Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Siperian Sputnik

Aloittaja Kokkonen, 20 tammikuu 13, 19:07:16

« edellinen - seuraava »

flhx

Herr Kokkonen, tätä on kyllä hauska lukea. Juuri sellainen laite tuo Sputnik joka ei periaatteessa itteä kiinnosta yhtään, mutta silti tätä lukee mielellään. Ja onhan se kuitenkin niin että kaikki ääntä pitävät ja öljyä roiskivat härvelit on aina kiinnostavia...

Tuossa piristeenä ja kannustuksena kuva omasta koeajostani tossa pari päivää takaperin, ei ollut onneksi saarelle menevät sillat jäässä joten sen puolesta ei ollut kaatumisen vaaraa. Kuubanpakolaisten ajotaitojen puolesta kyllä. Kohtahan kai Suomessakin alkaa oikeasti ajokausi, meri on sulana ja palmut heiluu tuulessa.

R.I.P. Lohka, WMC 1965 - 2014
R.I.P. Corey, died Oct 4 2017 Sarasota, Florida. Miss you buddy.

Aparaatti

Tuosta lataus ongelmasta tuli mieleeni että ootko kokeillu painaa käydessä säätimestä sen takavirtareleen kärjet kiinni? Se voi auttaa..jos magneettisuus hävinnyt tai toisensuuntainen. Eli siis siellä bakeliitti lootassa ne kärjet jotka ovat joko on tai off.

Laturiakin voi kokeilla pyörittää "moottorina" irrallaan pöydällä.. siitä näkkee sitte jo vähän että onko siinä laturissa mitään eloa vai missä vika
(kaivetaan kytkentä jostain jos tarpeellista)

Kokkonen

Flhx, kiitos kannustuksesta. Tuli heti kuvasta mieleen, josko oliko kuitenkaan loistava päätös palata Suomeen... hyiset haasteet ja kelpo kaverit laittavat väliin epäilemään...  :)
Täällä "palmut" huojuvat edelleen lumen painosta sekä jäisessä mäessä seikkailut jatkuvat.

Aparaatti, kiitos taas kerran vinkeistä. En ole tuota säädinjuttua kokeillut, magnetoinnin tein tällä ohjeella:

To Flash the Field on a Negative Ground System
â€"Disconnect the Wires to the Regulator
â€"Connect a Ground from the Frame to the Field (?)
â€"Spark the Armature Terminal (?) from the Battery +
[/color]

Eihän tuo generaattori ole mikään paha juttu testattavaksi, onhan niiden kanssa tullut pelattua, kun vain olisi aikaa, ehkä pääsiäisenä...
Nyt mulla on kyllä aavistus missä meni pieleen. Tämä projekti ei päästä minua leijumaan omaan erinomaisuuteeni. Valitettavasti.
Ohjekirjat ynnä muut sellaiset apupaperit otan käyttöön vasta viimeisenä kun oma pettämätön logiikka osoittautuu (jälleen kerran) verrattain hyväksi, mutta ei toimi tässä sovellutuksessa.
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Aparaatti

juu..nää mittää ohjekirjoja tarvii..pari kertaa kun laturinkin rikot niin kyl alkaa muistaa =)
mutta tosiaan, mulla on kotona johki lapulle kirjoitettu ne nastat jotka yhdistetään mihinkin jos halut kokeilla moottorina pyöräyttää..ensin kokeilisin kuitenkin sen "polarisoinnin" sitä takvirtarelettä kiinni pitämällä.


kimmo l

Niin , nämä on laitteita jotka opitaan kantapään kautta... ;D

ja mitä ajamiseen tulee ,niin laitteet  tykkää , kun niitä rassataan........ ::)

Koska näissä ei ole kahta samanlaista.. ei edes kaasareissa ,saati sitten latureissa...

tuuba

Ootkin ottanu ton yhdessä kuvassa olevasta lehden otsikosta vaarin "lajittele jätteet"  ;D
Only way to feel the noise is when it´s good and loud...

Kokkonen

#66
Lajittelu pitää olla hanskassa, mutta tässä pajassa jätteet laitetaan uusiokäyttöön.  :)

Muutenkin on homma on edistynyt huomattavasti. Laturin osalta.
Kuten tarkkaavainen lukija on pannut merkille, että neuvostoinsinööri ei ole laittanut laturin ankkuria laturin keskelle, vaan toiseen reunaan. Laturi saa käyttövoimansa nokka-akselin rattaasta, laturi pääsee kääntymään reiässään lähes 180 astetta, joten periaatteessa se voisi pyöriä kumpaan suuntaan tahansa, riippuen kumpaan suuntaan se on käännetty. Siis periaatteessa. Rattaiden vinot hampaat haittaavat tätä mahdollisuutta. Säätö tehdään niin, että koneen käydessä laturia käännetään siiten asti, kunnes välitykset alkaa pitämään ääntä, ulisemaan, ja siitä hieman takaisin.

