Etu putkien sorvaus???

Aloittaja jamii1, 06 maaliskuu 13, 11:47:07

« edellinen - seuraava »

jamii1

Ajattelin aloittaa aihetta etu putkien sorvauksesta, en tosiaan tiedä onko täällä jo siitä kirjoiteltu mutta kuitenkin...  

Elikkä mulla olisi tulossa etupään pientä muokkausta luvassa ja sporsterin vakio keulaa pikkasen sirommaksi olisi tarkoitus pyöritellä. poistaa pienet lokarin kiinnikkeet, sivussa olevat tasaiset kohdat ja jarrun kiinnikkeet. Mutta jättää siihen vain alin jarrun kiinnike reaktiotangolle, kun siihen tulee rumpujarrullinen chopper stopperi vastaavanlainen kuin kuvassa. Onkos täällä joku sellasta loihtinu??  olis kiva tietää kokemuksia.  Laittelen kuvaa kun rojekti etenee

Mr.Horsepower

Ai risukeulan rakentelua ?

re-cyle albumissa on jotain huonoja kuvia mulla
Red Hot Chili Bobb.. eikäkö Chopper:ser  albumissa on tuolla projekti osatolla vähän pareminkiin

Rezi:llä
Savolainen Super sankari... VITUIX MÄÄN

Hemuli

Kyllähän tuossa nyt ihan selvästi puhutaan pumppukeulasta, kuva nyt on jostain muualta.

Onhan noita putkia sorvattu sileäksi maailman sivu, ei siinä mitään ihmeellistä. Helpottaa hommaa kun vetäset isommat pois ensin vaikka rälläkällä tai rautasahalla. Mitään jarrutehoa tuollaisesta chopperstopperista on sitten ihan turha odottaa, kyllä sillä pyörän pitää liikennevaloissa paikallaan mutta leimakonttorille sen kanssa ei kannata mennä.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

jamii1

Joo kuvahan on ihan netistä lainattu ku ei ollu vanteesta kuvaa, mutta ihan samanlainen vanne rumpuineen. Niin ja kysehän tosiaan on pumppu keulasta.

Nonnii putket päässyt jo alku töilleen, taitaa hoitua ihan käsi pelillä. Täytyy olla varovainen rälläköitten ja muitten kanssa, ja oon huomannut nyt viilan tärkeyden kun hinkkaa palikoita pyöreeks, kun rälläkällä ja muilla hioma vehkeillä laittanut lähelle pintaa. luvassa pientä hiomista mutta eiköhän se siitä ja hyvä tulee..   :-\ 

Hemuli

Jos ei sorvia ole niin ihan perinteinen käsiviila on ehdottomasti paras työkalu. Ensin rajuin työstö noin millin päähän pinnasta ja siitä eteenpäin viilalla. Sillä saa todella hienosti sen putken pyöreän muodon säilymään myös leikattujen kiinnikkeiden kohdalla.

Viilaa soisi käytettävän monessa muussakin paikassa, sen käyttö on vaan päässyt unohtumaan nykyaikana kun on kaikenlaisia päriseviä ja vinkuvia koneita. Esimerkiksi hitsisaumojen viimeistelyssä se on ihan ehdoton, ei tuu "vahingossa" hiottua saumoja liian alas ja hyvällä pyöräviilalla saa kulmaliitoksista todella hienon näköiset. Eikä käsin viilaaminen ole edes niin hidasta hommaa kuin saattaisi luulla - vaatii tietty laadukkaat työkalut. Alumiinin viilaamiseen olen huomannut parhaaksi sellaisella erikoishakkauksella olevat viilat - ainakin yksi valmistaja käyttää nimitystä Maxi-cut. Sillä lähtee reilusti materiaalia joka työnnöllä ja jälki on todella kliiniä.

