Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Venttiilikoneiston äänet...

Aloittaja -mikko-, 15 huhtikuu 10, 18:05:34

« edellinen - seuraava »

-mikko-

Tein pientä piristystä evoon talven aikana ja tänään vihdoin savut koneesta  8)
Kaikki muu ookoo, mutta venttiilikoneisto rallattaa jonkin verran! Meneekö nostajissa kauan että ilmautuvat vai ilmautuvatko edes "itsestään" vai jäiköhän tönärit liian lyhyiksi :-\ Säädin kyllä ohjeen mukaan!
En ihmeemmin ajanut mutta kuitenkin kone kävi useamman minuutin ja muutosta venttiilikoneiston äänissä ei tapahtunut.
Onkohan nyt käynyt niin että ovat päässeet kuivahtamaan sillä aikaa kun nokkaa vaihtelin ja jakopää oli auki ::)
- shine can never replace attitude -

Kokkonen

Mulla on vaihtelevia kokemuksia. Joskus nakutus poistuu muutamassa sekunnissa, joskus on saanut ajaakin jonkin matkaa, eli puhutaan minuuteista. Tuhnuhan se kone hiukan on, kun joku venttiili rallattaa, mut ei mua ole huimannut heittää varovasti lenkkiä.
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Hemuli

Nokan vaihto aiheuttaa myös yleensä äänien voimistumista kun virinokkien rattaat on tehty yleensä niin että hammasvälys on väljemmän puolella. Monet prässäävät tämän takia alkuperäisestä nokasta rattaan irti ja vaihtavat sen virinokkaan. Pysyy jakopää hiljaisena.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

-mikko-

#3
Täytyy heittää pieni lenkki, jos se vaikka tokenisi :)
Tämä ääni mitä tarkoitan ei tule nokan luonta vaan enemmänkin kansista, ihan kuin olisi liian suuri välys tikun ja keinuvivun tai keinun ja venttiilin välillä!
*edit* tikkujen säädön tarkistus ja meteli tiessään :D
- shine can never replace attitude -

souweli

#4
Liityn ketjuun omien äänien kanssa....

Pari kesää ajellut nykyisellä Evo BT:llä vm.88 joku + 10tkm kesässä eikä venttiilit oo mun mielestä ääntänyt.

No nyt sitten talven jälkeen otin ajoon ja mun mielestä sellanen liian kova singer-ääni soi venttiilikoneistosta. Edellisen sovelin kanssa painin paskojen hydaulinostajien kanssa ja ajattelin että nopeasti vilkaisen minkälaiset nostajat koneessa on ja varmistan samalla säädöt. Mutta....

Siellähän oli ei-säädettävät tönärit, joista mulla ei ole kokemusta. Kysymys kuulukin, miten helpoiten saan tönärit pois, jotta saan nostajat käsiin nyprättäväksi? Joutuu varmaan kansien coverit ottamaan irti ja irrottaa keinuvivut? Kävi kyllä mielessä että nappaisko tönärot poikki ja hommais säädettävät, mutta kun on niin pihi....

Oiskohan talven aikana jotakin jämähtänyt nostajiin ja siksi eivät täyty kunnolla? Nokasta ei ole tietoa, mutta sitä en oo talven aikana vaihtanut. Mietin kyllä, että mulla on nyt vähän pienempi tankki kiinni, joten voisko olla myös että äänet vaan kuuluu nyt paremmin kypärän sisään ajaessa?

Edit: Sellainen tuli vielä mieleen kun katoin Kokkonen viestin evon öljyn kierrosta. Vaikuttaako väljä kuulaventtiilit ö-pumpussa nostajille menevän öljyn määrään? Mulla kuula väljä, koska oli valuttanut öljyt kampikammioon talven aikana. Painemittarit on sakkasihdin reijässä kiinni ja näyttää kone lämpimänä/kuumana tyhjäkäynillä 10-15 psi ja ajossa noin 20 psi.
Ketuttaako, häh? www.ketunkulma.fi

Hemuli

Sen kuulan ainoa tehtävä on estää öljyn valuminen kampikammioon seisonnan aikana. Nostajille menevää öljynmäärää säätelee siinä viereisen tulpan alla oleva jäykempi jousi ja mäntä joka työntää tyhjäkäynnillä kaiken öljyn nostajille.

Tankin vaihto voi olla hyvinkin syynä lisääntyneisiin ääniin - jo pelkästään se, ajatko tyhjällä vai täydellä tankilla vaikuttaa. Lisäksi keväisin ihmisiä vaivaa herkkäkorvaisuus ja sellaiset äänet joita ei ajokauden päättyessä ole edes huomannut vaikuttavat nyt vähintään totaaliselta konerikolta.

Jos haluat ne vakiotönärit ehjänä pois niin kannattaa ottaa venakopat kokonaan irti. Saa ne tietysti kun naputtelee keinuvipujen akselit pois mutta takaisinlaitto on paljon hankalampaa.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Hessu

Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 28 huhtikuu 10, 09:00:25
Nostajille menevää öljynmäärää säätelee siinä viereisen tulpan alla oleva jäykempi jousi ja mäntä joka työntää tyhjäkäynnillä kaiken öljyn nostajille.
Onko tosiaan näin? Kun muistaakseni ainakin vanhemmissa laitteissa nostajille menevän öljyn määrää säätelee lohkossa tulpan alla oleva jousi. Mutta se öljypumpussa toisen tulpan alla oleva jousi ja mäntä säätelee öljyn maksimi painetta.
Paino sanalla "muistaakseni".

