääkylä. Pääsee hommiin. Sportti pihassa. Kotiinajon jälkeen öljyä vähän siellä täällä. Vetopuolella nokkakoneiston alla aika kosteaa. Mitään lisä ääniä tms ei synny. Näjemmä etupytyn alatiiviste vuotaa kans edestä hieman.
Onko vihjeitä ton lohokon pohjan öljyille, sitä tulee muualta musta, kuin saumasta. Eli valuu vetopuolelta.... Talvella tää saa jokatapauksessa kunnon täyskäsittelyn... Ja mikä upporuuvi (kuusiokolokanta) tuolla alapohjassa on, tai niitä on kaksi...
Kuvissa pyttyjen alastefan vuoto, tosin takapytyn ylemmät rivatkin kosteina... En heti löydä noroa, mistä ne ylemmtä kastuu.
Anygay, pakko sanoo, että vaikka tallissa on big twin, on siellä oltava myös Sportsteri.... Näin se vaan on ;)
Mulla ainakin Buellissa vuotanu kannen huohotinletkusta kamaa. Sulaa puhki ja/tai lähtee irti. Oli kannen päällä paskaa sen takia ainakin.
tämä vuotokohta antaa tallin lattialle 3 tippakasaa, ruokalusikallinen verran joka kasassa öljyä. Toisiohihna tuntuu hieman öljyiseltä, takarenkaan kyljessä hiuga roiskeita... kertokaa hyviä uutisia, pliis....Oletukseni on, että tää on toisiovedon pääakselin stefa, jossa hihnapyörä on kii. Onko paha rasti vaihtaa stefa??
Toi eturattaan stefa on aika yleinen vuotokohta monilla eri merkeilläkin. Aika usein vuotaa sen verran että se eturattaan alue on sellaista mustaa öljypaskaa. Sun tapauksessa taitaa vuotaa jo vähän enemmänkin...
Lainaus käyttäjältä: j0j0 - 06 syyskuu 13, 11:17:10
Toi eturattaan stefa on aika yleinen vuotokohta monilla eri merkeilläkin. Aika usein vuotaa sen verran että se eturattaan alue on sellaista mustaa öljypaskaa. Sun tapauksessa taitaa vuotaa jo vähän enemmänkin...
Täytyy vielä tutkasta ja tehdä pikku purku. Putsarikotelon avasin ja onhan se öljyssä, öljyä säiliössä ihan reippaasti liikaa. Sen korjaan uusilla öljyillä oikealla määrällä. Kahtotaan eka toi ja sit avaan posken ja ihmettelen, mitä sieltä löytyy. Jotenkin vähemmässä määrin epään, että se tulee siitä stefasta, ois nimittäin toi hihna enemmänkin öljyssä, se on vain öljyssä lohkon puoleiselta reunalta vain hitusen. On vaan haastava lähteä "sokkona" purkaan, kun ei oo mitään manuskaa..
Nämähän on halpoja:
http://www.amazon.co.uk/Harley-Davidson-Sportster-1986-2003-Clymer-Motorcycle/dp/1599691493/ref=sr_1_3?s=books&ie=UTF8&qid=1378457689&sr=1-3&keywords=sportster (http://www.amazon.co.uk/Harley-Davidson-Sportster-1986-2003-Clymer-Motorcycle/dp/1599691493/ref=sr_1_3?s=books&ie=UTF8&qid=1378457689&sr=1-3&keywords=sportster)
-eeko
http://www.alfamer.fi/sportsters-19862003-p-14616.html (http://www.alfamer.fi/sportsters-19862003-p-14616.html)
Saapi myös kotimaasta.
Minulla vuoti myös tuo eturattaan stefa omassa pyörässä, öljyä tuntui jalka tuen varassa löytvän aivan eri paikasta ennen kuin vuoto kohta löytyi.
"vika / vuoto" korjaantui laatikon öljyjen vaihdolla, entinen omistaja oli laittanut öljyä jotakuinkin tupla määrän.
Oikea määrä öljyä ja vuoto loppui. Ketjut kyllä pysyi kuivana vaikka stefa vuoti..
