Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Kusee enskaöljyä

Aloittaja Poser Ana, 20 helmikuu 19, 12:14:51

« edellinen - seuraava »

Poser Ana

TC kusee enskaölppää ajossa olessaan, tyyliin parkkiin tulee pari kahvikupposen kokosta läikkää alle. pohja on öljyssä myös, sekä valuttelee ständiä myös märäksi varrestaan. Tyhjäkäynnillä en saa öljyä vuotamaa vaikka kuumaksi käyttää. Tiivisteet on vaihdettu, momentiti tarkastettu ja enskavetokoteloita on testattu kahden eri TC-motin, tulppaa testailtu on tiivistellä kumi ja kupari prikalla, ja kierteisiinkin on kokeiltu putkarin teippiä.

Alkaa loppumaan Ideat, kokonaan uusi öljytulppa on nyt ainoa mikä itselle enää tulee mieleen ???

Ja älkää sanoko, että pitäähän sen merkata reviiri  >:( Kun vanhempi Evolakin piti ölpät sisässä eikä laskenut alleen.......ei mikään soveli tai pannu ole.....
+++ paskakuski, mutta ei ammatiltaan +++

Kiwi

No älä nyt heti ala pannnuja ja soveleita haukkumaan, ehjä pyörä ei vuoda.

Mutta tuleeko tuo öljy varmasti enskasta eikä moottorista? Onko pyörällä kolarihistoriaa, voiko taaempi koppa olla halki?

the dog

Käytitkö sisäkopan irti? Pääakselin stefa vuotaa ajossa reilusti jos paskana.

Poser Ana

Mielestäni ainut ölppä mikä vähenee on enskaöljy, sitä tuli lisäiltyä viimekauden aikana jokusiakin kertoja. Taaempi koppa pitää tutkia, mutta eikös se vuotaisi sitten myös tyhjäkäynnillä ?? Olen tyhjäkäyttänyt myös mopo suorassa/ajoasennossa nosturin päällä, mutta en kovin pitkää aikaa lämpöseksi kuitenkin.  :P
+++ paskakuski, mutta ei ammatiltaan +++

Poser Ana

Lainaus käyttäjältä: the dog - 20 helmikuu 19, 15:00:55
Käytitkö sisäkopan irti? Pääakselin stefa vuotaa ajossa reilusti jos paskana.

En käyttänyt ! Ilmeneekö tämä muuten, kun vuotamisena, jos niin kuinka reiluna, kun mielestäni se ei nyt ihan sikana vuoda, mutta liikaa kuitennii !
+++ paskakuski, mutta ei ammatiltaan +++

the dog

Vuotamisena ilmenee. Pitäisi onnistua ihan taskulampulla katsomalla ensiökopan takapuolelta jos vuotaa stefasta. Sisäkoppa märkänä pääakselista alaspäin.

-väiski-

Pari mahdollista vuotopaikkaa tulee mieleen. Taaemman kopan kiinnitys moottoriin, tai jos kopassa on vaihdevivun läpivienti niin sen stefa taaeemmasta kopasta.
If it has tits or wheels, it will give you problems.

seppo

Vuosimalli ja tyyppi auttaisi  :)

Vuotopaikkoja on edellä mainittu sisäkopan stefa jonka läpi pääakseli menee, sisäkoppaa ei ole tiivistetty esim hylomarilla kohdista joista sisäkopan ruuvit menevät lootaan ja moottoriin, sisäkopan o-rengas tai se tiiviste moottorin ja sisäkopan välissä huono (2006 -> tiiviste, vanhemmissa o-rengas).


Poser Ana

Mopo on -05 FXDCi . Mitäs toi mainittu hylomar on ? Toinen mistä tuli tuossa juteltua, voisi auttaa ja on kuulemma todistetusti auttanut kun laittaa Marjapuurot sisään, tällä ilmeisesti viitataan paksumpiin öljyihin, osaisiko joku antaa tähän tarkemman suomennoksen ?
+++ paskakuski, mutta ei ammatiltaan +++

KariFS

#9
Hylomar on tuotenimi tiivisteaineelle, jota levitetään ohuelti tiivistettävälle pinnalle. ”Kuivuu” sitten kun ei ole ilman kanssa tekemisissä, eli just siellä tasojen välissä :) Ei mikään liima kuitenkaan eli osat saa vielä kohtuuhelposti irti.

Voisikos/kannattaisiko ne kiinnitysruuvit tiivistää esim hydrauliikkahommissa käytettävällä kierretiivistysaineella? Se on semmoista litkua, vähän kuin tuo ”hylomar” mutta luirumpaa. Ei siis mikään lukite, ruuvit saa auki tarvittaessa ilman lämmitystä tai voimakeinoja. Loctite ainakin näitä valmisti.

