Penkin pehmuste

Aloittaja mikira, 13 helmikuu 09, 10:15:59

« edellinen - seuraava »

j

Moe!

Tänään poikkesin Etrassa Kaukajärvellä (Tre). Eivät olleet kuulleetkaan limi-levystä. Suosittelivat sieni-kumia; kuulostaa epäilyttävältä (kutisee jo ajatuskin) ja hintaa oli 400 eeboa neliö (30mm paksu). Ostin solumuovia ja äänieristemattoa.

Ihan kuin olisin nähny jossakin Custom Chromen ylipaksun kataloogin sivuilla sellaista tököttiä, mistä voi valaa satulan täytteen.

Mä en luovuta siitä neopreeni haaveesta. Seuraavaan satulaan teurastan vanhan sukelluspuvun - se ei aineskaan ime vettä, on lämmin ja palutuu muotoonsa.

jussi

Juvakka

Viikon kovin nosto.  ;D

Olin tuoss muutaman viikon korjaamassa remonttia sahalla, ja siellä kuivaamon rempan yhteydessä sattui silmiin n. 40 x 150 x 500 mm kumin tapaisia paloja, joissa oli toisella puolella tarrapinta.

Kun en itse noita lärpäkkeitä vaihtanut, niin kysyisin mikäli paikalla on asiantuntijoita, että mitä kamaa tuo oikein on, ja palautuuko pitemmässä käytössä takaisin mittoihinsa? Takasatulan pehmusteeksi ajattelin...
Don't push the river
https://youtu.be/rCii1j0G1Js

Don Quijote

Lainaus käyttäjältä: j - 30 huhtikuu 10, 18:58:03

Mä en luovuta siitä neopreeni haaveesta. Seuraavaan satulaan teurastan vanhan sukelluspuvun - se ei aineskaan ime vettä, on lämmin ja palutuu muotoonsa.

jussi

Mulla on jakkarassa pehmikkeenä biltsun polkupyöriin tarkoitetusta geelipäällisestä leikattu pala ja sen päällä kaksi kerrosta neopreenia. Neopreenia löysin halvimmalla samasta paikasta kuin geelinkin, eli biltsusta. Kyseessä oli läppärin suojapussi, siitä saa näppärästi saksittua pari kerrosta matskua yhteen soolosatulaan, eikä maksa paljoa  ;D
Ja toki rasvattu nahka peittää kaiken tuon em. alleen...
"ainoa asia mitä ihminen on oppinut historiasta on se, ettei ihminen ole oppinut mitään historiasta.

repe

mä olen hakenu pariin penkkiprojektiin mitä on tullu tehtyä(lue. harjoteltua) ni pehmusteet suoraan verhoilijalta hertsikasta eikä hinnat oo ollu kovin pahoja(muistaakseni) ja siltä löyty useempaa eri pehmeyttä/kovuutta.

tommosen sohvan istuimen tekasin pari talvee sitten magnaan ku alkuperänen raiskas mun alaselän heti alkuun. ideana oli tehdä sellanen samantien jolla ajaa pitkääkin pätkää kerralla. toi pitää kivasti lantion suorassa, tukee alaselkää ja siinä ei lähe vahingossakaan valumaan taaksepäin  ::)

