Finnbikers

  • 11 Toukokuu 2021, 07:28:01
  • Tervetuloa Vieras
Tarkempi haku  

Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Kirjoittaja Aihe: Skinner United, eli kunnon kaasari pannuun.  (Luettu 569 kertaa)

jouni-K

  • Newbie
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 39
  • Vimpaimia vaihtelevalla menestyksellä!
Skinner United, eli kunnon kaasari pannuun.
« : 30 Maaliskuu 2021, 10:11:43 »

Hei, olen tätä foorumia selatessani huomannut joidenkin käyttäjien hairahtuneen laittamaan S.U. -kaasarin pannuun, tai shoveliin. Varsinaisia toteutuskuvia, tai muuta tarkempaa jutustelua en ole aiheesta löytänyt. Otsikon ei ollut (eipä ;)) tarkoitus provosoida, tai herättää elämää suurempia tunteita, olen vain noihin ollut muissa laitteissa tosi tyytyväinen. Olen myös kuullut ja lukenut myönteisiä kommentteja kyseisestä mehumaijasta pannussa, tai lapiossa. Varsinkin kick only pyörissä.
Itselläni on kokemusta skinneristä kaasarina pienessä lättäpäässä, ja sitten autopuolelta. Toimii, kuin junan vessa, jos on kunnossa.
55 pannuun olisi nyt menossa Riveran muokkaama versio, jossa on autokaasariin (hif6) verraten lisätty se pieni messinkinen "starttihuikkapumppu", sekä kaasua avatessa itsestään pois päältä napsahtava ryyppy. Vaikuttavat hyviltä lisäyksiltä...

Pyörässä on alkuperäiskokoiset tankit ja haluaisin kaasarin "murkulan" sijoittuvan tankin alle, jotta rakennelma putsareineen ei tulisi mahdottoman ulos rungosta. Vaikuttaa siltä, että täytyisi rakentaa imukaula, joka siirtää kaasaria miltei sisähälkaisijan verran alemmas ja sitten ehkä vielä sentin, pari ulommas, sössön imusarjaan verrattuna. (Pyörässä siis ollut tähän asti super E.) En ole pannuun tällaisia imusarjoja löytänyt, vaan löydökseni ovat olleet suoraan sivulle sojottavia, pienitankkiseen chopperiin soveltuvia. Tällaisestahan saisi tehtyä sopivan tekemällä pienen vekin laipan tyveen, kun pannussahan imusarjaa voi ylös-alas suunnassa käännellä haluamaansa asentoon. Sitten en tiedä, tulisiko off settiä riittävästi, vai ottaisiko kaasari, tai sen vipstaakit kiinni kannen ripoihin.

Mulla on olemassa kaasarin mukana tullut shovelin/sportsterin imusarja, sekä se aiemmin käytössäni ollut sössön putki, joista ajattelin pilkkoa ja hitsailla yhden tarkoituksiini sopivan.  ::)

Ennen kuin alan pilkkoa, kiinnostaisi tietää minkälaisia ratkaisuja muut ovat tehneet...


***jouni-K
Kirjattu
***jouni-K

Tuusulan T-Bone

  • Hero Member
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2439
    • Bone´s home
Vs: Skinner United, eli kunnon kaasari pannuun.
« Vastaus #1 : 30 Maaliskuu 2021, 11:22:49 »

Tommosen saapi Riveralta:

https://riveraprimo.us/products/1133-0052

Mulla itse asiassa on yksi tuollainen jossain jemmassa. Saapi lainata, tai ehkä halvalla ostaakin, jos tuntuu sopivan.

Itse kaasutinhan tosiaan toimii kuin Buick. Paras mitä mulla on ikinä ollu. :)
Kirjattu
Long John Stroker

jouni-K

  • Newbie
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 39
  • Vimpaimia vaihtelevalla menestyksellä!
Vs: Skinner United, eli kunnon kaasari pannuun.
« Vastaus #2 : 30 Maaliskuu 2021, 11:55:22 »

Jesss! ;D ;D ;D

Juuri tuota tarvitsen. Eipä ole silmiini sattunut. Riveran sivuilla ei S.U. asioita ole kai enää suuria määriä tarjolla.
Laittelen yyveetä. Ei ole pitkä matka poiketa hakemassakaan. (Nimimerkistäsi päätellen...)

