Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Hydraulinen jalkakytkin?

Aloittaja Don Quijote, 06 tammikuu 11, 13:49:05

« edellinen - seuraava »

Don Quijote

Onko kukaan askarrellut moista koskaan? Voiko käyttää takajarrulle tarkoitettua pääsylinteriä tuohon hommaan?

Kokemuksia ja kuvia totetuksista, tai ihan vaan ehdotuksia, kiitos.
"ainoa asia mitä ihminen on oppinut historiasta on se, ettei ihminen ole oppinut mitään historiasta.

ma^ko

Joskus kauan sitten kaveri värkkäsi hydraulisen jalkakytkimen. Työsylinteri oli muistaakseni Saabista oleva kytkinsylinteri. Yhen kesän se oli käytössä sillä ja sitten palasi mekaaniseen. Tokihan jos kytkinpäässä käyttäisi hydraulikytkin muutossarjaa homma olisi jopa helppo. Mikä tahansa poljinasetelman käytettäväksi asennettava pääsylinterihän kyllä sinällään toimisi kunjan tilavuus järkevässä suhteessa työsylinteriin.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

Don Quijote

Joo, tarkennetaan sen verran että pyörässä on jo hydraulinen kytkin käytössä. Nyt tuli vaan ajatus korvata käsikahva jalkakytkimellä, eli juurikin tuo pääsylinteri mietityttää.

Niitä takajarrusylintereitä näyttää olevan ainakin 5/8" ja 3/4"  porauksilla. Nykyisessä käsikahvasa on merkintä 11/16". Kumpikohan noista takajarrulle tarkoitetuista olisi toimivampi koko tuon käsikahvan korvaajaksi? Sattuu juuri noiden kahden väliin tuo mitta.

Vai onko jalkakäytössä edes mitään väliä sylinterin koolla?
"ainoa asia mitä ihminen on oppinut historiasta on se, ettei ihminen ole oppinut mitään historiasta.

ma^ko

Isompi, ettei liikerata lopu kesken. Kyllä sen jalalla jaksaa painaa.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

Hemuli

#4
Jalalle ilman muuta isompi. Ihan sama homma kuin vanhojen nelivaihteisten mekaanisissa kytkimissä, käsikytkimessä se käyttötanko on huomattavasti pidempi kuin jalkakytkimellä jotta välityssuhde saadaan pidettyä sellaisena että kahvaa jaksaa yhdellä kädellä painaa..

Edit: Eiku siis sehän oli just päinvastoin kuten tuossa alla jo korjattiin. Eli jalkakytkimelle pidempi käyttötanko pidemmän liikeradan takia. Eikä se isompi sylinterikään nyt välttämättä ole parempi...
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Spöke

Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 06 tammikuu 11, 21:09:11
Ihan sama homma kuin vanhojen nelivaihteisten mekaanisissa kytkimissä, käsikytkimessä se käyttötanko on huomattavasti pidempi kuin jalkakytkimellä jotta välityssuhde saadaan pidettyä sellaisena että kahvaa jaksaa yhdellä kädellä painaa..

Ettei kuitenkin olisi toisin päin? Jalkakytkimen käyttötanko on nelivaihteisessa pidempi, koska jalkapolkimen liikerata on paaaaljon pidempi kuin kytkinkahvan.  Tuossa jalkakytkimessä mun mielestä ei sylinterien halkaisijoiden suhteilla ole niinkään väliä, paitti ite ehkä tykkäisin pidemmästä kytkinpolkimen liikkeestä. Olisi noi liikkeellelähdöt helpompia. Ettei tuu on-off- tyyppistä kytkintä ;D
-Spöke-
Pannun, parin Shovelin ja Rautapään loukussa

ma^ko

Kyllä rotanloukkuhan nimen omaan pidentää liikerataa. Ilman rotanloukkua lyhyempi vipu laatikonpäähän. Mä kuitenkin tässä pelaisin varman päälle ja menisin isommalla jollei ole varmuutta että pienemmän iskutilavuus/tuotto riittää kytkimen vaatimaan kokonaisliikematkaan.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

Kiiski

Pienemmällä männällä tulee pidempi liikerata ja kevyempi.

ma^ko

Lainaus käyttäjältä: Kiiski - 06 tammikuu 11, 21:58:32
Pienemmällä männällä tulee pidempi liikerata ja kevyempi.

