Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

1975 Rautis "Jungle Green”, Shovel "Eyes on the Road" ja XLX Scrambleri

Aloittaja mista, 19 helmikuu 11, 13:47:05

« edellinen - seuraava »

mista

Tähän väliin visainen kysymys, jota joskus hdcf:lläkin kyselin.. Eli mun rautiksessa on neliömalliset etuputket.. Tehty kitilla, mutta jälki on kuin tehdastekoinen. HDCF:llä sanottiin, ettei ole moisia koskaan ollut tehdastekoisena, mutta näytetään nyt täälläkin.. Maalattu tuollaiset punaiset kuviotkin molemmille puolille. Ei teippiä.. Täällä kun porukka näitten kanssa on oikeasti pelannut niin onko koskaan tullut vastaan vai vaan jonkun taitavan kaverin tekemät..

1975 Rautis, 1974 Rautis,  Volvo 240 Tbo, Ford Model A Pickup Hotrod

Jack

jos ne on kitillä tehty, niin takapihan joe on käyttäny hiukan aikaa ja vaivaa.
Flatheads!!!

Hemuli

Mä muistan noi, taisin jopa vastailla silloin. Ja olen edelleen samaa mieltä että ei ole tuollaisia tehtaalta tullut. On joku nähnyt vaivaa.

Hei, meillä olis kerholla keula joka on tehty neliöputkista - siis teleskooppikeula. Sehän sopis ton kanssa kuin nyrkki persiiseen ;D...
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

ma^ko

Neliöputkitele? Liukuputkiltaankin? Millasilla stefoilla mokoma pysyy tiiviinä?
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

Hemuli

Etkö ole koskaan lukenut "Aku Ankka ja nelikulmaiset munat" ;D?
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

tyg

Lainaus käyttäjältä: ma^ko - 25 helmikuu 11, 23:12:47
Neliöputkitele? Liukuputkiltaankin? Millasilla stefoilla mokoma pysyy tiiviinä?

Mulla tallissa vanha  HD hydrakeula, jossa ei muuta stefaa kuin huoparenkaat alaraajojen
yläpäissä. Hyvin pitivät kun keula oli käytössä.

ma^ko

Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 25 helmikuu 11, 23:54:08
Etkö ole koskaan lukenut "Aku Ankka ja nelikulmaiset munat" ;D?

En muista ainakaan, toki siit on kotva kun on tullut ankkoja luettua.

Lainaus käyttäjältä: tyg - 26 helmikuu 11, 00:06:32
Mulla tallissa vanha  HD hydrakeula, jossa ei muuta stefaa kuin huoparenkaat alaraajojen
yläpäissä. Hyvin pitivät kun keula oli käytössä.

Mjoop, vaan huopatiivistekin toimaa ihan ok, jos ei ole kulmia tiivistettävänä... mä kuitenki olen aina ainakin luullut et nelikulmaisessa on kulmia.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

mista

Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 25 helmikuu 11, 23:00:37
Mä muistan noi, taisin jopa vastailla silloin. Ja olen edelleen samaa mieltä että ei ole tuollaisia tehtaalta tullut. On joku nähnyt vaivaa.

Hei, meillä olis kerholla keula joka on tehty neliöputkista - siis teleskooppikeula. Sehän sopis ton kanssa kuin nyrkki persiiseen ;D...

Ai se olitkin  sinä silloin. No sitten uskotaan.. Sulla tuntuu olevan rautisasiat hallussa  ;D Case closed.

Ajattelin jättää nuo tuon mallisiksi ihan vaan siksi, että on tosiaan aikamoinen vaiva ollut tehdä tuollaiset, joten en viitsi poiskaan repiä. Ainoa mikä jää sitten pois on rungon pulverimaalaus, mutta voinhan senkin maalata ihan perus automaaleilla niin ei sekään haittaa.

