Buell XB öljysäiliöstä

Aloittaja JK1, 19 tammikuu 10, 16:05:28

« edellinen - seuraava »

JK1

Osaisko joku kertoa XB Buellin swingin öljytilavuutta? Tarkoitus olisi tuohon omaan projektiin samalla periaatteella säilöä öljyt. Buellissahan swingin sisälle menee alakautta (+putkella ylös) huohotus ja paluu, mutta ei varmaan haittaa jos ne laittaa "putomaan" yläpuolelta?
Kiits!

J

Janne R.

Vm. 2007:n manuska kertoo säiliön tilavuudeksi n. 2,4 litraa joka "sisältää suodattimeen kaadetut 0,12 litraa.

- Janne

JK1

Kiitos. Mites kun säiliöksi on tulossa  japsin  takahaarukka (tilavuutta riittävästi  + lokeroita, ettei pääse imaisemaan ilmaa), voiskohan nuo XB-Buellin alkup.liittimien putket lyhentää? Tila on siis matalampi.
Kyselin uusia liittimiä  mallit kourassa, mutta hydrauliikkafirman myyjä ei ollut oikein palvelualtis, kun kuuli että mopon osaa tarvis. Olisi taas pitänyt muistaa, ettei kannata mainita osan tulevan mihinkään harrastukseen.  

J

JK1

Okei, homma jatkuu(?).

Ajattelin lisätä swingin alapuolelle pienen öljypohjan (kuvassa sinivihreällä), johon Buellin letkulliittimet kiinnitetään. Putkellisia liittimiä ajattelin lyhentää, että mahtuvat swingiin. Tuo koneeseen/pumppuun menevä liitin+letku (pun.) tulisi mahd. alas, kuitenkin alin kohta swingissä olisi vielä alempana.  Öljyä menee swingiin vajaa 6 litraa.. Pilkkomatta swingiä kappaleiksi ei siihen mitään osastoja saa laitettua, koko tilavuus on otettava käyttöön
Miltä tuntuis tuollainen systeemi?

J

JK1

Entäs sitten öljyn pinta, voiko se olla noin matalalla, jopa moottorin pohjan alapuolella?

J

Kokkonen

Tuo saattaa olla se pulma. Öljy kun tulee omalla painollaan pumpulle, joka sitten työntää sen koneeseen. Mun käsityksen mukaan H-D:n omalla öljypumpulla ei ole varsinaista imukykyä.  :-\
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

JK1

Okei, kiitti. Tuo ratkaisee sitten ainakin yhden pulman. Täytyy sovitella öljyt johonkin muualle. Seuraava kysymys: Mistä tee-se-itse öljyletkua? On varmaan olemassa joku tarvikesetti josta noi voi rakennella, onko suosituksia?

J

JK1

Jatketaan öljyämisongelmilla:

Tossa härvelissä takapytty jää aika lailla rungon sisään, tosin ilmavammin kuin XB Buellissa. Ajattelin kuitenkin, että jos sovittelis isomman öljynjäähdyttimen alkuperäisen tilalle. Voiko noissa olla "liikaa" jäähdytystä? Uusi olisi  melkoisesti vanhempaa isompi, kun  sellainen olisi valmiina.
Entäs sitten liittimet? Ajattelin laittaa kumiletkulla, sopii ulkonäönkin puolesta. Hemuli jossain kirjoitteli letkujen paksuudet, mutta ne liittimet, jotkut itse koottavat/purettavat?  Normaali klemmarit on jotenkin liian low techiä ;)

J

Hemuli

Hitekkiliittimet täältä: http://www.swagelok.com/

Letkukoot; syöttö ja paluu 3/8", huohotus 1/4".

Ei jäähdytin voi olla liian iso, kannattaa vaan laittaa termostaatti letkun väliin. Nimittäin harvoin käy normaali öljytilavuuksilla niin että öljyt lämpenee liikaa - ainakaan näissä alumiinikoneissa. Yhdessä virivirisoftailissa mulla oli aikanaan jäähy kunnes nappasin sen pois huomattuani että termari ei koskaan auennut.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

JK1

Ok, kiitti. Termariehdotuksia?

J

Hemuli

Moposportista MOCAL - aukeaa 78 asteessa joka on kyllä aika vähän ilmajäähyssä mutta parempi kuin ei mitään eikä maksa liikaa.

JK1

Kiitos jälleen :D

Tuo paikka lienee ainoa mahdollinen, etupytyn eteen ei varmaan kannata? Väri mustaksi niin ei pistä niin silmään. Konetta tosin ei näy paljon yhtään sivulta  :-[
Ja scuuppi vielä päälle muuten.

J

Hemuli

Skooppi on aika ehdoton, muuten on vaikea saada ilma kulkemaan jäähyn läpi. Mulla on sellainen pieni Lockhart putkirunkobuellissa samassa paikassa ja olen kääntänyt sen niin paljon ulospäin kuin mahdollista kun ei mitään äyskäriä ole siihen viittiny laittaa. Hyvin siitä puhaltaa lämmintä, voi kylmillä keleillä sormia sulatella ajaessa ;D...

JK1

Mitenkäs kun tuo rykii säiliön korkista öljyä pihalle ajolenkin päätteeksi? Korkista puuttuu vielä o-rengas. Olisko ylitäyttöä, ts. ei riittävästi ilmatilaa?

J

Hemuli

Säiliöön pitää jäädä muutama desi tyhjää, muuten öljy löytää tiensä mitä ihmeellisimpiin paikkoihin.