Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Vaihtovirtalatausjärjestelmän testaus

Aloittaja Hemuli, 08 toukokuu 12, 15:12:19

« edellinen - seuraava »

mikjus

Onko normaalia että BigTwin EVOn regulaattorin akulle menevän lataus piuhan ja maan väliltä löytyy noin 30 Kilo-ohmin vastus? Kaikki muut testit näyttää että regu olisi ehjä.

JKKo

Lainaus käyttäjältä: mikjus - 11 elokuu 16, 09:15:21
Onko normaalia että BigTwin EVOn regulaattorin akulle menevän lataus piuhan ja maan väliltä löytyy noin 30 Kilo-ohmin vastus? Kaikki muut testit näyttää että regu olisi ehjä.

Tämmösen testin löysin googlella. http://blog.jpcycles.com/step-by-step-instructions-for-testing-your-harleys-charging-system/ Kohdassa 11 on noita mittauksia regulaattorin tulojen ja lähtöjen välillä. Mutta ei noissa 8:ssa ole maan ja akun latauspiuhan välille mittausta. Siellähän on elektroniikkaa sisällä ja tuossa välissä tarvitsee ollakin joku mittauspiiri, minkä perusteella se regulaattori päättää ohjata virtaa akkuun tai oikosulkuun. Varmaankin ihan kunnossa se sun regu.
883/1200/turbo

mikjus

Lainaus käyttäjältä: JKKo - 16 elokuu 16, 16:12:53
Lainaus käyttäjältä: mikjus - 11 elokuu 16, 09:15:21
Onko normaalia että BigTwin EVOn regulaattorin akulle menevän lataus piuhan ja maan väliltä löytyy noin 30 Kilo-ohmin vastus? Kaikki muut testit näyttää että regu olisi ehjä.

Tämmösen testin löysin googlella. http://blog.jpcycles.com/step-by-step-instructions-for-testing-your-harleys-charging-system/ Kohdassa 11 on noita mittauksia regulaattorin tulojen ja lähtöjen välillä. Mutta ei noissa 8:ssa ole maan ja akun latauspiuhan välille mittausta. Siellähän on elektroniikkaa sisällä ja tuossa välissä tarvitsee ollakin joku mittauspiiri, minkä perusteella se regulaattori päättää ohjata virtaa akkuun tai oikosulkuun. Varmaankin ihan kunnossa se sun regu.

Näin se varmasti on koska toisenkin regun piuhasta löytyi 500 kilo-ohmia vastusta. Toisessa yleismittarissa asteikko loppuu 20 kilo-ohmiin niin näyttää ettei ole mitään yhtettä.

HillyMan

Kiitos selkeistä ohjeista. Staattorihan se vaihtoon meni. Oli johto poikki ja muutennin kärsineen näköinen. Ainoo mikä jäi mietityttään että mittasin shovelin jännitteensäätimen pistokkeesta molemmista nastoista 0.03V tolla mun halpis mittarilla, liekö sekin kovta vaihtokunnossa?

RMikko

-71 shovelin latauksesta pohdintaa. Shoveli herkesi lataamasta jokunen viikko takaperin. Sain kuitenkin reissussa ladattua akun, että pääsin kotia. Heti pihaan päästyäni mittasin akun navoilta jännitettä ja näytti tasaisen tappavasti 11V, eli ei lataa. Muutaman päivän keräsin intoa ja käytin säätimen irti ja mittailin säädintä ja staattoria. Mittausten jälkeen pistin kamat nippuun ja pyörä tulille, kas kummaa akun navoilta mitattuna tyhjäkäynnillä 14V ja kierroksilla 15,5V.
Liitteenä kuvaa mittauksista. (en oo ihan varma tuommosen 4-napaisen/3-johtoisen oikeasta mittaamisesta)
Staattorin napojen ja maan välillä vastus -> ääretön (OK?)
Staattorin napojen keskinäinen vastus 0,4...0,5ohm (OK?)
Staattori näyttäisi olevan ok.

Loput mittailut kuvasta, jos sen saan näkymään.

Säädin taitaa olla mennyttä? (ensin ei lataa, sitten lataa reilusti yli 15,5V, lisäksi minun mielestä tuolta säätimen pistokkeesta ei pitäisi tulla jännitettä)

Pietari

Kyllä se säädin on sökö jos akusta tulee jännite läpi.
Vaihda se ensin , sitten mittailet uudelleen. Ei noi staattorin mittaamiset oo aina ihan takuuvarmoja.

RMikko

Säätimen minäkin tuomaroin vialliseksi. Onko jotain erityistä, joka rikkoo säätimen? Osaisi tarkastella tarkemmin. Kaapelit katselin jo läpi ja niissä ei silmämääräisesti mitään ihmeellistä ollu. Onko jotain tiettyä merkkiä säätimissä, joka kannattaa hankkia ja olla hankkimatta?

Kiwi

Huono akku voi särkeä säätimen. Mulla meni viimekesänä akku oikosulkuun ja säädin ylikuumeni. Otin myyjän suosituksesta halvimman säätimen, nekun voi olla kulutustavaraa.

Karvanaama

Myöskin säätimen rungon huono maadoitus pyörän runkoon särkee säätimen.
Rungon maali, hapettuma, tai muu shaiba huonontaa kontaktin.

JKKo

Sporsterissa tankin ylivuotoletkun alapää oli säätimen takana. Riittävän monta bensahuuhtelua murensi säätimen täytteeksi laitetun valumuovin. Loppuhan sille säätimelle tuli kun sai vielä vettä päällensä.
883/1200/turbo