Paöjonkos öljyä laitetaan ja tikusta mitaten tuelta vai pystyssä?
Evosportin öljymäärä on kolme amerikan quarttia eli reilu 2,7 litraa. Olet varmastikin myös vaihtanut suodattimen samalla? Suosittelen kaatamaan ensin kaksi litraa öljyä säiliöön jonka jälkeen käytä konetta muutaman minuutin että suodatin täyttyy. Sen jälkeen loput öljyt säiliöön. Joskus käynyt niin että kaikki öljy ei mahdukaan säiliöön ennen kuin suodatin on täynnä, silloin tulee sotkua kun täräyttää koneen tulille.
Käytön aikainen mittaus pyörä pystyssä.
Ite lasken oikean määrän öljyä kaatoastiaan ja täytän sitten suodattimen lähes täyteen öljyä, niin ei voitelu ainakaan katkea kun suodatin täyttyy. Loput öljyt koneeseen -> muutama minuutti käyttöä -> hetken antaa öljypinnan tasottua ja tarkistus tikulla. Näin ainakin bulussa onnistuu.
edit: kannattaa tosiaan laittaa ekaks mielummin vaikka vähän liian vähän öljyä. Liika öljy voi tulla jostain läpi kun kerää enemmän painetta. Ja helpompi muutenkin lisätä ölppää.
Thanks Hemuli ja j0j0. Juu näillä mentiin ja suodin toki vaihdettin. Saas nähä auttaako pelkkä öljynvaihto tuohon ulkokuoren öljykylpyyn... Vanhaa ölppää näytti olevan aikas rutkasti ja se oli aika laihan oloista..
E
Sportsterissa en suosittele täyttämään sutia ennen asennusta. Se kun pitää viedä kyljellään asennuspaikkaansa niin öljyt on varmasti pitkin tallin lattiaa viimeiståän siinä vaiheessa kun rupeat kiertämään sitä kiinni.
Eikös tuollaisessa XB-Buellissa suodatin ole pystyssä? Silloin se kannattaakin täyttää valmiiksi.
Öljykyvystä tuli mieleen.....
...ku oon kahesti vaihtanu ex-KTM:ien öljyt. Kaks kertaa oon unohtanu laittaa öljykorkin kiinni lohkoon, ku oon käyny ajelemassa lämmityslenkkiä.
Hyvin tullu ainaki rasvailtua toi vasen ajosaapas....
E: Joo suodatin on XBsä pystyssä. Vanhaan kotariin vaihdoin pyörä kallellaan(suodin lohkon sisällä poikittain) ja manuskassa sekä netin DIYvieoissakin niin neuvottiinkin.
kyä mä olen sen sportin suodattimen kaatanu aina puolitäyteen ja ruuvannu kiinni ei sieltä mitään ole ehtiny ulos valua.
Mikä on tuo vimma klotata öljyä öljyn suotimeen? Suodinhan on paluupuolella, joten täyttyyhän se omillaan ja vaikuta mihinkään ennen täyttymistään.
tiedä tuota mutta kyä sportissa ainakin menee letku pumpulta suodattimeen eli tuskin se paluupuolella on..saako siitä hyötyä stä en tiedä mut tuskin siitä tempusta suurta haittaakaan ole :P
Oletteko laskeneet öljyä läpi letkusta? Letkun ilmaus, onko tarpeellinen toimenpide?
On 1994-2003 models, remove air from the oil tank
drain hose using the following procedure:
a. Place a drain pan under the oil tank drain hose.
b. Detach the hose clamp, then direct the hose end into
the drain pan.
c. Allow a small amount of oil to drain out of the hose.
d. Reattach the oil drain hose and clamp.
Lainaus käyttäjältä: filtteri - 06 syyskuu 13, 19:26:18
tiedä tuota mutta kyä sportissa ainakin menee letku pumpulta suodattimeen eli tuskin se paluupuolella on..saako siitä hyötyä stä en tiedä mut tuskin siitä tempusta suurta haittaakaan ole :P
Öljyn
paluuletku menee pumpulta suotimen kautta tankkiin... paluu.
Onhan toi ilmaus tullut tehtyä. Menee noin minuutti asennuskaljoineen, että ei ole viitsinyt ruveta oikomaan.
