Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Rautapää-moottoreiden teknisiä tietoja, kiristystiukkuuksia, yms

Aloittaja Kokkonen, 07 helmikuu 09, 10:37:05

« edellinen - seuraava »

Kokkonen

Tähän kerätään Rautapää-moottoreiden teknistä tietoutta, mittoja, kiristystiukkuuksia, yms
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Kokkonen

#1
Rautapää Sportsterin moottori, teknistä tietoa, (tiedot Harley-Davidson Inc., Service Manual, XL/XLH/XLCH/XLT-1000, 1970 to 1978, Part no 99484-78)

Yleistä:

Poraus   
- 1970-71 (900cc)    3,00 in (76,2 mm)               
- 1972-78 (1000cc)   3,188 in  (81 mm)

Iskun pituus
- 1970-71 (900cc)    3,8125 in (96,8 mm)               
- 1972-78 (1000cc)   3,8125 in (96,8 mm)

Tilavuus
- 1970-71  883 cc   53,9 cu in
- 1972-78  997,5cc   60,9 cu in

Teho   
- 1970-71 (900cc)    58hv/6800 rpm
- 1972-77 (1000cc)    61hv/6200 rpm
- 1978 (1000cc)      59,5hv/6400 rpm

Vääntö   
- 52 ft-lbs/3800 rpm

Puristussuhde
- 9:1

Öljypumpun paine, suurin vaihde, vauhti 100km/h, kuumat öljyt
(Näin se määritellään manuaalissa, tosin 60 mph)
-   minimi 4 lbs/sq in (= 4psi)
-   maksimi 15 lbs/sq in (= 15 psi)

Kiristystiukkuuksia (1 ft-lbs = 1,356 Nm)

Sytytystulppa                 26-30 ft-lbs
Kannen pultit                 65 ft-lbs
Sylinterin mutterit           30 ft-lbs
Pinionin rattaan mutteri   50 ft-lbs
Ensiövedon eturatas        150-165 ft-lbs (Huom, 1979-84 manualista)
Toisio eturatas                35-65 ft-lbs ( Huom, 1979-84 manuaalista)
Kytkimen keskimutteri      150 ft-lbs (Huom, vasenkätinen kierre)
- alkuperäinen manuaali sanoo ”vähintään 150 ft-lbs”, 110-150 myöhemmissä malleista

Kampiakselista (vauhtipyörästä)
- pinionin akseli              100 - 120 ft-lbs
- keskitappi                     150 - 175 ft-lbs
- ensiön rattaan akseli     100 - 120 ft-lbs
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Kokkonen

#2
Rautapää Sportsterin moottori, teknistä tietoa, (tiedot Harley-Davidson Inc., Service Manual, XL/XR Models 1000cc 4-Speed 1979 to 1985, Part no 99484-85)

Yleistä:

XL ja XR-1000
Poraus                             Iskun pituus                          Tilavuus      
- 3,188 in  (81 mm)            - 3,8125 in (96,8 mm)          - 997,5cc (60,9 cu in)

Tehoa ja vääntöä manuaalissa ei ole ilmoitettu

Puristussuhde
1979-81  9:1        1982  8:1       1983-85  8,8:1   XR-1000   9:1

Öljypumpun paine XL
-   minimi 4 lbs/sq in (= 4psi) tyhjäkäynnillä
-   maksimi 10-20 lbs/sq in (= 15 psi) 3500 r/min

Öljypumpun paine XR-1000
-   minimi 4 lbs/sq in (= 4psi) tyhjäkäynnillä
-   maksimi 15lbs/sq in (= 15 psi)  100 km/h eli 60 mph (näin manuaalissa)

Kiristystiukkuuksia  (1 ft-lbs = 1,356 Nm)

XL
Sytytystulppa                                 18-28 ft-lbs (sormin kinni, avaimella lisää ¼ kierr.)
Kannen pultit                                 55-65 ft-lbs
Sylinterin mutterit                          25-35 ft-lbs
Pinionin rattaan mutteri                  35-45 ft-lbs
Ensiövedon eturatas                       150-165 ft-lbs
Toisio eturatas                              35-65 ft-lbs
Kytkimen keskimutteri  1979-E84      110- 150 ft-lbs (Huom, vasenkätinen kierre)
(L84 alkaen Evo Sportin kytkin, jossa laturi kehällä)

Kampiakselista (vauhtipyörästä)
- pinionin akseli                      100 - 120 ft-lbs
- keskitappi                           150 - 175 ft-lbs
- ensiön rattaan akseli            100 - 120 ft-lbs

XR-1000
Kannen pultit                            25-30 ft-lbs
Pinionin rattaan mutteri             50 ft-lbs

Kampiakselista (vauhtipyörästä) samat kuin XL
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Sepixlh

#3
Terve vaan... muutamat jutut eroaa "tavallisesta" rautapäästä.

