twincämin kolina *korjattu, kiertokangen laakeri oli sökö*

Aloittaja määjussi, 28 huhtikuu 11, 09:10:24

« edellinen - seuraava »

Kokkonen

Oliko sitten kampiakselin boorit myös pyöristyneet kun ääni ei vieläkään poistunut?
Mistä se metallihile oli peräisin? Kaikki roottorista?

Pystyko yhtään arvelemaan syytä moiseen vaurioon, oliko esim ensiön eturattaan mutteri kunnolla kiinni? Momenttihan on siinä melkoinen, jotain reilut 200 Nm.
Väliprikka roottorin edessä paikallaan?
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

määjussi

Kampura oli ok, metallihileen alkuperästä ei tullut varmuutta tosin roottorin kupeet oli ikäänkuin hioutuneet. Olisiko sitten joskus päässyt mutteri löystymään,mun aikana ollut aina kiinni.

mikko39

Lisäänpä oman kysymykseni tähän jatkoksi kun vaivat on samankaltaiset, niin onko muuta konstia todeta nostajien väsyminen kuin vaihtaa uudet tilalle ja toivoa parasta tai kokeilla jäykempiä öljyä?
Öljynä koneessa Revtechin 20W50, ajettu huollon jälkeen n 500km.

Voisin todeta äänestä kuten Kokkonen, että lievää vienoa naputusta lämpimänä. Ainakin. Täytyy käydä illalla tallilla kokeilee mitä kampe sanoo kylmänä.

Ajelin tuos eilen ilman korvatulppia, niin otti naputus jotenkin korvaan. Sitä iltapuhteilla ihmetellessä ja etsiessä mahdollisia resonaatiovikoja irroittelin putkien lämpösuojat ja kiristin enskaketjun. Eipä ollut suurta vaikutusta. Mitään en ole vielä purkanut sen enempää. Orkkistönäreissähän ei käsittääkseni ole mitään säätömahdollisuutta?
Enskaöljyt oli ihan ok väriset, enkä huomannut metallia joukossa

Pyörä on vm99 Dyna TC88, ajettu 50000 mailia, tullu mulle tänä keväänä Usasta joten huolto/korjaushistorian selvittäminen lienee likipitäen mahdotonta.

ma^ko

Kannattaa ainakin kokeilla mitä tahansa muuta öljyä kuin RevTechin kuraa.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

mikko39

Mitähän tommonen masiina tykkää 10w40 vai pysytäänkö 20w50?

ma^ko

20W-50, tai 15W-50 / 10W-60 / 20W-60 tms, mut ei kuumaviskositeettiä alle 50.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

mikko39

Täytyykin penkoa tallilla nurkkia kun muistaakseni mulla pitäis olla pari kolme litraa 20/50 öljyä, liqui moly muistaakseni merkiltään.

On se kumma että revtekkiä myydään, jos ja kun se on niin huonoa. Vaikka kai tästäkin ollaan montaa mieltä, ite en ota vielä tuotteen laatuun sen paremmin kantaa ennenkuin oon kokeillu jotain muuta.

mikko39

Tuli äsken laitettua kamppeet tulille, sama vaiva kylmänäkin. Öljyjä en pystyny vaihtaa, kun kaikki mitä löysin on tietenkin väärää viskositeettiä.

Otin ykköspytyn tonärit esille , YKK kohdalleen ja tönäreiden kimppuun heilutteleen. Liikkuvat sivuttain, mutta pystysuunnassa ei ollu löysää. Sivuttainkin liikkuivat tosi tahmeasti. Ykköstulppa oli melko vaalea, kun taas kakkostulppa oli melko musta.

Täytyy käydä jostain hakemassa toista öljyä ja putsari kun työt ja pyhät lakkaa häiritsemästä harrastuksia :D

mausan

Kevyt helinä muuttui naputukseksi, onko aikaisemmin asiaa pohtineet löytäneet syytä ko asiaan?

määjussi

Mulle kertoivat viisaammat että männästä puuttuu helma,tai sit luultavimmin on takomännät koneessa. No hyvinhän tuo on tän kesää kulkenut kolinoineen eli ei varmaan ole helmanpuutostila kyseessä, mutta taidan kuitenkin käyttää talvella ton yläkerran auki että näkee mitä se on syönyt.

määjussi

Palataanpa taas alkuperäiseen onkelmaan. Ei ollu taottuja mäntiä eikä irtohelmoja...kaikki tuntuu olevan ihan orggis kamaa. Eli mitään suoranaista rikkinäistä ei löytynyt, takimmaisen männän laessa pientä jälkeä että siellä olisi joku pikkumuju pomppinut hetken. Mitäs seuraavaksi ihmetellään???

määjussi

Kun ei tule vinkkejä niin laitetaan sitten yläkerta samointein uusiksi :D... Eli 95" setti
tulossa hierotuilla kansilla ja takomännillä sekä anteron tw31s nokat. Riittääkö vielä vakio cv vai pitääkö jo alkaa kattelemaan isompia kaasareita sillä silmällä?

flhx

Eikös täälläkin oo moneen kertaan todettu että se cv riittää sinne n. sataan heppaan asti? Että jos sen alle pysyt niin riittänee. Jotkut vannoo Mikunin nimeen, mutta ihan oma valinta jos budjettia riittää. Soitas huumorimielessä vaikka V-Twin Cityyn/Atelle, siltä löytynee myös tohon cv preppaukseen ohjeita...Mulle 95 kitin asentelujen yhteydessä Atte neuvo että älä turhaan takomäntiä osta,pitävät mekkalaa ja aika turhat mun kombinaatiossa. En sitte ostanu,hyvin oon ilmanki pärjänny..Ja pata tosiaan ny suht hiljanen,pitää ratasnokilla jopa vähemmän mekkalaa kuin orgismoottori.

Edit: Ite sain ainakin Aten neuvojen mukaan kasatusta moottorista vallan mainion voimanlähteen omaan touringiini. Tehoahan ei olis koskaan liikaa...Mutta mukavasti vääntävä pata joka ei kestävyydeltään eroa vakio 88:sta. Eli PITÄIS olla reilusti maileja edessä...
R.I.P. Lohka, WMC 1965 - 2014
R.I.P. Corey, died Oct 4 2017 Sarasota, Florida. Miss you buddy.

määjussi

Lainaus käyttäjältä: flhx - 30 tammikuu 12, 18:16:07
Atte neuvo että älä turhaan takomäntiä osta,pitävät mekkalaa ja aika turhat mun kombinaatiossa. En sitte ostanu,hyvin oon ilmanki pärjänny..Ja pata tosiaan ny suht hiljanen,pitää ratasnokilla jopa vähemmän mekkalaa kuin orgismoottori.

Joo mulle se mekkala on vaan hyväksi,eipähän enää häiritse sivuäänet ja kilinät/kolinat kun voi vaan ajella ja ajatella niiden johtuvan takomännistä ;D. No takomännät kuului pakettiin,joten eikun kiinni vaan kunhan tulevat..

määjussi

No nyt on paketti menossa kasaanpäin,mutta mutta tulipahan taas alettua vissiin liian tarkaksi.. Mittailin sitten taas nuo keinujen päittäisvälykset, 0.45 suurin välys ja clymeri sanoo että max 0.25..liekkö tuossa sittenkin se alkuperäinen "kolina" mitä tässä on metsästetty? Saako tuohon shimmejä jostain,vai pitääkö vaihtaa koko vipunen?