Kun irrotin laturin, laitoin merkille missä asennossa se oli, purin, lajittelin ja kokosin, sekä asensin suunnilleen samaan asentoon, kone käyntiin, kääntöä, aika meteliä ja siitä hieman takaisin. Tunnetuin seurauksin, ei sähköä.

Sitten parin päivän päästä hiipi epäillys mieleen... oli aika nöyrtyä vilkaisemaan ohjekirjaa. Niin kyllä, laturin tulee pyöriä myötäpäivään käyttörattaasta katsoen, minun asennuksessa se pyörisi päinvastaiseen suuntaan, mutta todellisuudessa se ei rattaista johtuen pyöri lainkaan ja se taas on varsin iso puute lataustapahtumaa ajatellen.

Edit: Joten kääntäkää tekin se laturin runko asennusreiässään mieluummin myötäpäivään.



Onnistumiseni huomattiin myös neuvoston korkeammalla tasolla, sillä sain vastaanottaa Tasavirtaneuvoston Keskuskomiten myötämän mekaanikon apulaisen 6. luokan ansiomerkin seuraavin saatesanoin:

"Huomionosoitus on myönnetty teille seuraavista ansioista: olette valtion ja omaa aikaanne säästämättä ratkaiseet lähes omatoimisesti perustavaa laatua olevan itsestään selvän ongelman ja osoittaneet olevanne toveri joka pystyy täysin työllistämään itsensä olipa kohde kuinka vaatimaton tahansa. Teitä tullaan käyttämään esimerkkinä tuleville polville.

PS. Samalla ilmoitamme että ammatinvalinnanohjauksestanne vastuussa ollut henkilö on siiretty toisiin tehtäviin
"

Ansiomerkissä on kämmenen kuva, mutta se ei ole mielestäni oikein onnistunut, koska näyttää siltä että sen peukalo on kämmenen keskellä.

On hienoa saada kannustusta ja tunnustusta. Nyt rohkenen ryhtyä johonkin haastavampaan...

Ai niin, lataus, ei se toimi. Mutta laturi pyörii ja antaa ulos jotain.  Ja akku hajosi. Ei huono päiväsaldo.

Edit 1,  osa aivopieruista yliviivattu, todennäköisesti ei jää viimeiseksi editoinniksi

Edit 2, kuva vaihdettu, toinen poistettu
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Kokkonen

Laitetaas vähän asiaakin. Joo, laturi siis toimii. Kun kytkin kenttäkäämin maihin niin kommutaattorin ulostulossa jännite oli 8-10V pienillä kierroksilla. Ohjeen mukaan tyhjäkäynillä 6-7V on hyvä arvo. Näin testattessa ei sitten suuria kierroksia eikä testikään saa kestää kauaa.

Pitää syynätä säätäjä vielä uudestaan. Harmi, että akku kajahti kesken testien. Sen jännite on 6,5 volttia mutta ei kestä yhtään kuormaa eikä ota virtaa vastaan. Piti laittaa kone käyntiin akkulaturilla, mutta nyt mittalaitteet ovat työmaalla, joten taitaa olla paussin paikka senkin takia. Olis vaan kiva saada sähköt kuntoon, ennenkuin alan purkamaan muuta tekniikkaa. Pienin askelin...

Erikoinen juttu sinällään, että edellinen asentaja oli laittanut laturin niin, ettei se pyörinyt lainkaan. Ja minä menin hänen asettamaan miinaansa. Oppisikohan tästä, että näissä projekteissa ei kaikkea kannata laittaan niinkuin ne olivat purettaessa...katsotaan.
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Aparaatti

kuullut huhua että jos se laturi pääsee pyörimään löysästi reiässään kun kone käy, voi se "kiilaantua" toiseen reunaan ja halkasta vaikka lohkon :o ..tämä siis vain kuultua.

Eikä mulla edes tuollaisia latureita missään vehkeessä ole, vaa kaikki 6volttiset toimii tätänykyä Nippon-Denso viritelmällä. ei oo ollu huolta virrasta eikä latauksista.
Mulla on pulkassa automankkakin, hakuvalot ja ledinauhat...no ei oo ledejä, mut vois olla sähkönpuolesta ;D

Kokkonen

Tuon kiilautumisilmiön takia minäkin alkuun päättelin, että laturin pitäisi olla nokka-akselin rattaan "laskevalla" reunalla. Samaan lienee päätynyt edellinenkin asentaja.
Siinä logiikassa vaan on sitten toinen heikkous....  :)
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Jasu

Ihan samaan suuntaan se laturi pyörii, oli se kumpaan tahansa asentoon pyöräytettynä... ::)

Kiilaantumisjuttu on se mitä tässä pitää muistaa, osaa rikkoa lohkonkin jos sopivasti sattuu. Nähty vierestä, ei onneksi itse koettu. Eli sitenpäin että jos laturin kiinnityspanta löystymään pääsee, niin hammasvälys kasvaa jolloin ensin meteli lisääntyy ja jos tuosta ei välitä niin jonkin ajan päästä lataus loppuu hampaiden irrotessa toisistaan...

