Kauhee kalke EVO-Sportyssä, mistä?

Aloittaja ma^ko, 25 helmikuu 12, 01:53:59

« edellinen - seuraava »

Hemuli

Niin siis MUN sylinterit - sori, on toi kristallipallo vähän huurteessa vielä näin aamutuimaan ja ajatustenluvun kirjekurssikin jäi kesken ;D...

Ne oli Axtellin alumiinipytyt rautaputkilla.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

ma^ko

Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 28 helmikuu 12, 09:03:02
Kun puhutaan tuollaisista spesiaalisylintereistä niin en mä ihan automaattina heittäis niitä porautukseen jos pytyissä ei ole pykälää tai pahoja naarmuja. Huolellinen mittaus ja jos välys ei ole alueella niin vasta sitten poraa.

Näin toimitaan, uuden männän/männät se kyllä tarvitsee, etumäntä on hieman huonovointinen, männäntappi on tehnyt pesäänsä isommaksi, lukkorenkulat kuitenkin paikallaan ja pytty ehjä. Enpä ole mokomaa ennen nähnyt.

Nokissa lukeepi jotta N9. Öljypumpussa oli hieman mujua, ei paljon. Eturattaalle tuleva akseli vaatii uuden laakerin. Kampura pitää käyttää auki ja tuo etukangen silmä näyttää hieman huonovointiselta eli todennäköisesti uudet kanget.

Mikäköhän halvattu tuon etukangen yläsilmän ja männäntapin kulahtamisyhtälön on aikaansaanut?
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

Lyytinen

Juurikin esimerkiksi rihtaamisen meneminen vituralleen. Se tappi siinä reiässä joraa edestakaisin kun mäntä menee ylös ja alas. Eikö siinä muka näyttäisi, että on se tappi on tyssännyt niitä sokkia ulospäin?

ma^ko

Se vaan lähinnä ihmetyttää et vika ilmaantui varsin nopeasti ja tuolla on ajettu kuitenkin se reilu seittemänkyttuhatta kohtuu ongelmatonta kilsaa. Sokkarenkaat on ihan eheät, oli kyl hankala kaivaa ulos ja sit piti saada tappi suunnilleen oikeeseen kohtaan et sai sen ulos. Silmämääräisesti arvioiden kangen silmä on venynyt soikeaksi, onko kyseessä fakta vai optinen harha selvinnee likitulevaisuudessa.

ma^ko

Kone purettu loppuun, ihmeellisyyksiä tai muita vikoja ei löytyny kuin kangessa klonksuva etumäntä ja hieman korkkiruuvina olevat kiertokanget. Läjä osia tilattu ameriikan ihmemaasta. Kaasuttimen vaihtoa harkitaan.

Pytyt ei ole porattavat kun on kovakromtut alumiinisydeemit, sylinteripinta täysin ehjä. Ylikokomäntiä saa muihin Sputhen bigbore-kitteihin paitsi tuohon Sportster/Buell 85cid.

Uudet vakimännät, heavy duty kiertokankisarja, laakerit, tiivisteet, enskaketju, kytkinlevyt, laakerit jne tulossa. Kaipa tuosta kone taas tulee. Heavy duty kankisarja vakipituisenakin maksaa melkeen kolme kertaa peruskankisarjan verran, toivottavasti on edes jotenki vakioit parempi sitten.

Lyytinen

No ei siitä sitten ole vielä voinut kovin hirveä ääni kuulua jos noin pienet vauriot. Kerran kuulemma kalina kuului kilometrin päähän kun ei oikein motissa kaikki ollut kuosissaan. Itse arvelin vaan, että kuuluukohan se ääni oikeasti vai kuvittelenko vain :D

eeko

Tässä tilanteessa veikkaisin, että oli krapula.
Silloin moottoreista kuuluu kummia ääniä, varsinkin
kun pitää lähteä rallista kotimatkalle.  ;)
-eeko

Hemuli

Lainaus käyttäjältä: ma^ko - 29 helmikuu 12, 23:49:16...Pytyt ei ole porattavat kun on kovakromtut alumiinisydeemit...