Paksummat öljyt on vähän kyseenalainen ”korjaus”, mahtaako voitelu toimia oikein jos öljyt ovat oleellisesti paksummat? Jos vuoto tulee ajon jälkeen, niin se on varmaankin öljyä joka on ajon aikana lennellyt pitkin kopan sisäpintoja ja kohti pohjaa valuessaan löytääkin tien ulos. Paksu öljy vallankin lämpimänä toimii luultavasti samalla lailla.
1983 Harley Davidson XLS1000 Roadster
1973 Honda CB350K4
1973 Honda CB125K5

Ei oppinut olutta ojaan kaada.

seppo

#10
Vähän korjaan tuota mainiota selvitystä Hylomarista. Se ei ole anaerobinen (tarkoittaen että kuivuisi vain 'ilmattomassa' tilassa) vaan 'kuivuu' elastiseksi ihan huoneilmassa ja melkoisen nopeasti. Tuotetta löytyy helpoiten Motonetistä. On meinaan ihan must tiivistetökötti, jokaisen joka näiden maamoottoreiden kanssa tolskaa niin tuota pitää löytyä  ;D. Mutta kohtuudella tuota pitää käyttää niinkuin maalaisjärki neuvoo. Tuossa taustakopan liitoskohdassa ei tosin harmia tule jos sitä liikaa laittaa, tursuaa vaan liika pois.

Kyseisessä tapauksessa sitä ei laiteta kierteisiin vaan niihin tasoihin joissa taustakoppa liittyy vaihdelaatikkoon ja moottoriin. Sisäkopassa on vain pultit ja lukitusprikat, öljy pääsee tuosta prikan välistä pulttia myöten tuohon liitoskohtaan ja sieltä voi helposti sitten vuotaa öljyä pihalle. Tosin ei tiivisteaine kierteessä haittaa muttei kyllä autakaan. Jos liitostasot ovat tiiviit niin ei vuoda noista kohdin. Aika monta enskaa on tullut purettua ja tököttiä ei ole ollut noissa liitoskohdissa.

Uudemmissa TC:ssä on pultin alla o-rengas ja se toppaa vuodon tuohon liitoskohtaan.

Komppaan Karia täysin siinä ettei marjapuurot lootassa korjaa mitään, ei myöskään mikään muu paksumpi öljy. Jos siellä on stefa tms. vuotoalttiina niin ihan korjuuhommiin joutuu. Öljytyypin vaihdolla korjaatuvan vuodon kommentit jätän ihan toisten temmellyskentäksi  :).

Kiwi

Ei mulla ainakaan koskaan oo hylomaria ollu eikä oikeen kovasti oo osannut kaivatakaan. Tuosta jo mainitusta puljusta ostin gasket maker (jotain sinnepäin) merkkistä ainetta jolla on tullut voideltua paperitiivisteet ja joskus muutama o-rengaskin. Sellasta toffeen väristä mönjää, kannessa suti asennusta varten.


Eikä marjapuuroa enskaan, se on vaihteistoöljy eikä käsittääkseni ole kytkimelle paras mahdollinen. Tc laatikoissa muutenkin ehkä hieman liian paksua tavaraa, omaani laitoin sitä saman valmistajan light shockproofia ja se tuntui toimivan hyvin.

seppo

Joo, makuasioita - kaikilla on omat suosikkiaineet. Joka tapauksessa noiden kanssa pitää olla varovainen ettei tuki öljykanavia tms kriittistä paikkaa. Ei tuota tarvitse nykyajan hyvillä tiivisteillä käyttää ollenkaan.

Ja käsitin että mainittu marjapuuro mainittiin nimenomaan vaihdelaatikon öljynä, ei se ensiövetoon sovellu. Olen käyttänyt enskoissa ihan niihin tarkoitettuja öljyjä (Formula + tai Bel-Rayn enskaöljy), toiminut hyvin.

Poser Ana

#13
Bel-Reiskaa olen käyttänyt yksin omaan.

Vähän tuntuu, että pitää lähteä kauteen yritys ja erehdys metodilla: Uusi proppu -> tiiviste ainetta (oli nyt minkä merkkistä hyvänsä) - > tiivistys ainetta itse tiivisteeseen ja ruuveihin - > uudet tiivisteet ja taas tiivistys ainetta itse tiivisteeseen ja ruuveihin -> uusi taaempi koppa, ja siihen taas uudet tiivisteet ja taas tiivistys ainetta itse tiivisteeseen ja ruuveihin.

:-\ alkaiskohan tässä vaiheessa olla ajokausi sitten jo ajettu ja rahat loppu, puhumattakaan witutuskäyrästä  ;D

Saldo 10l enskaölppää, parit tiivisteet, liimaa (mönjää massaa tiivistettä) x-määrä, uusi takakoppa !  ;D
+++ paskakuski, mutta ei ammatiltaan +++

seppo

Ja älä unohda vaihtaa sitä stefaa  :)