Kokkonen

Lainaus käyttäjältä: Jasu - 06 huhtikuu 13, 12:33:13
Ihan samaan suuntaan se laturi pyörii, oli se kumpaan tahansa asentoon pyöräytettynä... ::)

Kiitos oikaisusta Jasu. Olkaa muutkin tarkkana.  Se muuten on totta, pyörimissuunta on sama, joten aiempi kommenttini on aivopieru.  :)
Minun mielestä se ei vaan ottanut kunnolla rattaalle siellä toisessa ääriasennossa... ???
Pitäiskö vielä kokeilla...?

Kuten mainitsin, laturi antoi jotain ulos. Tarkempi tutkiskelu osoitti että tuo "jotain" oli miinusmerkkistä jännitettä. Ensin kuvittelin, että laturini on + maadoitettuun tarkoitettu, sillä sellaistakin G-414 laturia on valmistettu. Lähempi tarkastelu pudotti sen mahdollisuuden pois.
Esimagnetoinnin olin tehnyt ohjeen mukaan useampaankin kertaan 6 V akulla, mutta tulos oli aina sama. Päätin kuitenkin kokeilla hommaa 12 V:lla ja annoin virran kulkea muutaman sekunnin ajan. Ja kas, ulostulokin kääntyi positiiviseksi. Myös säädin pelaa eikä savuta juuri ollenkaan. Itse jännitteen säätö pitää tehdä joskus myöhemmin, se lienee hermoja vaativaa nyhväämistä.

Seuraava kohde saattaa olla vaihdelaatikko, jonka vissiin korvaan pakillisella, jollainen lepää kaverin hyllyssä jouten. Pakkilaatikon pitäs isojen poikien mukaan olla vahvempikin. Joskaan ei mene ihan heittämällä nykyisen tilalle.
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Aparaatti

Ei siinä latauksen säädössä mitää ihmeitä ole. Jos meinaa laturi ja säädin vain toimii, niin eiköös se oletusarvoisesti aikas oikein ole?! Ja jos ei oo, ni sen eestaas keikkuvan releen jousen kireyttä säätämällä säädetään lataus.

Motomatti

Tätä ketjua suunnitelmatalouden aikaisesta vehkeestä on ollut hyvin miellyttävä seurata ja nähdä selvästi että henkisen kasvun lisäksi on tapahtunut teknisen osaamisen kehitystä runsain määrin. Tätä keskustelua, tai pikemminkin työselvitystä seuranneena, olen oivaltanut ajatuksen siitä että kehityksen ei aina tarvitse mennä eteenpäin vaan se voi myös polkea paikoillaan siten että tavoite on saada laite toimimaan siten kuin se oli tarkoitettu toimimaan silloin kun se vielä toimi. Lisäksi tässä ohessa syntynyt kirjallinen dokumentaatio on loistava innoituksen ja opin lähde niille joilla vielä on ongelmia omiensa parissa.
Sputnikilla on mitä ilmeisemmin vielä monia kierroksia kiertämättä maan kiertoradoilla osin jo tulevalla siirtymäajokaudella!

Kokkonen

Kiitos Motomatti, olen noita asioita miettinyt useat yöt. Olen myös hämmentyneenä havainnut miten valtavasti minulla on henkistä ja teknistä kapasiteettia käyttämättä. Se lienee käynyt lukijoillekin selväksi tätä projektia seuratessa.

Aparaatti; minulle on useista asiantuntevista lähteistä kerrottu, että tuon jännitteen säätimen säätäminen on sitten erinomaisen tarkkaan ja aikaavievää puuhaa. Jotain jousen nokkaa siinä tulis taiten taivutella... Kun niin pitkälle pääsen, varmaan kirjoittelen siitäkin pari sivua.

Henkinen kasvu ja kolhut ovat olleet senverran kovia, että alan ymmärtämään miksi harrastajapiireissä on siirrytty käyttämään nykyaikaisempaa tekniikkaa.

Henkinen kasvuni ei kuitenkaan ole vielä niin suurta että minä ymmärtäisin siihen siirtyä. Mutta sanovat että Siperia opettaa...
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W