Lainaus käyttäjältä: ma^ko - 06 syyskuu 13, 20:04:39
Lainaus käyttäjältä: filtteri - 06 syyskuu 13, 19:26:18
tiedä tuota mutta kyä sportissa ainakin menee letku pumpulta suodattimeen eli tuskin se paluupuolella on..saako siitä hyötyä stä en tiedä mut tuskin siitä tempusta suurta haittaakaan ole :P
Öljyn paluuletku menee pumpulta suotimen kautta tankkiin... paluu.
nää on BT miehen houreita :P..ei sportin suodatin ole paluu puolella
Täytyypi tutkia, onko toi eturattaan edes oleva lohkon huohotusletku väsähtänyt posken sisällä, jos se päästelee. Pitää purkaa, kun vaan malttas, tää on mahtava ajaa..
Makon kannattaa seuraavan kerran Sportsterin nähdessään kurkata sinne alle - evosporteissa öljy kiertää pumpulta suodattimelle ja vasta sen jälkeen koneeseen. Paluu on sitten taas suoraan pumpulta säiliöön.
Bigtwineissä sitten eri tavalla, niissä suti on paluuletkussa.
Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 06 syyskuu 13, 21:45:07
Makon kannattaa seuraavan kerran Sportsterin nähdessään kurkata sinne alle - evosporteissa öljy kiertää pumpulta suodattimelle ja vasta sen jälkeen koneeseen. Paluu on sitten taas suoraan pumpulta säiliöön.
Onko näin? Onhan tavallisen dorkasti sitten toteutettu. En ole juurikaan EVO-sportyihin tutustunut, vaikka yhden koneen remppasinkin, niin en ole tulkinnut öljynkulkureittiä ja ilmeisestikin siinä sitten on täysin turha suodatin. Painepuolella ja pumpun & voitelun välissä, idioottimainen sijoitus jos noin on. Tukkeutuva suti katkaisee voitelun heti eikä vaan haittaa paluuta. Koneesta öljynkiertoon päätyvä metallipala(siis jos päätyy) käy ensin molemmat puolet öljypumpusta läpi, ennenkuin päätyy suotimeen ja jos korkkaa kierrossa ennen suodinta kohtaamansa painepuolen, niin taas kalahti koko patti. Mitä virkaa on suotimella joka voi a) tukkia paineellisen puolen ja b) voi kopata edes teoriassa vain paskan joka on jo mahdollisesti tehnyt painepuolestakin pumpussa selvää.
Paluupuolelle sijoitettuna(kuten suodatus yleensä sijoitetaan) se koneesta mahdollisesti irtoava kappale jää siihen mentyään vain paluupuolen läpi. Paluupuolen rikko aikaansaa öljytulvan, painepuolen rikko konetuhon ja tuolla painepuolelle pumpun ja koneen väliin sijoituksella mahdollinen muju menee paluupuolen läpi öljytankkiin ja sieltä painepuolen läpi suotimeen, aika dorka systeemi jos noin, yht hyvin vois lingota mäelle koko filsun.
No kylläpä se herätti tunteita ;D
Ensinnäkin siellä on ylipaineventtiili joka päästää öljyn suoraan koneeseen jos sattuisi se yksi tapaus miljoonasta että sihti menisi tukkoon. Toiseksi on mukava tietää että jonkun nilkin öljytankkiin tunkema hiekka ei kulje koneen läpi ennen suodattimeen pysähtymistään.
Aika harvoin niitä tapauksia kuitenkin tulee että suodatinta tarvitaan kiinteiden kappaleiden pysäyttämiseen - onneksi. Silloin on yleensä muutakin murehdittavaa kuin öljypumppu.
Aika harvoin on hiekkaakaan öljytankissa...
Painepuolista suodinta käytetään yleensä vain märkäkoneissa, koska niissä ei ole paineellista paluuta, öljy valuu öljypohjaan ja öljypumpulla on karkeasuodin suojanaan imupuolella.
Lainaus käyttäjältä: ma^ko - 06 syyskuu 13, 23:32:23
Aika harvoin on hiekkaakaan öljytankissa...