Oisko kuitenkin Nicasil-pinnoite? Sitä noissa on pruukattu käyttää. Mutta hyvä jos on ehjä niin säästyy edes siinä vähän euroja. Kuinka kierot ne kanget oli? Meinaan vaan että harvoin ne on edes tehtaalta lähtiessään täysin suoria.

ma^ko

Kyllä se pahaa kalketta piti, tosin varsin hiljainen pyörä voimistaa kalketta. Kangista etummainen on ihan selkeästi korkkiskruuvi, takimmainen hieman. Pyttyjen pinnoite voipi olla ihan mikä vaan, mut aika vastaava pinta on kun kuin tunturin kovakromisportin sylinterissä ja pinnoitettu alumiinipytty joka tapauksessa kyseessä.

nicnac

Mun valurautaiset 90cid pytyt on porattavissa tai mä oon ne jo kerran porannu.

Muistelisin, että suurin ylikoko 0.015".

ma^ko

Osat euroopassa, ei vielä Härmässä... osaankohan mä koota tollaisen urheilumoottorin, purkaa osasin ainaki. Onks EVO-Sportyn koneessa jotain erityishuomioitavaa?

* Kankien yläsilmien ja männäntappien yhteensopivuuden tarkistus/sovitus tarvittaessa.
* Kampura kokoon, tarkistus et se on suora.
* Kampura lohkoon ja kankien suoruuden tarkistus.
* Männänrenkaiden päittäisvälyksen tarkistus.
* Paiskoo kaikki kilkkeet räjäytyskuvan mukaisiin sijainteihin, tarkistaa ettei jäänyt kauheesti ylijäämäsiä osia ja toivoo et laite toimii? Männät vois tarkistuspunnita et on about samal hehtaarilla. Mut siis onko Sportyssä jotain erityishuomioitavaa?

Hemuli

Kankien suoruus kannattaa tarkistuttaa ennen kuin kasaat kampuran. En tiedä millaiset vehkeet sulla on käytössä mutta kampuran rihtaus on tarkka homma joka vaatii rihtauspukin - sen voi tehdä myös sorvissa. Mäntien keskinäinen painoero on niin mitätön verrattuna muihin pyörivän massan eroihin etten juuri siihen tuhlaisi aikaa.

Lyytinen

Jostain heavy duty -kiertokangista oli puhe aiemmin? Jos ne on S&S:n ja aiemmin oli vakiokanget niin limppuja pitää avartaa.

ma^ko

Mul on käytössä rihtauspukki joka on tehty noita perämoottoreiden kampuroita varten, kyl toi mahtuu siihen ihan hyvin. Eihän tuos ole edes kuin yksi kampiväli mikä voi heittää, persveivareiden puristekasatuissa on usein useampi väli mist saada heittoa joten en mä tuon rihtaamista pahana pidä(kuuluisat viimeiset sanat). Olen mä bigtwinien kampuroita joskus koonnut.

Lainaus käyttäjältä: Lyytinen - 07 maaliskuu 12, 10:38:15
Jostain heavy duty -kiertokangista oli puhe aiemmin? Jos ne on S&S:n ja aiemmin oli vakiokanget niin limppuja pitää avartaa.

En tiedä kenen valmistamat ne on, mut jotkut heavy dutyt ne on ja stock-kampuralle. En hoitanut tilaamista ku ei ole mun oma kone, olen vaan avustava moottoriorja täs projektis(mä turaan, joku muu maksaa). Jos vaativat muutoksia limppuihin, siitä lienee maininta niiden matkassa.

ma^ko

Osat tuli ja asentui, kanget vaati hieman modifikaatiota limpuille ja männänrenkaat lyhennystä. Kanget oli tehtaalta suorat ja selkeästi koneessa olleit stydimmät. Selvisi sit sekin miks tuollainen Sporty on urheilumoottoripyörä, ton koneklöntin nostelu käy tosiaan urheilusta. No ei kalakata enään. Uudet venttiilit, laakerit, kanget, männät... jos toi taas laukkaus muutamia vuosia.