Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Melumittaus!

Aloittaja RBR, 25 toukokuu 11, 14:52:26

« edellinen - seuraava »

Hemuli

Mä oon aika pitkälle samaa mieltä tosta muutoskatsastuksesta, ei siitä hyödy kuin konttori ja verottaja.

Jaksan olla niin naivi että uskon poliisin keväthuuman viilettyä mittausten keskittyvän lähinnä niiden ääripäiden poimimiseen liikenteestä. Ensinnäkään noita mittareita ei ole jokaisella partiolla, johan siitä nousis hirvee älämölö kun joku vuotaisi iltapäivälehdille paljonko niihin oltaisiin syydetty rahaa - tuollainen hyväksytty kalibroitu mittari kun ei ihan satasilla eikä edes tonnilla irtoa.

Jokainen muutoskatsastamattomalla pyörällä ajava tekee sen omalla riskillään, ei noi munkaan kaikki vehkeet oo ihan otteen mukaisessa kunnossa. Silti on saanut aika rauhassa ajella jos ei oteta huomioon suurempien tapahtumien yhteydessä tapahtuvaa kyttäystä joka keskittyy lähinnä kuskin papereiden syynäämiseen. Paljon on tekemistä myös miten ja missä ajaa, ihan kuten Frosteus jo mainitsikin.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Tuusulan T-Bone

Tuli tänään mittailtua vakiopyöristä möykkää. Pika-analyysia ja tuloksia tuolta:

http://www.mmaf.fi/forum/index.php?topic=1835.0

Mielenkiintoista, että melkolailla uudet Bemaritkin tuotti reippaasti yli raja-arvojen. Samoin KTM, eikä Triumphkaan läpi mennyt. Ducatin osalta tää nyt oli sanomattakin selvä tulos... Japskit sentään jotenki pärjäs.

Johtopäätös: nykyisillä kansallisilla ohiajotestin raja-arvoilla (direktiivi + 5 dB(A)) saattais saada muutoskatsastettua alkuperäiset pakoputket. Ei kuitenkaan ihan kaikkia niitäkään. Makes sense?

Jotenkin tähän koko möykkäkeskusteluun tarttis saada ihan toinen ote. Jos mitä tahansa ajoneuvoja ryhdyttäis tien päältä satunnaisotannalla mittaamaan direktiivien mukaisesti, niin harva läpi menis. Nastarenkailla ei esimerkiksi yksikään henkilöauto.

Kilvet pois? ::)

Long John Stroker

juppe66

Onko kukaan joutunut vielä melumittaukseen ja miten kävi ::)

frosteus

Lainaus käyttäjältä: juppe66 - 19 toukokuu 12, 19:23:13
Onko kukaan joutunut vielä melumittaukseen ja miten kävi ::)

13 sivua löpinää, mutta kukaan ei ole joutunut henkilökohtaisesti syyniin? Toivottavasti tämä koko mittailu jää nyt komisario Palmun erehdykseksi.
Jos se menee rikki, se korjataan. Jos se ei kestä, se menee rikki.

http://www.rublaus.blogspot.fi/

mista

Lainaus käyttäjältä: frosteus - 21 toukokuu 12, 08:04:15
Lainaus käyttäjältä: juppe66 - 19 toukokuu 12, 19:23:13
Onko kukaan joutunut vielä melumittaukseen ja miten kävi ::)

13 sivua löpinää, mutta kukaan ei ole joutunut henkilökohtaisesti syyniin? Toivottavasti tämä koko mittailu jää nyt komisario Palmun erehdykseksi.

Koitan loppuviikosta kysellä asiakkaalta tarkemmin. Hän tiesi 5 pyörää, joista oli nyt Tamereella viety kilvet.
1975 Rautis, 1974 Rautis,  Volvo 240 Tbo, Ford Model A Pickup Hotrod

Mr Smith

Tänään naapuri firman inssille sanoin että täytys varmaan tehdä äänille jotain kun mielestäni on aikas kovat,tokas et heillä on tuossa Db mittari.
MIttauksen kohteena Flhri 2002 ,andrews 37 nokka,kansia tiputettu, hookerin pöntöt: Hieman pyörän sivusta mitaten tyhjäkäynnillä 86db ja 2500 rpm tais olla 96 db, et saa nähdä jos pääsee viralliseen mittaukseen niin mikä on tulos ja ulos. Ajattelin kyllä kokeilla lyhyitä huiluja tuonne kun omaan korvaan on ikäänkuin suomikonepistooli pyörisi taustalla. Olikos täällä jossain linkki virallisiin mittaustapoihin,jos ens viikolla ajelis kaikki mahdolliset laitteet ulos ja testailis,niin näkis sit eron jos ja kun saa virallisen dokumentin on the road

