Sporttiprojekti: jousitettu vai jäykkä perä?

Aloittaja Jake, 09 syyskuu 09, 16:27:44

« edellinen - seuraava »

Jake

Kertokaapa kokeneet märkäkorvalle, että miksi ei jäykkää perää?

Sportti laitetaan projektiksi kuitenkin, kun leveämpää takafillaria tekee mieli. Muutenkin perässä on jotain mikä häiritsee silmää. (kuvan tarakka on pikakiinnitteinen)

Pyörällä tuskin tulee lähdettyä mualimaa kiertämään, mutta kyllä sen silti pitää ajettava olla.

mielipiteitä, kokemuksia ja perusteluja suuntaan tai toiseen kiitos!

Jake

Itse itselleni vastaten: Eilen mulle kehuttiin jäykkää 10v. kokemuksella..

Tuusulan T-Bone

Liiton sääntöjen mukaan chopperissa pitää olla jäykkä perä.
Long John Stroker

Sami

Reilun 15 vuoden, paljon ajamisen ja useiden pyörien kovaperäkokemuksella voi vain todeta että jäykkärunkoinen fillari on paitsi rakenteeltaan kaunis, sillä on myös hyvä ajaa (lujaakin)! Jousitettu satula on kyllä piisannut hyvin suomen hyväkuntoisille teille.

Melko monta kertaa on vuosien varrella teltassa huilaillessaan kuullut asiantuntevan lauseen "eihän noilla pysty oikeasti matkaa ajamaan", olis usein mukava tietää millaisella kokemuksella siellä asiaa kulloinkin kommentoidaan...

Löysäperä puoltaa kylläkin paikkaansa jos asuu todella huonokuntoisen tien varrella, tai on pahoja selkävavoja.

Hemuli

Lainaus käyttäjältä: Sami - 20 syyskuu 09, 21:54:35...Löysäperä puoltaa kylläkin paikkaansa jos asuu todella huonokuntoisen tien varrella, tai on pahoja selkävavoja.

Tässäkin poikkeus vahvistanee säännön, aikoinaan eräs Hämeenlinnan hurjista valitteli kuinka ei pysty huonon selkänsä takia ajamaan yhdelläkään jousiperäisellä pyörällä - jäykän rungon kanssa ei ongelmia ollut ja niillä mentiin mm. varttimailia korkeilla kympeillä...
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

JaZZo

puollan jäykkää. kotas-rallista kotiinpäin päätin räppäillä kuin vanhoina jousiperä-aikoina ja lähdin vedättämään tätä kolminumeroista tietä kohti muuramea ja eka tälli kyllä muistutti tuosta runkomuutoksesta.. kaveri sano takana ajellessaan että villin näköstä menoo kun välilä molemmat renkaat tiestä irti.. hiekkatiet oli kivoja ajaa sillätavalla "speedwaysti" eli perse sivulla..  ::)
Shovelpiä

Jake

Kiitos vastauksista.

Olin jo kallistumassa jousitettuun ja levitettyyn perään, mutta nämä kommentit antoivat taas ajattelun aihetta.

Plussana jäykässä on tietysti ulkonäkö ja ehkäpä halvempi toteutus. Seinämävahvuudeltaan 2mm hydrauliputkea kun löytyy hyllystä ja tietysti koneet ja laitteet.

Käyttökokemuksia juurikin kaipailin ja niitähän tuli.

Hemuli

2 mm hydrauliputki on ehkä vähän hentoa runkohommiin, kromimolynä kyllä kestäisi mutta tavan paskarautana on tupattu käyttämään kolmosen seinämää. Alkuperäinen putki on kyllä ohutta mutta materiaali on paljon tiukempaa kuin hydrauliputki.

Jake

Kiitti Hemuli. Tuo seinämävahvuusjuttu olikin vielä epäselvä.

Raimo-Raato

Jäykkäperä on hyvä. Ei se aina mukava oo mutta on se silti hyvä!
A.K.A. Rambe

F 48

Joo, mutkatiellä jäykällä on hieno päästää lujaa, menee ku juna. Ja on kokeiltu jäykällä sportillakin... tänä kesänä oon ajellu emännän pyörällä ja on se vaan hauska peli. Ens kesäksi rakennetaan oma sportti :-)

Jack

Juu, ei kannattais arvostella jäykkiksiä, jollei niillä ole itse ajanut. Itse en letkuperäisistä välitä, omassa letkuperässä on niin jäykät iskarit, että alta pois. (siis kakkospyörässä) Silti se on kummallinen.
Jäykkä on tiessä paremmin, mielestäni.

Tosin mä oon ajanu jäykillä vasta vuodesta -85. Ja ajan edelleen. Selkäkin voi hyvin aina ajokaudella, tossa juuri ennen ajokauden alkua rupeaa nykyään tuntumaan kummallisia asioita kropassa, jotka sitten paranee, kun pääsee taas radalle. Vaikka kuinka urheilee....

Jack

Olipas taas OT'tä
Flatheads!!!

Tuusulan T-Bone

Long John Stroker

Jake

En tiedä sitten minä vuonna jäykkä perä toteutetaan, mutta palikoiden hommaaminen ja esityöt on aloitettu. Rungon päätykappaleet hain Marttilasta ja hiukan porailin ja sorvailin putkien kiinnityksiä. Nuo tapit poraan vielä auki.

Hemuli

Mielenkiintoisen näköiset kalikat, mistähän lienevät peräisin vai ovatko vallan uustuotantoa? Ainakin tukevan oloiset.