Jep. Mutta on perin juurin metka tunne, kun aamulla pitäis lähteä töihin ja pyörästä on sekä bensa- että öljytankin korkit nakeltu pitkin pihoja. Menee väkisinkin kotilohommiksi, koska ilkivalta. Myöhemmässä tarkastuksessa ei löytynyt vierasperäisiä aineita kummastakaan...mutta hiekka tai kusi tuli ekana mieleen...
Lainaus käyttäjältä: Make - 06 syyskuu 13, 23:37:55
Jep. Mutta on perin juurin metka tunne, kun aamulla pitäis lähteä töihin ja pyörästä on sekä bensa- että öljytankin korkit nakeltu pitkin pihoja. Menee väkisinkin kotilohommiksi, koska ilkivalta. Myöhemmässä tarkastuksessa ei löytynyt vierasperäisiä aineita kummastakaan...mutta hiekka tai kusi tuli ekana mieleen...
Kuitenkaan ko tilanteessa, vaikka olis suodin molemmis linjois, tuskin tulis lähdettyä ennenkuin tankkien sisältö o läpikäyty...
Lainaus käyttäjältä: ma^ko - 07 syyskuu 13, 00:49:03
Lainaus käyttäjältä: Make - 06 syyskuu 13, 23:37:55
Jep. Mutta on perin juurin metka tunne, kun aamulla pitäis lähteä töihin ja pyörästä on sekä bensa- että öljytankin korkit nakeltu pitkin pihoja. Menee väkisinkin kotilohommiksi, koska ilkivalta. Myöhemmässä tarkastuksessa ei löytynyt vierasperäisiä aineita kummastakaan...mutta hiekka tai kusi tuli ekana mieleen...
Kuitenkaan ko tilanteessa, vaikka olis suodin molemmis linjois, tuskin tulis lähdettyä ennenkuin tankkien sisältö o läpikäyty...
No niin. Ovelampi vihulainen laittaa korkit takaisin. Pointti oli siinä, että ilkivaltaa tapahtuu.
Siis nythän on niin, että sain käsiini manuskan. Eturattaan posken allahan on huohotinletkuliitäntä. Toi lattialla oleva öljy ei musta ole lootaöljyä, vaan moottoriöljyä. Nyt ohjeiden kanssa puran rattaan posken irti ja korjaan vian.
raporttia tulee jossain vaihees...
Oli se main shaftin tiivari. Onks nää horoja sovituksia, vai mitä? Ihan kevyesti tulee holkin kanssa vetämällä ulos? Vai onko eri vuosissa ollut pieniä kokoeroheittoja?
Ulkohalkaisijassa ei ole eroja vuosimalleittain. Stefan kuuluisi mennä kevyesti naputtamalla paikoilleen. Akselilla olevan holkin takana kuuluu sitten olla ohut neliskanttinen o-rengas ja holkin viistetty pää sitä vasten. Jos uusikin stefa tuntuu väljältä reikäänsä niin ei varmaan ole muuta konstia kuin asentaa se ohuen tiivisteliimakerroksen kanssa.
Meikän silmään osa noista "öljy"vuodoista näyttäisi kyllä pikkuhiljaa vuotaneelta bensalta. Se muuttuu tollaseksi kellertäväksi kuivuessaan. Ja varsinkin jos bensa haisee nokkaan. Joku veikkaskin jo kaasarin kylkeen tulevaa bensaletkun muovista liitintä. Sitä mäkin veikkaisin..
Lainaus käyttäjältä: Raimo-Raato - 09 syyskuu 13, 11:43:35
Meikän silmään osa noista "öljy"vuodoista näyttäisi kyllä pikkuhiljaa vuotaneelta bensalta. Se muuttuu tollaseksi kellertäväksi kuivuessaan. Ja varsinkin jos bensa haisee nokkaan. Joku veikkaskin jo kaasarin kylkeen tulevaa bensaletkun muovista liitintä. Sitä mäkin veikkaisin..
bensaletkussa murtuma hanan juuress. Se korjataaan samalla.
