Magneettien irtoaminen on yksi syy.
Toinen tärkeä syy kampuranmutterissa on se, millaisesta mutterista on kyse.
Sillä pulttipyssyllä kun ei kovinkaan moni pysty sanomaan mihin momenttiin se menee ja sillä on paljon merkitystä.
Tai oikeastaan millaisesta mutterista on kysymys. Hihnavedossa, kun mutteri on ihan tavallinen mutteri, ei oo niin väliä.
Mutta ketjuvedolla kun kampuranpäässä on sysäyksenvaimennin, alkaakin olee väliä.
Se pitkä mutteri on niin ohut seinämäinen, että se venyy ja lopuksi katkeaa, jos vetää liian kovaan momenttiin. Kerran oon nähny kun irrottaessa se mutteri on katkennut. Muutamasta tapauksesta kuullut. Sit onkin muuten melkoinen ohjelmanumero.
Useasti on nähny tiimalasin muotoiseksi venyneitä muttereita.
Sen mutterin halkaisija lieriöosuudelta pitää mitata aina ennen asennusta. Joskus sen näkee silmälläkin kun vaan älyy kattoo. Sitä ei pidä ikinä paukuttaa kiinni pyssyllä. Katkeamisvaara on huomattava.
Paitövei se mutterin asennukseen pitää muutenkin kiinnittää huomiota. On tullu vastaan tapauksia missä mutterista on loppunut jenga, ennenkuin alkaa kiristää pakettia kasaan. Jääny muutaman kympin vajaaksi. Ensikskin lagru jää löysälle, laturi jää löysälle ja sellaisen kun ampuu pyssyllä, sit katkee ainakin.
Kytkimesta sen verran, että kun jossain tarvikekytkimissä napa on alsaa (Barnetissa ei oo) ja siinä on vielä se kiilaura. Niin on sellainen epäjatkuvuuskohta, että mutskun kun ampuu pyssyllä ja napa kiristyy kartion päälle, niin johan kumma jos ei halkea koko paska.
Ja kyllähän niitä halkeaakin. 80-luvun orgiskytkimeen, jossa on vielä kartiokiinnitys, jopa myydään prässättävää teräsrengasta estämään halkeamista.
Täältä vahva suositus momenttiavaimen käytölle.