Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

rautapää projektia ! vol 2

Aloittaja jamii1, 15 maaliskuu 13, 13:28:52

« edellinen - seuraava »

jamii1

Teki mieli kokeilla kuiduttamista, joten lokasuoja sille oli sopiva kohde. Harmi vaan ettei tuleva vaimo pääse kyytiin muutakun tarakalle sen valmistuttua   ;)  heh...    lähdetääs siis purkaan operaatiota. Vaatimuksena oli että saisin lokasuojan meneen renkaanmuotojen mukaan ja mahdollisimman lähelle rengasta.  10mm sellainen sopiva hajurako.
Ensimmäisekseen maalarin teippii renkaalle karkeeta muotoa hakemaan, sitten jesseä piilottaan renkaan urat jottei kauheasti tulisi kohoumia pohjapuolelle. Vuorossaan seuraavana olisi helposti kuidutuksen jälkeinen irroitus siksi alumiiniteippiä.  siitä ei kuvaa tässä osiossa,sorry
Gelcoatti ja koveten sekoitettua ei muutakun lääräämään renkaalle. Yön yli kuivatus pieni hionta sen jälkeen ja kuidutusta parikerrosta

jamii1

Eli siis kuiduttamista. Senkin jälkeen reilumpi hionta.
Tämähän siis on vasta muotti varsinaiselle lokasuojalle.. 
Tehdään se siis kunnolla kun siihen lähdettykkin. prkl!!

Hemuli

Jos tuo on vasta muotti niin eikös varsinaisesta lokarista tuu vähän turhan nahee kun muottikin nuolee kumia millien toleranssilla? Vai ymmärsinkö jotain väärin?
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

jamii1

Siinä kuvassa vasta makaa renkaan päällä ihan muodon vuoksi...  ei ihan taida vielä 10mm olla.

mutta näillä vehkeillä ja lasikuitu matoilla

jamii1

Eli tänään saatu aikaan lokarin lopullinen homma kuidutus muotin päälle. huoh huomenna siis nähdään mitä siitäkin tuli.. pikkasen annoin lämpöä kuumailmapuhaltimella jotta pääsi hiplailleen millaista pintaa siihen oli saanu sotkettua.

ma^ko

Ilmeisestikin aika ensimmäisiä/ensimmäistä kertoja/kertaa tekemässä kuttaperkasta jotakin.

Ensinnäkään tuollaisessa projektissa ei gelcoattia tarvitse lain ja jos tehdään muotti, niin siitä lienee tarkoitus saada irti suurinpiirtein valmis kappale eli muotti tehdään niin että julkisivu on muottipinta. Tuo suoraan kohteen käyttäminen muottina toimii toki yksittäiskappaleelle, olisi kannattanut kuitenkin ehkä vetää pintaan hieno kangas, saattaisi olla hieman vähemmän pölyinen pinnan teko edessä. Jollei tuo ole kokonaisuudessaan muottiprojektia, jolloin en kuitenkaan oikein ymmärrä vaiheistusta ja lokarihan silloin laminoitaisi muotin sisään eikä päälle. Kyllä se toki noinkin syntyy, toki oikeaan muottiin sisälle tehden siihen olisi voinut vetää muutaman letkun/johdon/soiron/what ever sekaan tekemään jäykentävän sandwichin jolloin olisi kantanut matkustajankin. Siistin pinnan tekeminen kun ulkopuoli on muottivapaa(jos oikein ymmärsin) tulee olemaan pölyisä ja työläs. Jos tuon esineen sisäpinta on siistihkö tai helposti hiottavissa ja kiillotettavissa siistiksi, niin kannattaa harkita tuon levittämistä keskeltä tarvittavat 10-15mm ja varsinaisen lokarin tekemistä ko muottiin.  Laminoidessa kun lisää 3-4kpl alipaineletkuja pituussuuntaan mattokerrosten väliin(alapuolelle) saa aikaiseksi sandwichin ja kotelomuodon joka tekee lokarille huomattavan vääntöjäykkyyden.