Lainaus käyttäjältä: j0j0 - 06 syyskuu 13, 11:17:10
Toi eturattaan stefa on aika yleinen vuotokohta monilla eri merkeilläkin. Aika usein vuotaa sen verran että se eturattaan alue on sellaista mustaa öljypaskaa. Sun tapauksessa taitaa vuotaa jo vähän enemmänkin...
Uuden tiivarin kanssa vuotaa hiuga huulesta ja holkin välistä. Molemmat uusittiin samalla.. Tää on kait "ominaisuus" ? Tippa lattialla ajon jälkeen....
Ominaisuus? Mistä niin päättelet? Ei yksikään fillari vuoda öljyä jos se on kunnossa.
Kun uusit stefan, niin laitoithan myös uuden tiivisteen tuon teräsholkin taakse? Se on englanninkieliseltä nimeltään "quad ring", halkileikkaukseltaan neliön muotoinen o-rengas. Ja onhan uusi stefa varmasti suorassa? Tuon kokoinen rinkula menee helposti vinoon ja pahimmassa tapauksessa vielä mutkalle jos sitä huolimattomasti mäiskii vasaralla.
Kuva on sen verran huono ettei siitä oikein näe - mutta onhan toi teräsholkki oikein päin? Se kuuluu olla niin että viistetty sisäreuna laatikkoon päin, siihen viisteeseen vastaa yllä kuvailtu quad ring.
Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 09 tammikuu 14, 21:52:07
Kuva on sen verran huono ettei siitä oikein näe - mutta onhan toi teräsholkki oikein päin? Se kuuluu olla niin että viistetty sisäreuna laatikkoon päin, siihen viisteeseen vastaa yllä kuvailtu quad ring.
Viistetty sisäreuna laatikkoon päin ja se vaihdetun neliötiivarin tarkistin, että on tasaisesti siellä, eikä mutkalla. Samoin iso pintatiiviste on isolla putkella naputettu laatikon kylkeen, ei näytä vinolta.... Täytyy pintatiiviste vaihtaa varmanni varuiksi, että josko korjaantuu.
Ja eihän holkkia ole irrotettu väkivalloin putkipihdeillä kun edellinen asentaja onnistui saamaan ruuvilukitteet holkin ja akselin väliin? Näinkin on joskus käynyt, kerran ei holkkia saanut irti ennen kuin lämmitti sitä niin että lukitteet hellitti. Nimittäin jos holkissa on pienikin epätasaisuus on stefa entinen hyvin nopeasti.
Vanha holkki uusittu ja ei ollut lukitteella.
Ongelma ratkesi, aattelin tännekin päivittää, että oppi leviää. Stefan naputtelun jälkeen, kun laittaa holkkia, ulompi huullos mulla ainakin vinksahti sisäänpäin, vaikka kuivana en holkkia laittanut. Vedin holkkia ulospäin terävästi hieman ja ulompi huullos tuli esiin. Sitten rauhallisesti holki takaisin pohjaa. Ei vuoda enää.
Ongelma ei ratkennut. Mit vit... Se on toinen stefa ja se kumikas O rengas jo ja neitseellinen holkki etuhammaapyörän akselia kuristamassa. Silti on taas tippa maassa ja vana laatikon pohjassa. Vanan alkupää kulkee etuhammaapyörän alle. Mikä muu paikka siellä voi vuotaa? Tiivistesilikonilla tiivistin lohkon ja stefan sauman. Ilso stefa on vimpan päälle naputettu ja mitattu, että on lohkon reunojen kanssa suorassa. Siis ei lohkon reunan tasalla, vaan siellä pohjalla isoa lukkorengasta vasten. Viime kerralla kosteus alkoi ison stefan ja holkin saumasta holkin alapuolelta..... Nyt en vielä purkanut, kun pyörä kuumana....
Liitteenä olevassa kuvassa tilanne ennen viimeistä korjausta, stefassa pikku noro holkin alapuolella. Mikäs pyörylä on ison stefan alapuolella? sen alaosa näyttää märältä, tosin onko yläpuolelta tullutta valumaa?
Aloin vaan miettiä, että eikös pyörivien osienpitäisi roiskia ympäriinsä pyörivän holkin kanssa öljyä??? Hammaspyörä on takaa ihan kuiva..... Hjälp, alkaa loppua ideat ja viilikset...
