Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Vanhasta matkasportista END OF THE SPEAR-"bobberiin"

Aloittaja Kuminilkka, 07 lokakuu 12, 18:31:57

« edellinen - seuraava »

Kuminilkka

#15
Lainaus käyttäjältä: ma^ko - 07 lokakuu 12, 23:44:16
Voi sen laatokan peränkin konvertoida ketjulle, jos jäykkärunko-trike niin ei edes vaikeaa, täytyy vaan tehdä koteloitu ketju et saa voitelun toimimaan. Peräkoppa katki, pinioni akseleineen huitsin kuuseen, lautaspyörän tilalle ketjuratas ja luovaa hulluutta uusiokoteloinnin suunnitteluun. Noita on tehty kyllä.



Oisko yhtään kuvia missään? Onko noita tehty Suomessa? Iteltä loppuu tieto taito, tiedätkö ketään joka sen pystyi tekemään niin et sen kestävyyteen vois luottaa? Koteloinnin teen kyllä ite, mut muut?

Kyseenalaistetaas nyt muutkin tiedot mitä mulle annettiin. Saako taka-akselista tehdä jäykän?, vai tarviiko se tasauspyörästön väliin? Ei tarttis tehdä niin leveää silloin ja sais taka-akseliston rakenteesta kevyemmän? SAATTAIS päästä tohon vaadittuun kilomäärään...
En ole koskaan edes väittänyt että vintilläni olisi kaikki matot suorassa...

Tuomo

Lainaus käyttäjältä: Kuminilkka - 08 lokakuu 12, 12:04:26
Noh, ongelmaksi tulee paino. Mä luulin ettei sillä ole mitään merkitystä kun ajoneuvoluokkakin muuttuu. Eipäs olekaan niin. Valmistaja on ilmoittanut suurimman sallitun kokonaispainon (Hondan tapauksessa 241kg), joka ei saa ylittyä vaikka ajoneuvoluokka muuttuisikin. Eli tankki täynnä, öljyineen suurin sallittu massa saa olla valmistajan ilmoittama, josta vähennetään 75kg, joka on määritelty kuskin painoksi. Mun tapauksessani laihduin just aika roimasti.... Eli yläkuvissa näkyvä raato, uusi perä ja sen rakenne penkkeineen kaikkineen saa painaa maksimissaan 166kg. Just... Varsinkin alkuperäisessä suunnitelmassani jossa oli tarkoitus saada Ladan perä jne kiinni. Painoa tulee väkisinkin PALJON.

En tiedä triken rakentelun lainsäädännöstä mitään, mutta ei kait asia voi niinkään olla kuin mitä yllä lukee. Eihän tuommonen vaatimus täyty vakiopyörälläkään. Vrt. tän päivän 4-sylinterinen 600 cc hypersupersport painaa tankki tyhjänä n. 185 kg.

Kuminilkka

#17
Lainaus käyttäjältä: Tuomo - 08 lokakuu 12, 17:34:11
En tiedä triken rakentelun lainsäädännöstä mitään, mutta ei kait asia voi niinkään olla kuin mitä yllä lukee. Eihän tuommonen vaatimus täyty vakiopyörälläkään. Vrt. tän päivän 4-sylinterinen 600 cc hypersupersport painaa tankki tyhjänä n. 185 kg.

Tarkoitinkin että tämän kyseisen pyörän maksimipainoksi on valmistaja 80-luvulla määritellyt 241kg, jota ei saa rakenneltaessa tätä pyörää nykyäänkään ylittää.

Esim samaan ikäluokkaan kuuluva VN-15 painaa 289kg, jota ei saa ylittää sen pyörän tapauksessa.

Ja nämä painot siis kuskin (75kg) sekä kaikkien litkujen kanssa.
En ole koskaan edes väittänyt että vintilläni olisi kaikki matot suorassa...

Make

#18
Lainaus käyttäjältä: Kuminilkka - 08 lokakuu 12, 12:04:26
Valmistaja on ilmoittanut suurimman sallitun kokonaispainon (Hondan tapauksessa 241kg),

Eikös tuo ole kahden hengen pyörä, joten sen omapaino on ajokunnossa on 91kg.