***jouni-K
Kirjattu
***jouni-K

rodchop

  • Hero Member
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1303
  • HFFH
Vs: Skinner United, eli kunnon kaasari pannuun.
« Vastaus #3 : 02 Toukokuu 2021, 13:39:46 »

Lainaan vanhaa aihetta.
Eli minulla on 2 kpl Su Eliminator kaasareita. Toinen on ohuella jousella ilman Domen kuulalaakerointia ja toinen laakeroinnin kanssa.
Tarvitsisin hieman varaosia sekä tieto näistä.  Eli mitä eroa on Eliminator 2 ja Eliminator 1 Versioissa. Ilmeisesti ainakin neulaventtiili erillainen. Voinko vaihdella keskenään Domea Ja Pistonia.

Onko kokemuksia onko tuo laakeroitu dome parempi kuin ilman laakeria oleva...
Lisäksi ihmetyttää tuo laaakeroidun SU,n Pistonin liike, kun se ei nouse kuin n. puoleenväliin ennen kuin Pistonin mäntä ottaa Domen Muovikorkkiin kiinni... Ohut jousisessa nousee ylös asti...
Samaten tuossa laakeroidussa isompi korkkisessa on tuo pikku mäntä irti muovikorkista... Kuuluuko olla vai miten sen pitäisi kiinnittyä korkkiin.
Kiitos etukäteen runsaista vastauksista.

Kuva 1 Pikkumäntä irti korkista.
Kuva 2 Piston ylhäällä ilman korkkia.
Kuva 3 Piston ylhäällä ilman korkkia.
Kuva 4 Piston ylhäällä korkin kanssa.

Mulla Tarvetta seuraaville osille...

https://www.thegoodoldmotorcyclepartscompany.com/products/detail.php?Choke-Body-Gasket-1042-0053-5487

Pelkkä viton kumi riittää.
https://www.thegoodoldmotorcyclepartscompany.com/products/detail.php?SU-Carburetor-Tickler-Rebuild-Kit-for-Eliminator-I-II-1042-0573-5515

https://www.thegoodoldmotorcyclepartscompany.com/products/detail.php?Choke-Body-O-Ring-1042-0052-5484
« Viimeksi muokattu: 02 Toukokuu 2021, 13:54:00 kirjoittanut rodchop »
Kirjattu
HOG Forever Forever HOG

Tuusulan T-Bone

  • Hero Member
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2439
    • Bone´s home
Vs: Skinner United, eli kunnon kaasari pannuun.
« Vastaus #4 : 02 Toukokuu 2021, 20:28:48 »

Kyllä sen luistin pitäis nousta enemmän, jos nyt oikeen ymmärsin, mistä kenkä puristaa.

SU varaosia saa Suomestakin Kaasutin-Expertiltä. Kaasarin tyyppi on HIF 44. Nettikaupassa on yhtä sun toista, mutta jos ei oo, niin pistä sähköpostia sinne. Ainakin perus huolto-osat sillä on hyllyssä.

Jos Kaasutin-Expertillä ei oo, niin täältä löytyy sitten ihan mikä vain SU:n osa:

https://sucarb.co.uk

Tuolla on vain sellainen meininki, että ensin pitää ostaa varaosakirja, josta saa osanumerot. Sitten kun syöttää osanumeron noiden saitille, niin löytyy. Jotain osia on valmiinakin nettikataloogissa, mutta ei kaikkia.

Toi lipsutinpumppu taasen ei oo SU:n oma osa, siihen en oo löytänyt korjaussarjoja muualta kuin Amerikasta tilaamalla. Tuolta sun linkistä mäkin tilasin.

Se pikkumäntä on "iskunvaimennin", vähentää luistin kalpatusta tyhjäkäynnillä. Mulla ei oo sitä ollenkaan, toi rakkine kalpattaa joka tapauksessa niin paljon, ettei tuo tunnu enää missään.😁

Omakohtaista kokemusta ei oo kun kuulalaakeroidusta (toimii mitä parhaiten), mutta kaverille laitoin sellaisen vanhemman liukulaakeroidun version, ja ainakin toistaiseksi tuntuu toimivan ihan yhtälailla. Ilmeisesti se liukulaakerointi on kuitenkin syy siihen, miksi pahat kielet kutsuvat SU:ta juuttuvakurkkuiseksi...
Kirjattu
Long John Stroker

rodchop

  • Hero Member
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1303
  • HFFH
Vs: Skinner United, eli kunnon kaasari pannuun.
« Vastaus #5 : 03 Toukokuu 2021, 13:39:05 »

