Finnbikers

  • 16 Lokakuu 2021, 08:03:00
  • Tervetuloa Vieras
Tarkempi haku  

Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Kirjoittaja Aihe: Peltiosien moldays runkoon. Miten estätään halkeamat liitoskohdissa?  (Luettu 686 kertaa)

Rezi

  • Hero Member
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1741

Moro,
Onko kellään käytännön kokemusta moldattujen peltiosien toimivuudesta pitkäkeulaisessa ajopyörässä. Siis tankin moldaus selkäputkeen, öljytankin moldaus runkoon ja takalokariin, K&Q:n moldaus takalokariin, jne.

Miten kiinnitykset saa niin tukeviksi, että värinät ja taipuimiset ajossa ei tee liitoskohtien maalipintaan halkeamia? Paljonkin noita näkee ja paljon näkee kuvia vanhoista (ja uusista) rakenteista, joissa on rajusti halkeilleita saumoja. Onko moldauksia mahdollista tehdä ajopyörään niin, että ne oikeasti kestää halkeilematta vuosikausia? Vai onko ne vain näyttelypyörien heiniä.

Rezi
Kirjattu

Kiwi

  • Hero Member
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1442
  • Custom Farm Motorcycles
    • Tuurin Asema

Mä näkisin asian niin että kiinnittää esim. tankin normaalisti, jonka lisäksi hitsaa sen siihen runkoon kiinni. Sitä on sit kiva jollain tinalla pyyhkiä siistiksi, luulis pysyvän. Ja voihan tuohon hitsiin tökkiä jotain lisätukea joka toisi samalla moldaukseen uusia ulottuvuuksia.
Kirjattu

KariFS

  • Jr. Member
  • *
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 123
  • MC Debit

Ei mulla käytännön kokemusta, mutta kysymyksestä tuli mieleen tuo linkin julkaisu. Viihdyttävää aikansa kuvaa vaikka (joidenkin mielestä) väärän merkkisiä ja -maalaisia pyöriä käsitteleekin. Honda Chopper-Bible vuodelta 1972:

http://www.hondachopper.com/gallery_misc/chopper_bible/index.html

Sivulta noin 41 eteenpäin käsitellään moldausta. Pähkinänkuoressa se että peltiä taakse kantavaksi rakenteeksi, pakkelikittiä päälle ja pakkelin päälle kerros-pari ohutta lasikuitua ”resin”-hartsilla kyllästäen.

Kirjattu
1983 Harley Davidson XLS1000 Roadster
1973 Honda CB350K4
1973 Honda CB125K5

Ei oppinut olutta ojaan kaada.

Tuusulan T-Bone

  • Hero Member
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2452
    • Bone´s home

Myöskään mulla ei ole kokemusta moldauksista, mutta asiaan ohuesti liittyen.

Kopterin (ja toki muidenkin vekottimien) runko elää, kun sillä ajaa. Routapateissa ja sen semmoisissa se elää erityisen paljon. Se on väsyttävää kuormitusta, mistä lopulta seuraa, että joku paikka ratkeaa.

Rungon venymien vähentämiseksi ei käytännössä ole tehtävissä kuin kaksi asiaa:

1) Runkorakenne pitää suunnitella niin, että hitsien lähellä venymää tapahtuu mahdollisimman vähän. Tästä löytyykin jo paljon juttua taululta, jos viitsii hakea. Kolmiorakenne on pop, mutta ei toki designin puolesta ole ihan sitä 1970-lukua. Se oli kaunista, mutta toimimatonta.

2) Putket voivat olla sen perinteisen 3 mm sijasta 4 mm seinämällä.

Mulla on ollut 4 mm seinämällä runko jo monta vuotta ja en voi kuin suositella kopterin runkoon. Pyörä on parempi ajaa, tärisee vähemmän ja tuntuu kaikenkaikkiaan pysyvän paljon paremmin ehjänä.

Race-ukot tietenkin motkottaa, että paino nousee. No niinhän se nousi: kokonaiset 6 kiloa. Oli pakko virittää lisää, jotta kerkisi taas poimunopeuteen.
Kirjattu
Long John Stroker

Jensen

  • Sr. Member
  • ****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 709

Ei tule kyllä muuta mieleen kuin tinasauma. Propleema on kun tankki on noin 1mm peltiä ja runko noin 3mm niin arvaa että se sauma on kovilla. En usko että sivukopat tai takaloksu olis yhtä kriittinen? Tinaakin voi panna monenlaista saumaa. Pikkusen tai sitten reippaasti yli ja paksuun tinaa. Hitsaaminen ja siihen kittaus niin sillä ei pitkälle pötki.

                  Moottori tärisee ja pensat tankissa hölskyy ja lämpötilaeroja.  Paksu tinasauma voi olla millä onnistuis. Parimilliä tinaa ja reilusti saumojen yli ja siihen pakkeli. Toholla ei oikein saa tarpeeksi lämpöä paksuun tinasaumaan ja voi olla että tarttis kaasupillit. Tina on joustava. Vaikea tinata paksuun.

               Öljytankin kanssa propleemaa voi tulla siitä että öljy lämpiää ja jäähtyy.

      Prätkän osien kanssa voi hiukan pelata kun tinaa ja hakee leveää ja paksua tinasaumaa on kun voi kääntää tinattavan osan vaaka-asentoon mikä helpottaa ja on paljon parempi tinata kuin pystysurora.
« Viimeksi muokattu: 18 Syyskuu 2021, 16:51:21 kirjoittanut Jensen »
Kirjattu

Rezi

  • Hero Member
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1741

Kiitos kommenteista. Mielenkiintoinen tuo Honda Chopper Bible. Joustavaa kittiä ja sitten vielä lasikuitukerros päälle. Kuulostaa vähemmän hauskalta prosessilta. Pitää tosissaan miettiä lähdenkö moldaushommiin. Varmaan moldaukset pitäisi tehdä sitten mahdollisimman pitkälle pellittämällä  ja sitten Jensenin neuvoilla (tina/pakkeli) loppuun.
Kirjattu

Jensen

  • Sr. Member
  • ****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 709

Tuo elastisella pakkelilla kittaaminen ja sen päälle verkkoa ja hartsia voi olla ihan toimiva mutta varsin työläs ratkaisu. Siinä joudutaan tekemään pellin päälle kotelo johon maalaus. Paljon on tehty autoihin spoilereita joissa verkolla on liitetty lasikuitu ja metalli.

                Minun tekele jossa takaspoileri on liitetty verkolla ja hartsilla ja pakkeloitu. Oli muuten kova homma tuo kittaaminen ja hiominen. On se siinä ollut jo monta vuotta ja en ole huomannut halkeamia. 
Kirjattu

Pekka äL

  • Jr. Member
  • *
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 127

Ilman mitään rungonrakentamiskokemuksia...
Mietin sitä, että jos pellistä tekee kotelorakenteita, niin miten niiden "hengitys"? Eihän kopterilla toki pakkasessa ajella, mutta saattaa se kondenssivesi kuitenkin kiusaa tehdä...
Kirjattu