XB12R Bulsu lentoon

Aloittaja j0j0, 16 lokakuu 13, 16:57:25

« edellinen - seuraava »

j0j0

Tota komboa itsekin mietin rajoittamaan paineita.

Mulla on tuohon toiseen BOV:iin eri jousia, toista taas pystyn säätämään ruuvilla.
IBMC Street Gang

Smokie

Mä oon tykästynyt cossusierran bensapaineen säätimeen. On näppärän kokoinen ja ruuvista saa pyöritellä paineet mihin huvittaa. Liimasin siihen avaimen kiinni niin onnistuu ruuvata vauhdissakin.

j0j0

Lainaus käyttäjältä: Smokie - 13 helmikuu 14, 16:26:03
Mä oon tykästynyt cossusierran bensapaineen säätimeen. On näppärän kokoinen ja ruuvista saa pyöritellä paineet mihin huvittaa. Liimasin siihen avaimen kiinni niin onnistuu ruuvata vauhdissakin.

Äkkiseltään kossusierran bensansäätimiä ei löytyny...  :o

Jos sitä tilailis vaikka tollasen halpis säätimen:
http://www.race.fi/fi/product/18970a/rp-fpr-1

Mitä nyt oon lukenu juttua noista, niin tuo pitäis laittaa paluulinjaan suuttimien jälkeen? No mulla ei ole sellaista.. ???

Edit:

Ilmeisesti näin:

IBMC Street Gang

Motomatti

Juu, jos paineensäätimessä on kaksi lähtöä. Itse olen toteuttanut siten että pumpulta haaroittuu letku suoraan suuttimille ja toinen paineensäätimelle ja siitä takaisin tankkiin. Paineella kun on tapana jakautua tasaisesti jos tilavuutta letkuissa on riittävästi. Ja 3 - 4,5 bar on sen verran kova paine että varmasti jakautuu. Painettahan säätää imusarjan paine. Painetta on turha nostaa sen korkeammaksi kuin on tarve. Turhaa energian haaskausta ja laitteiden kulumista. Ruiskutuspainehan muodostuu imukanavan paineen ohjaamana. Samoin kuin ahtopaine. Ja samaan aikaan.

Kaikki muu seoskorjaus tehdään sytytys- ruiskutus- ja rikastuskarttoja muokkaamalla. Siististi sormia tahrimatta.

j0j0

Tossa halpiksessa näyttäs olevan pohjassa lähtö takasin tankkiin, jos oikein ymmärsin.

Eli: Pumpusta säätimelle, säätimestä suuttimille ja alemmasta lähdöstä takasin tankkiin?

Näppärä idea tuo pumpulta haaroittaminen.

Vakio paine on 3.38 bar ja pärjäisin niukasti silläkin.
IBMC Street Gang

Motomatti

Vanhanajan ruiskuzydeemeissä polttoaine kiersi kaikkien suuttimien kautta ja vasta paluukanavassa oli paineensäädin. Sitten tuli nää tankin sisäiset vehkeet ja sieltä vain yksi paineellinen letku. Ei niin harrastajaystävällistä enää.

j0j0

Nyt plenumi kelloo kumipuslien varassa. Vielä pitäis tehdä plenumiin kiinnitys "rocker box coverista"  ja moottorin sivuttaistukivarrelta. Ehkä vielä jostain jos keksin jonku hyvän ratkasun.

Tilasin myös sen bensanpaineensäätimen.
IBMC Street Gang

j0j0

Voiko tälläsen BOV:n laittaa ns. väärinpäin, että paine tulisi kyljestä?:

IBMC Street Gang

Motomatti

Ajatus tuossa venttiilissä lienee niin että pikkuputkesta tuleva imukanavan paine ja alhaalta tuleva ahtopaine ovat tietyllä tavalla tasapainossa toistensa kanssa ja vuodatus tapahtuu alhaalta sivulle.

Jos ahtoapaineen suuntaa muuttaa sivukanavaan olisi ahtopaineen vaikutuspinta-ala suurempi kuin mitä edellisessä. Vuodatusta tapahtuisi paljon helpommin. Käytännössä ahtopaine ja imukanavan paine kohdistuisivat lähes samankokoisiin pinta-aloihin ja samaan eli aukaisevaan suuntaan. Ahtopainetta todennäköisesti ei muodostuisi. Mutta mikään ei estä kokeilemasta. Onko tuohon venttiiliin kuinka monta vaihtoahtoista jousta?

Itse pähkäilin näitä venttiiliasioita myös ja rakentelin säädettävän venttiilin Alkoholipyörään: http://www.motomatti.fi/2012/01/alkoholipyora-ahtopaineen_4.html

Tässä linkissä venttiilin sijainti ja rakentelufiilistelyä siltä ajalta kun homma eteni vauhdilla mutta ei aina niin hallitusti....
http://www.motomatti.fi/2013/03/alkoholipyora-ahtimen-asennusta-1.html

Yllä oleva ratkaisu on päinvastainen komponenttijärjestelyjen suhteen kuin J0j0n ratkaisu. Itsellä molempia ratkaisuja käytössä mutta paremmaksi väittäisin ratkaisua jossa kaasuläppä on ahtimen painepuolella. Kuten J0j0lla. Joskus vain ratkaisusta johtuen ei saa tarpeeksi isoa plenumia mahtumaan jolloin kaasuläppä on sijoitettava ahtimen imupuolelle.