Ettei nyt olis kuitenkin kokonais- ja omapainot menny sekaisin puurojen ja vellien kanssa?

Edit: niinkuin Hemuli tuolla totesi, niin konttorin vaihto voisi harkinnan arvoinen asia. Mä en tiedä miten paljon asiakas saa katsastusmiestä neuvoa.
Greatest enemy of freedom is satisfied slave

Tuusulan T-Bone

Lainaus käyttäjältä: Make - 08 lokakuu 12, 18:00:38
Ettei nyt olis kuitenkin kokonais- ja omapainot menny sekaisin puurojen ja vellien kanssa?

Edit: niinkuin Hemuli tuolla totesi, niin konttorin vaihto voisi harkinnan arvoinen asia. Mä en tiedä miten paljon asiakas saa katsastusmiestä neuvoa.

Vellit on tosiaan sekaisin ties minkä kanssa. Kokonaispaino on se, jota ei saa muuttaa.

TraFi:n mukaan asiakas ei saa lainkaan neuvoa katsastusmiestä. Mikä usein merkitsee, että kukaan ei tee mitään oikein... ;D
Long John Stroker

ma^ko

Lainaus käyttäjältä: Kuminilkka - 08 lokakuu 12, 14:09:25
Oisko yhtään kuvia missään? Onko noita tehty Suomessa? Iteltä loppuu tieto taito, tiedätkö ketään joka sen pystyi tekemään niin et sen kestävyyteen vois luottaa? Koteloinnin teen kyllä ite, mut muut?

Kyseenalaistetaas nyt muutkin tiedot mitä mulle annettiin. Saako taka-akselista tehdä jäykän?, vai tarviiko se tasauspyörästön väliin? Ei tarttis tehdä niin leveää silloin ja sais taka-akseliston rakenteesta kevyemmän? SAATTAIS päästä tohon vaadittuun kilomäärään...

Takavuosina tehtiin nippu sellasia "crossi-cartteja" rai mitenköhän määrittelis. Japsiprätkänkoneella olevia putkirunkohetekoita joilla ajettii skabaa pellolla. Niihin tehtiin jäykist auton taka-akseleist ketjuvetoisia, muutos on helppo mut ei mul ole tähän hätään kuvaa. Peräkoppaa siis leikataan aukis niin ettei ole pinionikoppaa enään lainkaan, siis kardaanilähtöä. Sitten tasauspyörästön kehälle vaihdetaan lautaspyörän tilalle ketjuratas ja pujotetaan ketju ympäri. Koteloidaan tuotos a eikun kovaa ajoa. Kiinteä, tasauspyörätön perä trikessä on mahdoton ajaa, laite ei käänny kuin sudittamalla tai toista takatennaria nostamalla.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

Kuminilkka

Löysin perän räjäytyskuvan netistä.

Ei tuo nyt ihan tekemättömältä hommalta tuntuis...

Pitää purkaa se perä kun saan sen käsiini kuun lopussa...

Empä ole moista ikuna tehnynnä, mutta eikös se ole rakentamisen tarkoitus että koekeilee uusia juttuja...    ;D

Lisää tietoa kun sellaista on...
En ole koskaan edes väittänyt että vintilläni olisi kaikki matot suorassa...

Jensen

Jos on pienellä budjetilla liikkeellä niin multa ääni bobberille. Ei tarvi edes muutoskatsastaa saati jarrutestata ja rahaa säästyy. Mono jousitus madallettuna voi olla bobberiin ihan jees? Duunaat nätimmän tankin ja nettivaraosasta käytetyn takaloksun ja duunaat penkin ja maalaat nätiksi niin siinä sulla bobber.

          Tuon käyntivaivan olisin kyllä nyt ajokaudella jo korjannut kun se nyt sinua kiusaa kevääseen. Tosin voithan tarkistaa kaasarin kurkut,pensapinnat yms niin voi olla että vika häipyy.

