Mikä nokka sekalaiseen ajoon?

Aloittaja -mikko-, 19 elokuu 09, 11:42:15

« edellinen - seuraava »

-mikko-

Lainaus käyttäjältä: tuuba - 13 marraskuu 11, 13:24:03
mitenkäs tässä hommassa loppuennlopuksi kävi?
vähän samanlaisia hommia tiedossa tässä talven mittaan

Nokaksi tuli valittua EV59 ja männiksi Wisecon 11:1 takomukit. Kansityöt venttiileineen kuten suunnittelin ja kaasariksi HSR42 screaming eagle K&N putsarilla (kun oli jo paikallaan). Pakoputki 2-1 2" kollektorilla ja "supertrappi" perässä. Vaimennin tulee vaihtumaan tulevan talven aikana parempaan (jos trapista haluaa hiljaisen se ei virtaa ja jos virtaa se vastaa lähes suoraa putkea ääniltään) ja ilmanputsarin vaihdan samalla ja sitten taas penkkiin. Lopputuloksena varsin mukava pyörä, kiihtyy niin perkeleesti (verrattuna lähtötilanteeseen...) ja vääntöäkin on mukavasti käytettävissä (mamman kanssa tuli heitettyä pienimuotoinen reissu 2-päällä matkatavaroineen). Voin suositella  :)
- shine can never replace attitude -

Thomas

Mitenkäs - onko väellä kokemuksia V-Thunder (by COMP Cams) nokista? Niillähän on kanssa muutama mielenkiintoinen vaihtoehto tyrkyllä:

Esim. Wood W6 vs. EVL-3020; eroina pari astetta imupuolella.

V-Thunder'in erikoisuutena mainitaan aina tuo nokan profiili, minkä pitäisi vaimentaa mekaanisten äänien syntymistä.. Itselläni on hyllyssä tuollainen EVL-2015, jonka lukemani perusteella pitäisi toimia myös ilman ruiskua varustetuissa baggereissä.. Varmaankin tulee tuo kokeiltua, ennen kuin lähden uuttaa nokkaa ostamaan.. kunhan vain saan verolaput hoidettua alta pois..

-t-
Tyyli ennen tarkoitusta. Asenne ennen kaikkea..

tuuba

no niin nyt on kampura kassassa, lohkot nipussa ölppipumppu paikallaan.
pitäs alkaa kasaamaan tota moottoria, tossa mittailin ja laskeskelin noita palotiloja ja puristus suhteita.
paketti on seuraavanlainen KB:n 9,5:1 männät ekassa ylikoossa kannet orkkikset kevyesti portattu ja kaasariksi tule 42 HSR, putsari mikuniin kuuluva K&N ja putket on Hookerin tuned flowt 2:2. nokkavaihtoehtoja mulla on kaksi (johtuen siitä että niitä on olemessa mulla kaksi) Andrewsin ev27 ja ev 46. staattinen puristussuhde on 9,3:1 ja dynaaminen jää 27:lla 8,70:1 ja 46:lla 8,53:1:
Atte (v-twincity) suositteli ottamaan kansista 0,30mm ja pytyistä samanlaisen siivun pois jotta saadaan ruttua lisää.
kumpaa nokkaa nyt pitäs raadin mielestä alkaa tonne ekaks koittaa?
jos jollain on hinkua myydä hyvät korkeampipuristeiset männät tai vaihtaa ne noihin mun mäntiin niin käy mulle :D
Only way to feel the noise is when it´s good and loud...

Hemuli

Laita kaks'seiska, hyvä vääntönokka kadulle. Varsinkin noin matalilla rutuilla.

Pytyn sorvaaminen on vähän kyseenalaista, ainakin ennen kuin mitataan männän ja kannen välys.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

rodchop

Multa löytys halvalla tollanen, voin sen vaihtaakkin johonkin ;D
Mulla Evossa 27, ihan kivasti vääntää & menee.
http://finnbikers.fi/foorumi/index.php?topic=3942.15
HOG Forever Forever HOG

tuuba

juu kaikki välykset sunmuut on kyllä tarkotus mitata.
toi ruttu muo kyllä vähän kaivertaa kun jää niin alhaseks.
pitäskös ne männät nyt kuitenkin vaihtaa?

