Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Kromitankki sai turbon, ruiskun ja koneremontin.

Aloittaja JKKo, 08 lokakuu 15, 19:21:00

« edellinen - seuraava »

JKKo



Tällä foorumilla on niin hiljaista, että voinen pikkuisen pölyjä pyyhkäistä.

Meninpä ajankulukseni tommosta kuvanmukaista kokeilemaan. Ajatus oli rajoittaa ahtoja yläkierroksilla. Siihen oli kaksi syytä. Mahdollinen teholappu osuisi mukaville kilowateille ja toisena se, että mulla oli jonkin verran käyntihäröä punarajan tuntumassa ja ajattelin, että jos ahtopaine olisi laskussa, se häiriö menisi pois.

Vaan ei tuo tommoinen prikka toimi sillä tavoin. Painekoteloahan mulla tässä ei ole. Tiedän, se on epäortodoksista. Tässä on vain noin puoli metriä kanavaa, josta suurin osa 38-40 millistä ahtimen kompressorin lähdön mukaan.

Prikka tuli vähän ennen puolta väliä. Hämmästyttävää, mutta ahto putosi puolesta baarista ehkä noin kolmeen kymmenykseen  koko ahtokierrosalueen alusta loppuun. Tuo ei siis kuristanut kierrosluvun tai virtauksen funktiona, mutta per täytös teki sen kyllä hyvin.

Painekotelottomasta laitteestani on toinenkin huomio. Dumppi säksätti aika erikoisesti ennen kuin kiristin sen pohjaan saakka. Säätöalue on jotakin 0,5-1,3 bar (Malpassi). Ilmeisesti tuolla kanavassa käy aikamoinen painevaihtelu, jota ei mittarilla näe. Siksi dumppi säksättää. Säksätti.

Ai niin. Yksi oppi on otettu. Ahtoilmasta kun ottaa anturilla lämmöt ja säätää sillä seoksia, niin voi mahdoton, että saa monta oiretta. Riittää kun käyttää konetta missä nyt sattuu liikennevaloissa pitkään, turbo vissiin kuumuu ja kas, taas laite on ihan epävireessä. Toinen sotku tuli moottoritiellä kun pitkässä vedossa taas alkoi laihentaa ”kilikiki” säestyksellä. Kuoletin ko anturin vaikutuksen. Ei tällä ajeta kuin +10..+30C keleissä, joten aika turha kompensoida moista aluetta.

Mitähän vielä? Ajattelin lisätä ensi talvena pikkuriikkisen välijäähdyttimen. Tarvitsee tehdä mittojen mukaan. Syylärikorjaamolleko laitan kyselyitä? Vai onko näille jäähyille muita tekijöitä?
883/1200/turbo

Kaitsu61

Lainaus käyttäjältä: JKKo - 23 kesäkuu 19, 22:52:50

Mitähän vielä? Ajattelin lisätä ensi talvena pikkuriikkisen välijäähdyttimen. Tarvitsee tehdä mittojen mukaan. Syylärikorjaamolleko laitan kyselyitä? Vai onko näille jäähyille muita tekijöitä?

Suzukin VS1400 Intruderissa on tuollaanen suht nätti ja kompaktin kokoinen vakio-öljynjäähdytin, voisiko sitä ajatella välijäähyn aihioksi?


Smokie


JKKo

Leimassa. 0,293kW/kg (raja 0,3) ja 100dB (raja 106).

Ei pitäisi sattua kenenkään korviin.
883/1200/turbo

013

Onko sulla jonkinlainen äänenvaimennin turbon lisäksi?
Pitäkäämme aina mielessä, että ideologiat ovat pakoa ajattelusta.

JKKo

Downpipen perässä on tuloputken osalta muokattu 2,5" slash cut etuvaimennin ja sen sisällä itse tehty isoreikäinen huilu. Korvakuulolta tämä järjestely leikkaa lähinnä korkeita ääniä. Omiin korviin tuosta kuuluu pientä papatusta ja mekaaniset äänet. Sivulliset ovat maininneet tätä hiljaisemmaksi kuin mun tehtaan vaimentimilla oleva Dyna.

Tuo vaimennin ei vaikuttanut turbon ahtointoon millään lailla.
883/1200/turbo

JKKo

#246
Muutama vuosi ajeltu vikaa ulos. Tänä vuonnakin joku 4500 km, jossa kaupunkiajon ohessa muutama maakuntaan suunnattu reissu. Voimaa en ole suuremmin lisännyt sen jälkeen kun tein ECU:lla ohjatun ahtopaineen säädön ja päädyin noin 120 voimayksikön (moottorilla) tienoille.

Tänään se sitten viimein pärähti rikki. Kävi, muttei ottanut kierroksia. Lähti hinausauton lavetilla JKKon omalle "korjaamolle" jonoon.

Ja mikä meni?

Ihan tarkkaan en vielä tiedä. Joko Buellin läppärungon akseli katkesi tai läppä repesi akselista. Väsyneitä osia.

Edit. Messinkinen Magneti Marelli akseli ruuvin kohdalta poikki. Yhtään palaa ei ollut mennyt moottoriin. EI edes sitä läpän ruuvia. Läppä jumittui "kiinni". On koneistajalla. Tehdään PAKSUMPI TERÄSAKSELI TILALLE.

Edit2. Tilasin ebaysta X1 Buellin läppärungon ja kun olin kehitellessäni pitänyt osat vakioina ja jopa sellaisina, että niitä saa ostaa lisää, tämän kokoaminen tapahtui noin tunnissa. Maxxecua piti tuunata sen verran, että lämpöiseksi käytön jälkeen nollasin TPS voltit kaasu kiinni. Se on aika herkkä alue, jos on pielessä. Jo 0,5% kaasunavauksella sytytyksen ajoituksella toimiva tyhjäkäyntinopeuden säätö jättäytyy pois. Ja jos tuo ei ole kohdallaan, niin siihen kaasun käyttöön tulee pykäliä tai tyhjäkäynti jää korkealle. Läppäakseli oli ilmeisesti murentunut kahdessa vaiheessa ja sen vuoksi oikutellut jo tovin. Nyt kierrokset palaavat rauhallisesti alas siten, että laskevat ensiksi jonnekin 1300 tienoille, mistä kohdasta alkaen vielä hitaammin säätöarvoon 1100, eivätkä käy koukkaamassa sen alapuolella melkein sammuakseen, kuten ennen remonttia tapahtui. Ja minä yritin tuota säätää ECU:lla varsin keskin kertaisin tuloksin.

Ja eikun kovaa ajoa taas mutkaista tietä näkymättömiin. Se vahvistetulla akselilla oleva läppis on edelleen tekeytymässä.
883/1200/turbo

JKKo

Eilisiltana kromitankin akku laturiin sen jälkeen kun olin tyhjällä akulla saanut muutaman pamauksen aikaiseksi. Tänään toisella käyntiin ja mustan savun lakattua (vähän paksuhkot kartat niillä lämmöillä) jäi käyntiin, minuutin joutokäynti ja sitten käskijän kädellä kaasua niin että riittää.

Lieskat olivat 30-50 cm vaimentimen päästä.

Kevät on ja kesä tulossa. Toivoa on.
883/1200/turbo