Evon tärinät +80km/h nopeuksissa

Aloittaja xxxJPLxxx, 07 elokuu 13, 16:28:22

« edellinen - seuraava »

xxxJPLxxx

Täällä ja muuallakin kun olen keskusteluja lueskellut, aika moni toteaa fillarinsa kulkevan hyvin Suomalaisia moottoritienopeuksia. Itsellä hiljattain hankittu -95 Heritage joka on aivan mahtava peli tuonne 90km/h mittarinopeuteen saakka, mutta sen jälkeen alkaa sellaiset tärinät + värinät että meinaa jalat tippua laudoilta ja perse värisee vielä puoli tuntia ajon jälkeen. Värinäthän kuuluu lajin luonteeseen mutta mitä olen muita (uudempia tc:tä tosin) kokeillut niin ne kulkevat kivuttomasti +100km/h vauhteja. Vaikuttaako tuo bussin tuulilasin kokoinen pleksi niin paljon ilmanvastukseen, että kierrokset käyvät kovemmilla vai mikä on selitys? Edellinen pyörä oli -09 XR1200 joten siinä tietysti tottui ihan toisenlaiseen menoon :)
Always write angry letters to your enemies. Never mail them. - James Fallows

Hemuli

Tuleeko tärinä moottorin kierrosten vai nopeuden perusteella? Jos nopeuden niin vika voi olla niinkin yksinkertainen kuin vipottavat vanteet.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

xxxJPLxxx

Tärinät tulee moottorista, kun kytkimen laittaa pohjaan niin kulku tasottuu. Pyörällä on mittarin mukaa ajettu 30tkm ja ulkoinen olemus tukee tuota lukemaa, tosin eihän näistä koskaan tiedä.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

ma^ko

Oletko kokeillut nostaa tärinöistä piittaamatta nopeutta, tasoittuuko? Softikses ei ole kumityynyi eikä evosoftikses myöskään tasapainoakselia, jonkin kierrosalueen täryt voi tulla svittumaisesti läpi, aluetta voi jossain määrin siirtää välitystä muuttamalla.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

xxxJPLxxx

Tärinä alkaa 95km/h mittarinopeudesta ja kasvaa 110km/h nopeuteen saakka. Täytyy myöntää että sen kovempaa en ole vielä vetänyt (mopo ollut vasta 3vk) kuin hetkellisesti ohituksissa ja silloin on ollut tarpeeksi jännittämistä muiden ominaisuuksien suhteen :)

Tuntuu kuin se tarvitsisi 6. vaihteen joka sitten myöhemmin tulikin. Ajattelin lähinnä jos joku vastaavan himmelin omistaja osaisi kertoa kuuluuko tuo tärinä ko. nopeudessa ominaisuuksiin joiden kanssa vaan on opittava  elämään :)

Hemuli

Kyllä näissä twincamia vanhemmissa laitteissa yleensä on ns. "tärinäalue" - noin 500 rpm jakso jolla tärinä on voimakkaampaa. Sitä voidaan säätää suuntaan tai toiseen kampiakselin tasapainotuskerrointa muuttamalla tai sitten nopeusaluetta jossa se esiintyy välityksiä vaihtamalla.

xxxJPLxxx

Ominaisuutena tuota vähän pidinkin.

Kuinka tuo toisiovedon välitysten vaihtaminen käytännössä onnistuu? Takahihnapyörä voidaan varmaankin vaihtaa pienemmäksi, mutta löytyykö hihnoja lyhyempinä vai onko muutaman hampaan pienennyksellä merkitystä hihnan pituuteen?

Toisaalta on ehkä parempi/helpompi mukautua pyörän käyttöalueeseen kuin yrittää muuttaa sitä. Ainakaan vielä...

atco

Lainaus käyttäjältä: ma^ko - 07 elokuu 13, 19:37:15
Oletko kokeillut nostaa tärinöistä piittaamatta nopeutta, tasoittuuko?
Tuonhan voi kokeilla vaikka kakkosvaihteella, ei tartte motarille asti mennä?
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä
FXDWG -02

xxxJPLxxx

Lainaus käyttäjältä: atco - 07 elokuu 13, 23:03:18
Lainaus käyttäjältä: ma^ko - 07 elokuu 13, 19:37:15
Oletko kokeillut nostaa tärinöistä piittaamatta nopeutta, tasoittuuko?
Tuonhan voi kokeilla vaikka kakkosvaihteella, ei tartte motarille asti mennä?

Totta, pyörästä löytyy joka vaihteella tuo "tärinäalue", mutta kun pääsee liikkeelle niin 95% ajosta menee 5. vaihteella joka toimii moitteetta 60-90 välillä niin se ei tule esille kuin suuremmissa nopeuksissa.

Pointtina tässä kysymyksessä oli alunperin, että kuuluuko ko. tärinät asiaan vai onko siinä jotain poikkeavaa jonka syy tulisi selvittää? Tähän mielestäni sain jo vastauksen, eli kuuluu asiaan :)

Joe Cool

Lainaus käyttäjältä: xxxJPLxxx - 08 elokuu 13, 06:15:265. vaihteella joka toimii moitteetta 60-90 välillä niin se ei tule esille kuin suuremmissa nopeuksissa.

kuuluuko ko. tärinät asiaan vai onko siinä jotain poikkeavaa jonka syy tulisi selvittää? Tähän mielestäni sain jo vastauksen, eli kuuluu asiaan :)

No ei todellakaan kuulu asiaan, kuin ehkä tuossa yksilössä ::) Pieni tärinän muutos kuuluu asiaan jollain alueella, kuten Hra H totesi, mutta ei se saa muuttua suureksi / sietämätömäksi  tärinäksi. Eikä evo softailun ominaisuuksiin kuulu myöskään muu ominaisuuksien jännittäminen / loppuminen satasen nopeuksissa.