Jasu

Lainaus käyttäjältä: Motomatti - 15 helmikuu 14, 12:09:54Yllä oleva ratkaisu on päinvastainen komponenttijärjestelyjen suhteen kuin J0j0n ratkaisu. Itsellä molempia ratkaisuja käytössä mutta paremmaksi väittäisin ratkaisua jossa kaasuläppä on ahtimen painepuolella. Kuten J0j0lla. Joskus vain ratkaisusta johtuen ei saa tarpeeksi isoa plenumia mahtumaan jolloin kaasuläppä on sijoitettava ahtimen imupuolelle.
Oon yrittäny selvittää kummankin asennustavan etuja/haittoja, mutta mitenkään yksiselitteistä vastausta ei ole vastaan vielä ajautunut. Mielellään kuuntelisin kommentteja kummastakin, kun molemmista on Motomatilla kokemusta.

Itse jostain syystä olen mieltynyt ratkaisuun jossa ahdin on kaasuläpän jälkeen, ja tällainen ratkaisuhan taisi olla käytännössä ainoa käytetty isojen kasikoneiden kanssa. Omaan projektiinikin olen kuvitellut osat asennettavan kyseisessä järjestyksessä...

Pientä hahmotelmaa, kyllä tämäkin vielä jonain vuonna liikenteessä tulee olemaan. Haaveet on kyllä tulevalle kesälle tuo nippuun saada...

Kaasuläppää tuossa ei mukana vielä ole, mutta ahtimen päälle sen asetella meinasin, taaksepäin suuntautuvan imukanavan kanssa...

j0j0

Tossa järjestyksessä on kieltämättä pieniä etujakin. Itse saisin ahdinta alaspäin, eikä tarvitsisi laittaa kahta bovia. Ottais vähän fiksummin kierroksiakin ilman vetoa, kun kaasuläppä rajoittaisi ahdinta verrattuna alipaineohjattuun boviin. Alipaineohjatulla bovilla kaasuläpän avautuessa tulee ahtoa aika reippaasti..
IBMC Street Gang

twinspeed

Tuo kaasuläppä/kaasutin ennen ahdinta on se perinteinen version. Sillä periaatteella kaikki vanhat kilpa-autot ja moottoripyörät toimi. Ja niinkun sanottiin, niin toimiihan isot kasikoneet (muun muassa dragsterit) tällä periaatteella vielä nykyisinkin.
"The only sounds are the wind and the dull roar floating back from the mufflers."

j0j0

Lainaus käyttäjältä: twinspeed - 15 helmikuu 14, 15:01:54
Tuo kaasuläppä/kaasutin ennen ahdinta on se perinteinen version. Sillä periaatteella kaikki vanhat kilpa-autot ja moottoripyörät toimi. Ja niinkun sanottiin, niin toimiihan isot kasikoneet (muun muassa dragsterit) tällä periaatteella vielä nykyisinkin.

Jep, vittu kun en aiemmin miettinyt tota asiaa vähän vakavemmin. Tuo meinaan ratkasee lähes kaikki mun ongelmat ahtimen korkeuden ja BOVien suhteen...

Voisin meinaan irrottaa tuosta oikeasta ruiskurungosta kaasuläpän, hitsata reiät umpeen ja tehdä kiinteän kotelon siitä ylöspäin. Rungon voin pujottaa yläkautta koneen päälle. Samalla voin tehdä kiinnityksen kannen suojakanteen.

Tuolla buellXB.com foorumilla EricZ tuota ehdotti, mutta vasta tänään tajusin mitä kaikkea tuo systeemi ratkaisisi.:

LainaaInstead of dealing with all of the bovs for boost control, which seems like a major headache, why not modify the XB throttle body by removing the butterfly and welding the shaft holes closed. You would relocate the throttle body to the supercharger inlet. You would have your pick of oem or aftermarket throttle body assemblies. The XB motors hardly make any vacuum and it may be really difficult to tune a bov to provide reliable and consistent boost regulation. As long as the throttle body is before the charger, there is no need for any valving to control boost. Air into the engine would be limited by throttle position and rpm, just like a stock setup.
IBMC Street Gang

Smokie

Onko toi sun BOV Bilteman tuotos? Jos on niin kannattaa henkisesti varautua hiomaan sisuskaluja väljemmiksi, aika monella on jumitellut. Pikkuturbon kanssa toi oli ihan OK mutta kun vaihdoin turbon isompaan toi jäi pieneksi ja ahdin sakkaa.

j0j0

Lainaus käyttäjältä: Smokie - 15 helmikuu 14, 15:57:02
Onko toi sun BOV Bilteman tuotos? Jos on niin kannattaa henkisesti varautua hiomaan sisuskaluja väljemmiksi, aika monella on jumitellut. Pikkuturbon kanssa toi oli ihan OK mutta kun vaihdoin turbon isompaan toi jäi pieneksi ja ahdin sakkaa.

Toi kuvan BOV on Motonetistä, mulla oli myös Motonetin tämmönen: http://www.motonet.fi/fi/tuote/521000/Dump-valve-mantamalli-max2bar

Palautin molemmat. Seuraavan BOV:n ostan kyllä MopoSportista, oli aika järkevän näkösiä. Sai myös 34mm lähdöllä. Löytyy MopoSportin sivuilta hakusanoilla POP-off.
IBMC Street Gang