Itse jos tekisin kuttaperkasta(=lujitemuovista) lokaria, niin käyttäisin neulottua mattoa(=rowing) ja laminoisin epoxilla. 2-4 pitkittäistä jäykisterankaa ja kiinnityskohtiin sisäänlaminoitu hst levy/prikka. Jäykisterankojen sandwich täytteenä käyttäisin joko hst-lankaa ~5mm tai alipaineletkua.

Jos päädyt käyttämään nykyistä tekelettä muottina niin joudut levittämään sitä tulevan lokarin materiaalimäärän verran, koska tuon sisäpinnasta tulee silloin uuden ulkopinta ja se jää ahtaaksi. halkaistuna levitystä varten olisi kyllä helpompaa hioa ja kiillottaa pinta kun täysin kouruna. Muotista voisi ottaa muutamankin lokarin kohtuu pienellä duunilla ja jos muotti on huolella siloteltu ja kiillotettu on irroitettu lokari reunatasauksen jälkeen käyttövalmis normaaleilla pohjatöillä tai jos vetää värillisen coatin muottiin ekana ja tyytyy väriin niin suoraan irroituksesta käyttövalmiissa värissäkin(=syy miksi veneissä etc käytetän värillistä coattia).
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

jamii1

Jep, ekaa kertaa tekemässä kuidusta jotakin. ihan kokeilu mielessä mitä tulee, neuvoilla mennään mitä oon saanu toinen neuvoo erillailla ja toinen taas toisella tapaa..    :)   oot kyllä ihan oikeassa et ei tota gelcoattii kyl olis edes tarvinnu tossa hommassa. Ja olisihan sitä päässyt pienemällä vaivallakin, Tänään senkin itse vasta tajusin kun olin homma tekemässä.  Täytyy pitää vinkit mielessä.
Jos ei pysy, niin edes täällä.. kiitos näistä   :D  

Hemuli

No mä jo vähän ihmettelinkin kun oon tottunu siihen että osa laminoidaan aina muotin sisäpuolelle eikä päälle :D... Kyllähän siihen sitten jää tarpeeksi rakoa mutta kuten Mako sanoi - aivan hitonmoinen viimeistelyhomma.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

mielikuva

Mä olen todennut että tältä foorumilta kannattaa kysyä neuvoja, koska täällä toimii kritiikki ja tieto on valikoitunutta. Hyvä juttu.  

Joskus jos teet lisää noita niin mä olisin kanssa epoksin kannalla. Tulee vahvempi ja eikä ime vettä.

Miten lasikuitulokarit ovat kestäneet tärinää?


jamii1

Se on kyllä positiivista että täällä on auttavaa sakkia, kritisoida saa ja pitääkin, ei niistä pitäs itteensä ottaa. Täytyy vissiin kokeilla epoksilla seuraavan kerran jos tulee tehtyä jotain.

ma^ko

Lainaus käyttäjältä: mielikuva - 20 maaliskuu 13, 10:31:31
Miten lasikuitulokarit ovat kestäneet tärinää?

Aikanaan noit tuli tehtyä ja ne oli käytössäkin, Briteis lähinnä. Rovingist tehty ja huolella telattu(=korkea lasipitoisuus, ei hartsinäkkäri) kestää hyvin, paremmin kuin peltinen. Katkokuidusta poluesteril tehty, varsinkin jos on vähän turhan uivaks jätetty, ei oikeen kestä.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

Piese

Lainaus käyttäjältä: ma^ko - 20 maaliskuu 13, 22:47:45
Lainaus käyttäjältä: mielikuva - 20 maaliskuu 13, 10:31:31
Miten lasikuitulokarit ovat kestäneet tärinää?

Aikanaan noit tuli tehtyä ja ne oli käytössäkin, Briteis lähinnä. Rovingist tehty ja huolella telattu(=korkea lasipitoisuus, ei hartsinäkkäri) kestää hyvin, paremmin kuin peltinen. Katkokuidusta poluesteril tehty, varsinkin jos on vähän turhan uivaks jätetty, ei oikeen kestä.

