Puhalluskaappi.

Aloittaja RAUTIS65, 17 helmikuu 11, 17:06:41

« edellinen - seuraava »

RAUTIS65

Onko kellään käytössä/kokemusta puhalluskaapista esim.piltema tai motonet? Tekeekö kyseisellä kaapilla yhtään mitään,kun esim pilteman kaapissa on ilmamäärä 140l/min ja 4-5bar,eli kompura ei tarvitse olla kovinkaan iso,kun taas motonetin kaappi vaatiin n.200l säiliöllä olevan kompuran,tosin kaappikin on varmaan huomattavasti parempi.

Jake

Bilteman kaappi joskus oli. Alkuun se nyt pikkusen piti pölyjä sisällä, mut lopulta joka reijästä alko vuotamaan. En suosittele.

Hemuli

Samat kokemukset Bilteman mallista, pölyä oli pian enemmän kaapin ulkopuolella kuin sisällä... Ja se onneton moponfiltteri meni samantien tukkoon, imurin ja isomman suodattimen kanssa se toimi jotenkin - itse asiassa vuotokin loppui kun kaappi ei paineistunut kun ilmankierto toimi paremmin.

Yhdellä toisella foorumilla näin juttua venturityyppisestä poistoilmaventtiilistä joka estäisi hiekan pääsyn ulkoilmaan mutta virtaisi kuitenkin riittävästi. Täytyy kaivaa tarina jostain...
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

mielikuva

Mä tein aikanaan hiekkapuhalluskaapin itse. Siinä hiekka on paineenalla erillisessä säiliössä ja ison öljypolttimen puhallin imee pölyt ja käytetyt hiekat samantien kaapin pohjasiilosta säiliöön joka on tuon varsinaisen hiekkapuhalluspainesäiliön yläpuolella. Kyllä se toimi. Osa käytetyistä hiekoista tuli käyttöön uudestaan, pölyt menivät ulos ja 6mm mutteri jäi paluusäiliössä olevaan sihtiin.
Idea tähän ei ollut mun, olen joskus nähnyt vastaavanlaisia syklonilla pölyn erottelevia.
Tuo poltinpuhallin on raskasöljypolttimesta, joten tosi tehokas.
Suuri ongelma minkä takia laite on vieläkin käyttämättä:
Kaappi on hyvä mutta meidän tallissa oli vaikea järjestää poistoilmaputkea ulos. Ja toisekseen tuollainen puhallin siirtää lämmön ulos tallista todella tehokkaasti. Kompura kun on samassa tilassa niin lämpö menee väkisin ulos. Yritin järjestää suodatinpussia ja syklonia sun muuta mutta sopivaa en vaan saanut mistään. Kompura on 1m3 tuotolla ja kaapissa on pari ilmareikää tuuletuksen takia.

Mä korjaan tätä hiukan. Meni ehkä aiheen ohi tuo mun tositarina, mutta sama ominaisuus on hyvin bilteeman kaapullakin, eli vie lämmön mukanaan ulos. Mitä tehokkaampi puhallin, niin sen tehokkaammin.  Jos sen kaapin tekee, niin silti kannattais olla niin tehokas ilmanvaihto, että puhallus onnistuu myös puhaltimella jossa hiekka on paineen alla, eei niinkuin biltema ejektorikaapissa.

RAUTIS65

Kiitoksia vastauksista,niin itekkin epäilin ettei kyseisellä kaapilla tee mitään!!!!!

Hemuli

Äläs ny, kyllä mäkin sillä biltsun kaapilla lopulta puhaltelin kaikenlaista - kunhan se ensin oli viritetty vähän käyttökelpoisemmaksi.

RAUTIS65

NO en sitten ;D,käväs tos vaan mielessä,jos kokeilisi soodan kanssa puhaltaa,mutta pölisee sekin samanlailla kun hiekkakin,ehkä enemmänkin?.Ei toi puhaltaminen mitään ilmaista ole puhaltamoissakaan,mutta onko se sit muka säästöä jos ostaa tollasen halvan kaapin jotta sais pienemmät osat puhallettua.