Kokkonen

Kuulaventtiili, "check valve" aukeaa ensin, noin 3 psi ja päästää öljyn (sihdin kautta) nostajille, ennekuin paineensäätöventtiili aukeaa , noin 5 psi.

Shoveliosiossa on kuvaa ja selostusta, käännetty tehtaan manuaalista. Passaa pitkälle ainanaskin ensimmäisiin Evoihin.

http://finnbikers.fi/foorumi/index.php?topic=1361.0
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Hessu

Okei. Eli käytännössä molemmat kanavat on auki heti kylmänä. 3 psi on noin 0,2 bar ja 5 psi 0,35 bar...

Hemuli

Itse muistan lukeneeni että kun siirryttin hydraulisiin nostajiin jouduttiin öljypumppuun lisäämään tuo venttiili jotta nostajat olisivat säilyttäneet paineensa myös tyhjäkäynnillä. Ja samasta artikkelista muistan lukeneeni että sama systeemi oli käytössä vielä evoissa. Muistaakseni ;).
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

souweli

#10
Kiitokset vastauksista.

Voishan tuo olla mielenrauhan kannalta paikallaan vaikka uusia nostajat ja kokeilla josko äänet hiljenisi? Tietoa kun ei ole miten iänikuiset nostajat siellä jumppaa (varmaan alkuperäiset) ja vaihtaa samalla säädettävät tönärit. Ebayssä näyttävät myyvän Ultiman hydraulinostaja-paketteja 4 kpl 90-100$ setti ja säädettäviä Andrewsin tönäreitä sama 90-100$ setti. Samalla kai olis hyvä vaihtaa nostajien pesätkin....ja samalla tilata kaikkea mitä todennäköisesti en tarvi.... ;D
Ketuttaako, häh? www.ketunkulma.fi

Hessu

Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 28 huhtikuu 10, 13:30:46
Itse muistan lukeneeni että kun siirryttin hydraulisiin nostajiin jouduttiin öljypumppuun lisäämään tuo venttiili jotta nostajat olisivat säilyttäneet paineensa myös tyhjäkäynnillä. Ja samasta artikkelista muistan lukeneeni että sama systeemi oli käytössä vielä evoissa. Muistaakseni ;).

Juu, näinhän se just olikin.

Kiiski

Aika paljon muistaakseni sanoja tässä keskustelussa. Tässä vähän muisteluja lisää, muistaakseni Harrikan kansiventtiilikoneissa 35 eteenpäin(200kpl diilereille tehtyjä Knuckleja v.35) ei löydy mitään kuulaa ja jousta moottorinlohkoista mitkä liittyis öljynkiertoon. 48-52 oma kanava kansiöljylle suoraan pumpulta, näissähän hydraulit kansissa niinku kaikki tietää.53 eteenpäin yksi kanava pumpulta joka haarautuu kampiakselille ja kansille/hydrauleille. Samaan aikaan kun kampiakselin voitelu siirtyi akselin päähän, lohkoon tuli poraus joka öljypumpun kuulasysteemien avulla kierrättää öljyt ensin nostajille ja kansiin ja vasta sitten kampiakselille.Vanhemmissa vehkeissä se pinion akselin sivusta tapahtuva voitelu takaa että painetta riittää kansille ja nostajille.

Muistaakseni.

Hemuli

Tuskin sieltä lohkosta mitään kuulia tai jousia löytyykään kun ne näissä uudemmissakin on pumpussa ;D... Mutta sama artikkeli jonka muistan lukeneeni mainitsi että nimenomaan ensimmäisissä hydraulipeleissä oli tätä tyhjäkäynnillä tyhjenemisongelmaa jonka takia se mäntä ja jousi lisättiin. Ja kun homma todettiin toimivaksi, oli se käytössä aina vuoteen -99 saakka.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Kiiski

No se artikkeli oli tod.näk. puuta heinää. Ekat hydraulien öljynsaanti muutokset oli 70-luvun puolivälin shoveleissa, silloinhan tehtaalta muutenkin latu katos näissä öljynkierto ja muissa hommissa. Sellasta kuulaa ja jousta en ole öljypumpusta tai muualtakaan löytäny mikä estäis hydraulia luhistumasta, jos voitelu ei ajan tasalla. Niissä hydrauleissa itsessään takaiskuventtiili mikä hoitaa sen homman.
Tarkistin kataloogista 73 tuli päästä voiteleva pinion akseli mikä laskee hienosti koneen öljyn paineet jos käyttää vanhassa lohkossa suoralla kansivoitelulla. Mut tää ihan silkkaa Shoveli/Pannu jorinaa mitään tekemistä Evojen kanssa. Vaikka niissäkin käytäntö sama.

S&S öljypumppujen mukana tulevissa ohjeissa selitetään tää koko homma ja neuvotaan muutostyö juurta jaksaen. Porataan jigillä pari reikää ja tulpataan yksi niin saa päivitettyä 50- lukulaisen suoraan yhdeksänkymmentäluvulle ainakin öljynkierron osalta.