(https://lh3.googleusercontent.com/-OQj3mFbbOCQ/U4NQubCV8GI/AAAAAAAACCU/LCWenPR6jus/w792-h581-no/sportin+vuoto.jpg)
(https://lh5.googleusercontent.com/-_D1aAJsprhw/U4NS9PxdIuI/AAAAAAAACCg/eq80bB7ZUws/w697-h685-no/uus+stefa.jpg)
Ikinä en ole tuota isoa stefaa lyöny pohjaan asti vaan nimenomaan lohkon tasalle niinkuin se kuuluukin. Ja silikoni kuuluu Sportin moottorissa ainoastaan lohkojen väliin. Se "pyörylä" stefan alapuolella on vaihteiston sivuakselin laakeri.
Ekalla kerralla oli lohkojen tasalla, vuoti. Nyt heräs ajatus, josko huohotus ei pelaa ja siksi puskee läpi.....
Uskallanko edes kysyä... Mitä olet tehnyt sille letkulle joka lähtee startin takaa? Sen pitäisi tulla ylös satulan alle ja päätyä vapaasti ilmakehään.
En ole tiennyt moisen olemassaolosta ollenkaan. Ameriikan Joen jäljiltä... Tänään selvitän, mitä sille kuuluu. Tää pyörä on osimoilleen ihan orkkiskuntoinen, vain vuotokohdat olen korjannut (rockerboxi, öljylinja ja vetostefa).
kuinka niin uskalla kysyä?
Lohkon aukko stefalle ihmetyttää. Pirun syvä ja loiva viiste reunassa lohkon aukossa, siksi stefa pitää asentaa syvälle, muuten on vain todella nuftisti osan stefan reunasyvyyden matkalta kiinni ja voi irrota. Onko mulla väärä stefa, vai onko lohkossa jottain omituista? Löytyi clymeri, missä maininta, että 0,76 mm saisi olla max lohon tasosta sisällä.... Mitäs sit tapahtuu?
Kuva toivottavasti selittää.
Huohotinletkun pää löytyi satulan alta, päätyen öljytankin ylä taka kumiripustuksen luo. Ei tiukkoja mutkia havaittavissa, eikä tulppaa päässä. En sen enempää saanut revittyä letkua pois sieltä.
Huohari toimii. Paineilmaa ruuvin reiästä enskaan. Huohariputkesta tuli kelpoisesti ilmaa.
Kolmas stefa asennettu, Jimsin asennustyökalu apinoitu konepajalla sorvissa ja sillä stefa vietiin 0,7mm syvyyteen lohkon reunasta (kts liite) Ekat testilenkit ok, ei vuotanut. Tänään töihin, niin johan oli taas tippaa asfaltilla... Samasta paikasta vuotaa taas, eli vastikään uusitun holkin ja täysin uuden täysin suoraksi asennetun stefan välistä...... Oon helvetti RikRakinkin korjannu vuotamattomaksi ihan itte...
Kauniisti sanottuna Vittu Perkele. Milwaukeen lähtee kohta reklaami...
Aino, mikä itelä tulee enää mieleen on se, että akselin holkki ei oo sata jämpti akselin päällä, siinä on hitusen keikutusväljää. Jos se pääsee elämään vedon ollessa päällä, pumppaako se öljyä lohkosta? Auttakkee
Aika vakaasti tuntuisi siltä että kun kaikki on uusittu, niin siellä tosiaan olisi ylimääräinen klappi jossain.
Saisikohan sitä klappia kellotettua siitä akselilta...? Pitäisi pystyä väännättämään ja kuormittamaan sitä samalla kun tuijottaa kelloa. Pykälä päällä vääntelee käsin takarengasta. Ja runttaa.
Ton koon stefoilla 0.15mm näjemmä max heitto saa olla. Täytyy kellottaa. Mittaan suoraan tiukemman holkin akselille. Se kun tuntuu olevan se viimeinen mahdollinen syy....
Päittäisvälys holkilla 0.05mm..... WTF suraavaksi?
Akselin välys säteen suunnassa?