Kuminilkka



Purkutyö tehtynä. Nyt olis aika alkaa tekemään uutta. Eräs viisas ihminen joskus sanoi: "Moottoripyörän rakentamisessa 75%:a työn tekemisestä on tuijottamista ja pyörän kuuntelua" Sitä mä tein eilen. Mietin ja pohdin. Uskoisin löytäneeni hyvän konseptin jolla saa tehtyä jotain legendaarista. Oman näköistä. Sellasta jota ei muilla ole.   ;D



Laitteet ei välttämättä ole ihan viimeisintä haitekkiä, mut mallailluun riittä tuokin ja ens kerralla teen ite jigin jolla saa vähän rengasta oikeaan linjaan jne. Nyt haettu lähinnä etäisyyksiä, kokoja jne.




Sivuprofiili alkaa hahmottumaan. Lopputulos ei tule olemaan ihan perinteinen...  ;)  Ens kerralla saan varmaan sellasia kuvia joissa näkyy sit jo valmiimpaa takahäkin hahmotelmaa jne...

Katotaan montako perää joudun tekemään ennen ku löydän mieleisen. Kaveri tossa eilen kävi virnuilemassa ja sanoi et joutui tekemään kolme ennen ku löyty mieleinen...  :o
En ole koskaan edes väittänyt että vintilläni olisi kaikki matot suorassa...

Hemuli

Onko sulla mitään havaintoa ton rungon materiaalista? Tuli vaan mieleen että kun varmaankin oot meinannu hitsata siihen jotain lisää niin olis hyvä tietää onko se esim. kromimolya. Vaikuttaa tulevien ratkaisujen kestävyyteen oleellisesti.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Kuminilkka

Vaikuttais olevan ihan perinteistä rautaputkea. Molya epäilin kans, mut ainakin hitsauskokeessa tarttui ihan normaalisti eikä räiskinyt eikä ollut muutakaan ihmeellistä. Ja hitsasin ekan palan vähän vinoon ja oli perrrrrusteellisen piukassa. Eli en usko et on tarttumisen kanssa ongelmia...  ;D
En ole koskaan edes väittänyt että vintilläni olisi kaikki matot suorassa...

Kuminilkka

Jonkin aikaa mietin nimeä tälle rokkikselle. Nyt se löyty.

End of the spear.

Nimen syy selviää tulevaisuudessa.  ;)
En ole koskaan edes väittänyt että vintilläni olisi kaikki matot suorassa...

Kuminilkka

Jotain alkaa tulemaan.... huomatkaa ammattimainen jigi runkoa varten...   :o  Ihan pikkasen aikaa otti et sai mitattua kohilleen...



No siitä se nyt joka tapauksessa alkaa tulemaan.  Alapuolella olevat putket eivät siis ole pakoputket, vaan linjarit että saa takarenkaan ja rungon suoraan.



Onneks kaveri oli tallilla niin sai saumat sellaseen kuntoon et kehtaa ja uskaltaa liikkua. Itse voisin hitsatakin, kyllä mä saumaa saan aikaan, mutta aina parempi jos joku joka on parempi siinä, tekee sen. Varmempi olo.



No ensimmäiset hahmotelmat valmiista tuotoksesta alkaa näkymään... Pakkohan se tankki (yksi ehdokkaista) ja penkki sekä stonga (myöskin yksi monista ehdokkaista) oli siihen laitettava et näkee millanen tuotos on syntymässä...





Penkin alle tulee vielä pieni kotelo johon tulee sähköt kaikki.

Pitkälle ollaan tultu kun kattoo ekaa kuvaa ja sitä mistä lähdin liikkeelle...   ::)

Pakko kuitenkin myöntää et ei toi nyt kyllä bobber oikein ole, mut olkoon mikä on, se on mun...  :D Tästä syystä mä laitoin ton sanan Bobber, lainausmerkkeihin.
En ole koskaan edes väittänyt että vintilläni olisi kaikki matot suorassa...

Kiwi

Hieno on. Sitä vaan mietin että kuinka toi takapyörä nyt on tulossa kiinni, meneekö aina enemmän etukenoon kun kiristät ketjuja vai mikä tossa on ideana?

Hemuli

Heitä äkkiä ensimmäistä ohikulkijaa tolla bensatankilla - sehän on luokattoman suuri tuollaiseen siroon fillariin.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957