penkin alotin tekemään silleen et oon laittanu kovempaa pehmustelevyy ekaks ja muotoillu sillä aika lähelle totuutta.
sen sanon et penkin muodot kannattaa alottaa tekeen heti ekoista kerroksista koska mitä enemmän sitä leikkaa ja ohentaa ni sitä tiheämmin on niitä kovia kontaktiliimakerroksia ja sit siinä menee hukkaan hyöty hyvästä pehmustemateriaalista. ja kannattaa myös välttää et liimasaumoja ei jää pintaan koska ne tuntuu ja näkyy ikävästi vinyylin ja varmaan myös ohuemman nahan läpi.
pintaan vedin sit yhen ohuemman pehmeen levyn jolla silotin pinnan.
sen vetäsin vähän reunojen yli jotta sain siloteltuu pohjalevyn reunat ja verhoilu ei kuluis siitä puhki. viimeistelyks ennen verhoilua vetäsin sitä suodatinharson näköstä pehmeetä n.1cm paksusta kamaa(etolasta) ja sit tikkasin verhoilun, viimeistelee pinnan ja tekee viimesen silauksen. alkuperäsen muovisen pohjalevyn päälle ku ton ku tein ni niittasin sen kiinni.
liimoina käytin eri kovusia 3M spray-liimoja, päälimmäisiin kerroksiin taisin käyttää 64/72-kovuista ja alempiin taisin käyttää 80:stä jota ei ehkä kannata laittaa verhoilua liimatessa, on siihen ehkä liian napakkaa. varmaan kyl menis kokonaanki tol pehmeemmäl mut tuli kokeiltuu eri laatuja. eri verhoilijat käyttää kans niitä ellei niillä oo maaliruiskun tapases sitä kontaktiliimaa. sitä sai ainaski etolasta mut halvemmalla varmaan muualtakin,
verhoilija saattais myydä sitäkin jos kiltisti pyytää. muiden valmistajien kamat ollu muistaakseni ollu noiden 64/72-lujusten luokkaa. purkkikontaktiliimaa kokeilin kerran ja siihen se sit jäi, kuivuu älyttömän kovaks, ainaki se mitä mä käytin.
pehmusteen muotoiluun käytin sähköstä keittiöveistä, semmosta missä on kaks terää vierekkäin jotka liikkuu eestaas. vinyliverhoilun(etola) tikkasin ompelukoneella johon ostin nahkaneulan, se uppoo ku kuuma veitsi voihin. tiiä häntä meniks off-topikiks mut tulipahan runoiltua.

ai niin, morjens. oon voorumin uus seuraaja, kuulin vasta uudelta tallikaverilta tästä foorumista, vaikuttaa aikas asialliselta. pitää varmaan jossain vaiheessa kuhan pistän haisemaan jossain välissä ton -83 kawan KZ440-projektin kanssa ni ehkä jotain projektikuvaa.

ps. oikoluvun jokainen saa suorittaa ite  ;D

Jake

Talvikausi alko istuimen purkamisella ja nyt pitäisi keksiä saako saumat tiiviiksi. Onko T`n R-saumojen tiivistykselle mitään jippoa? Materiaali on keinonahkaa.

Muovi pehmusteen ja pinnan välissä tuskin auttaa pelkästään, kun tikkauksen pehmuste kumminkin kastuu.

j

Moro.

Dyykki- ja enskakamojen vedenpitävyyttä parannellaan / korjaillaan liquisole-merkkisellä liimalla. Sitä en tiedä että onko tuohon parasta, mutta ens talven  askareissa meinasin ite kokeilla. Josko sitä rötjäisi noiden saumojen päälle sen verta laajasti ettei pääse uittaan vettä nahan kauttakaan.

j

jannu

Ongelman ydin on tosiaan se, että pehmustetuista irtosuikaleista tehdyn verhoilun saumoja "ei tilki millään". Itse peruspehmusteen saa kyllä eristettyä, mutta tuossa ainoa konsti on koittaa uittaa saumoihin alapuolelta esim. löysää kontaktiliimaa niin että tuntuu.
Jotain elastista tököttiä kuitenkin, silikoniakin on tullut kokeiltua, mutta se ei tunkeudu yhtä hyvin...
Silti sinne jää useita satoja neulanreikiä, joista märälle satulalle istuttaessa vesi menee verhoilussa kiinni olevan pintapehmusteen sisään  >:(
Eikä sitä saa sieltä ulos kuin kuivilla housuilla päälle istumalla, prkl.

Lohdutuksena voi sanoa, että tuo imu-ominaisuus huononee ja pienenee vuosien myötä.....lohduttaa varmaan kovasti....

Jos keksit pätevän konstin tuohon murheeseen, niin kiinnostaa kovasti...  ???

Jake

Mä kesällä jo valjasrasvalla uitin noi saumat ja ehkä se vähän helpotti. Paras konsti oli ottaa jakkara sisälle, mutta keino ei ole paras mahdollinen, jos pyörällä pitäis ajaa..

Tsekkailen toin liquisolen ja kyselen verhoilijoilta. Kiitti.

Arwi

Liquesolea,Aquasurea tms surea voi ohentaa jolloinka se imeytyvyys paranee. Toinen ainen millä esim saumoja on tiivistely on kontaktiliiman kaltainen lirumpi tavara.. sukellustarvikelikkeestä. En kyllä muista kauppanimeä.
Yksi hiukan eksoottinen .. aine tuli mieleen.. ::),millä voisi tiivistys onnistua. Liquid latex.. eli siveltävä latexsi. Tiedä sitten kestääkö,ajokäyttöä.  ;D

Jack

pitäsköhän tässä uskaltaa kysyä mistä sulle tuli toi mieleen, toi liquid latex.. ;D

Flatheads!!!