shovelhead1976

Kiskasin tos omalla (papereis83vm,paikalla 87evolainen) FXRllä kavereitte tallilla katsurin mittarii supertrapp putkella 116DB,tosin kierroksia oli melkovarmasti liikaa,ku ei ole mittaria. Emännän 95vm raitiovaunu 106DB dragpipeilla. Ja näillä jatketaan :)

ma^ko

EVO FXR, jos suht vakio, pitäs Supertrapilla jossa kohtuullisesti levyjä ja umpi pääty olla välillä 102-104db(a), oikeilla rundeilla.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

Mauri H.

Hemuli ja Santtu mittasivat Loimaalla meikäläisen Bobista (96 twin cam kireillä nokilla) supertrappin kanssa 2500 kierroksella 104,8 dB.

Umpipääty ja 26 levyjä tällä hetkellä muistaakseni. Eli ma^ko:n veikkaus menee aika oikeaan.

26 levyä on melko runsaasti, kymmenen vähemmän riittää useimmissa kokoonpanoissa.
Fat Bob 2008
XR1200 2009

shovelhead1976

ma^ko Joo levyjä jonniverra,ja reikäpäädyllä..mut veikkaan että oikeilla kierroksilla liikutaa jossai alle 110DB..mut minen stressaa,omaa korvaa kuulostaa hyvälle ja hiljaselle,ni se o hyvä sillo

jty

120R TwinCam (SE266 nokat) ja Supertrapp supermeg 32 levyä umpinaisella perälevyllä ja 2500 kierrosta oli 104,5db

ma^ko

Mä olen mitannut kolme EVO FXR/Supertrap yhdistelmää ja tuos ne melut on umpipäädyllä olleet.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

poromarko

Viime sunnuntaina tuli kohmelo päivää helpotettua sellasella melunmittaus aktiviteetillä n.50 mopoa ajettiin . db mittari haettiin paikalliselta kats.konttorilta ja kiekkamittareita oli useita erivariaatioita.

Uskon että tienpäällä poliisin toimesta mitattaessa ongelmaksi tulee juuri tämä kierroksien toteaminen, meillä oli käytössä kympin e-bay ostos yleismittari rpm näytöllä ja sellainen ns.oikea jota kaupataan poliisille ja kats.asemille piiskalla tulpanjohdosta malli.

No meteliä lähti tallikaverin panhead yskäs mcm vaimentimilla 121 ja rapiat selkeä päivän voittaja.
muuten mentiin hillityissä lukemissa pääosin voi todeta että sporat ilman vaimennusta 106-115db  evot ilman vaimennusta tai v&h shortshot ilman huiluja oltiin laittomilla lukemilla mutta TC t lähes kaikki pre03 olivat ok 04 jälkeen kaikki mitatut laittomilla vesillä.

Yhdessä mopossa oli asennettuna sellanen napista "vaimeneva" keksintö ,nappia painoi niin lunkku pisti torvessa vetoja pienemmälle korvakuulolla saundi kyllä selkeästi muuttuikin mutta mitattaessa elman vaimennusta 100db ja nappipäällä 99db. Tämä nappi keksintö leikkas vaan matalat äänet ja korkeat näemmä näkyy mittarissa .

Mitattaessa kokeiltiin useita variaatioita mittauskulma ei vaikuttanut mutta matkalla kyllä saattiin eroja aikaan kierrosluku näyttää olevan suurin näyttelijä tässä kupletissa hankala pitää esim.2550rpm lipeää nätisti  +- 200 ja näkyy kyllä metelissä.

trumpetti

tänään käytin shovelia uusintakatsastuksessa kun rekisteröinti tyssäs liikaan meteliin jota oli 109 db thunderheader melkotäynnä katiskaverkkoa ,no tänään otettiin uusiksi ja nyt pönttö täynnä verkkoa ja hakattuna tiukaksi rautakankea hyväksikäyttäen ja äänet tuntui pienemmiltä ja olihan ne mittarinkin mukaan pienentyneet kokonaisen desibelin eli ei menny vieläkään läpi ja pari desibeliä pitää saada pois katsuri lupas kuitenkin ajaa kun eilen tuli tullin 3kk ajolupa.

Skarr

Olisko kellään mitään arviota paljon lähtis möykkää 80 rautapää suorilla putkilla? Todennäköisesti vakio kone.