Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Shovelhead -80

Aloittaja Lyytinen, 13 maaliskuu 12, 22:13:18

« edellinen - seuraava »

Lyytinen

Puhaltelin enimmät pikeentymät soodalla, aikaisempien seppien hylomarit rattaan seudulta piti kyllä dremelin teräsharjalla. Uusi torringtoni kehiin.



Pääakselin päässä oleva mutteri on just muutamasta millistä kiinni, etteikö normaali 35 mm hylsy kävis siihen, mutta ei. Kaupan hyllyssä erikoispitkät hylsyt on aina niin typerän hintaisia, että pakko tehdä aina ite.



Pääakseli rojuineen paikoillaan. Kolmosrattaan välys on aika nollissa, mutta saa se ollakin. Nyt vaan pöydällä ollessa hankala rapsutella vaihteita kun kolmonen pyrkii pyörimään akselin mukana, eikä asiaa auta siirapin ja liiman välimaastosta oleva asennusöljy.



Sivuakseli ja siirtäjähaarukoitten akseli paikallaan. Vaihdoin sivuakselille uudet puslat, mutten torringtoneja.



Kantta en ruvennut purkamaan kun minusta se toimii ihan jees. Ennätin laittaa sen paikoilleen kun älysin, että olisi voinut mitata sivuakselin välyksen ihan kuriositeetin vuoksi. Polkusimen osia kahtelin kun se on vähän mallia Veikko Lavin sepitykset, että lipsui kynnet lutikan putkistossa hetekan. Paitti sen kanssa toisinaan oli huumori kaukana. Kopassa sisemmän puslan välys oli 0.15 mm, mikähän vaan lie olisi hyvä arvo kun ei Clymerissä mitään sanota, en ole tehtaan manuaalista vielä kattonut. Tietty onhan siinä se kolmaskin pusla, ite kiksin rattaat näyttää ihan OK olevan.

Hessu

Mitähän tarkotat sivuakselin välyksellä? Meinaa koko ryhmäpyörästön päittäinen pitää ehdottomasti kattoa. Tänä talvena oon purkanu kolme laatikkoa, joista kahdessa oli napannu kiinni. Toisessa oikein pahasti.

Lyytinen

Joo just sitä. Hieman huono sanavalinta, olisin joka tapauksessa mitannut. Kävin just äsken kahtomassa, niin oli 0.45 mm, uutena pitäisi olla 0.1 mm - 0.3 mm ja hylkyraja 0.38 mm. Minun käsittääkseni tuo 0.45 mm ei kuitenkaan vielä haittaa kun ei viereisiin rattaisiin pitäisi kosketus olla lähelläkään, ettei olisi enempi semmoinen suuntaa antava ohje, että kannattaa pistää uusiksi? Ainut mikä tulee mieleen voisi olla nopeusmittarin ratas, mutta eihän tämän ikäisessä enää semmosta ole.

Pusliakaan en mitannut, akseliin näemmä saisi olla just eikä melkein ja rattaaseen tuuman tuhanneksen puolikas eli 0.013 mm. Melkein voisin kokemuksesta sanoa, että jos ilman prässiä menee paikalleen niin kyllä siinä silloin sen verran välystä on.

Lyytinen

Nostajan rullien vaihtamista. Ensiksi jollain konstilla entisestä akselista tyssäys pois.



Tämä vaatiikin omanlaisensa erikoistyökalut. Normaalisti tuota punavartista systeemiä käytetään arvokkaitten osien paikallistamiseen lyöntikohdan läheisyydestä, mutta sitä käytetään myös tässä. Hakkaamisalustassa vasemmalla on vajaan millin syvä kolo; kun ensimmäiseltä puolelta tyssätään se pää, niin toiselle puolelle jää about saman verran näkyviin.



Viimeinen silaus toisella erikoistyökalulla. RST-latanpätkien välissä puristettuna akselin päät tyssäytyy entisestään sen verran, ettei niitä tarvii ruveta hiomaan. Kampea veivatessa kun tunnustelee koko ajan rullan sivuttaisvälystä niin viimeistään sillon lopettaa kun se rupeaa pienenemään. Mutta ilman jatkovartta tai lekomista siitä ei pelkoa.



Hessu

Lainaus käyttäjältä: Lyytinen - 14 huhtikuu 13, 22:06:02
Nostajan rullien vaihtamista.  Kampea veivatessa kun tunnustelee koko ajan rullan sivuttaisvälystä niin viimeistään sillon lopettaa kun se rupeaa pienenemään. Mutta ilman jatkovartta tai lekomista siitä ei pelkoa.