Moottori       
Moottorin tyypi    Ilmajäähdytetty OHV 4-tahti V-2 45º kuivasumppu voitelu
Poraus x Isku       81mm x 96.8mm   
Kuutiotilavuus       996.54 cc               
Puristussuhde       9:1
Vaihteisto      4 nopeuksinen
Toisioveto      ketju 530-tyyppinen
Jarrut         Edessä 2 levyä    254mm   Takana levy 254mm
Kaasutin       38mm Keihin

Suorituskyky       
Teho  hp @ rpm    68hp @ 6200 rpm         
Vääntö       70Nm @ 3800 rpm       
1/4 mile       13.08 sec  (tehtaan mukaan, 12.79 sec.)  loppunopeus  160.39 km/h    
Huippunopeus    171/177 km/h 

Pää mitat
Paino         218kg
Mitat          Pituus 224cm   Leveys 92cm  Korkeus  104cm
Rake         29.5º

Muuta:    

Pyörän on suunnitellut  William "Willie” G Davidson, joka on William A. Davidsonin pojanpoika. William A. Davidson on yksi Harley Davidson Motorcompanyn perustajista
Nopein siihen mennessä katukäyttöön valmistettu Harley Davidsonin tuotantopyörä.

Tuotantomäärät    1923 kappaletta vuonna 1977 
         1201 kappaletta vuonna 1978

         Muutamia pyöriä rakennettiin ja myytiin myös vuonna 1979
         Osista jotka jäivät vuodelta 1978. Eri lähteiden mukaan pyöriä
         Tehtiin vuonna 1979 joko 9 tai 10 kappaletta.
         Eli näitä pyöriä on kokonaisuudessaan valmistettu
         3133 tai 3134 kappaletta

   
Myyntihinta uutena    $3,595 / $3,623
Valmistusvuodet   1977-78

Suomessa näitä harvinaisuuksia on 2 kpl vuoden 1977 mallia ja 1 kpl vuoden 1978 mallia


Siis mitä nyt taas..

Sepixlh

Artikkelit joista löytyy hyvät vinkit ja ohjeet myös rautapään remontointiin löytyy
HOT XL lehden arkistosta
Siis mitä nyt taas..

Kokkonen

#5
Rautapään venttiilien jousien jäykkyydet ja pituudet:

- Ulompi jousi
  50-66 lbs at 1-9/32 in (valve closed)
 152-168 lbs at 15/16 in (valve open)

- Sisempi jousi
 30-36 lbs at 1-3/32 in (valve closed)
 76-88 lbs at 3/4 in (valve open)

Jousien pituudet vapaana
- ulompi 1-1/2 in
- sisempi 1-23/64 in

(Arvot tehtaan 1970-78 XL/XLH/XLCH/XLT-1000 manuaalista)

Edit: 1 lbs = 0.453592 kg
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

xlh82

Tämmöseen listaan oon joskus törmänny ja ottanu talteen.

XL BEARING NUMBERS

8860 Steering Stem Neck Bearings (Qty 28) 1954 -1977 5/16” Diameter Loose Ball Bearings

8871 Nippondenso Starter Drive End Bearing 1991-1994 1200’s and 1995 to Present All Models NSK 6002VV

8876A Five Speed Mainshaft and Countershaft All 1991Split Plastic Caged Needle Bearings Torrington TORR2079 (??)