Spöke

Mmmmmmm....liquid latex....
Pannun, parin Shovelin ja Rautapään loukussa

callahan

Uskallan ehdottaa wonderlandin elokuvissa nähtyä narisevaa irto sohvapäällisen tapaista "suihkupäähinettä "  
tai sitten vaan tekee tuck'n roll verhoilun majavan nahasta (rasvakarva taaksepäin) juoksee muuten vesi selkäkarvaa myöten mukavasti taakkepäin  ;D

Muoks: . Kokeilisin liima-tiivistysmassaa (esim. sika) ohuelti laitettuna sauman nurjalle puolelle ompeleisiin Ei jäykettäisi nahkaakaan liiemmälti.  Miten sitten keino-elukan nahkaa ? Luulisi sen pelaavan Jackin ehdottaman valjasrasvan kera. Tuo latex tietty olisi ohuempaa, miten lie kestää perseen painoa- kuluuko puhki jne.
- In MMAF we trust -

ma^ko

Aquasure, Liquesole etc on huomattavasti possumassoja parempi ratkaisu tuohon hommaan.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

jannu

Tarkennan vielä, että suurin ongelma ei ole "makkarasuikaleiden" väliin jäävä rako ja sen tilkkiminen, sen kyllä rappaa monella konstilla alapuolelta umpeen, vaan ne sadat ja tuhannet neulan reiät, jotka ovat juurikin verhoilun rajapinnassa.
Ei se vesi juurikaan imeydy itsestään niistä siihen makkarassa olevaan pehmusteeseen, vaan se painuu sinne kun istutaan märälle satulalle.
Niiden reikien tukkiminen, niin ettei se näy päällepäin, on lähes mahdoton tehtävä.
Sama ongelma koskee myös kaikkia verhoilun ja pintapehmusteen läpi ommeltuja kuvioitakin tms.

Ajan kanssa ne reiät kovettuu ja tukkeutuu, mutta annetuista vinkeistä melkeinpä parhaalta tuntuu runsas ja toistuva valjasrasvan tai vastaavan käyttö, ja sen voimakas hierominen ongelmapaikkoihin päälipuolelta.
Keinonahka ei sitä tarvitse, mutta siitä ei ole kosmeettista haittaa päälipuolelle ja voi olla että sillä jouduttaisi pienten reikien tukkeutumista/kyllästymistä ?!?

Mainittakoon, että tämä takapuolen kastumisongelmaa esiintyy myös monissa uudehkoissa pyörissäkin.
Joissain merkeissä saumojen alle on liimattu vahva teippi estämään veden läpi pääsemisen, mutta esim. HD:n satuloiden tehdasverhoiluissa käytetään usein keinonahkaa, jonka alapinnassa on ohut nukka.
Vaikka satulan peruspehmuste on hyvin muovilla suojattu, niin tuohon nukkaan imeytyvä vesi kastelee kunnon sateen jälkeen perseen kyllä tursuamalla sieltä saumoista. Ainoa lääke siihenkin on satulan uudelleen verhoilu nukattomalla materiaalilla, (tai ajelu kurahousut jalassa  ;) )

Perse märkänä ajelu välillä taitaa vaan olla osa tätä lajia, kokonaan karkuun sitä on vaikea päästä... :)

Motomatti

Käytin viimeksi pehmusteen ja päällisen väliin Dartexia. Tosin päällinen on vielä tekemättä mutta tuo Dartex on melkoisen sitkeää tavaraa ja sitä voi käyttää päällisenä sinälläänkin. Sitä käytetään militääri- ja hygieniatuotteisiin ja teinityttöjen leggingseihin. Ei läpäise vettä päältä sisään päin mutta ilma kulkee jonkin verran läpi. Ja on sitkeetä sekä venyy kaikkiin suuntiin. Asettuu siis varsin hyvin muodokkaaseen satulaankin liimaamatta sitä pehmusteeseen kiinni.

http://www.motomatti.fi/2012/09/cali3-satulan-kunnostus.html

Tuohon siis tulee vielä oikea ommeltu kaksiväripäällinen kunhan kerkiän tikkaamaan ja se liimataan kiinni Dartexiin kauttaaltaan asennettaessa niin vesitiiveys on hallinnassa.