??
Sisäskooli on parikymppiä pidempi kuin ulkoskooli. Täytyy käyttää melkoista voimaa että ulkoskoolin välys alkaa pienemään. Ja sitä ennen on nostajan jo katkennut.
Se niitti pitää rutistaa niin lujaa kiinni että se turpoaa ja lukitsee sisäskoolin.
Jos sisäskooli jää pyöriväksi, niitti katkeaa alta aikayksikön.
Sitä ei pysty tarkistamaan kuin ajamalla.

Lyytinen

Kaikille varmaan on käynyt selväksi, että minulla aina toisinaan ajatus jää puolitiehen. Yllä on hyvä esimerkki tästä, tattis huomiosta :). Terävässä valossa kahtelin ja lehtimitan lehdellä sörkin, niin kyllä ne sisäkoolit on junttautuneet aloillensa, pitää vielä vähän lisää voimaa varmuuden vuoksi.

Öljypumpun paineensäätömurkula ei meinannut millään tulla ulos, aikani paineilmalla ja rasseilla rassaamalla sain sen ulos. Reiässä näkyi pykäliä niin se niihin varmaan tarttui, välillä aika lujaakin. Arvelin, että takeltelevalla kuulalla paineet saattaisi olla mitä sattuu. Muuten näyttäisi ihan iskussaan olevalta pumpulta ja muutakaan en keksinyt, niin kymppimillisen tangon ympärille viritin 600:n paperin ja porakoneella hoonasin sitä kuulan reikää sen verran, että melkein itekseen tipahtaa sisään ja paineilmalla saa ulos kakistelematta. Öljypumppuhomma tyssäsi siihen kun minulla on kaksi tiivistesarjaa ja molemmissa älytön määrä stefoja, mutta ei sitä rattaitten välissä olevaa.

Uusi Jimsin pinionratas taas akselille on aivan liian tiukka, ei mahdu edes koppa kiinni, jää about 5 milliä ulommaksi mitä alkuperäinen. Nokka-akselin päittäisvälys ennen pajasession lopettamista näytti todella isolle, enpä ole vielä kahtonut sen tarkemmin.

Lyytinen

Arvelin sittenkin uusia nämä rattaat ja jousen. Tarkemmin kun katsoi vanhoja rattaita, niin eihän niissä hampaissa ihan pystysuora kantti ollutkaan. Jousikin oli luttero verrattuna tähän uuteen. Sivuakselin shimmin vaihdoin pykälän isompaan, nyt välys on 0.3 mm. Vapaan anturi tuli uusi myös.



Pinionin rattaan kanssa olikin melkoinen seikkailu, joka päättyi siihen, että muka Jimsin ratas halkesi. Muka siksi, koska jotenkin se ei minusta tuntunut Jimsin tekeleelle. S&S rattaalla kasaus pääsi jatkumaan ja tässäpä sitä onkin ehkä projektin tähän asti eniten hermoja vaativasta paikasta, etenkin kun sopivia pihtejä ei ollut. Oma lukunsa saada tuo lukkorengas paikalleen ehjänä, mutta tiivisteitten irrotuskoukulla ja meisselillä nysväämällä menee se.



Eräänlainen konsti pidellä kampiakselia aloillaan pinionin mutterin vääntämistä varten.



Kaikki osat kun oli paikoillaan, ihmettelin pöydällä olevaa tutun näköistä proppua. Ei kovin pitkään mennyt kun tajusin, että se helvettiläinen oli täältä öljypumpun takaa, eikä sitä mitenkään saa paikalleen jos öljypumppu on koneessa kiinni. Ei kun pura ja kasaa koko höskä uusiksi.



Itse asiassa äkkiseltään näytti, että tuli limpuista otettua paljonkin tavaraa pois, mutta eipä se näitten S&S kankien kanssa ole kovinkaan yliampuvaa.



Kumma kyllä, kun mittausten mukaan pinionrattaan pitäisi olla punainen ja semmoinen nyt on. Konetta kun pyörittää niin niistä hampaista kuuluu ääntä. Samoiten jos heittää irti niin kampiakseli ei pyörähdä keskitappi ylös kovinkaan helposti. Ei se tiukka ole, mutta en ole ennen tämmöistä nähnyt. Tosin sportsterissa välykset yleensä on tuplat verrattuna BT:hen enkä aiemmin ole täysin uusilla osilla kasannut, että kenties osien pitäisi hioutua hieman. Varmuuden vuoksi laitoin kahdesta shimmistä pienemmän eli nokan päittäisvälys on 0.250 mm ja breatherinkin olin mittaavinani, että ihan tarpeeksi on välystä.