Itselläni tuossa '87 evo softail, jolla olen tässä kesällä pörräillyt 2300 km ja menee yhtälailla hienosti kaupungissa kuin moottoritielläkin. 140 km/h ei ole minkäänlainen ongelma. Ajelimme yhden kaverin kanssa tuossa reilun 250 km pätkän maantiejoa yhdessä, hänellä on 2010 uusirunkoinen Electra, mutta kummallakaan ei ollut vaikeuksia pysyä toisen tahdissa, kun vetovastuuta vaihdoimme.

Jos evo softail ei toimi kuin 90 asti, niin siinä yksilössä on vikaa, turha selitellä ominaisuuksilla.

Hemuli

Lainaus käyttäjältä: Joe Cool - 08 elokuu 13, 08:57:36...Jos evo softail ei toimi kuin 90 asti, niin siinä yksilössä on vikaa, turha selitellä ominaisuuksilla.

Asiat ei aina ole ihan näin mustavalkoisia - se mikä toiselle on sietämätöntä tärinää voi toiselle olla vain pieni harmi. Ja kyllä evokoneiset pyörät tärisee, toiset enemmän ja toiset vähemmän. Toki voihan siellä olla mitä vaan lähtien löystyneistä moottorin kiinnikkeistä paskana olevaan kampuraan. Mutta näin etäyhteydellä on mahdoton sanoa mitään tarkempaa.

xxxJPLxxx

Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 08 elokuu 13, 11:35:40
Asiat ei aina ole ihan näin mustavalkoisia - se mikä toiselle on sietämätöntä tärinää voi toiselle olla vain pieni harmi.

Tuo on täysin totta, edes edellisellä XR:llä - jossa oli oikeat jarrut ja jousitus ja yleensä ottaen niin hyvät ajo-ominaisuudet kuin mitä HD:ssä voi olla- en olisi voinut kuvitellakaan pitäväni yli 120km/h matkavauhtia.

Toiset meistä vaan on niin paljon kovempia kuin toiset, mutta pääasia että kaikilla on kivaa :)

Joe Cool

Asiat eivät ole mustavalkoisia ja tärinäherkkyyksiä on paljon erilaisia. Selvittelin yhden kaverin kanssa paljonkin Sportsterin tärinöitä ja niihin kyllästyttyään mies vaihtoi softailiin ;)

Ei minulla ole tarvis kehua matkanopeuksiani, koska ajan Harrikoillani samoja nopeuksia, kuin autolla, 5-7 km rajoitusten yli suht' todellista nopeutta. Poikkeuksena moottoritie, jossa vain ohituksissa ajan esim. 130 pintaan (vähän yli tai ali) liikennetilanteesta riippuen ja sitten taas pudotan matkanopeuden 110-120 tuntumaan. Mittari näyttää mitä näyttää, nuo mainitut nopeudet olen pyrkinyt tarkistamaan navigaattorilla.

Pointti on, että kaikilla pyöriläni (vm. '71-'94) voi vetää noita nopeuksia ja ainoastaan '71 rautis alkaa moottoritienopeuksilla tuntua kevyelle ja levottomalle.

1987 softail on minulle uusi tämän kesän tuttavuus ja olen ollut haltioissani sen hienosta ajettavuudesta jopa täysin vakioiskareilla! Olen sanonut, että jos minulla olisi vain yksi pyörä, niin paras kompromissi kaikista on juuri evo softail. Matala painopiste, ketterä pikkuajossa ja tukeva maantiellä. Se tärisee omassa ajossani vähemmän luin rautikset ja shovel, mutta enemmän kuin kumiripusteiset matkalehmät.

Siksi en voi millään yhtyä väitetteeseen, että kunnossa olevalla evo softail ei sovellu ajettavuudeltaan ja tärinöiltään yli 80-90 nopeuksiin. Ja kyse on vaan pakolla hyväksyttävästä ominaisuudesta. Ei ole - oli mustavalkoista tai ei - täältä tulee eriävä mielipide!

Tuusulan T-Bone

Valmistustoleranssien seurauksena noissa on yksilöllisiä eroja, jotka saattavat olla tuntuviakin.

Toisaalta kaikilla softaileilla, joilla oon ajanu, on voinu huoleti ajaa tikkari + 10-30 km/h. Vähän ne tärisee jossain, mutta eivät häiritsevästi. Omallakin tuli vedettyä joskus niin kovaa kun se suostui kulkemaan, eikä se silloinkaan tärissyt itseään paskaksi.

Siksipä olen taipuvainen epäilemään, että aloittajan tapauksessa käsillä on vika eikä ominaisuus.
Long John Stroker

Spöke

Mä tsekkaisin ekana, että koneen kiinnikkeet on ok. Lisäksi vois olla viisasta tsekata säilyykö koneen käynti terveenä kierrosten noustessa
-Spöke-
Pannun, parin Shovelin ja Rautapään loukussa