S&S E säätöohje

Aloittaja Mopopoika, 06 toukokuu 10, 07:31:31

« edellinen - seuraava »

Don Quijote

Lainaus käyttäjältä: ezmo - 06 toukokuu 14, 16:18:20
S&S super e shorty. Mistäs johtuu, että kylmäkäynnistyksessä ei lähe käyntiin kiksillä, elleli ruuvaa kaasukahvan päästä kaapelista löysiä pois ja pari ekstra kierrosta, kaasu ois ns hitusen auki? Starttispräytä oon antanu kurkuille, ei muutu tyhjäkäynti. Kaasun annolla kierrokset valuu tyhjäkäynnille hieman hitaanlaisesti. Suuttimet 295 / 72. Kiihdytyspumppu auki 1/2 kierrosta

Miten sun käynnistysrutiini menee? Mulla meni kylmäkäynnistys siten, että ensin muutama pumppaus kaasukahvasta, virrat päälle, ryyppy auki ja pari-kolme potkua. Kun käynnistyi niin ryyppy pois ja kaasukahvalla lämmityskäyttö. Tai ruuvista säätämällä vaijeria kireämmälle jos ei halunnut seistä käsi kahvalla pyörän vieressä.

Eli sitä läppää auki vasta siinä kohtaa kun kone jo kävi, ei itse käynnistyksessä. Käytätkö ryyppyä ollenkaan? Shoveli vaatii kuitenkin suht reilusti bensaa käynnistyksessä.
"ainoa asia mitä ihminen on oppinut historiasta on se, ettei ihminen ole oppinut mitään historiasta.

ezmo

3 kahvan kääntöä. 3 polkasua ilman ryyppyä ja ilman virtoja. Ryyppy päälle ja virrat. Ekalla tai tokalla lähtee. Tosin ei lähe, ellei ole kiertänyt kaasuvaijerista löysiä pois ja pari ekstra rundia... Saa polkea vaikka aamuun asti muuten. Juu ja sit ku käynnis nii ryyppy het pois ja kaasuvaijerilla säätö
-76 Shovel bobber "blowfly" Kick start, you must deserve the ride...

-94 Sportster Hugger

Don Quijote

Ok, kuullostaa ihan järkevältä?! Auttaisko jos kiertäsit hieman tyhjäkäyntiä isommalle? Siis siitä kaasarissa olevasta suoraan läppään vaikuttavasta ruuvista, ei tyhjäkäyntipiiristä. Ehkä puoli kierrosta?

Kokeilemallahan tuokin selviää  :)
"ainoa asia mitä ihminen on oppinut historiasta on se, ettei ihminen ole oppinut mitään historiasta.

Kapteeni sika

V.loppana moottoritiellä tuntui että läikkä loppuu ja hanan kääntö varalle vähän auttokin, tosin ajoin samalla pois isolta baanalta. On tehnyt sitä satunnaisesti että tasakaasulla vauhdin ollessa +80 tulee pieni aivastus kaasarista. Oon olettanut että on ollut snadisti laihalla... Sit sellanen huomio että tankit pihisee pitkään kun kuuman koneen sammuttaa.
 Eli tankit ei saa ilmaa, eikä paineetkaan pääse ulos kun gasot lämpiää.

Huohottavan korkin paineventtiiliin parinmillin reikä, nyt hönkii molempiin suuntiin. Saa nähdä muuttuuko tilanne.

Alunperin fatpoppien korkkien tasolla/ niiden välissä olevassa letkussa on ollut T-haara ja siitä letkupätkä alaspäin. Siitä on vaan se haitta että täydet tankit ja pyörä sivutuella niin valuttaa gasoo maahan. Toi reijän poraus on lukemani perusteella parempi vaihtoehto.

On kyllä ollut tiedossa että tankkien pitää hengittää mut en olis uskonut että mun pyörässä on niin tiiviit tankit/korkit.

ma^ko

Lainaus käyttäjältä: Kapteeni sika - 08 toukokuu 14, 13:08:08
Alunperin fatpoppien korkkien tasolla/ niiden välissä olevassa letkussa on ollut T-haara ja siitä letkupätkä alaspäin.

Toimii hyvin kun on tehty oikein, eli letku ei lähde alas vaan ylös ja tekee paneelin alla mutkan ja sit vasta alaspäin, ni ei valuta ku lakipiste aina bensapinnan yläpuolella.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

Kapteeni sika

Teoriassa juu, mut korkki taitaa olla se tankin korkein kohta kun pyörä on sivutuella ja täyden tankin pinta heti sen alla (tosin harvoin) eli se mutka jää joka tapauksessa pinnan alle jos sen jättää tankkipaneelin alle. Mittareiden sekaan letkua taas on käytännössä mahdoton saada sopimaan. Eikä siitä kikkailusta ole mitään etua verrattuna pikku reikään korkissa.

Kunhan kelit vähän lämpiää niin pitää säädellä seokset uudestaan. Nyt se säätö on vähän siellä rikkaammassa laidassa, juur sen satunnaisen pikku tasakaasuköhän takia.  ;)

Kapteeni sika

Tuosta aivastelusta, syy ei välttämättä ole suoranaisesti kaasarissa. Kommentti toiselta voorumilta:

This straight from tech support at SnS - some exhaust systems will generate enough reversion back through the engine that it will make the Super E sneeze. Mine did it all the time, and finally quit when I changed to a Thunderheader. Something to add to your list of possibilities.

Mun laitteesta aivastelu on ainakin toistaiseksi loppunut.