Lyytinen

Se pitää lisätä muistaessani, että siinä kun könysin niitten metristen jatkovarsien kanssa niin piti ihan varmuuden vuoksi mitata pinionin heitto sen jälkeen, oli alle 0.015 mm. Nokkahan tässä siis on myös uusi, kuinka ollakaan, S&S:n 450. Tässä vaiheessa kaikki varmaan vetää kämmentä naamaan, mutta olen ollut tekevinäni semmoisen huomion, että kaikki jotka suosittelevat jotain rallinokkaa tai kevyttä kampiakselia, rassaavat vain ainoastaan big twinejä. Minulla kun on tuo sportsteri erikseen niin ei tarvii yrittää tehdä BT:stä semmoista. S&S:n käppyröitten mukaan vääntökäyrän pitäisi olla about samanlainen kuin traktoridieselissä eli just rules, vaikka monet sitä tylsäksi sanookin ;D

Hemuli

Lainaus käyttäjältä: Lyytinen - 23 huhtikuu 13, 22:49:59...Oma lukunsa saada tuo lukkorengas paikalleen ehjänä, mutta tiivisteitten irrotuskoukulla ja meisselillä nysväämällä menee se...

Jos pieni mainostus sallitaan niin aivan ehdoton työkalu tohon hommaan on Knipexin 4921-A01 lukkorengaspihdit. Periaatteessa ihan tavalliset ysikympin kulmassa olevat ulkopuolisille lukkorenkaille tarkoitetut pihdit mutta ton mallin kärjet onkin jousiteräslankaa joka on prässätty pihdin runkoon. Niillä saa uskomattoman hyvän otteen lukkorenkaasta ja taivutetuilla kärjillä mahtuu just sopivasti sinne jakopäähän taiteilemaan.

Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Lyytinen

Kyllä vain sallitaan ja kiitos täsmällisestä mallista, pitääkin lampsia kauppaan ja ostaa vastaisuuden varalle. Muuta en ole vuosiin ostanutkaan kuin Knipexiä kun on mennyt hermot roskaan.

Hemuli

Meikäläisestä on työn puolesta tullu niin älytön työkalusnobi että ei viitti ees ryhtyä mihinkään ilman kunnon vehkeitä ;D.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Tuusulan T-Bone

Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 24 huhtikuu 13, 11:04:56
Meikäläisestä on työn puolesta tullu niin älytön työkalusnobi että ei viitti ees ryhtyä mihinkään ilman kunnon vehkeitä ;D.

Ja meikäläiseen on iskeny työkalufetissi työstä riippumatta. Sama homma justiin kohta edessä, tarttee hankkia tollaset pihdit.
Long John Stroker

Hessu

Snadina vinkkinä seuraavaan remppaan. Öljypumppu ja sen käyttöratas kandee asentaa irtonaiseen lohkonpuoliskoon ennen kun työntää sen kampuralle. Tilaa on enemmän segerin asennukseen ja helpompi pyöritellä ratasta kun vetää pumppua kiinni varmistaessaan ettei mee jumiin. Mikä siis helposti tapahtuu jos tiivari jää vinoon.

Lyytinen

No siinä tuli taas yksi joka ei itelle olisi tullut mieleen vaikka miten monesti tekisi.

Seuraavaksi siirrytään tämän projektin älyvapaammalle puolelle. Kahtelin tässä näitä kansia ja on kyllä aika äkkijyrkkiä mutkia.



Tästä kuvasta näkyy erityisen hyvin, mitenkä sisääntuleva seos tökkää seetiin.



Koska olen hitsaillut näitä kansia aika paljon, seetit pitäisi kuitenkin vaihtaa, niinpä ajattelin, että samalla rahalla vähän enemmän. Kanavan lattiata ajattelin nostaa ja vähän muutakin vipstaakia köhelöidä Nightrider-sivuston ohjeitten mukaan:



Viime talvena aloitinkin jo hitsausta, mutta kyllä se seeti pitää irrottaa ja täältä palotilan puolelta hitsata vähän pattia, jota vasten imukanavasta käsin sitten hitsaa lisää. Ampco 45 ohjurin nysän jätin paikalleen ettei paska mene ohjurin reikään ja tiedä vaikka pitäisi reikää lämpövaihteluitten välillä muodossaan.



Viime talven hitsauksen jälijltä suurin osa kanavan lattiasta nostettu toisesta kannesta:



Hemuli

Tossa lattian nostossahan idea on että saadaan sekä lattian että katon kaarien säteet edes lähelle samaa keskipistettä. Nythän lattia on ihan älyttömän pienellä ärrällä verrattuna kattoon ja seos lähtee pyörteilemään ennen kuin pääsee venttiilille. Noston aiheuttamaa kanavan pienenemistä voi sitten kompensoida tekemällä halkileikkauksesta selällään makaavan D-kirjaimen muotoisen.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957