Rautalankaa osien vaihdosta (taas kerran)>> pitempi pyörä?

Aloittaja laphilainen, 14 maaliskuu 14, 22:45:08

« edellinen - seuraava »

laphilainen

Terve

Vuosien tauon jälkeen suunnittelen että alkaisinko tekemään oikeasti pitempää pyörää.

Se on selvää että jos tekee loivemman kuin 47 astetta keulakulman tai pitemmän akselinvälin kuin 2 metriä niin mennään tällä ajo-ominaisuuksien testaamisella yms...

Mulla on pannu missä on kanta-ajoneuvoprosentit luokkaa alle 60 %. Jos teen pitkän pyörän oikeasti hyvin niin Tollen keula tuplalevyjarruilla, tällöin prosentteja menee ulkoputket -3 % ja napa -4 %, tämä siis siitä hyvästä että oikeasti tekisin hyvän keulan. Olenko oikeassa?

Mielestäni napa syö kohtuuttoman paljon prosentteja, tässä vain ja ainoastaan halutaan tehdä pitkä pyörä laatuosilla. Navan suhteellisen suuri prosenttiosuus ohjaa tekemään pitkän pyörän jeesuksen vanhoilla alaputkilla, mikä ei ole teknisesti paras vaihtehto...

Comments?

Tuusulan T-Bone

Juuh, tuo on kieltämättä ongelma. Jonnekin ne prossat on kuitenkin pakko jyvittää. Se on sellaista, että kun yhteen suuntaan kumartaa, toiseen pyllistää.

Tuplalevyt on kopterissa hyvä juttu, mutta voi sen muutenkin toteuttaa aivan kelvollisesti. Jos keula on oikeasti pitkä, siellä pitää joka tapauksessa olla tukeva wobbelstaaki. Silloin riittää yksikin levy, pitkässä keulassa 8,5" tai 10". Rumpukin toimii, kunhan on hierottu kuntoon.

Itse keulan on kyllä hyvä olla Tolle. Muut viritykset tuppaa olemaan lyhytikäisiä.
Long John Stroker

Rezi

Lainaus käyttäjältä: Tuusulan T-Bone - 15 maaliskuu 14, 10:37:40
Itse keulan on kyllä hyvä olla Tolle. Muut viritykset tuppaa olemaan lyhytikäisiä.
Jos unohdetaan rossat, niin eikös risukeula toimi hydraa paremmin erittäin loivalla keulakulmalla?

Tuusulan T-Bone

Lainaus käyttäjältä: Rezi - 15 maaliskuu 14, 11:57:14
Lainaus käyttäjältä: Tuusulan T-Bone - 15 maaliskuu 14, 10:37:40
Jos unohdetaan rossat, niin eikös risukeula toimi hydraa paremmin erittäin loivalla keulakulmalla?

Kyllä vain, risukeula on kopterissa erittäin hyvä. Mutta vaatii aika monen asian tekemistä oikein. Jarrutestiosastolla yleisin hylkäämisen syy on toimimaton risukeula.

Pumppukeuloista se nyt vaan on se Tolle, kun ei ole kelvollista kilpailijaa sille mistään löytynyt.
Long John Stroker