Pietari

Soodalla voi puhaltaa ilman kaappiakin...            pihalla  ;D

Smokie

Mulla on tee-se-itse kaappi, periaattees samanlainen kuin bilteman halpiskaappi mutta isompi ja etenkin huomattavasti syvemmällä pohjalla. Pölynpoistona toimii 70-luvun nilfisk imuri ja keskinen vesalta ostettu tuhkan esierottelija, mikä tosin oli melko vitsikäs vehje kunnes tajusin laittaa sen vettä puolilleen ja imuputken veden alapuolelle. Lamppuina pari ledi star wars laser miekkaa. Pistooli on normi säkistä imevä halpislainen mutta sekin oppi paremmille tavoille kun ilmasuuttimen läpi veteli 4mm poralla, kuution kompura tekee aika hyvin töitä kun puhaltaa. Ulkoilmaan on pari 10x20cm reikää missä on suodatinkankaat, joskaan en voi noita suositella vaan kantsii panostaa imuriin. Hiekalla pöllyää vituttavasti mutta lasikullittelu menee ihan mainiosti. Pitäis ostaa lisää lasikuulaa että sais perustaa eri sorttimentin kuulavarastoja, nyt oon jemmannut noita lähinnä pyhäpäiviä varten ;D Kyllä hiekankin kans pärjää ja kromi ei näköjään oikein muulla lähde ja tottakai jokainen terveellä itsetunnolla varustettu sepittäjä haluaa heti kaikki kromit vittuun!! :P

RAUTIS65

Eihän kilpureissa muutenkaan kuulu olla kromia ;)

Hemuli

Hemuli

Ja tässä vielä ohjeet edellisessä jutussa näytetyn puhalluspistoolin tekoon...

http://www.aircooledtech.com/tools-on-the-cheap/soda_blaster/

Motomatti

Mulla ei ole ollut valittamista Bilteman kaapista. Olen jopa liittänyt niitä kaksi peräjälkeen sarjaksi. Lasikuula vasemmalla ja alumiinisilikaatti oikealla.
Piti vain hieman parannella:
Eivät vuoda kun kootessa tiivisti silikonilla, kansiin kunnon karkaistut lasit. Alkuperäiset valaisimet roskiin ja pleksikannen päälle kaksiputkiset loistevalaisimet niin että kaapissa on enemmän valoa kuin ympäristössä. Vedenerotin ja paineensäädin lisävarusteeksi. Ilmanottoaukoon peltilappu säätimeksi ja poistoaukkoihin teollisuuspölynimuriin tarkoitetut suodattimet. Imua toimittamaan vanha vesi-pölynimuri. Osista suurin osa kaatopaikkakuormasta kuten imuri ja keittiövalaisimet.

Toimii: silikaatilla skeida ja hapettumat pois ja pinta tasaiseksi, lasikuulalla pinta kiiltäväksi ja tiiviiksi. Toimii eritoten alumiinipalikoille. Äskettäin puhalsin kuutosmoottorin lohkot puhtaaksi silikaatilla maalausta varten.

Kustannuksia kahdelle kaapille yhteensä 350â,¬. Kompressori oli ennestään.

Soodakaapin hankin varmaan vielä kun ei viitsi vekslata jauhojen vaihtamisen kanssa.

Onko joku koittanut hiilihappojääpuhallusta? Sen pitäis toimia avoimessa tilassakin jos puhallettava kappale ei ole liian likainen.

Ironhead -78

Hiilihappojäällä tullut jonkunverran leikittyä, mutta lähinnä teollisuuden puolella. Jää sopii parhaiten juurikin puhdistukseen ja sitä käytetäänkin tuotantolinjastojen, sähkökaappien, yms. hellävaraiseen puhdistamiseen. Parastahan metodissa on että jätettä tulee todella vähän ja koneet voidaan puhdistaa nopeasti ilman pitkää seisokkia ja jopa koneiden käydessä.

Motomatti

Olisikohan olemassa "kotitalousversiota" hiilhappojääpuhaltimesta ja mitkähän olisivat käyttökustannukset?