Aku Ankka ja neliskulmaiset munat on tuoreessa muistissa itsellänikin, joten jätetään neliöiksi :)
1975 Rautis, 1974 Rautis,  Volvo 240 Tbo, Ford Model A Pickup Hotrod

Kokkonen

Lainaus käyttäjältä: mista - 22 helmikuu 11, 20:29:10
Sarjassamme lisää tyhmiä kysymyksiä.

Eli kaasarin päällä on kolme letkulähtöä (Vasemmalla tietysti hanalta bensa, Tuon kaasuvaijerin ohjuritapin oikealla puolella olevan saa tukkia, mutta mikä tuolla ylhäällä laipan juuressa on, joka on jo tukittu? Tuo kumihattu on aivan paskana, joten mietinkin, että haittaako, että tuo on vuotanut aijemmin ja mihin tuo liitos liittyy?)




Ei ole tyhmiä kysymyksiä :)

Tuo kaasutin on Läppä-Keihin, malli jota käytettiin 84-85 Rautiksissa. Ja kuten Pietari jo totesi, niin tuo laipan juuressa oleva on liitäntä VOES kytkimelle ja se tukitaan jos VOES ei ole käytössä. Tuo toinen, kaasuvaijerin lähellä oleva, pitääkin tukkia. Se on ollut 1983 mallissa alipainetunnistimen paikka VOES:lle, mutta on ollut jo tukittuna kun tämä kuvan kaasutin on rullannut pyörän mukana ulos tehtaalta.

Ylivuotoletkun pää sellaiseen paikkaan, ettei esim. ajoviima pääse vaikuttamaan kohokammioon letkun kautta. Menee seossuhteet pyllylleen.
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

mista

Kiitos vastauksesta. Oli pakko oikein katsoa mikä tuo VOES on ja selvishän se tuolta jenkkilästä. Tuskin tässä tosiaan tuollaisia on, kun on tukittu jo alunperinkin. Mulla on toinen tälläinen aivan samanlainen kaasari, mutta siinä ei ole tuota kaasuvaijerin vieressä olevaa letkulähtöä. Se kaasari oli tässä pyörässä paikallaan kun sen ostin. Tämä toinen tuli kaverilta, joka oli sen ottanut talteen jostain kawasakista tjms :) Oli joku laittanut laatuosia kawaan.. Molemmat alkaa tosin olemaan ehtoopuolella, kun kaikki säätöruuvit yms on pyöritty kannastaan piloille..

Tulppaan siis nuo molemmat vaan pois niin ei tule ilmavaivoja..
1975 Rautis, 1974 Rautis,  Volvo 240 Tbo, Ford Model A Pickup Hotrod

mista

Tänään sain vihdoinkin tehtyä noita takalokarin kiinnikkeitä. Aika samalla kaavalla menee kuin monet muutkin tällä foorumilla. Eli paksusta levystä reijittetyt kannakkeet. Suurin päänvaiva olikin saada rengas suoraan. Mittasin tönärillä runkoputkesta vanteen etureunaan, mutta ei sekään suoraan kerro missä takareuna menee noin niinkuin millilleen. Otin kotoa jonkun hemmetin tehokkaan laserpointterin ja laitoin jarrulevyä vasten sen.. No kun rengas on keskellä niin ketjulinjassa on rattaan paksuuden verran heittoa. Täytyy jollain prikoilla koittaa tuoda levyä hiukan ulommas, mutta ongelma onkin, että toisella puolella ketju menee aika lähellä rengasta ja toisella puolella aika lähellä runkoputkea.. Voipi olla, että joutuu tuota runkoputkea hiukan muotoilemaan jos ei millään mahdu. En tajunnut edes ajatella koko ketjuasiaa, kun tein tuota jäykkäperää tuohon.. damn.