8877 Nippondenso Starter Drive End Drive 1981-1994 All Models NSK 6002ZZ

8878 Nippondenso Starter Commutator End Bearing 1981-1985 XL 1000’s and 1986-1994 XL 883’s NSK608ZZ

8882 Nippondenso Starter Commutator End Bearing 1986-1990 All Models Superceded OEM Number 8880 on 1/95 NSK 608VV

8883 Nippondenso Starter Bearing Commutator End Bearing 1991-1994 1200’s and 1995 to Present All Models NSK 608VV

8885 Clutch Pressure Plate Bearing Late 1984 to Present Ripan SS NTN 6208

8888 C/S Low Gear Late 1984 â€" 1990 Torrington B110

8977 Countershaft Tranny Case Needle Bearing 1991 to Present FAG BK2526 (Germany) or INA BK2526

8996 Clutch Gear Trapdoor Bearing 1991-to Present FAG 559197 (CANADA) or FAG 6209 C3

9007 Generator Drive End Bearing 1958-1981 FAG 6202-ZR C3 or SKF 6202Z

9008 Rear Wheel Bearing 1955 â€" 1978 Front Wheel 1954 â€" 1963 NTN6203Z C3

9009 Front Wheel 1954 â€" 1972 Rear Wheel 1963 â€" 1978 Fafnir 203KD

9010 Rear Wheel Bearing (Double Row Brake Side) 1954 â€" 1962 MRC 5203SBKF, or use 1-NSK 6203 & 1-NSK 6203Z

9025A Four Speed Clutch Trapdoor Bearing 1954 â€" 1990 NTN 6207ZZ, Fafnir 207KDD, NTN 6207Z

9052 Front Wheel Bearing 1973 to Present and Rear Wheel Bearing 1979 to Present Timken Race LM11949 & Timken Bearing LM11910

9057 Cam Needle Bearings Late 1958 â€" 1990 Torrington B-117

9062 Starter Motor Gear Housing 1967 â€" 1980 M8101 or INA BCE810

9063 Primary Cover Starter Shaft Needle Bearing 1967 â€" 1980 Torrington B1210, INA S1210 or IKO BA1210Z

9073 Clutch Pressure Plate bearing 1971- Early 1984 and Prestolite Starter Motor Drive End Bearing Fafnir S8NPP or NSK R12VV same as OEM 31539-66)

9088 Generator Commutator End Needle Bearing 1958 â€" 1981 INA BCE89

9118 Mainshaft Tranny Case Late 1984 â€" to Present Torrington BH2012

18534-29A Tappet Roller 1957 â€" to Present Japan BRV4146 EOIIKOG (??)

24648-77 Right Crankcase Pinion Shaft bearing 1977 â€" 1986 (EV) Torrington Bearing HJ202816

24729-52 Left Crankcase Shaft bearing 1954 â€" 1976 Timken Race 0719D and a Torrington Bearing RA52340-1 (??)

24729-74 left crankcase Sprocket Shaft bearing 1977 â€" 1990 Timken Race L44610 and Timken Bearing L44649

29916-82 Hitachi Generator Commutator End Bearing1982 - Early 1984 NSK 6201VV

29917-82 Hitachi Generator Drive End bearing 1982 â€" Early 1984 NSK (325) 604DU (??)

31539-66 Prestolite Starter Motor Drive End Bearing 1967 â€" 1980 Fafnir S8PP or NSK R12VV

31583-73 Hitachi Starter Motor Drive End Bearing 1974 â€" 1976 NSK 6004VV

35051-89 Mainshaft Fifth Drive Gear Needle Bearings 1991 to Present FAG HK2520

35960-54 Countershaft Closed End Needle Bearing 1954 â€" 1990 Torrington M-11121

35961-52 Countershaft Open End Needle Bearing 1954 â€" 1990 Torrington B-1212

36799-84 Clutch Basket Ball bearing Late 1984 â€" 1990 NTN 6089Z (??)

37722-52 Clutch Basket Needle Bearing 1954 â€" 1970 Torrington B-229

37722-71 Clutch Basket Ball Bearing 1971 â€" Early 1984 Fafnir 206KDD or NSK 6206ZZ

45586-78 Steering Stem Neck bearings 1978 â€" 1981 Timken Race L44610 and Timken Bearing L44640

47098-81 Right Side Swingarm Bearings 1982 to Present Timken Race LM11710 and Timken Bearing LM11749

47521-74 Swingarm Bearings Late 1974 â€" 1981 Timken Race 11520 and Timken Bearing 11590

47550-74 Swingarm Bearings Early 1974 and Earlier Timken Race 17520 and Timken Bearing 17580

48300-60 Steering Stem neck Bearings 1982 to Present Timken Bearing L44643 and Timken Race L44610


NOTES, ETC:

On NSK bearings: “V” = rubber seal on one side; “V V” = rubber seal on both sides; “Z” = steel shield on one side; “ZZ” = steel
shield on both sides; “DU” = heavy contact seal one side; “DDU” = heavy contact seal both sides.
“Heavy Contact” = higher drag. Normally the “V V” seal is sufficient.
I have never seen “DW” on an NSK bearing.