HillyMan

Lainaus käyttäjältä: HillyMan - 11 syyskuu 13, 19:43:39
Kuulostaa niin tutulta. Mutta kun kattelin sitä kaasarin kurkkua niin siellä on sellasia pieniä reikiä, mitähän ne on? Eli kuvittelin ite että mulla on liian iso välialueen suutin vaikkakin seosruuvi on suurin piirtein sen 1,5 kierrosta auki mutta ajaessa sais liikaa kun tulpat mustuu. Mulla shoveli kun viekin sen 7 litraa ja päälle satasella että ei se ainakaan laihalla käy :D Mulla kyllä muuten nyt toimii ja vetää ja kulkee niin pirusti, ainoo on toi kulutus ja mustat tulpat. jään mielenkiinnolla odottamaan löytyykö joku mullistava keksintö :)

Laitetaan tähän päivitystä.

Näillä sivuilla kun on hyvät ohjeet kaasarin säätöön niin otin oikeen asiakseni kevään ensi lämpimillä säätää ajatuksen kanssa ja tienpäällä ton kaasarin. Kyllähän sitä olin yrittänyt säädellä aikasemminkin mutta ei näköjään onnistunut niinku elokuvissa.

Ottihan se aikaa ja kilometrejä että sai koneen kunnolla lämpimäksi ja muutama stoppi mutta kyllä se vaan melko hyvin säätöihin meni noilla olemassa olevilla suuttimilla. Mutta sitten kelit kylmeni ja säädöt ei passannukkaan enään. Ja vaikka kelit lämpeni uudestaan ei se ihan tikissä ole mutta ei ainakaan tulpat enää mustu. Taitaa tuo kuun asentokin ja mikä lie vielä vaikuttaa.
Joo ja kulutus tipahti oleellisesti. Menee näköjään hetki että ton sielunelämän päälle ymmärtää vaikka noin yksinkertanen kikkare onkin.

ezmo

Laitoin hieman vapaammin virtaavaan vaimentimeen tilapäisesti Shoveliin, niin alkoi kovemmassa kiihdytykseessä isommilla kierroksilla röpöttään eikä kiihdy. Ihan kuin sytytys sekoisi tai putki ahistaisi (putki ei voi ahdistaa). Ei ammu putkiin eikä kaasariin... Pääsuutin liian rikas???

-94 Sportster Hugger

Make

Koitapas S&S:n ilmanputsarilla, jos on tallella.
Greatest enemy of freedom is satisfied slave

ezmo

Korjaantu. Main jetti oli jostain syysyä unohtunut 074. Nyt 070 ja kiihtyyyyyyy!

-94 Sportster Hugger

Kapteeni sika

Pientä säätöö tehdessä tällainen huomio: Kun säätää seosruuvia niin ettei röpellä motarinopeuksissa alemmilla kierroksilla, esim kun lähtee ohittaan ja kääntää kahvaa vähän rivakammin, niin sit tuppaa aivasteleen kaasariin tasakaasulla kun vaikka ajaa 70 lasissa kolmosella. Sit kun pikkusen avaa seosruuvia niin aivastelu loppuu mut röpeltää kovempaa mennessä. Kierroksilla kyl pelaa röpeltämättä mut se siirtymä alakierroksilta ylemmäs tökkii.

Nyt on aika hyvä kompromissisäätö, ehkä snadisti kääntäsin vielä laihemmalle mut sit kyllä aivastelukin alkaa.

Suutinjumppaa?

Seosmittari vois olla hjuva.

Lisäys: Ei mitään hajua minkäkokoiset suuttimet on nyt paikoillaan, samoilla menty niin kauan kun laite on mulla ollut, liki 4v, eikä mitään muutoksia ole hengitykselle tehty. Ei olla varmaan kaukana totuudesta mut jos sen sais pelittään vielä tarkemmin niin aina parempi.

ezmo

Mulla vaan vielä jälelläbtoi ryhjäkäynnin omituisuus. Kierrokset ei laskeudu nopeasti, mutta vaihde päällä voi vetää kierrokset alas, esim valoihin tullessa. Tyhjäkäynti saattaa sammahtaa joskus valoissa varoittamatta, eli kaasulla hieman avitan.  Jos tyhjäkäyntiruuvista isontsa hiemankaan kierroksia, ei kierrokset enää laske ja tuntuu, että tyhjäkäyntiruuvi on jo pois pelistä, että ollaan välialueella.  Suuttimina 295 välialue ja pääsuutin nyt testissä 68. Tyhjäkäyntiruuvi on 1 1/2 ja hitusen enemmän, ei kuitenkaan 1 3/4 auki. Nyt ajosuorituskyky on erinomainen eikä ammu kaasariin. Toi tyhjäkäynti on vaivannut sössön omalla putsarilla ja uudellakin. Limput ja jouset eräs asian omaava totesi toimiviksi. Putkena nyt 2 yhteen lollipopilla ja kanaverkkoa. Ei erillistä vaimentajaa. Vaimentajan kanssa tyhjäkäyntiongelma oli kans.

starrtispräytä on kulunut, ei pitäisi olla imuvuotoa......

venttiilit huohottaa ohi. Remppaan ne talvella. Voiko vaikuttaa?

-94 Sportster Hugger

ma^ko

Lainaus käyttäjältä: ezmo - 02 elokuu 14, 20:33:58
venttiilit huohottaa ohi.

Mitä tarkoitat kyseisellä lauseella? Mitä on venttiilin ohihuohotus?
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

ezmo

Lainaus käyttäjältä: ma^ko - 02 elokuu 14, 20:53:35
Lainaus käyttäjältä: ezmo - 02 elokuu 14, 20:33:58
venttiilit huohottaa ohi.

Mitä tarkoitat kyseisellä lauseella? Mitä on venttiilin ohihuohotus?

Puristukset ei kaikki kotona.

-94 Sportster Hugger