Ducatissa oli aikoinaan ja kesti, tosin eihän toi yks mukinen 350:nen ravistakaan  :D

ma^ko

Lainaus käyttäjältä: jamii1 - 20 maaliskuu 13, 00:36:02
Jep, ekaa kertaa tekemässä kuidusta jotakin. ihan kokeilu mielessä mitä tulee, neuvoilla mennään mitä oon saanu toinen neuvoo erillailla ja toinen taas toisella tapaa..  

Se on ihan normia et neuvot eroaa. Jos puhutaan lujitemuoviduunista niin sitä runsaasti tehneilläkin on näkemyseroja koska lujitemuoville on eri käyttöjä. Joku joka tekee esmes dekoratiivistä tuotantoa/lavasteita/etc asioita näkee tietyt metodit oikeina, toinen joka leipoo vaikka banaanin mallisia mökkisoutuveneitä näkee taas asiat hieman erilailla ja sitten taas joku joka on esmes kilpaveneiden valmistuksen kanssa ollut tekemisissä(joo, niit ei kaikkia tehdä vanerista) omaa omat näkemyksensä ja pahin kasti on kilpapursien tekijät, kaikki on paskaa jollei käytetä suunnattuja kuituja, kevlasr/aramidi/hiili komposiitteja ja alipainelaminointia... sit taas massavalmistaja ruiskulaminoi ja korvaa menetelmän puutteet lisätyllä ainevahvuudella. Suomessa kun ollaan, niin kaikkihan toki tietää sen ainoan oikean tavan...  ;D kaikki, ihan kaikki muut tekee kuitenkin ihan väärin...  ;D

Terpolin ja muiden materiaalivalmistajien sivuilta löytyy ihan hyvin perusohjaistusta.

Jos o laminoitava jotakin ja ei tiedä, ni mult voi kysyä, saa yhden näkemyksen. Kokemust on venepuolelta sen verta että tiedän missä kohtaa tietoni jää rajalliseksi, mut peruslaminoinnit aika tuttuja.

Yleensähän järjestys on lesti, josta otetaan muotti, johon laminoidaan. Kertaluontoinen voidaan ehdä myös suoraan lestille, mut silloin tulee viimeistely työlääksi koska muottipina on väärällä puolen kappaletta. Tässä tapauksessa lesti oli teipattu takarengas, muottikin siitä otettiin, mut jostain syystä kappale laminoitiin keskentekoisen muotin selkäpuolelle. Näin tän ainakin käsitin. Kaikesta päätellen nykyisestä tuloksesta saisi kohtuu duunilla ihan hyvän muotin, johon laminoida se lokkari. Jos sisäpinta on irroituksen jälkeen sileä ja fiini, niin kannattaa oikeasti harkita, pääsee todennäköisesti pienemmällä duunilla kuin tuon pinnan siloituksesta.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

jamii1

Kiitän avusta ja neuvoista. Täytyy olla ma^ko  yhteyksissä jos tulee vielä kuidutus hommii. Voi olla ettei ihan heti ole tulossa   ;D

Homma jatkuu..  Tällähetkellä pyörä jo hyvällä mallilla. Josko saisi jopa kesälle jo
pikkasen liikettä renkaisiin :)   

Akulle piti kanssa paikka keksiä ja ei enään halunnut akkua laittaa tuohon sivuun ja kun akkukin on kuitenkin mukavan kokoinen... :)  joten se löyti paikkansa tuosta. 

jamii1

Ja laitetaanpas pientä arvoitusta kehiin.   Se kuka tietää mikä tästä mahdollisesti on tulossa,
saa olla ylpeä itsestään..   :D

Sorvattu Akseli jossa neula laakerit varressa.

Mut anyway.  Kun en omista sorvia ja piti tehdä sokille urat, niin saman asian ajoi pylväsporakone, ruuvipenkki missä säädöt joka suuntaan ja viila. Tosin entinen sellainen, eihän nuo biltsun viilat kauhean kalliita ole... Toimii se noinkin....  ;)