Kiiski

Mä en noista Evoista silleen tiedä, voisko jättää sylinterien juuri tiivisteet veke kasatessa + käyttää jotain ohkasta kansipahvia niitä nyt ainakin pitäis löytyä. Noilla eväillä sen staattisen rutun pitäis nousta ainakin kymppiin ja ylikin. Sit tosta dynaamisesta rutusta mä en kyllä välittäis niin paljon koska yllättäen se laskee sitä mukaan mitä enemmän nokassa on asteita ja niin siinä hommassa kuuluukin tapahtua.

tuuba

näinhän se homma menee. toi sylinteristä pois ottaminen juontaa juurensa oikeestaan siihen että mulla on toisen pytyn tiivistepinnasa hiukan sanomista joten oikasemaan sen joutuu joka tapauksessa.
no toi dekkitiiviste on tossa jameksen sarjassa ,020" paksu ja kansipahvi ,045".
onko noita sitten ohkasempia?

Tuusulan T-Bone

Kansipahveja saapi 0,030" paksuja. Orggis on 0,060". Oikaset pinnat ja laitat ohkasimman kansipahvin, niin staattinen kantti on noilla männillä aika tarkkaan 10:1.
Long John Stroker

Hemuli

Ei kannata "laittaa" mitään ennen kuin mittaat mitä tarvitaan. RB-Racingilta löytyy hyvä laskuri dynaamisen puristuksen laskemiseen:

http://www.rbracing-rsr.com/comprAdvHD.htm

Sitä kun täydentää tällä staattisen rutun laskurilla niin voit pelailla eri tiivistevaihtoehtojen tuomilla eroilla:

http://www.rbracing-rsr.com/compstaticcalc.html

Dynaaminen ruttu olis vissiin hyvä olla jossain vähän päälle ysissä että moottori toimis myös alakierroksilla. Mulla oli just tollainen EV27 yhdessä KB:n ysipuolikkaiden kanssa ja tykkäsin - orkkis starttikaan ei ollu ollenkaan pahoillaan.

Sylinterin pohjatiivisteitä löytyy sitten myös .020" paksuisina jos tarttee sylinteriä alkaa laskemaan. Onpa jotkut pajat käyttäneet pelkkää "Threebond" merkkistä tiivisteliimaa ilman ongelmia. Samaa tavaraa myydään täällä ainakin Yamabondina tai Hondabondina.

Tuusulan T-Bone

Aattelin ny vaan "laittaa" ton tohon, kun tuli nuo itte laskettua...
Long John Stroker

tuuba

Joo noilla rb:n laskureilla mä noita laskeskelin ja sain staattiseksi rutuksi ton 9,3.
ihmettelin ton laskurin kanssa ekaks että mikä helvetti siinä mättää kun ei laske mitään mut käytin pilkkua pisteen tilalla.
No kylläkai tässä sitten jo hiukan niinku aluella ollaan jos kerran sedät niin väittää.
Mitenkäs toi männän ja venttiilin välinen välys olis kätevintä mitata jollain muovailuvaha meiningillä vai mitenkä?

Hemuli

T-Bone, nää vehkeet on kuitenkin yksilöitä - jos yhdessä evossa voi käyttää jotain, ei tarkoita automaattisesti että toisessa tulee samat tulokset samoilla osilla. Varsinkin ton mäntä/kansivälyksen kanssa saa olla tarkkana. Se mitataan niin että männän päälle laitetaan pikku vaseliinitäpän avulla kuusi pätkää tinalankaa porauksen kehälle, sitten kansi paikalleen ja pyöräytetään kone käsin nopeasti yläkuolokohdan yli jonka jälkeen mitataan tinalankojen paksuus tönärillä.

Vakio-osilla käy usein niin että lanka ei edes koske kanteen. Virivelhojen suosituksen mukaan välys olisi hyvä olla 0.030-0.035" (0,76-0,89 mm) mutta oman kokemukseni pohjalta laittaisin katumoottorin välyksen tohon ylärajaan.

Tuossa hyvä artikkeli aiheesta: http://www.nrhsperformance.com/tech_squish.shtml

ja toinen...

http://www.rbracing-rsr.com/squishcalc1.html

Tuusulan T-Bone

Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 22 tammikuu 12, 19:14:28
T-Bone, nää vehkeet on kuitenkin yksilöitä...

No shit, Sherlock... ;D

Todellista kanttia ei saa selville kuin mittaamalla. Jos kuitenkin oletetaan, että tehtaan ilmoittamat arvot pitävät paikkansa, niin tuo edellä kirjoittamani pätee.
Long John Stroker

Hemuli

Moottoria rakennettaessa ei voi olettaa mitään.