Ball bearing mfgrs. all use their own numbering system, although many of them are similar to each other.
Fafnir: “P” = rubber seal, “KD” = steel shield, etc.
SKF: “RS” = rubber seal, “Z” = steel shield, etc.
No suffix = no seal or shield

Seals retain grease & exclude contaminants. Shields do not â€" they need an auxiliary seal to do that. Often ball bearings that
are sealed or shielded on both sides are cheaper (because they are more common). You can safely pry out the seal/shield on
the side where it’s not needed. I’ve listed mostly double sealed/shielded bearings in the chart. The “C3” designation on some ball
bearings a clearance designation (the clearance, or “fit”, between the balls & the outer race). “C3” bearings are common (probably
the most common), and can be used in many applications.

Tapered roller bearing mfgrs. All use the same numbering system, although some use a “4T-” prefix.

AVOID CHINESE, TAIWANESE & EASTERN EUROPEAN BEARINGS LIKE THE PLAGUE. THEY ARE CHEAP,
BUT IN THE LONG RUN THEY ARE NOT INEXPENSIVE! GOOD BALL & ROLLER BEARINGS ARE NOT THAT
MUCH MONEY…..SPEND THE EXTRA & SAVE A LOT OF HEADACHES IN THE LONG RUN.

Some of the needle bearings in the list are obscure numbers & I left them alone

Kokkonen

Rautapään koneen lohkojen 5/16 tuuman pulttien kiristystiukkuuksia ei löydy tehtaan manuaalista.
Sen sijaan 86 - 89 Evosportin arvot löytyvät, joita voinee käyttää koska pultin koko on sama.
Elikkä 16 - 28 ft-lbs.

Rautapään koneen takakiinnikkeen momentti on 16 - 24 ft-lbs.

Kiitokset palautteesta tarkkaavaiselle lukijalle.  8)
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Kokkonen

Venttiilin ohjureiden välykset valurautaohjureille ovat:

- imu 0.0015 - 0.0035 tuumaa (0,04 - 0,09 mm)
- pako 0.0025 - 0.0045 tuumaa ( 0,064 - 0,114 mm)

Vaihdettava kun välys on 0.002 tuumaa (0.05 mm) yli max. ohjearvon
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Hemuli

Lainaus käyttäjältä: Kokkonen - 07 helmikuu 09, 10:41:03...Kytkimen keskimutteri      150 ft-lbs (Huom, vasenkätinen kierre)
- alkuperäinen manuaali sanoo ”vähintään 150 ft-lbs”, 110-150 myöhemmissä malleista...

Tähän on pakko kommentoida kun tänään tuli kasattua oman -71 rautiaisen kytkin - ainakin siinä on mutteri OIKEANKÄTISELLÄ kierteellä. Oli kyllä ensimmäinen HD jossa sellaisen näin.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Raimo-Raato

Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 26 helmikuu 11, 23:30:53
Lainaus käyttäjältä: Kokkonen - 07 helmikuu 09, 10:41:03...Kytkimen keskimutteri      150 ft-lbs (Huom, vasenkätinen kierre)
- alkuperäinen manuaali sanoo ”vähintään 150 ft-lbs”, 110-150 myöhemmissä malleista...

Tähän on pakko kommentoida kun tänään tuli kasattua oman -71 rautiaisen kytkin - ainakin siinä on mutteri OIKEANKÄTISELLÄ kierteellä. Oli kyllä ensimmäinen HD jossa sellaisen näin.

Näin on, kuten siihen juuri tuolla pulttipyssykommentissani viittasin.  :P Ja saa sit laittaa kunnon lukitteella kiinni kun ainakin mulla pyörinyt pari kertaa löysälle.
A.K.A. Rambe

brocka


KariFS

 Iso Kirja sanoo että ”14 to 19 ft-lbs”.

Ensin tuntumaan, sitten 1/8...1/4 kierrosta kerrallaan vuorotellen kunnes tuo mainittu kireys on saavutettu.
1983 Harley Davidson XLS1000 Roadster
1973 Honda CB350K4
1973 Honda CB125K5

Ei oppinut olutta ojaan kaada.

brocka

Kiitos tiedosta. Minulla oli parikin eri Service Manualia ja molemmissa luki vaan, että: "kaikki yhtä kireälle".  :D