Paljonkohan ketjulinjass saa olla poikkeamaa ettei ketjujt vielä asiasta kärsi?.. Ratashan on hiukan ohuempi kuin ketjun kolo, joten jos toisessa päässä ketju on ulkoreunassa ja toisessa päässä ketjua on sisäreunassaan niin sekin antaa anteeksi pari milliä, mutta mitä tämän jälkeen.. Jos ketjulinja heittää esim 5mm..

Nii ja paljonkohan ketju pääsee ajon aikana tekemään sivuttaisliikettä.. onkos kellään kokemusta. Luulisi ettei sivusuunnassa hirveästi pääse keskeltä värisemään ja ottamaan renkaaseen kiinni jos menee läheltä..

Samalla katselin noita jalkahallintalaitteita ja osui silmääni, että oikeanpuoleisen "jalka" on 50mm pidempi kuin toinen. Tyhmän näköinen muuten.. Entinen omistaja mitanni ameriikanmaalla 2 tuumaa pieleen :)
1975 Rautis, 1974 Rautis,  Volvo 240 Tbo, Ford Model A Pickup Hotrod

Make

Lainaus käyttäjältä: mista - 28 helmikuu 11, 21:13:32
No kun rengas on keskellä niin ketjulinjassa on rattaan paksuuden verran heittoa. Täytyy jollain prikoilla koittaa tuoda levyä hiukan ulommas, mutta ongelma onkin, että toisella puolella ketju menee aika lähellä rengasta ja toisella puolella aika lähellä runkoputkea..

Ketjulinja kohilleen, ja pinnoilla kikkaillaan vannekehä keskelle. Takaratasta ei taida saada kuin 0 offsetillä, ja sitten mallia kupera.
Greatest enemy of freedom is satisfied slave

mista

Lainaus käyttäjältä: MakeH - 28 helmikuu 11, 21:23:51
Lainaus käyttäjältä: mista - 28 helmikuu 11, 21:13:32
No kun rengas on keskellä niin ketjulinjassa on rattaan paksuuden verran heittoa. Täytyy jollain prikoilla koittaa tuoda levyä hiukan ulommas, mutta ongelma onkin, että toisella puolella ketju menee aika lähellä rengasta ja toisella puolella aika lähellä runkoputkea..

Ketjulinja kohilleen, ja pinnoilla kikkaillaan vannekehä keskelle. Takaratasta ei taida saada kuin 0 offsetillä, ja sitten mallia kupera.


Mulla on jo täysin suora ratas takana. Täytyy katsoa mikä tuo toinen on, joka mulla tuolla makaa. Se on ainakin kupera. Runkoa joutunee muokkaamaan ketjujen kohdalta. Täytynee vaan kovertaa siihen puolipyöreä kolo ketjujen suuntaisesti ja hitsata siihen kaareva pala levyä, jotta ketju saa liikkua ylös-alas..

1975 Rautis, 1974 Rautis,  Volvo 240 Tbo, Ford Model A Pickup Hotrod

jesse

mitäpä jos takarunkoa vähän levittäis?
tyyliin pullotunkki väliin ja painetta?
parikin milliä levitystä takaa vaikuttaisi ketjun kohtaan paljon enempi ja akseliin leveämpi holkki/rikka

akseli jos olisi paikallaan niin että olisi jämäkkä putki akselissa "holkkina" joka olisi niin tiukka että pitäisi väkisin laittaa pyörän paikalle...
(silloin ei muuttuisi akselin kohta ehkä niin paljoa)
ja sitten pientä "levitystä" akselin etupuolelta

toimisko?
lukihäiriöni saattaa kirjoittamiini teksteihin iskeä.... ja välillä luetun ymmärtämiseen...

Hemuli

Lainaus käyttäjältä: mista - 28 helmikuu 11, 21:13:32Nii ja paljonkohan ketju pääsee ajon aikana tekemään sivuttaisliikettä.. onkos kellään kokemusta...

Ei hyväkuntoinen ketju paljoa elä, mulla on joskus ollut vain 2-3 mm renkaaseen eikä se ole edes hiponut.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957