Toki, mut tilavuus loppuu kesken ni kytkin ei irrota kunnolla.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

Don Quijote

Ok, näyttää siis enemmistö kallistuvan tuon 3/4" kannalle ilmeisesti? Jalassahan riittää voimaa joten sillä keveydellä ei niin väliä ole, kunhan liike riittää ja kytkin irrottaa kunnolla. Ajaisikohan esim. tämä sylinteri asian:



CHR.KELSEY M/CYL42453-80A
Kelsey-Hayes tyyppinen kromattu jarrupääsylinter ( 3/4 " ).
Sopii 1980-1981 Sportster malleihin sekä 1979-1982 FX-malleihin ja FXE 1983.
Sisältää kaikki tiivisteet ja kromatun kannen. Korvaa OEM 42453-80A ja 42454-80A.
"ainoa asia mitä ihminen on oppinut historiasta on se, ettei ihminen ole oppinut mitään historiasta.

ma^ko

Näköjään jäi se maaginen jos-sana pois tuost edellisest postauksesta, eli en tiedä loppuuko pienemmäl tilavuus mut isommal ei ainakaan lopu.

Tokihan tuo toimii jos saat sen jotenkin järkevästi asennettua vasemmalla spedaalilla käytettäväksi.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

Hemuli

Kiisken sanoissa on perää. Kunhan vaan tilavuus riittää pienemmässä sylinterissä niin hallittavuus paranee. Mulla oli aikoinaan evon kytkimessä 14 mm kahvasylinteri ja siinä oltiin ihan hilkulla että riitti, piti saada viimeisetkin ilmakuplat pois että kytkin irrotti. Tosin tuokin riippuu ihan siitä, minkä kokoinen työsylinteri on.

Tärkeintä jalkakytkin virityksissä lienee, että poljin rakennetaan niin että sitä voi käyttää kantapää tukevasti jalkatapilla.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Jack

ja mulla aikoinaan oli liikerata tosi lyhyt, eli toiminta varmaan siellä 1/3 alkupäästä, loput oli tyhjää.
Tota toimivuutta/hallittavuutta paransi vielä se, että laitoin käsikytkimen jouset -> löysempi, eli pehmeempi käyttää.
Eihän se kytkin tosiaankaan mitään viittä senttiä aukee ennenkuin toimii...

Siitä sitten miettimään
Flatheads!!!

Don Quijote

Kiitoksia pohdinnoista ja vastauksista. Kokeilen tuolla isommalla sylinterillä, katsotaan miten toimii. Kytkimen liikehän ei loppujen lopuksi montaa milliä ole, ainakaan itse kytkimessä. Jalan alla saisi tietysti olla hieman enemmän että tuntuma säilyy. Mekanismi on jo "päässä" valmiina, toteutusta vaille ;D

Jalkakytkin/käsivaihde -kombinaatio ja sillä operointi on kyllä tuttua jo edellisestä jäykkiksestä, siinä oli vaan ihan perinteinen mekaaninen kytkin. Tämä hydraulinen on hieman vieraampaa tekniikkaa, siksi tätä tässä pähkäilen. Tuo mitä Hemuli sanoi pitää kyllä paikkansa, joku tukipiste pitää jalalla olla että käyttö on sujuvaa.

Voisihan tietysti homman toteuttaa näinkin... tai ehkä ei kumminkaan... ::)

"ainoa asia mitä ihminen on oppinut historiasta on se, ettei ihminen ole oppinut mitään historiasta.

Hemuli

Joskus leikittelin tällaisella ajatuksella, liekö sitten toteuttamiskelpoinen...

Sportsters rule - blowing away big twins since 1957