Ok Kiitos. Laitoin muut tiivisteet paitsi Ticler pumpun stefan. Tilaukseen kaasutinexpertiltä. Mulla tosiaan ollu toi laakeroimaton kaasari käyrtössä monta vuotta ongelmitta. Nyt siinä rupesi tuo ryyppy piiri kiukuttelemaan. Tuo toinen laakeroitu malli seisonu mulla monta vuotta, ja oon sen ostanu swapista, oiskohan siinä eri paria tuo Piston ja dome kun se pistoni keski mäntä nousee niin ylös että ottaa korkkiin kiinni? Ideana mulla olis ollu et olisin vaihtanu laakeroidun dome piston paketin itselle.
Kirjattu
HOG Forever Forever HOG

ranze

  • Jr. Member
  • *
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 192
  • FL -53 wishbone, stroker
Vs: Skinner United, eli kunnon kaasari pannuun.
« Vastaus #6 : 06 Toukokuu 2021, 10:36:21 »

Mulla oli Volvo 142 S110 versiossa näitä parittain. Tuli sellainen allerginen reaktio, kun vulvan merkkihuollossa saivat laitteet sekaisin. Unionin huoltoaseman pajasetä sai palautettua sentään ennalleen. Tyhjäkäynnit hävisi kuumana totaalisesti. Ei niitä saatu ikinä toimimaan.

Kateellisena katselin kun isävainaalla oli samaan aikaan samanlainen kiesi toimivalla Zenith-Strombergilla.
Kirjattu
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

rodchop

  • Hero Member
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1303
  • HFFH
Vs: Skinner United, eli kunnon kaasari pannuun.
« Vastaus #7 : 10 Toukokuu 2021, 18:50:28 »

No nyt sain kaasarin taas pelaamaan ainakin tallilla, en ole sitä vielä ulkoiluttanut. 8 vuotta tulla liukuraakeloidulla mallilla ajelin siihen koskematta. ainoastaan tuohon piikumäntään öljyä suihkauttelin. Paras kaasari jka mulla ollu.
Nyt alkoi kone remontin jälkeen kiukuttelemaan ko en kaasaria jaksanu irroittaa. Putsasin sen ja tilasin uudet ryypyn tiivisteet.
Tuolta Kaasutin expertiltä. Kiitos vinkistä. tuo Ticlerpumpun Vitoncup myös finaalissa eikä sitä saanut tiivistekeskuksesta, niin tilasin sen seuraavan linkin firmasta.
Samalla tilasin tuollaiset imusarjan tiivisteet, onko näistä kellään kokemuksia. https://americanprimemfginc.com/product/manifold-adapter-rings-1133-1301/

Sitten tuohon toiseen Su kaasariin jossa tuo kuulalaakerointi. Kuvassa vierekkäin eri mallit, joista näkee että tuo Dome keskeltä paljon korkeampi jolloin Piston pääsee nousemaan ylös asti. Onkohan niin että Primo omassa mallissaan on lyhentänyt tuota Pistonin keskiputkea jonka sisällä tuo korkin pikkumäntä liikkuu. Olen myös käsittänyt että Primon Piston-Dome setti tehty eri välyksillä kuin normi SU. tiedä sitten.
https://riveraprimo.us/collections/all-products/products/1042-0531?variant=19650598207576
Kysymys kuuluu, onko ideoita tuon Pistonin keskiputken lyhennykseen vai mitä kannattaisi tehdä esim sorvata korkeamman korkin jonka sisään tuo keski putki mahtuisi nousemaan. Olimpas taas sekava Sorry.

1-Kuva laakeroitu ja laakeroimaton SU
2-Kuva Laakeroitu piston ylhäällä ja keskiputki tulee liian korkealle.

Edit tuolla hyvät ohjeet purkuun ja kasaukseen.
https://americanprimemfginc.com/wp-content/uploads/2018/08/APM-SU-Rebuild-Disassembly.pdf
https://americanprimemfginc.com/wp-content/uploads/2018/08/APM-SU-Rebuild-Assembly.pdf
« Viimeksi muokattu: 10 Toukokuu 2021, 19:49:09 kirjoittanut rodchop »
Kirjattu
HOG Forever Forever HOG