Jake

Ja viilan hakkaus kannattaa liiduta, ei niin helposti tartu metallinmuruset pintaan. Ja ahkeraa viilaharjankäyttöä vaatii kanssa!

jamii1

Elikkäs homma päässyt pikku hiljaa alkuun, tuntuu lähtevän ihan hyvin. Kun kokeilin ensimmäistä pykälää hierasta, niin ei vaivaa tuottanu kun pikkasen rälläkkää näytti  ja pikkasen viilaa. tässä pikku kuva siitä.
Siirrän tämän keskustelun tonne projekti puolelle kun kerkiän sitä aloitella, ja saan kuvia koneelle. Siellä sitten lisöö turailuista.

Tumppi

Lainataanpas vanhaa aihetta.

Itellä ois kanssa tarkotus pistää putket sorviin ja ajaa pinnat suoriks. Oon kuullu vaan jotain kauhutarinoita että sorvatessa putket menny piloille huokosen materiaalin tai jonkun muun paranormaalin ilmiön takia.

Oisko jotain kokemuksia tai ideoita tähän hommaan? Mietin että jos vaan vetäis sorvissa hiomanauhalla, mutta ajatuksena ois kuitenkin saada putkiin tommonen koneistuksen jälki

Hemuli

Varsinkin vanhoissa putkissa on riskinä että sieltä kannakkeen alta paljastuu huokonen joka sitten vuotaa öljyt pihalle. Itselleni kävi aikoinaan näin, meni hitsaushommiksi.

Toinen mikä kannattaa ottaa huomioon on alaputkien seinämävahvuus. Ainakin Sportsterin 39 mm sitä on niin vähän että en kyllä uskaltaisi ottaa yhtään materiaalia itse putkesta pois kiinnikkeiden lisäksi. Pitää myös muistaa että H-D:n alaputket on valettuja, ainakaan itselläni ei ole vielä osunut sellaista kappaletta käsiini joka olisi täysin pyöreä. Eli jos meinaat sorvilla vetää "pinnat suoriks" niin materiaalia joutuu ottamaan aika paljon pois jolloin edellä mainittu seinämävahvuus voi mennä kriittisen rajan alle.

Tumppi

Noniin.

Tuli putket sorvattua ja täytyy sanoa että yllättävän pyöreet oli jo valmiiksi. Eipä tosta tarvinnu kuin joku 5 kymppiä ottaa pinnasta. Mutta putket on kyllä aika heikkoa valutavaraa, eikä niistä oikeen saanut mitenkään koneistetun näköisiä. Joten sitte kiillotin ne uudestaan ja taas ne peilailee kummallisesti, ihan kuin ne olisi täys epätasaista pintaa.

Don Quijote

Pitäisi keulan alaputkesta poistaa kromit. Mietin että jos pyörittäisi sorvissa ja smirgelinauhalla ottaisi pinnan pois. Mitä sanoo raati, onnistuisiko vai olisiko esim. hiekkapuhaltaminen parempi vaihtoehto?
"ainoa asia mitä ihminen on oppinut historiasta on se, ettei ihminen ole oppinut mitään historiasta.

Jack

mä toimittaisin putket krominpoistoon....
Flatheads!!!

Don Quijote

Missäs niitä tehdään ja mitä moinen suunnilleen  kustantaisi? Olen aika kengännarubudjetillla tällä hetkellä...

Kotikonsteillakin voisi tietty kokeilla, suolavettä ja akusta virtaa. Vaan sulaako koko alumiiniputki samalla, hieman hirvittää.
"ainoa asia mitä ihminen on oppinut historiasta on se, ettei ihminen ole oppinut mitään historiasta.

ezmo

-76 Shovel bobber "blowfly" Kick start, you must deserve the ride...

-94 Sportster Hugger

Don Quijote

Thanks Ezmo, laitoin kyselyn s-postilla kuvan kera. Katsotaan vastaavatko ja mitä vastaavat.

Ja toki perinteinen pulverointi vaikka hopean väriseksi on yksi vaihtoehto...